Kodėl amerikietis negalėtų būti Lietuvos laivo kapitonu

(2)

Lietuvos laivų savininkų asociacijos ir Lietuvos jūrininkų sąjungos atstovų nuomonės dėl vadovaujančių jūrininkų iš trečiųjų šalių kompetencijos liudijimų pripažinimo mūsų šalyje iš esmės išsiskyrė. Sąjunga baiminasi, jog padarius išimtį vienam laivui, paskui ji bus taikoma visiems laivams.

Šiuo metu diskutuojama dėl laikino užsienio jūrininko kompetencijos liudijimo, išduoto trečiose šalyse, pripažinimo Lietuvoje. Šiuo atveju kalbama tik apie vadovaujančios sudėties jūrininkus. 

Lietuvos laivų savininkų asociacijos vykdomojo direktoriaus Gintauto Kutkos teigimu, tam, kad būtų pripažinti jūrininkams išduoti kompetencijos liudijimai, reikalingos dvišalės sutartys. 

Norėdama pripažinti, tarkime, Filipinų jūrininkų jų šalyje išduotus kompetencijos liudijimus, Lietuva turi būti pasirašiusi tokią sutartį su Filipinais. 

Pastabų dėl sutarties projekto gali turėti ir mūsų, ir jų institucijos, tad iki tol, kol viskas bus suderinta, reikia nemažai laiko.

Šiuo metu laive-dujų saugykloje „Independence“, plaukiojančiame su Singapūro vėliava, kapitonas yra JAV pilietis. Gruodžio 6-ąją šiame laive bus iškelta Lietuvos vėliava. Kadangi Amerika yra trečioji šalis, dabartinis kapitonas pagal galiojantį susisiekimo ministro įsakymą negali dirbti Lietuvos laive, nes nepasirašyta dvišalė sutartis.

„Norėtume išspręsti šitą klausimą. Mes suvokiame, kad jeigu pradėtume derybas su tam tikra Amerikos administracija, gali prireikti labai daug laiko. Todėl norime įteisinti laikiną sprendimą, kuris leistų iki dvejų metų kompetencijos liudijimą pripažinti vienašališkai, jeigu tam pritartų visos Lietuvos institucijos. 

O per tuos metus mes suderintume sutarties projektą su kita puse ir pasirašytume tokią tarpusavio sutartį. Mes tokiam projektui pritarėme, bet dar pateikėme redakcinio pobūdžio pataisymų“, - „Vakarų ekspresui“ sakė G. Kutka.

Norime įteisinti laikiną sprendimą, kuris leistų iki dvejų metų kompetencijos liudijimą pripažinti vienašališkai.

Susisiekimo ministerija tokį ministro įsakymo pakeitimo projektą buvo paskelbusi Teisės aktų informacinėje sistemoje, savo nuomonę turėjo pateikti visos ministerijos ir kitos suinteresuotos institucijos.

Jūrinių reikalų taryba nesvarstė

"Mes nepritarėme, kai buvo siūloma įteisinti filipiniečių dokumentus. Jie sudarytų konkurenciją mūsų jūrininkams. Laivų savininkai galėtų samdyti jūrininkus iš trečiųjų šalių, pavyzdžiui, filipiniečius, kuriems reikia mokėti mažiau, todėl lietuviams šansų papulti į lietuviškus laivus būtų nedaug. Bet toks siūlymas buvo anksčiau.

O dėl dabartinio projekto parašėme raštą Susisiekimo ministerijai atkreipdami dėmesį, kad tokie klausimai negali būti sprendžiami tik tarp laivų savininkų ir ministerijos. 

Yra patariamoji Jūrinių reikalų taryba prie Susisiekimo ministerijos, kurios nariai yra ne tik laivų savininkų, ministerijos, bet ir socialinių partnerių atstovai. Kodėl tai nebuvo sprendžiama per ją, kuri tam ir buvo sukurta?" - klausia Lietuvos jūrininkų sąjungos (LJS) pirmininkas Aleksandras Kaupas.

Pasak jo, jeigu Lietuvoje bus tvirtinami dokumentai trečiųjų šalių piliečiams, lietuvių šansai dirbti savo šalies laivuose iškart sumažės.

Ne vakar sužinota

Paklaustas, o kaip reikėtų spręsti klausimą dėl „Independence“ kapitono, nes iki gruodžio 6 dienos liko labai mažai laiko, LJS pirmininkas atsakė: „Jie ką, vakar sužinojo, kad šiame laive Singapūro vėliava bus pakeista į Lietuvos vėliavą. Kodėl nebuvo ruoštasi tam dar prieš tai, kai “Independence“ operatoriaus konkursą laimėjo UAB “Hoegh LNG Klaipėda". Kodėl nebuvo galima tada, kai buvo renkamas operatorius, įrašyti nuostatą, kad karininkai laive turi būti lietuviai?

Kodėl nebuvo galima tada, kai buvo renkamas „Independence“ operatorius, įrašyti nuostatos, kad karininkai laive turi būti lietuviai?

Dabar, žinoma, „Hoegh“ nekeis savo sistemos dėl mūsų norų. Bet kas atsakingas už tai, kad anksčiau nieko nebuvo daroma, ir dabar laivo su Lietuvos vėliava, strateginio objekto įguloje nebus nė vieno lietuvio karininko? Vyriausybė priėmė sprendimą pirkti laivą 2022 metais. Turėjo dvejus metus.

O norinčių dirbti „Independence“ lietuvių buvo. Jūrų kapitonų asociacija buvo suradusi bent kelis, kurie galėtų dirbti tame laive.

Ir toks projektas pateiktas likus kelioms savaitėms iki Lietuvos vėliavos pakėlimo. Dabar tokia situacija, kad rankos, taip sakant, išsukinėtos ir nieko nepakeisi. Tas amerikietis liks „Independence“ kapitonu. Tokių rezultatų sulaukiame todėl, kad neturime jūrinės strategijos, jūrinės politikos. Daroma viskas pripuolamai kaip kam patogu. Taip neturi būti."

A. Kaupo teigimu, dabar kalbama apie laivą-dujų saugyklą „Independence“, bet kai pakeistas susisiekimo ministro įsakymas bus patvirtintas, juo naudosis ne tik šitas, bet ir kiti Lietuvos laivai. Pasak jo, diskusijų metu buvo siūloma bent jau daryti išimtį dujovežiams, tačiau į tai atsižvelgta nebuvo.

Raktažodžiai

Rašyti komentarą

Plain text

  • HTML žymės neleidžiamos.
  • Linijos ir paragrafai atskiriami automatiškai
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.
Sidebar placeholder