Įprasta, bet „prabangi" procedūra
Skaitytojų vertinimu, sveikatos, įskaitant ir psichinę, patikra yra palyginti paprasta, daug sąnaudų nereikalaujanti, procedūra, todėl jiems nelabai aišku, kodėl ji tiek kainuoja ir kodėl ilgokai tenka laukti rezultatų.
„Suprantu, kad viskas brangsta, tačiau jeigu už vieno popieriuko išdavimą imami 65 eurai, tai kiek tada netrukus gali kainuoti rimtesnės procedūros ar kitos pažymos?" - garsiai svarstė vienas.
„Ir dar kad viskas būtų daroma operatyviai, nes dabar, nors ir moki pinigus, pažymos tenka laukti iki dviejų savaičių, dėl ko stringa kiti procesai", - jam antrino kitas.
Pagal šiuo metu galiojančią tvarką 2 grupės transporto priemonių (t. y. C1, C1E, C, CE, D1, D1E, D, DE ir T kategorijų) vairuotojų sveikata tikrinama 1 kartą per 5 metus (asmenims iki 55 metų amžiaus) ir 1 kartą per 2 metus (asmenų nuo 55 metų amžiaus).
Psichikos sveikatos centrai, kaip ir kitos Lietuvos nacionalinės sveikatos sistemos įstaigos, rengdamos išrašą iš medicinos dokumentų, kuriame nurodyta informacija apie pacientą ir jam suteiktas paslaugas, privalo vadovautis sveikatos apsaugos ministro įsakymu.
„Įsakymo 12 punkte nustatyta, jog sveikatos priežiūros įstaigos vadovas tvirtina rašytinės informacijos teikimo paslaugos kainą, kuri apskaičiuojama atsižvelgiant į visas sąnaudas, patirtas teikiant paslaugą, t. y. į darbo užmokesčio išlaidas, socialinio draudimo įmokas, įmokas į Garantinį fondą, materialines išlaidas, ilgalaikio turto nusidėvėjimą (amortizaciją), ir į kitas netiesiogines išlaidas", - teigia SAM atstovas Julijanas Gališanskis. Jeigu pažymos reikia skubiai, kaina gali būti didinama iki 50 proc.
O valdžia kada paskutinį kartą tikrinosi sveikatą
O štai Lietuvos vežėjų sąjungos (LVS) generalinio sekretoriaus Sigito Žiliaus teigimu, pažymos nėra ta problema, dėl kurios šiuo metu reikėtų nerimauti.
„Jeigu tokia yra tvarka, vadinasi, jos reikia laikytis. Kita vertus, LVS vairuotojams patikrinimas kainuoja 30 eurų, todėl problemos čia nematau.
Nors ir 65 eurai nebūtų baisu, jeigu sprendimus priimantys asmenys pagaliau išgirstų, ką jiems sako vežėjai", - pabrėžė jis.
Ką turi omenyje S.Žilius? Padidintą akcizą benzinui ir dyzelinui.
„Raginome juos nekartoti 2009 m. Andriaus Kubiliaus vyriausybės klaidos, kuomet pastarajam nusprendus išsišokti ir pakelti kainas, vežėjai tiesiog nustojo pilti degalus Lietuvoje.
Beje, tuomet valdantieji palyginti greitai susivokė ir jau po pusmečio buvo grąžinti senieji akcizai.
Panašią klaidą buvo padarę ir estai, tačiau irgi suskubo ją ištaisyti, - sakė S.Žilius. - LVS turi sutartis su degalų tiekėjais ES ir Skandinavijoje, todėl žinome, kad degalai ten pigesni 20-25 centais už litrą.
Galima nesunkiai suskaičiuoti, kokios dalies akcizo netenkama, dėl ko nuostoliai gali siekti kelis šimtus milijonų eurų."
Minėta aplinkybė, pasak LVS vadovo S.Žiliaus, leidžia suabejoti Lietuvos politikų psichine sveikata.
„Lietuvos Seimo nariai ir Ekonomikos bei inovacijų ministerijos klerkai nesugeba išsaugoti istorinės atminties arba serga kokia nors liga, dėl kurios neatsimena, ką valgė pusryčiams, todėl akcizai vėl buvo pakelti.
Galimai susidūrėme su politikų sveikatos sutrikimais, todėl patarčiau jiems skubiai kreiptis pagalbos į medikus. Beje, ar visi ministrai, viceministrai ir Seimo nariai, analogiškai vairuotojams, turi psichikos sveikatos centrų išduodamas pažymas?
Jeigu ne, LVS yra pasirengusi apmokėti jų vizitus pas specialistus, kad tik jie pasitikrintų. O jeigu bus tokių, kurie po šio pasiūlymo įsižeis, suprasime, kad pastarieji pažymų neturi ir jiems sveikatos patikrinimas yra būtinas."
Paironizavęs pašnekovas priminė, kad prieš ketverius metus LVS kreipėsi į degalų pardavėjų asociaciją ir kartu valdžiai pateikė išsamų pasiūlymą, susijusi su akcizų klausimais.
„Mes tuomet siūlėme pasinaudoti 7 Europos šalių patirtimi ir sukurti sistemą, kuri leistų grąžinti dalį akcizo vežėjams. „Kitose šalyse šios tvarkos realizavimas buvo patikėtas muitinei, kuri užtikrina, kad akcizai ir PVM už degalus būtų sugrąžinti ES vežėjams.
Taip pat, jeigu būtų apribotas degalų įvežimas iš trečiųjų šalių, iš ten atvykstantys vairuotojai turėtų degalus piltis čia, o PVM ir akcizo jie susigrąžinti negalėtų.
Taip būtų garantuotos pajamos, pildytųsi biudžetas ir nereikėtų papildomų mokesčių, kas sukels naujas ir užaštrins jau esamas socialines problemas. Sprendimas yra, tik kažkodėl valdžia jo vis nenori priimti."
Per Lietuvą kasmet važiuoja 2 mln. vilkikų. Jeigu kiekvienas iš jų prisipiltų pilną baką (1300-1500 l)., lengvai galime suskaičiuoti, kiek degalų būtų įsipilta ir kiek pinigų liktų Lietuvoje (dabartinis akcizas 446 EUR/l, dyzelino kaina - 1,49 EUR/l). Deja, dėl išbrangusių degalų jie mūsų šalies degalines aplenkia, todėl šios sumos Lietuva negaus.
Beje, akcizas gali likti toks, koks yra, tačiau galutinė degalų kaina degalinėse ES vežėjams turėtų būti 2-3 centais mažesnė negu Lenkijoje", - patikslino S.Žilius.
Pasak jo, susigrąžinę akcizus, sukurtume „pelėkautus" ar „magnetą" pinigams, nes tuomet vežėjai degalus piltųsi pas mus ir pinigai liktų Lietuvoje.

Rašyti komentarą