1950-aisiais "General Motors" sukurta ir serijiniuose modeliuose pradėta naudoti "Powerglide" dviejų pavarų automatinė greičių dėžė bent porą dešimtmečių buvo technikos viršūnė. Nors dabar gatvėse važinėja nemažai automobilių, kurių "automatai" turi 4 ar 5 pavaras, ne viena šiuolaikinė lengvoji transporto priemonė, ypač prabangesnės klasės, turi 7 ar net 8 pavaras.
Praėjusiais metais vienas iš šių agregatų kūrimo lyderių, Vokietijos kompanija "ZF Friedrichshafen AG", pristatė 9 pavarų automatinę dėžę, tinkamą naudoti kompaktiniuose priekiniais ratais varomuose modeliuose. Šis "automatas" debiutuos "Dodge Dart" modelyje.
Tai - ne pabaiga: Pietų Korėjos kompanija "Hyundai", remiantis neoficialiais pranešimais, ėmėsi kurti 10 pavarų automatinę greičių dėžę. Nejaugi netrukus automobilis pagal pavarų skaičių pasivys dviračius?
Ne, sako ZF atstovai. Šios kompanijos Šiaurės Amerikos padalinio vadovas Julio Casparis įsitikinęs - lenktynės dėl kuo didesnio pavarų skaičiaus artėja pabaigos link. Jo teigimu, "automatų" vystymo rezervas jau išnaudotas ir pasiektas etapas, kuomet kuriant naujas transmisijas svarbesniu faktoriumi tapo nebe inžineriniai aspektai, o paprasčiausia rinkodara.
Pasak J. Caspario, skaičiavimas rodo, jog ekonomiškumo skirtumas tarp dabartinių "automatų" ir "idealios" pavarų dėžės tėra 11 proc., ir stengtis jį įveikti, ZF atstovo nuomone, gamintojams neapsimoka - tektų naudoti itin brangius komponentus, pavyzdžiui, trintį mažinančius keraminius guolius, ir tokios pavarų dėžės kainuotų labai daug.
ZF duomenimis, 2009 metų pavyzdžio 8 laipsnių "automatas" už 6 pavarų dėžę ekonomiškesnis yra 11 proc., naujasis 9 pavarų kūrinys - 16 proc.
9 pavaros kai kuriems gamintojams - siekiamybė net nepaisant galimų išlaidų. Štai "Chrysler Group LLC" koncernas pranešė ketinantis investuoti į "automatų" gamybą - amerikiečiai žada 8 laipsnių transmisijomis, beje, kuriamomis su ta pačia ZF kompanija, savo galiniais ratais varomus automobilius aprūpinti nuo šių metų pabaigos, o priekiniais ratais varomiems modeliams skirtą 9 laipsnių dėžę pristatyti pirmoje 2013-ųjų pusėje.
"Esu įsitikinęs, kad ir kiti gamintojai anksčiau ar vėliau prieis prie tokios išvados. Ir tikiuosi, kad praeis kuo daugiau laiko, kol jie sukurs savas technologijas", - pareiškė Mircea Gradu, "Chrysler" viceprezidentas ir transmisijų bei variklių padalinio vadovas. Kiti konkurentai iš Didžiosios trijulės - "Ford" ir "General Motors" - 8 laipsnių "automatus" montuoti ketina tik nuo 2014 metų.
Tobulinti automatines pavarų dėžes planuoja ir "Honda". Japonų susidomėjimo objektas - vadinamieji bepakopiai variatoriai, beje, šiuo metu sparčiai populiarėjantys JAV rinkoje. Juos naudoja ir kitos japonų kompanijos - "Subaru", "Toyota", "Nissan".
Priminsime, jog JAV vyriausybės reikalavimu, nuo 2025 metų naujo automobilio, parduodamo šioje šalyje, vidutinės kuro sąnaudos negalės viršyti 4,3 l/100 km ribos. Daugelis gamintojų, lyg vadovaudamiesi ZF vadovo žodžiais, šį skaičių bando pasiekti kurdami elektromobilius ar hibridinius modelius, o "Chrysler" suka mažesnių investicijų link bandydami tobulinti pavarų dėžes. Laikas parodys, kas buvo teisus.
Pavaros ir vairuotojų amžius
Švedijos Jonkopingo universiteto mokslininkų kartu su kolegomis iš Australijos atliktas eksperimentas parodė, jog vyresnio amžiaus vairuotojams automobilis su automatine pavarų dėže būtų saugesnis. Paaiškėjo, jog 70-90 metų vairuotojai, valdydami automobilius su mechanine pavarų dėže, vidutiniškai padarė 24,3 proc. klaidų, o važiuodami automobiliais su "automatu" - 10,6 proc. klaidų. Ypač daug klaidų buvo sukantis į kairę ir praleidžiant kitus automobilius. Mokslininkai padarė tokią išvadą: automatinės pavarų dėžės naudojimas vyresniems vairuotojams leistų sutelkti didesnį dėmesį į situaciją kelyje, nes nebereikėtų naudotis sankabos pedalu ir perjunginėti pavaras.

Rašyti komentarą