Gedeminas Karalius: "Svarbu žmonėms skiepyti atsakingumą"

Gedeminas Karalius: "Svarbu žmonėms skiepyti atsakingumą"

2007 metų kovo 11-osios rytą užsiliepsnojo Vilniaus Žirmūnų mikrorajone esantis daugiabutis. Tuomet per gaisrą žuvo penki žmonės, tarp kurių - ir buvęs Seimo narys Petras Šakalinis. Panaši nelaimė 2012-ųjų kovą įvyko Kauno Šilainių mikrorajone - kilus gaisrui daugiabutyje žuvo 1 žmogus, sužeista net 11. Abi šias nelaimes vienijo bendras bruožas - ugniagesiai negalėjo arčiau privažiuoti prie degančių pastatų, nes jiems trukdė sustatyti gyventojų automobiliai.

Nusispjaukime per petį - Klaipėdoje gaisrų su dideliu skaičiumi aukų pastaraisiais metais nebuvo. Tačiau ugniagesiams nuo to ramiau nesimiega - automobilių statymo daugiabučių kiemuose įpročiai vienodi ir Vilniuje, ir Kaune, ir uostamiestyje.

Klaipėdos apskrities priešgaisrinės gelbėjimo valdybos viršininkas Gedeminas Karalius juos vadina tikru galvos skausmu ugniagesiams.

Kaip esate įpratęs žiūrėti į eismą - automobilio vairuotojo akimis, keleivio, pėsčiojo ar su transportu glaudžiai susijusios ugniagesių tarnybos vadovo? - "Autosalonas" paklausė vidaus tarnybos pulkininko, prie vairo - nuosavo ar tarnybinio automobilio - sėdančio kasdien.

Tiek vairuodamas nuosavą automobilį, tiek tarnybinį, pirmiausia esu eilinis vairuotojas, tad į eismą ir žiūriu vairuotojo akimis. Vis dėlto ilgametė tarnyba ugniagesyboje norom nenorom priverčia žvilgtelėti ir profesiniu aspektu. Tada matai visas smulkmenas, galinčias sukelti kliūtis ugniagesiams, skubantiems į nelaimės vietą.

Džiugina autobusų juosta

Ar Klaipėda - patogus miestas vairuotojui? Kas blogai ir kaip keistumėte?

Mano požiūriu, Klaipėda nėra sudėtingas miestas vairuoti, atsižvelgiant į geografinę padėtį ir dydį eismas čia yra ganėtinai patogus. Žiūrėdamas iš profesinės pusės galiu pasidžiaugti tuo, kad Taikos prospekte yra numatyta autobusų juosta, kuria ekstremaliu atveju gali naudotis specialiosios tarnybos. Paskutiniu metu statomos gatvių pavadinimų lentelės, kurios palengvina gaisrinių automobilių vairuotojų darbą skubant į gaisravietę.

Viena problema - transporto kamščiai. Taip yra mūsų mieste, taip yra ir kituose didmiesčiuose. Manau, kad reikėtų spręsti kelių infrastruktūros problemas. Kita problema - pėstieji ir dviratininkai. Šiuo atveju trūksta pagarbos ir savitarpio supratimo tarp automobilininkų ir pėsčiųjų bei dviratininkų. Pėstieji dažnu atveju nėra atidūs gatvėse, ypač tikėdamiesi savo pirmumo, todėl sukelia papildomų problemų gaisrinės transporto vairuotojams. Reikėtų priminti, kad ugniagesių automobilis yra sunki transporto priemonė ir sustabdyti ją akimirksniu yra sudėtinga, ypač skubant į incidento vietą. Taip pat stebina dar iki šių dienų esančios nereguliuojamos pėsčiųjų perėjos pagrindinėse miesto šešių eismo juostų gatvėse. Man, kaip pėsčiajam, tai yra slalomas tarp automobilių.

Avarijų kiemuose neišvengiama

Galima spėti, kad daugiabučių kiemai ugniagesiams - tikras košmaras. Ar dažnai pasitaiko, kad prie gaisro vietos neįmanoma privažiuoti dėl sustatytų automobilių?

Taip, sausakimši daugiabučių kiemai yra galvos skausmas ne tik patiems gyventojams, bet ir specialiosioms pajėgoms - ugniagesiams, medikams, policininkams ir kitoms tarnyboms. Jiems arčiau privažiuoti prie gyvenamųjų namų tampa sunku vakarais bei naktimis, kai į miegamuosius rajonus iš darbų grįžta gyventojai. Stovėjimo aikštelių vietų, kurios numatytos prie daugiabučių namų, neužtenka, todėl gyventojai mašinas stato kur papuola - ant šaligatvių, žaliosios vejos. Taip užstatomas galimas įvažiavimo į kiemus kelias, taip pat užtveriamas privažiavimas prie hidrantų. Betikslis laiko švaistymas, kai yra svarbi kiekviena sekundė, gaisro metu gali atnešti labai liūdnų pasekmių. Be to, susiduriame su avarijų tikimybe. Iš praktikos galiu paminėti, kad kasmet mes turime įvykių, kuomet mūsų technika kliudo daugiabučių namų kiemuose sustatytus gyventojų automobilius.

Kaip siūlytumėte spręsti šią problemą?

Visų pirma iniciatyvos reikėtų iš pačių daugiabučių savininkų, kad jie, bendradarbiaudami su Savivaldybės atstovais, keltų klausimus, kaip pagerinti automobilių statymo prie daugiabučių namų sąlygas, kaip padidinti vietų skaičių neužgriozdinant kiemų. Galbūt plečiant stovėjimo aikštelių dydį, nes kol kas didžiausia problema yra tai, kad aikštelėse prie daugiabučių vietos visiems neužtenka. Neišsprendus automobilių parkavimo vietų klausimo, neišspręsime ir greito, saugaus bei patogaus mūsų technikos privažiavimo prie degančio namo problemos.

Varomi dujomis - pavojingesni

Iki šiol gyvas mitas, kad dujomis varomi automobiliai "gali sprogti" ? O gal tai ne mitas? Ar jie yra pavojingesni už kitokį kurą naudojantį transportą?

Taip, dujomis varomi automobiliai yra šiek tiek pavojingesni nei dyzeliniu kuru ar benzinu varomi modeliai, kadangi juose yra papildoma įranga, kurią būtinai turi sumontuoti profesionalūs specialistai. Reikia atkreipti dėmesį, kad požeminėse stovėjimo aikštelėse draudžiama statyti automobilius su dujų įranga, kadangi nuotėkio atveju dujos nekyla į viršų, o pasilieka grindinio lygyje. Neišsisklaidžiusios dujos nuo kibirkšties gali sukelti sprogimą ir gaisrą. Yra buvę atvejų, kada pildant automobilio dujų baką įvyko nuotėkis į mašinos saloną, ir vairuotojas, neatkreipęs į tai dėmesio, išvažiavo iš degalinės bei bandė užsidegti cigaretę... Įvyko sprogimas, vairuotojas ir keleiviai patyrė rimtų sužalojimų. Todėl siūlyčiau visiems, vairuojantiems automobilius su dujų įranga, ypatingą dėmesį atkreipti į jos techninę būklę. Laiku pašalintas nedidelis gedimas gali apsaugoti nuo nelaimės.

Kokios pagrindinės priežastys, dėl kurių užsiliepsnoja automobiliai? Kaip jų išvengti?

Gaisrai automobiliuose dažniausiai kyla dėl transporto priemonių elektros instaliacijos gedimų, dujų įrangos gedimų ir kuro tiekimo sistemos gedimų. Norint to išvengti būtina automobilį techniškai prižiūrėti, atkreipti dėmesį į bet kokį gedimą ir jį tučtuojau taisyti. Taip išvengsite gaisrų savo transporto priemonėje.

Ugniagesių garažas atsinaujino

Yra vienas labai nelinksmas, tačiau su transportu susijęs jūsų tarnybos darbas - sužeistųjų vadavimas iš avariją patyrusių automobilių. Ar sunku gelbėtojams susitaikyti su kito žmogaus kančiomis?

Sužeistųjų vadavimas yra labai atsakingas darbas. Juk ugniagesio rankose - žmogaus gyvybė. Traukiant sužeistą aimanuojantį žmogų svarbu nepasiduoti emocijoms, tvardytis, galvoti, kaip nepadaryti papildomos žalos nukentėjusiojo sveikatai. Tokiuose įvykiuose pamatytų vaizdų ir patirtų emocijų negali vienu mostu nustumti į visišką užmarštį. Todėl psichologinė ugniagesio būsena yra labai svarbi. Kadangi mūsų darbuotojams tenka dažnai susidurti su nelaimingais atvejais, net ir mirtimis, prašyčiau gyventojų tolerancijos ir pagarbos mūsų profesijos darbuotojams.

Ar esate patenkintas jūsų valdybos turimu spec. automobilių parku? Ar jau praėjo laikai, kai ugniagesiai naudodavosi tarybiniais ZIL'ais?

Naujos mašinos iš niekur neišdygsta. Yra vykdomi tarptautiniai ir vyriausybiniai projektai, įsigyjami nauji gaisriniai automobiliai. Norėčiau pasidžiaugti, kad per paskutinius penkerius metus Klaipėdos miestas atnaujino aštuonias pagrindines ugniagesių transporto priemones. Be to, šiuo metu laukiame dar vienos naujos gaisrinės autocisternos, tad galima sakyti, kad specialiųjų automobilių parku esu patenkintas.

Karas keliuose - ar galite pasiūlyti receptų, kaip jį laimėti?

Manau, kad svarbu žmonėms skiepyti atsakingumą ir toleranciją.

Koks kitų eismo dalyvių elgesys labiausiai erzina jus kaip vairuotoją?

Pasikartosiu, kad man svarbu tolerancija. Manau, jog vairuotojai turi nuolat galvoti, kad važiuodami ar net stovėdami prie šviesoforo netrukdytų kitiems.

Kokie jūsų, kaip vairuotojo, minusai? Ar pažeidinėjate KET?

Kelyje stengiuosi elgtis taip, kaip to reikalauja eismo taisyklės.

ANKETA

Gedeminas Karalius, Klaipėdos apskrities priešgaisrinės gelbėjimo valdybos viršininkas. Amžius - 57 metai. Vairuotojo pažymėjimas (B kategorijos) - nuo 1978 m., visos kitos kategorijos - nuo 1997 m. Išskirtinio automobilio neturi: "Teko vairuoti daugelio markių modelius. Mano principas - automobilis turi būti techniškai tvarkingas ir patogus vairuoti."

Rašyti komentarą

Plain text

  • HTML žymės neleidžiamos.
  • Linijos ir paragrafai atskiriami automatiškai
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.
Sidebar placeholder