Emocinį alkį atskirkite nuo fizinio: kaip pamilti savo kūną bei nepriaugti svorio

Praėjus šventiniam laikotarpiui, kviečiame labiau pasigilinti į kūno poreikius, jo siunčiamus signalus. Gydytoja dietologė Aušra Jauniškytė-Ingelevičienė pataria jų neignoruoti.

Gydytoja dalijasi patarimais, kaip pamilti savo kūną bei nepriaugti svorio neapkraunant savęs griežtomis ir net ne visuomet moksliškai pagrįstomis taisyklėmis.

Intuityvaus valgymo pricipai sako: jei esu alkanas, reikia gerbti šį norą ir pavalgyti, o štai protarpinis badavimas tai draudžia.

Gerbkite sotumo jausmą

„Tyrimai rodo, kad per šventes paprastai priaugama tik apie pusę kilogramo svorio, tad iš to nereikia daryti tragedijos, nes juk tam šventės ir skirtos – kad visko paragautume be didelės sąžinės graužaties“, – teigia gydytoja dietologė Aušra Jauniškytė-Ingelevičienė.

Pasak jos, gelbsti ir intuityvus valgymas: reikia tiesiog pajusti, kada pasisotinome bei šį jausmą gerbti.

Visada atsiras žmonių, kurie siūlys įsidėti dar, tačiau tik mes patys geriausiai žinome, kada jau esame sotūs.

„Dar noriu pasakyti: jei ruošiatės kokia nors šventei, kur bus daug valgių arba prieššventiniu laikotarpiu nebadaukite, nedarykite taip, kad dieną ar kelias prieš nevalgysite.

Tai turėtų būti įprastos valgymo prasme dienos, nes kitu atveju tik sužadinsite persivalgymą“, – teigė dietologė.

Saldumynai – (ne)uždraustas vaisius

A.Jauniškytė-Ingelevičienė specializuojasi intuityvaus valgymo – vadovavimosi savo alkio ir sotumo pojūčiais – srityje. „Reikėtų atskirti emocinį alkį nuo fizinio.

Intuityvus valgymas skatina susitelkimą į savo kūno pojūčius, ragina juos pažinti“, – dėmesį atkreipė pašnekovė. Dalykai, kurie trukdo pažinti kūno pojūčius yra stresas, miego stoka ir dietų kultūra, kai apribojame save taisyklėmis, kurios net nėra moksliškai pagrįstos.

O ką daryti žmogui, kuriam norisi valgyti daug saldumynų? Anot gydytojos, į šį norą reikėtų žvelgti kompleksiškai: jeigu norisi, valgyti, tačiau su saiku.

Be to, reiktų išsiaiškinti ir šio noro priežastis: tai gali būti jau minėta miego stoka, džiugių emocijų nebuvimas, depresija, per mažas judrumas. „Intuityviame valgyme maistas skirstomas į tokį, kuris mus pasotina, ir pramoginį maistą“, – paaiškino dietologė.

  Saldumynai yra pramoginis maistas, kuris galbūt ir neturi didelės maistinės vertės, tačiau suteikia malonumą.

„Dar viena priežastis, kodėl geidžiame saldumynų: mes juos padarome uždraustu vaisiumi, prisigalvojame taisyklių arba galvojame, kad galime sau leisti suvalgyti ką nors saldaus tik tada, jei tai vėliau išsportuosime“, – sako gydytoja dietologė.

Pasak jos, besąlygiškas leidimas sau suvalgyti ką nors saldaus padėtų sumažinti šį norą.

Protarpinis badavimas – už ar prieš?

Protarpinis badavimas šiandien populiarus būdas kontroliuoti svorį. Kai kurie jo laikydamiesi atsikrato nemažai kilogramų. A.Jauniškytė-Ingelevičienė sako nemananti, kad ši „mada“ prigis ilgam:

,,Taip, protarpinis badavimas madingas, tačiau moksliškai nėra įrodyta, jog tai – veiksmingas ir tinkamas svorio metimo būdas.“

 Anot jos, intuityvaus valgymo pricipai sako: jei esu alkanas, reikia gerbti šį norą ir pavalgyti, o štai protarpinis badavimas tai draudžia. To pasekmė – žmogus nesijaučia gerai arba jaučiasi gerai tik pradžioje.

Taip pat jam dažnai gali stigti energijos sportui, pasivaikščiojimui; valgymas pagal nustatytas valandas gali turėti įtakos persivalgymui jau „leidus sau valgyti“.
 

7 intuityvaus valgymo taisyklės:

Atsisakyti maisto ribojimo ir dietų kultūros

Pasidavę naujos dietos žavesiui, prarandame ryšį su savo intuicija, tad nebegalime maitintis intuityviai. Reikia ugdyti pasitikėjimą savimi – savo kūnu ir protu.

Gerbkite savo alkį

Kitaip tariant, valgykite, kai išalkstate, ir niekada nemarinkite savęs badu.

Gerbkite savo sotumo jausmą

Dauguma mūsų pajutę sotumą ir toliau valgome – arba dėl to, kad esame įpratę nepalikti lėkštėje maisto, arba dėl to, maistas atrodo labai patraukliai, tačiau reikėtų liautis valgyti pajutus sotumą.

Išmokite susidoroti su savo emocijomis be maisto

Pasistenkite atrasti kitų būdų, padedančių susidoroti su emocijomis, kad nebereikėtų jų „užvalgyti“. Tai gali  būti meditacija, dienoraščio rašymas, pokalbis su išklausyti mokančiu draugu, savo stiprybių ir teigiamų savybių apmąstymas bei įvertinimas.

Gerbkite savo kūną

Susitelkite ne į tai, kaip žūtbūt sulieknėti, bet į tai, kaip gyventi sveikiau ir kaip gerbti savo kūną ir jo poreikius.

Judėkite

Sutelkite dėmesį į tai, kaip jaučiatės judėdami, o ne į tai, kiek kalorijų sudeginate darydami vieną ar kitą pratimą.

Gerbkite savo sveikatą

Ilgalaikį poveikį turi įpročiai ir nuoseklumas, todėl išmokite gerbti savo sveikatą rinkdamiesi tokį maistą, kuris yra ne tik skanus, bet ir sveikas.

Sidebar placeholder