Laivų remonto dokų išplukdymas iš miesto centro tebestringa (4)

Tesėti pažadą ir iškraustyti laivų remontą su abiem plaukiojančiaisiais dokais iš miesto centro į pietinę uosto dalį bendrovei „Klaipėdos laivų remontas“, pasak jos generalinio direktoriaus Alvydo Butkaus, nepavyksta ne dėl jos kaltės. Ji tam yra pasiruošusi. Geriausiu atveju nauja vieta dokams bus įrengta 2024 metais. O tokia užstrigusi situacija trukdo įmonei plėsti savo veiklą.

Nuo 2017 metų tebekalbama, kad abu UAB „Klaipėdos laivų remontas“ (KLR) plaukiojantieji dokai bus perkelti į naują vietą tada, kai tik Klaipėdos valstybinio jūrų uosto direkcija įrengs jiems ten duobes. Kai dokai iškeliaus, tada bus galima sakyti, kad laivų remontas tikrai išsikraustė iš miesto centro. Tačiau praėjo 5 metai, o jie dar nepajudėjo.

Priminsime, kad dar prieš privatizuojant KLR Lietuvos Vyriausybė 1994 metais buvo priėmusį nutarimą, kad bendrovės gamybinė veikla miesto centre turi būti nutraukta iki 2009 metų. Praėjus 13 metų, bendrovė vis dar tebevykdo gamybinę veiklą ir miesto centre. Tiesa, dalis jos remonto veiklos jau yra perkelta į pietinę uosto dalį, į buvusios Tarptautinės jūrų perkėlos teritoriją.

Mažus ir vidutinius laivus remontuojančiai bendrovei „KLaipėdos laivų remontas“ ir taip sunku išsilaikyti rinkoje, mat šiais laikais laivų savininkai pradėjo orientuotis į didesnius, tad mažųjų laivų rinkoje gerokai sumažėjo.

Pastaruoju metu KLR, būdamas kruizinių laivų krantinės operatoriumi, neteko ir papildomo pajamų šaltinio - kruizinė laivyba beveik nebevyko. Apie tai, kokie praėjusieji metai buvo mažųjų laivų remontininkams, KLR priklausančiai UAB Klaipėdos pilies uostui, Danės upės krantinių koncesininkei, kalbamės su KLR generalinių direktoriumi A. Butkumi.

Dokai iškeliaus galbūt 2024-aisiais

Kas laukia KLR 2022-aisiais?

Stengsimės išlaikyti tą veiklą, kurią vykdome, ir padaryti dar daugiau. Vienas aktualiausių mums klausimų norint plėstis ir didinti gamybą - dokų perkėlimas į naują vietą. Dabartinėje vietoje esame gerokai apriboti ir apie plėtrą galime kalbėti tik ateityje.

Esate pasižadėję visą savo laivų remontą ir abu dokus perkelti į buvusią Tarptautinę jūrų perkėlą. Bet taip ir neišplukdote dokų. Kodėl?

Uosto direkcijai jau yra pateiktos paraiškos dėl mūsų dokų perkėlimo. Pernai jos buvo suderintos, patikslinta vieta, kur tie dokai bus statomi - prie 144A krantinės. Ta vieta tenkina ir Uosto direkciją, ir laivų remontininkus. Direkcija yra nustačiusi būtinų darbų grafiką, susidėliojusi investicijas. Jeigu viskas gerai seksis, darbai, kurie būtini įrengiant uosto pietinėje dalyje vietas dokams, turėtų būti padaryti 2024 metais.

VADOVAS. Alvydas Butkus UAB „Klaipėdos laivų remontas“ vadovauja jau daugiau nei 16 metų.

VADOVAS. Alvydas Butkus UAB „Klaipėdos laivų remontas“ vadovauja jau daugiau nei 16 metų.

O buvusioje Tarptautinėje jūrų perkėloje, į kurią jau anksčiau esate perkėlę dalį savo remonto veiklos, darbai vyksta gerai?

Taip. Dalį remonto darbų dar tebevykdome miesto centre, kur stovi mūsų dokai, o kitą dalį darbų, ypač tuos, kurių negalime centre atlikti, vežame į pietinę uosto dalį ir darbuojamės ten esančiame naujame ceche.

Mes remontuojame prie krantinių stovinčius AB „DFDS Seaways“ keltus, t. y. jų vidaus variklius, vamzdynus, atliekame korpusinius darbus, remontuojame kajutes. Žinoma, keltų pastatyti į doką mes negalime.

Metai buvo nelengvi

Koks įvykis pernai buvo reikšmingiausias bendrovės ar uosto gyvenime?

Bendrovės gyvenime nieko neišskirčiau, o uosto, be abejo, geopolitiniai dalykai ir bendras visų uostininkų nerimas dėl ateities. Nors mes krovinių nekraunama, bet ta bendra situacija neigiamai veikia ir mūsų nuotaiką.

Kokie 2021-ieji buvo laivų remontininkams, palyginti su 2020-aisiais ir laikotarpiu prieš pandemiją?

Metai buvo tikrai nelengvi, ne geresni nei 2020-ieji, netgi sunkesni. Nors tas užduotis, kurias turėjome, metinius planus faktiškai įvykdėme. Aišku, labai gaila, kad kruizinė laivyba taip ir neatsigavo. Tebuvo atvykę tik trys laivai. Kokia bus kruizinė laivyba šiais metais, sunku pasakyti. Šiuo metu Klaipėdos valstybinio jūrų uosto direkcija truputį rekonstruoja Kruizinių laivų terminalo krantinę. Jeigu kruiziniai laivai planuotų atplaukti į mūsų uostą pavasarį, o remontas vyks sėkmingai, krantinė turėtų būti baigta.

GALIMYBĖS. Bendrovės „Klaipėdos laivų remontas“ dokuose galima remontuoti iki 65 metrų ilgio laivus.

GALIMYBĖS. Bendrovės „Klaipėdos laivų remontas“ dokuose galima remontuoti iki 65 metrų ilgio laivus.

Mažesnės remonto apimtys - mažiau pinigų

Mūsų verslas nėra lengvas. Mažasis laivynas yra gerokai sumenkęs, savininkai orientuojasi į didesnio tonažo laivus, mums rasti darbo gana sunku. Laivų dokavimas priklauso nuo jų amžiaus. Nesenus laivus privaloma dokuoti kas penkerius metus, o senesni dokuojami ir kas dvejus metus. Maži laivai, mažesnės remonto apimtys, darbo daug, o finansai nedideli.

Dalyvaujame visuose konkursuose, kuriuose tik galime dalyvauti. Orientuojamės į po Klaipėdos uosto akvatoriją plaukiojančius, į Karinių jūrų pajėgų laivus. Su Būtingės naftos terminalu turime ilgalaikę sutartį dėl remonto darbų.

Įpusėjo žiema, dabar sunkiausias laikotarpis laivų remontininkams - paprastai šiuo metų laiku nenorima remontuoti laivų, nes sunku atlikti lauko darbus, kai būna šalta. Tikimės, kad baigiantis pirmam ketvirčiui turėsime daugiau remonto darbų.

Kokius didžiausius lavus jūs galite remontuoti?

Mes į savo du dokus galime statyti laivus, kurių ilgis - iki 65 metrų. Dabar doke stovi norvegų laivas, kurio ilgis 60 metrų.

NORAI. Klaipėdos pilies uostą norima plėsti, padidinti jame vietų laivams skaičių.

NORAI. Klaipėdos pilies uostą norima plėsti, padidinti jame vietų laivams skaičių.

Remonto kainos didės

Kokių nuostolių patyrėte dėl pandemijos?

Ji savo darbą padarė. Pavyzdžiui, Latvijos laivai dėl pandemijos buvo remontuojami savo valstybėje, nenorint patirti to diskomforto, kurį sukėlė pandemija - komandos karantinavimosi ir t. t. Tokių problemų buvo ir yra. Anksčiau kartkartėmis remontuodavome ir Rusijos laivus. Dabar jų visai nebėra, jie pas mus nesirodo nuo pernai. O Rusijos žvejybos laivynas nemažas, bet, deja.

Ar jums kaip nors atsilieps Lietuvos konfliktas su Kinija?

Nemanau. Mes didelių sąsajų su kinais neturime.

Ar bendrovė pasirengusi elektros, dujų pabrangimui?

Tai jau labai juntame, ypač pernai paskutiniais mėnesiais, kai dvigubai trigubai padidėjo elektros energijos sąnaudos ir gerokai išaugo kaštai. Bėda ta, kad kai įgyvendini kokį nors projektą, remontuoji kokį nors objektą ir savikainoje pradeda didėti elektros kaina. Be abejo, tokiu atveju didėja ir laivo remonto kaina. O padidėjusios kainos niekam nepatinka. Tačiau, kita vertus, tokia pasaulinė tendencija - kyla visos kainos. Belieka tikėtis, kad mūsų klientai supras, kad laivų remonto kainos irgi turės būti didesnės.

CENTRE. Kai kurie laivų remonto darbai atliekami cechuose miesto centre.

CENTRE. Kai kurie laivų remonto darbai atliekami cechuose miesto centre.

Planuojama uostelį plėsti

Kokie 2021-ieji buvo Klaipėdos pilies uostui?

Jis pernai dirbo sėkmingai: uostelis buvo užpildytas 99 procentais. Buriavimas kokios nors krizės nepatyrė. Atrodo, kad buriuotojams pandemija itin netrukdė. Vyko veiksmas, jie pardavinėjo, pirko laivus, kai kurie savo laivus keitė į didesnius.

Ši mūsų įmonė nedidelė, jos rezultatų skaičiai irgi nedideli. Planuojame uostelį kažkiek plėsti, didinti laivų vietų skaičių, nors itin plėstis kol kas nelabai galime.

Atlyginimai didės nežymiai

Dar viena darbdavių rykštė - didėjantys atlyginimai. Ar didinsite savo darbuotojų atlyginimus?

Įmonės biudžetą jau pasitvirtinome. Bus ir atlyginimų padidėjimas, bet labai nedidelis. Žinoma, kai pakilo minimalus atlyginimas, peržiūrimi visų darbuotojų atlyginimai. Šiuo metu pas mus dirba 89 žmonės. Kai yra darbo, jie gali uždirbti daugiau, o kai darbo mažai, kitoks ir jų atlyginimas. Tai kažkiek priklauso ir nuo manęs kaip nuo vadovo. Turiu stengtis, kad užsakymų būtų daugiau. Ypač žiemą tenka gerai pasukti galvą, kaip žmonėms išmokėti algas.

Ar jums netrūksta darbuotojų?

Šiuo atžvilgiu gal mums lengviau nei didelėms įmonėms, nes mūsų projektai nėra dideli, jiems ir darbo jėgos resursų reikia mažiau. Mažame laive dirba mažiau žmonių. Dažniausiai užtenka savų darbuotojų, o jeigu jų trūksta, ieškome subrangovų. Bet ir pastarųjų mums daug nereikia.

Ar kaip nors pamaloninote savo darbuotojus prieš Kalėdas ar Naujuosius metus?

Žinoma, nepalikome be dovanų. Išdalinome čekius darbuotojams, vaikams dovanėles. Tai mes darome tradiciškai kiekvienais metais. Didesnio įmonės vakarėlio pernai nedarėme dėl pandemijos. Kadangi vasarą buvo geresnė situacija, tai mes tuo metu organizavome išvažiuojamąjį renginį darbuotojams gamtoje. Taigi turėjome šventę vasarą.

Kur jūs pats sutikote Kalėdas, šventėte Naujuosius metus?

Kūčios buvo mūsų namuose su visais vaikais, kurie nebuvo išvažiavę. Kalėdas sutikau namuose, Naujuosius metus irgi. Nieko pernai ypatingo neplanavau. Anksčiau, jeigu leisdavo aplinkybės, išvažiuodavau į kokią nors kelionę. Jeigu per pirmą ketvirtį visi darbai įmonėje susidėlios, tada bus galima pagalvoti ir apie poilsį.

 NAUJOJE VIETOJE. Dalis remonto darbų nuo 2017 metų jau atliekama pietinėje uosto dalyje, buvusios Tarptautinės jūrų perkėlos teritorijoje, įsigytoje Laivyno technikos priežiūros bazėje.

 NAUJOJE VIETOJE. Dalis remonto darbų nuo 2017 metų jau atliekama pietinėje uosto dalyje, buvusios Tarptautinės jūrų perkėlos teritorijoje, įsigytoje Laivyno technikos priežiūros bazėje.

Egidijaus JANKAUSKO nuotr.

Sidebar placeholder