Jei vairuoji kledarą - sumokėsi

Jei vairuoji kledarą - sumokėsi

Idėja apmokestinti automobilius kelta ne kartą, bet politiku tapusio milijonieriaus Stasio Brundzos pateikta įstatymo pataisa, pagal kurią po 70-100 eurų kasmet tektų pakloti anksčiau nei 2009 m. pagamintų lengvųjų automobilių savininkams, pribloškė daugumą ratuotų tautiečių. Juk vienam naujam automobiliui Lietuvoje tenka 11 senų. Laimė, Vyriausybė nelinkusi šio pasiūlymo vertinti rimtai.

- Kaip jums šovė į galvą automobilio mokestį užkrauti ant tos skurdžiosios daugumos, kuri niekada neišgalės įsigyti naujos mašinos?

- Seni automobiliai išmeta daug teršalų. Seniai kalbame, kad teršėjas moka, bet pas mus jis nieko nemoka. Senas automobilių parkas yra ir pavojingas. Todėl mes ir pirmaujame ES pagal eismo įvykiuose žuvusių ir sužeistų skaičių. Važinėjame senais trantais ir žudome vieni kitus.

- Bet avarijų priežastys ne automobilio amžius, o per didelis greitis, neatsargus vairavimas, alkoholis...

- Lietuvoje daug kas nurašoma greičiui, bet palaukite - kodėl automobilis išvažiavo į priešingą eismo juostą? Todėl, kad jis kreivas, šleivas, sulipdytas iš 2 ar 3 automobilių. Kitas dalykas - tokių avarijų pasekmės. Jei automobilis iki 5 metų senumo, žmonės jame lieka gyvi, o iš 15 metų senumo mašinos tenka traukti žuvusiųjų kūnus.

Trečia - patys keliai. Trūksta lėšų jiems prižiūrėti. O mano pasiūlymas - kad tie pinigai, apie 83 mln. litų (24 mln. eurų), eitų Kelių priežiūros ir plėtros programai finansuoti, ir jie sugrįžtų žmonėms per saugesnius ir geresnius kelius.

- Tais keliais važinėja ir nauji automobiliai. Bet tie, kurie juos išgalėjo įsigyti, pagal jūsų siūlomą tvarką šito mokesčio išvengtų. Ar manote, kad tai teisinga?

- Tai nėra atskiras pasiūlymas. Šiomis dienomis registruosime kitą pataisą, kad netaršių automobilių, išmetančių ne daugiau kaip 100 g/km anglies dvideginio, įsigijimą valstybė skatintų finansiškai. Kai automobilis naujas, nereikia skirti pinigų remontui, nes jis turi 4-5 metų garantiją. Na, tik tepalus tektų pasikeisti, gal stabdžių kaladėles. Jei vietoj 10-12 litrų degalų 100 km reikėtų tik 4-5 litrų, irgi susitaupytų. Aš beveik tikras, kad pasirodys, jog žymiai pigiau naują automobilį eksploatuoti, jau nekalbant apie saugumą.

- Bet pirmiausia jį reikia įsigyti. Nepagalvojote, kad jūsų pasiūlymai naudingi tik pasiturintiems?

- Nieko panašaus. Kalbu čia ne apie turtuolius, o apie nedidelius automobilius, kurie mažai naudoja degalų ir mažai teršia. Jeigu žmogus pirktų išsimokėtinai naują automobilį, ir dar gavęs valstybės paramą, per mėnesį net su įmoka lizingo kompanijai kainuotų mažiau, nei išlaikyti seną automobilį.

- Siūlote žmonėms iki ausų sulįsti į lizingo bendrovių kišenes arba skolintis iš bankų? Jūs dirbate savo rinkėjams ar jų lobistams?

- Man saugaus eismo, visuomenės saugumo problemos rūpi daugybę metų. Apie automobilių saugos priemones mano dvi disertacijos parašytos. Mane stebina, kaip žmonės to nesupranta ir rizikuoja savo gyvybėmis. Buvau ir ministro pirmininko, ir susisiekimo ministro visuomeniniu konsultantu - irgi viskas kaip į sieną. O dabar Seime turiu galimybę teikti projektus, kurie man rūpi.

Galvoju, kad valstybė, duodama lengvatą naujiems automobiliams įsigyti, galėtų paskelbti konkursą lizingo kompanijoms - kas pasiūlys geriausias sąlygas, mažiausius procentus, tas ir aptarnautų klientus, kurie, kaip sakote, prikraus jiems pilnas kišenes pinigų.

- Ar jūs Seime balsavote už draudikų lobistų prastumtas pataisas, kurios privertė drausti automobilius net ir tuomet, kai šie stovi garaže?

- Kai tą įstatymą keitė, aš dar nebuvau Seimo nariu. Kreipiausi į Vyriausybę, Konkurencijos tarybą, Vartotojų teisių apsaugos tarnybą - visiems nusispjauti į žmones. Pernai lapkritį, kai buvo taisomas įstatymas, kaip tik mano pasiūlymas ir buvo pailginti nuo 90 iki 180 dienų terminą, iki kurio nedraustas ar automobilis, neperėjęs techninės apžiūros, nebūtų išregistruojamas „Regitros“. Draudikai ir iki to įstatymo pakeitimo žmones apgaudinėjo. Draudimo taisyklėse buvo įrašyta, kad žmogus, kuris planuoja nevažinėti automobiliu daugiau nei mėnesį, gali sustabdyti draudimą, o draudikai to žmonėms nesakė ir lupdavo nuo pensininkų per visą žiemą.

- Betgi ir jūsų pasiūlymas toks pat - automobilio mokestį reikėtų mokėti už visus metus, nors to paties pensininko automobilis visą žiemą stovės garaže. Argi teisinga?

- Aišku, neteisinga. Bet čia kalbama apie 70-100 eurų - per mėnesį maždaug 7-8 litrų degalų kaina. Ar tai daug? Pasižiūrėkite, kaip kitose šalyse apmokestinama. Čia simbolinis mokestis, ir jeigu jis bus kartu su naujo automobilio įsigijimo skatinimu, toks paketas būtų patrauklesnis.

Parengta pagal dienraštį „Vakaro žinios“

Rašyti komentarą

Plain text

  • HTML žymės neleidžiamos.
  • Linijos ir paragrafai atskiriami automatiškai
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.
Sidebar placeholder