
Ekspertų prodiuserė: socialinės medijos - ne tik pramoga, bet ir rimtas darbas
(1)„Socialinės medijos - tikrai galingas įrankis. Tik reikia mokėti jomis tinkamai naudotis. Taip pat reikėtų suprasti, kad tai ne tik pramoga, bet rimtas darbas - sudėtingas ir reikalaujantis daug pastangų, bet kartu labai prasmingas ir duodantis rezultatų“, - sako ekspertų prodiuserė, klaipėdietė Ana Kikava.
Jos tikslinė auditorija - kiekvienas specialistas turintis daug patirties ir norintis jomis dalintis su plačia auditorija. Taip pat ji veda mokymus ir dalijasi savo žiniomis su kitais.
Stebint puikius A. Kikavos darbo rezultatus socialinėse medijose, dabar sunku patikėti, kad dar prieš keletą metų ji buvo tas žmogus, kuris nelabai draugavo su socialiniais tinklais.

Ilga karjera naftos ir dujų pramonėje
Ana ilgai dirbo naftos ir dujų pramonėje, užėmė rimtas ir atsakingas pareigas - per 12 metų koordinavo sraigtasparnių skrydžius Šiaurės jūroje.
„Tai buvo labai atsakingos pareigos, kai negali padaryti nė menkiausios klaidos. Pavyzdžiui, kasdien ore būdavo 20 sraigtasparnių ir man reikėdavo koordinuoti jų skrydžius, kad viskas vyktų tiksliai ir sklandžiai“, - prisiminė pašnekovė.
A. Kikava tuomet dirbo tarptautinėje olandų kompanijoje. Kad galėtų dirbti šį darbą, jai teko Škotijoje, Aberdeen koledže, baigti mokymus.
„Šioje kompanijoje aš atsidūriau būdama vos 22 metų, visiškai jauna mergaitė. Mano profesinis kelias buvo įdomus ir kupinas įvairių išbandymų. Naftos ir dujų pramonė - vyrų pasaulis. Buvo vienas laiko tarpas, kai aš buvau viena mergina visame vyriškame kolektyve...“ - prisiminė moteris.
Nors šiame darbe buvo nemažai įtampos, darbo sąlygos, kai dvi savaites dirbi, o likusias dvi gali ilsėtis - keliauti, mokytis, arba grįžti namo į Lietuvą, puikiai tiko Anai.
„Tikriausiai esu iš tų žmonių, kurie mokysis visą gyvenimą. Man tai įdiegė mano močiutė, kuri daug investavo į mano žinias. Tad dirbdama dar baigiau ir ekonomikos studijas“, - pasakojo A. Kikava.
Taškus sudėliojo pandemija
Kaip ir dažnai nutinka moterų gyvenime, karjeros vingius pakoregavo gimę vaikai. Po vaikų gimimo A. Kikava dar grįždavo į ankstesnę darbovietę, kai reikėdavo pamainos ten dirbantiems kolegoms - keletą kartų per metus po vieną savaitę.
„Aš tai vadinau reabilitacija. Man patikdavo nors trumpam ištrūkti iš namų šeimininkės pareigų ir važiuoti į darbą tarsi į “sanatoriją„. Be to, man buvo labai svarbu neprarasti profesinių įgūdžių“, - šypsodamasi prisiminė moteris.
Tačiau galutinius taškus A. Kikavos profesiniame kelyje sudėliojo pandemija.
„Mano vyras dėl darbo specifikos dažnai išvažiuoja. Prasidėjus pandemijai, jo grafikas labai pasikeitė, dėl įvestų apribojimų nebebuvo taip paprasta numatytu laiku grįžti į namus.
Tad aš ilgą laiką buvau namuose su vaikais viena. Sūnus kaip tik pradėjo lankyti pirmąją klasę, mokymai vyko nuotoliu. Buvo labai sunku, o dar sirgimai.
Supratau, kad turiu kažkuo paįvairinti savo kasdienę rutiną, kitaip tiesiog bus labai sudėtinga išlaikyti gerą psichologinę būseną. Taip atsidūriau nuotoliniuose reklamos mokymuose. Jie truko du mėnesius ir buvo labai intensyvūs - pamokos prasidėdavo 5 ryto, tad spėdavau pasimokyti, kol atsikels vaikai“, - pirmuosius žingsnius į naują veiklą prisiminė moteris.
Teko keisti įsitikinimus
Įdomu tai, kad A. Kikava buvo iš tų žmonių, kurie anksčiau gyveno praktiškai be socialinių medijų. Nors turėjo savo asmeninę paskyrą, bet joje praktiškai nesireiškė.
„Mano feisbukas buvo toks: viena nuotrauka žiemą, viena nuotrauka vasarą... Pavyzdžiui, mano instagramo paskyroje per 12 metų įkelta vos 100 nuotraukų. Gal net mažiau.
Buvau iš tų, kurie visiškai neviešina savo gyvenimo. Paskyra buvo skirta tik artimiesiems ir draugams - privati. Turėjau tam tikrus įsitikinimus“, - šyptelėjo Ana.
Tačiau viena iš mokymosi užduočių buvo susikurti socialiniuose tinkluose darbinę paskyrą, kuri dabar ir pačiai Anai kelia šypseną.
„Viskas atrodė labai nepatraukliai: mažai nuotraukų, daug teksto. Viskas tik apie darbą, o manęs pačios - labai mažai“, - kokias esmines klaidas ji iš pradžių darė, prisiminė moteris.
Nors paskyros ji tinkamai nevedė, bet klientai lengvai ją rasdavo ir per kitus žinomus darbo portalus, pavyzdžiui, „Skelbiu. lt“ ar „Paslaugos.lt“. Taip ji dirbo metus.

Lemtinga pažintis
Viskas pasikeitė, kai A. Kikava susipažino su grožio eksperte, kuri svajojo socialinėje erdvėje paviešinti savo „online“ mokymus ir turėti „online“ mokyklą. Tad ji ir pasiteiravo Anos, gal ji žinanti, kaip tai reikėtų įgyvendinti.
„Turėjau daug informacijos, tad taip ir sutarėme - tiesiog pabandyti, nors nė viena nežinojome, kas iš to išeis. 2023 m. balandį aš realizavau pirmąjį vebinarą, kuris buvo labai sėkmingas“, - savo naujos karjeros pradžią prisimena A. Kikava.
Per metus jiedvi su grožio eksperte kartu įkūrė virtualią mokyklą ir į rinką paleido 7 mokomąsias programas.
Tą patį scenarijų Anai pavyko pakartoti bendradarbiaujant su dar viena eksperte, su kuria jau antrus metus tęsia veiklą. Pritaikius turimas žinias ir strategiją taip pat pavyko pasiekti stulbinamų rezultatų: per metus suburti per 75 000 naujos auditorijos ir ištransliuoti 12 programų.
„Mano prodiusavimo sritis - ekspertai, norintys skleisti savo žinias stambiu mastu. Aš užsiimu strategine puse, procesų koordinavimu ir realizavimu“, - savo veiklos principus paaiškino socialinių tinklų žinovė.
Ką daryti, kad būtum matomas?
Norintiems tinkamai išnaudoti socialinių tinklų galimybes, A. Kikava rekomendavo pirmiausia ieškoti informacijos, kaip teisingai pasirinkti jūsų veiklai tinkančią platformą, kokie yra jos ypatumai bei darbo principai.
Visgi ji sutiko pasidalinti bent keliais patarimais, kaip reikėtų elgtis socialiniuose tinkluose, kad būtum matomas.
Pasak jos, norint sukurti ryšį su sekėjais, nepaisant, kokios paskirties - asmeninė ar darbinė - yra jūsų socialinė paskyra, jeigu joje yra žmogus, turime bent kažkiek rodyti savo gyvenimą. Kad ir kaip daugeliui tai atrodo nepriimtina.
Visgi nereikėtų suprasti tiesiogiai, kad kiekvienas turėtų kelti į socialinius tinklus viską, ką darote per dieną.
„To tikrai nereikia. Nebūtina rodyti nei savo asmeninių santykių, nei šeimos gyvenimo. Reikėtų gerbti savo artimųjų poziciją. Jei jūs pasirinkote viešumo kelią, nereiškia, kad ir jūsų artimieji turi tame dalyvauti. Mūsų socialinėse paskyrose turėtų atsiskleisti mūsų vertybės, mūsų istorija ir t. t. Bet tai mes galime daryti lygiai tiek, kiek tuo periodu esame pasiruošę“, - pasakoja A. Kikava.
Kita svarbi taisyklė - reguliariai kurti turinį.
„Tiesiog reikia žiūrėti į tai kaip į darbą. Mes turime 5 darbo dienas, tad iš pradžių ir rekomenduočiau darbo dienomis kasdien skelbti vis naują turinį, bent tol, kol nesuprasite, kiek turinio reikia jūsų auditorijai. Kiekviena auditorija skirtinga. Pavyzdžiui, aš atvirai kalbu paskyroje su savo auditorija apie tai, kad mano turinys išeina nuo pirmadienio iki penktadienio, o savaitgalį aš ilsiuosi“, - pasakojo socialinių tinklų žinovė.
Rimtas darbas
Manantiems, kad socialiniai tinklai - tik pramoga, A. Kikava priminė, kad tai labai rimtas darbas. Ypač, jei mes vertiname tai kaip ilgalaikę perspektyvą savo veiklai ar verslui auginti. Pasak jos, kartais, ypač pradžioje, tenka ir keturias ar penkias valandas pasėdėti, kad paruoštum vienos dienos turinį. Bet šis įgūdis lavinamas ir ateityje laiko tenka skirti vis mažiau.
"Neseniai vedžiau pamoką penktokams apie socialinius tinklus. Ne vienas jų manė, kad užtenka įsikelti vieną vaizdo įrašą ir tuoj jis taps populiarus. Deja, realybėje taip nėra. Visada už populiarių vaikų stovi suaugusiųjų komanda, kuri prižiūri procesus ir atstovauja vaiko interesus.
Taip, mes galime gauti auditorijos dėmesį ir populiarumą per vieną dieną, bet reikia įvertinti, ar esame pasiruošę.
Taip, mes galime gauti auditorijos dėmesį ir populiarumą per vieną dieną, bet reikia įvertinti, ar esame pasiruošę. Ar visi procesai yra suplanuoti ir sudėlioti taip, kad tinkamai priimtų naują klientą.
O dar svarbu, ar žmogus bus pasiruošęs psichologiškai. Jūs neįsivaizduojate, kokios transformacijos vyksta su pačiu žmogumi, kai prasideda spartus augimas. Vidinis augimas turi neatsilikti. Su kiekvienu ekspertu labai daug kalbu giliomis temomis apie savijautą, matau, kuomet reikia palaikymo ir kuomet reikia tiesiog perimti viską į savo rankas ir leisti ekspertui ramiai kurti turinį, negalvojant apie tai, kas slopina mūsų įkvėpimą. Turinys - tai kūryba", - pažymėjo pašnekovė.
Bendrauja ir su „heiteriais“
A. Kikava sakė neturinti vadinamųjų heiterių, bet jei atsiranda piktų komentarų, į kiekvieną jų korektiškai atsako, paaiškina iškilusį klausimą.
Jei komentarai yra tikrai žeidžiantys - trinkite juos, nepasiduokite provokacijoms. Jūsų socialiniai tinklai - tai jūsų erdvė ir jūs nustatote taisykles.
"Dažnai medijoje mes reaguojame į turinį, kaip į ištrauką iš konteksto, iki galo neįsigilinę. Jei jūsų turinys nėra provokuojantis, tuomet pavieniai komentarai su negatyvia auditorijos nuomone nebus dažni, bet, žinoma, tai gali atsitikti.
Bet tai visiškai nereiškia, kad jūs ar jūsų tema netinkama - tai reiškia, kad kitas žmogus turi savo nuomonę ir į ją taip pat verta įsiklausyti, galimai jūs pamatysite, kurios jūsų pusės yra stipresnės ir dar nesuprantamos komentuojančiam.
Tačiau jei komentarai yra tikrai žeidžiantys - trinkite juos, nepasiduokite provokacijoms. Jūsų socialiniai tinklai - tai jūsų erdvė ir jūs nustatote taisykles", - pasakojo Ana.
Kokias klaidas darome?
Paprašius įvardyti bent kelias esmines klaidas, kurias daugelis daro socialiniuose tinkluose, ji pirmiausiai sakė pastebinti, kad ne vienas klaidingai transliuoja reklamas.
„Kalbu apie tikslinę reklamą. Tikrai pastebiu nemažai klaidų, neveikiančių nuorodų, akivaizdžiai beprasmiškai išleidžiamus biudžetus“, - paaiškino A. Kikava.
Ji sakė pastebinti ir dar vieną tendenciją, kai augant pardavimams ekspertinės paskyros tampa visiškai komercinėmis ir jose nebelieka pačios asmenybės, nebėra autoriteto.
„Tai greitai gali turėti neigiamą efektą“, - minėjo ekspertė.
Dar viena klaida, kai specialistai socialiniuose tinkluose iš esmės staigiai keičia savo kryptį. Pavyzdžiui, keletą metų žmonės jį sekė dėl to, kad jis pasakojo apie sveiką mitybą, bet staiga jis persiorientuoja į interjero dizainą.
"Žmonės nesupranta, kodėl įvyko toks drastiškas pokytis, jų susidomėjimas slūgsta. Taigi, jeigu keičiate savęs pozicionavimą socialinėse medijose, turite būti pasiruošę, kad visą darbą gali tekti pradėti nuo nulio. Arba tokiu atveju reikėtų tikslingai numatyti pereinamąjį laikotarpį nuo vienos srities prie kitos, tuomet auditorija stebės jūsų kelią ir palaikys.
Bet kokioje paskyroje - ar ji komercinė, ar asmeninė - rekomenduočiau pasirinkti vieną aiškią temą (iš jos gali išeiti potemės), kuria jūs komunikuojate, ir nesiblaškyti. Turi būti aiški ašis", - patarė socialinių tinklų žinovė.
Dažnai galvojama, kad svarbiausia yra sekėjų skaičius, tačiau, pasak Anos, pats skaičius nieko neduoda - kur kas svarbiau, koks yra jūsų ryšys su auditorija.
Jaučiasi savo kėdėje
Pasiteiravus, ar per tuos keletą metų pasikeitė jos pačios požiūris į socialinius tinklus, ji patikino, kad įvyko kardinalus pokytis.
„Kai pradėjau dirbti su žmonėmis, kurie turi tūkstančius sekėjų ir laisvai komunikuoja socialinėje erdvėje, keitėsi ir mano pačios požiūris. Nors aš drąsiai galėčiau būti pilkuoju kardinolu, stovinčiu užnugaryje ir nesireikšti medijoje, bet, būdama tarp žmonių, kurie tai laisvai daro, priėmiau sprendimą dalintis savo žiniomis, įžvalgomis, patarimais ir mintimis savo pačios medijoje.
Neprireikė ir metų, kad mano paskyros sekėjų skaičius paaugtų nuo 1 000 iki 15 000 sekėjų“, - savo rezultatais pasidalijo ekspertų prodiuserė.
A. Kikava pasakojo, kad buvo metas, kai ji kasdien pasidarydavo bent 5 nuotraukas ir vaizdo medžiagas, kad galėtų jas panaudoti savo paskyroje.
„Vaizdas - labai svarbi socialinių tinklų dalis. Jis pastiprina tekstą. Nors aš labai nemėgstu fotografuotis, teko perlipti per save“, - prisiminė ji.
Moteris svarstė, kad šioje veikloje jai padeda ir asmeninės savybės.
Nuo pat vaikystės turėjau labai lakią vaizduotę, nes skaičiau daug knygų. Tad ir dabar man tai labai padeda kuriant turinį socialiniuose tinkluose.
„Esu labai empatiškas ir kūrybiškas žmogus. Nuo pat vaikystės turėjau labai lakią vaizduotę, nes skaičiau daug knygų. Jau tada galėdavau mintyse įmesti save į bet kurias aplinkybes.
Tad ir dabar man tai labai padeda kuriant turinį socialiniuose tinkluose. Juk socialinių medijų įrašai - tai istorija su pradžia, pagrindine dalimi ir pabaiga, kaip knyga, filmas arba gyvenimo istorija“, - pasakojo ekspertų prodiuserė ir paragino visus nebijoti socialinių tinklų. „Bandykite. Žinokite, kad socialiniuose tinkluose yra labai daug galimybių, tik reikia viską daryti teisingai“, - mirktelėjo A. Kikava.
Rašyti komentarą