7 faktai apie šviesos evoliuciją: automobilių lempučių technologijų pažanga lenkia laiką

Naktį žiūrėdami į apšviestus skersgatvius, šviesius namų langus ir automobilių nušviestus kelius sunkiai galime įsivaizduoti, kad vos prieš pusantro šimto metų net nebuvo elektros lempučių, žmonės tamsą nušviesdavo žvakėmis, alyvinėmis ar dujų lempomis (ir net ne visi galėdavo sau tai leisti!). Kada lemputės imtos naudoti automobiliuose? Kada imta taupyti energijos išteklius LED šviesa ir kokios naujausios technologijos į apšvietimo rinką veržiasi šiandien? 

Pasak naujausius automobilių apšvietimo sprendimus rinkai pristatančių ekspertų, pirmųjų lempučių automobiliuose reikėjo išskirtinai kelio apšvietimo sumetimais, o šiandien naujausiems sprendimams keliami tiek itin aukštos apšvietimo kokybės, spalvos, tiek stiliaus ir kiti reikalavimai.7 faktai apie, atrodytų, kasdienį dalyką – elektros lemputes – atskleidžia ilgą jų evoliucijos istoriją ir kvapą gniaužiančius technologijų proveržius automobilių rinkoje.



1.    Elektros lempučių istorija prasideda 1879 m., kai pasaulį išvydo pirmosios Tomo Edisono išrastos lemputės. Tiesa, be T. Edisono istoriniuose šaltiniuose galima rasti paminėtus net 22 skirtingus kaitrinių lempučių išradėjus.



2.    Pirmųjų automobilių prototipai visiškai neturėjo priekinių žibintų ir važinėdavo tik šviesiu paros metu. Vieni pirmųjų automobilių naudojo primityviausias žibalo, alyvos ar acetileno (nuo 1896 m.) lempas.



3.    Pastebėjus didelius elektros energijos suvartojimo kiekius, kylant aplinkosauginėms idėjoms ir augant elektros lempučių ilgaamžiškumo poreikiui, atsirado kaitinamųjų lempučių alternatyvos: 

halogenai, ksenonai ir diodai. Paprastai standartinių kaitrinių lempučių vidutinis eksploatavimo laikas – 500 val., halogeninių – 1 500, ksenoninių – 3 000, LED – daugiau kaip 10 000 valandų. Lyginant su halogeninėmis, ryškiau dega ir stipresnę šviesą skleidžia ksenoninės lemputės. Jau nekalbant apie toliausiai pažengusius LED sprendimus, sukuriančius ryškiai baltą 5800 K apšvietimą, artimą dienos šviesai, neakinant kitų vairuotojų.



4.    1960-ųjų viduryje automobilių rinkoje pasirodžiusios halogeninės lempos iki šių dienų išlieka populiariausiu automobilių apšvietimo sprendimu, kuris, siekiant eksploatacijos kaštų mažinimo ir didesnės saugos, yra nuolat tobulinamas. Dėl šios priežasties daugelis gamintojų investuoja į apšvietimo spindulio diapazono didinimą ir šviesos ryškumo intensyvinimą. Apšvietimo sprendimus rinkai pristatančio gamintojo „Philips“ atstovės Wiolettos Pasišnek teigimu,  „šiandien gamintojams jau pavyko net 150 proc. paryškinti halogeninių lempučių šviesą – naujausios technologijos „Racing Vision“ lemputės turi net 80 metrų ilgio spindulių diapazoną, kurį galima palyginti su transporto priemonės stabdymo keliu nuo 90 km/h greičio“.



5.    1993 m. automobilių industrijoje vangiai imtos naudoti LED lemputės šiandien viršija visus visuotinai priimtinus apšvietimo parametrus, o vairuotojų noras ryškių, stilingų žibintų toks stiprus, kad ir čia gamintojai jau yra suradę sprendimų: „Šiandienos technologijų pažanga panaikina visus barjerus: nepaisant to, kad LED modifikacijos nuohalogeninės lemputės skiriasi savo galia, sudėtimi ir energijos suvartojimu, o skirtingas dizainas dar neseniai trukdė fiziškai LED apšvietimą pritaikytas vietoj halogeninių lempučių, šiandien gamintojai rinkai siūlo LED modifikacijas, kurios yra tinkamos skirtingų automobilių modeliams ir gali būti puikiai naudojamos vietoj halogeninių lempučių. Šie sprendimai jau pradėti visuotinai naudoti Pietų Korėjoje, deja, dar tenka laukti jų naudojimą Europoje reglamentuojančių teisės aktų pakeitimų, kurie atsilieka nuo vykstančių technologinių pokyčių“, – teigia „Philips“ atstovė W. Pasionek.



6.    Šiandien automobilių apšvietimas yra gerokai nutolęs nuo pirminės funkcijos apšviesti tik kelią – gamintojams keliami aukšti stiliaus reikalavimai: „Stilingas apšvietimas yra labai svarbi automobilių dizaino dalis, tad gamintojai deda dideles pastangas siūlydami išskirtinius šviesos spalvų sprendimus: „Pavyzdžiui, rinkoje galima rasti ksenoninių lempučių, kurios skleidžia mėlyną ir violetinį šviesos srautą, visgi vyraujanti tendencija – kuo šviesesnė ir baltesnė šviesa, prilygstanti dienos šviesai. Šiandien net ir paprastos halogeninės lemputės taip patobulėjo, jog ryškiai baltos šviesos temperatūra gali siekti net 4200 K“, – naujausiais technologiniais sprendimais dalijasi W. Pasionek.



7.    Automobilių apšvietimo sprendimai šiandien tobulinami ir siekiant atitinki skirtingus vairuotojų gyvenimo būdo reikalavimus. Vis daugiau žmonių renkasi gyvenimą užmiestyje ir kasdien įveikdami didžiulius atstumus tarp namų, darbo ir apsipirkimo vietų susiduria su prasto matomumo, akinimo neapšviestuose keliuose problemomis, tuo tarpu gyvenantiems mieto centre, kur viskas ranka pasiekiama, automobilio apšvietimas dažnai tarnauja kaip stiliaus detalė. Pasak „Philips“ atstovės W. Pasionek, renkantis lemputes šiandien būtina atsižvelgti ne tik į gamintojo reikalavimus, bet ir gyvenimo būdą, nes technologiniai sprendimai šiandien pritaikomi kone visiems gyvenimo atvejams: „Pavyzdžiui, gyvenantieji užmiestyje pirmiausia didžiausią dėmesį turėtų skirti automobilio lempučių ryškumui, kuris įprastai ant pakuočių nurodomas žymeniu su pliusu ir procentais (pvz., +80 proc.), bei apšviečiamam atstumui – kuo jis didesnis, tuo daugiau laiko lieka sureaguoti į kliūtis ir turėti ilgesnį stabdymo kelią“. 

Rašyti komentarą

Plain text

  • HTML žymės neleidžiamos.
  • Linijos ir paragrafai atskiriami automatiškai
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.
Sidebar placeholder