Keltų kompanija atsidūrė tarp dviejų girnapusių
(4)Gal galėtumėte apžvelgti pasaulinės laivybos tendencijas šiais metais. Ar pagrindinį vaidmenį vaidins įvykiai Raudonojoje jūroje? Ar jie turės kokios nors, kad ir netiesioginės, įtakos visoms laivybos kompanijoms?
Negaliu kalbėti apie visus laivybos sektorius, tačiau, žvelgiant apibendrintai, pasaulinė laivyba yra priklausoma nuo viso paketo kintamųjų - makroekonominių, geopolitinių faktorių, neramumų įvairiuose regionuose ir t. t.
Mums, turiu galvoje keltų sektorių, įvykiai Raudonojoje jūroje tiesioginės ir netiesioginės įtakos beveik neturi. Mūsų laivai nekerta Raudonosios jūros ir Sueco kanalo. Tačiau Baltijos jūrą - ir ypač vadinamąjį Pabaltijo regioną - labai veikia karas Ukrainoje. Dar paties konflikto pradžioje DFDS atsisakė plukdyti krovinius vežantį transportą su rusiškais registracijos numeriais, taip pat atsisakėme prekybos laivuose rusiškos kilmės produktais.
Kalbant apie tendencijas, keltų laivyba, ypač Baltijos jūroje, ir toliau bus veikiama karo Ukrainoje, išaugusių palūkanų ir konkurencijos. Išlieka ekonomikos svyravimo rizika tokiose mums svarbiose rinkose kaip Švedija, Vokietija - apskritai Šiaurės ir Vakarų Europoje. Kita vertus, keltų verslui teigiamą įtaką gali daryti įvairių Europos industrijų siekis perkelti gamybą arčiau vartotojų.
Be to, kuo toliau, tuo labiau laivyba turės adaptuotis prie augančių gamtosaugos reikalavimų, ieškoti tiek trumpalaikių, tiek ilgalaikių CO2 mažinimo sprendimų. DFDS pastarajai temai skiria daug dėmesio - 2023 metais, palyginant su 2022-aisiais, CO2 emisiją iš laivų pavyko sumažinti iki 5,4 proc.
DFDS lyderiauja Europoje pagal turimų elektrinių vilkikų kiekį. DFDS savo 125-ių anksčiau užsakytų elektra varomų vilkikų parką padidins dar 100-u elektrinių sunkiųjų transporto priemonių. Iš jų 3 elektriniai vilkikai jau nuo praeitų metų birželio dirba Klaipėdos regione.
Kokie buvo jūsų vadovaujamai bendrovei 2023-ieji? Ar šiemet kils pervežimų kaštai, kas tai lems?
2023-ieji buvo sunkūs daugeliui industrijų. Dirbame pervežimų, logistikos pramonėje, todėl esame priklausomi nuo perdirbimo, gamybos įmonių „sveikatos“. Čia galima vardinti chrestomatinius faktorius, kurie mažino paklausą ir didino perteklinių pajėgumų atsiradimą tiek jūroje, tiek sausumoje: infliacija, palūkanų normų augimas, statybų sektoriaus sąstingis Skandinavijoje, karas Ukrainoje.
Atsidūrėme tarp dviejų girnapusių: iš vienos pusės didėjo kaštai dėl infliacijos, naujų gamtosauginių reikalavimų - nuo 2024 metų sausio 1 d. laivybai įvesta taršos leidimų sistema, iš kitos gi pusės - dėl konkurencijos ir paklausos mažėjimo sustiprėjo spaudimas pervežimo kainoms.
Taigi, erdvės didinti kainas mažai, kita vertus, vadinamasis taršos mokestis bendrąją kelionės kainą nežymiai padidino, o šio mokesčio svyravimai gali turėti įtakos kainų pokyčiams.
Keleivių srautai jūsų keltuose pernai didėjo ar mažėjo abiejose linijose - tiek Vokietijos, tiek Švedijos?
Po COVID-19 pandemijos keleivių srautai visame DFDS keltų tinkle didėjo. Bendrasis pervežtų keleivių skaičius DFDS maršrutais, palyginti su praeitais metais, išaugo beveik penktadaliu. Baltijos jūroje ir linijose iš Klaipėdos keleivių augimas buvo kuklesnis.
Krovinių jūsų keltuose pernai daugėjo ar mažėjo abiejose linijose?
Krovinių pervežimas Baltijos maršrutais buvo neigiamai veikiamas Ukrainos karo, statybų sektoriaus sąstingio Švedijoje. Pastarasis faktorius bei išaugusi konkurencija paveikė Klaipėdos-Karlshamno maršrutą. Maršrutas į Vokietijos Kylio uostą patyrė mažiau spaudimo. Tačiau bendrasis DFDS krovinių srautas Baltijos jūroje krito kiek daugiau nei dešimtadaliu.
Ar pasikeitė keleivių kontingentas kurioje nors linijoje?
Keleivių kontingentas maršrutuose iš Lietuvos išlieka stabilus. Pagrindiniai du segmentai, kurie naudojasi DFDS maršrutais: darbo reikalais važiuojantys keleiviai ir atostogautojai.
Ar pernai vasarą buvo dienų, kai bilietai į keltus kurioje nors linijoje buvo išpirkti kelias dienas į priekį?
Kelionės keltais, kaip ir visas turizmo sektorius, yra veikiamos sezoniškumo. Todėl natūralu, kad Kalėdų, Velykų laikotarpiu ir liepos, rugpjūčio mėnesiais keltų apkrovimas būna didžiausias. Šiais periodais visada pasitaiko dienų, kai bilietų į keltus pristinga.
Ar šiemet nedidės bilietų kainos? Jeigu didės, tai kiek ir kodėl?
Konkuruojame ne tik su kitomis keltų linijomis, bet ir su lėktuvais, kelionėmis sausuma, todėl kainas stengiamės išlaikyti kiek įmanoma stabilesnes. Kažkokių drastiškų kainos pakėlimų neplanuojame.
Ar planuojamos šiemet kokios nors investicijos į laivus, į technikos priemones?
Didžiąsias investicijas DFDS padarė prieš dvejus metus, kai buvo pastatyti du naujieji ro-pax keltai „Aura Seaways“ ir „Luna Seaways“, kiekvienas iš jų kainavęs per 110 milijonų eurų. Kita vertus, kompanija kasmet investuoja į laivų techninę priežiūrą ir atnaujinimą.
Kokie jūsų lūkesčiai šiemet?
Su lūkesčiais, kad netektų nusivilti, reikia elgtis atsargiai. Svarbiausia mums dabar stabilizuoti srautus ir grįžti į augimo kelią.
Ar planuojate šiemet kokias nors naujoves keleivių aptarnavimo srityje?
Keleivių aptarnavimas visada yra mūsų taikiklyje. Keltuose nuolat siūlome keleiviams ką nors naujo. Štai Velykų laikotarpiu pasiūlysime nemokamą maitinimą vaikams, vasarai atnaujiname meniu restoranuose, baruose bus galima nusipirkti picos, parduotuvėse gauti patrauklesnes kainas perkant daugiau tam tikrų gėrimų. Keliaujantieji į abi puses bilietus galės įsigyti 15 proc. pigiau.
Kiek šiuo metu dirba darbuotojų AB „DFDS Seaways“, kiek administracijos, kiek jūrininkų?
Įmonėje šiuo metu dirba 125 kranto darbuotojai ir 771 jūrininkas.
Ar bendrovei trūksta darbuotojų?
Įmonėse visada vyksta šiokia tokia darbuotojų kaita - mes ne išimtis. Visgi didžiausias žmonių poreikis atsiranda artėjant vasarai, kai išauga keleivių srautai. Štai, pavyzdžiui, šiuo metu mes ieškome 28-ių keleivius aptarnaujančių darbuotojų.
Kaip vertinate Klaipėdos valstybinio jūrų uosto direkcijos ketinimus didinti rinkliavas kai kuriems laivams?
Sunku vertinti šiuos ketinimus, kol nežinome, kokiems laivams tarifai bus didinami ir kol nematėme pačių tarifų.
Ar jūsų laivai nepateks į sąrašą tų laivų, kuriems bus didinamos rinkliavos? Ar jie turėjo kokių nors lengvatų šioje srityje?
Linijiniai laivai visada turi šiek tiek lengvatų - tai natūralu: kuo daugiau perki, tuo didesnę nuolaidą gauni.
Rašyti komentarą