Pavyzdžiui, automobilių saugumo sistemų gamintojas "Autoliv" pasiskelbė sukūręs naujo tipo "papildomą" stabdį, savotišką inkarą. Esminis jo bruožas - tiesioginis kontaktas su kelio danga.
Stabdo vakuumas
Naujovės, vadintos "Torricelli Vacuum Brake", konstrukcija gana paprasta. Tai - kvadratinė metalo plokštė po automobilio dugnu, avarinio stabdymo atveju tiesiog nuleidžiama ant kelio.
Autorių teigimu, jų išradimas įprastą stabdymo kelią sumažina iki 40 proc., o tai gali kompensuoti vėlyvą stabdymą. Pavyzdžiui, važiuojant 50 km/h greičiu įprasto automobilio stabdymo kelias siekia 15,3 m, o "Autoliv" stabdys, veikiantis kartu su šiuo metu vis labiau populiarėjančia avarinio stabdymo sistema (Autonomous Emergency Braking, AEB), jį sumažina iki 10,8 m.
VAKUUMAS - "Autoliv Torricelli" stabdžio pagrindas.
Efektyvumą sukuria vakuumas, atsirandantis tarp plokštės ir asfalto dangos. Būtent todėl "Autoliv" savo idėją pavadino italo fiziko ir matematiko Evandželistos Toričelio (Evangelista Torricelli, 1608-1647), pagarsėjusio barometro išradimu ir atmosferinio slėgio teorijos sukūrimu, vardu.
Tiesa, ar švedų-amerikiečių kompanijos kūrinys taps serijiniu, neaišku. Stabdys šiam stabdžiui yra tai, kad vakuumą galima sukurti tik esant idealiai lygiam kelio paviršiui. O toks net Vakarų Europos valstybėse sutinkamas ne taip ir dažnai.
Pagerins matomumą
O "Ford" inžinieriai bando leisti vairuotojui "pažvelgti" už kampo. Savotiškas periskopas - tai radiatoriaus grotelėse montuojama 1 megapikselio kamera, "matanti" 180 laipsnių kampu. Jos transliuojamas vaizdas matomas 8 colių multimedijos ekrane prietaisų skydelyje. Be to, apie artėjančią kliūtį, pvz., kitą automobilį arba dviratį, vairuotojas perspėjamas ir signalu.
Kūrėjai tikina, kad toks įrenginys padės išvengti avarijų išvažiuojant iš stovėjimo vietų, kai vaizdą užstoja kiti automobiliai, taip pat kertant "aklas" sankryžas ar siaurus skersgatvius.
"Front Split View Camera" valoma specialiu valytuvu, suveikiančiu kartu su priekinio stiklo valytuvais. Ji bus montuojama, tiesa, kaip papildoma įranga (suprantama, už papildomą kainą) naujos kartos minivenuose "Ford S-MAX" ir "Galaxy", taip pat krosoveryje "Edge".
SISTEMA, pavadinta "Camera-Based Advanced Front Lighting", iš anksto "sužinojusi" apie visus posūkius ar kitas pavojingas vietas kelyje, atitinkama kryptimi nukreipia žibintus.
Pasiūlydamas tokią naujovę amerikiečių koncernas rėmėsi statistika, bylojančia, jog Europoje 19 proc. avarijų, fiksuojamų sankryžose, įvyksta būtent dėl to, kad vairuotojai matė ne visą važiuojamąją dalį.
Pėstiesiems pasislėpti nepavyks
Dar viena "Ford" naujovė - dvi sistemos, taip pat skirtos perspėti vairuotoją apie pavojų kelyje.
Pirmoji jų, pavadinta "Camera-Based Advanced Front Lighting System", veikia kartu su adaptyvinių priekinių žibintų ir kelio ženklų atpažinimo įranga, jau kurį laiką siūloma kai kuriuose "Ford" modeliuose, pvz., "Mondeo".
Naujoji sistema gauna duomenis iš GPS navigacijos įrangos ir, iš anksto "sužinojusi" apie visus posūkius ar kitas pavojingas vietas kelyje, atitinkama kryptimi nukreipia žibintus.
Jei informacijos apie kurį nors kelią nėra, įsijungia speciali galinio vaizdo veidrodėlyje sumontuota kamera. Ji sugeba sekti kelio linijas ir taip "numato" posūkius. Planuojama, kad ateityje kompiuteris galės įsiminti tokį kelią, ir automobiliui vėl jame atsidūrus, žibintai jau žinos, į kurią pusę ir kokiu kampu šviesti.
Serijiniuose modeliuose ši įranga, anot "Ford" atstovų, pasirodys "artimiausiu metu". O štai kita nauja sistema - "Spot Lighting" - tėra prototipo stadijos.
Jos principas toks: infraraudonųjų spindulių kamera, sumontuota radiatoriaus grotelėse, gali aptikti žmones ar gyvūnus 120 metrų atstumu. Vaizdas atsiranda prietaisų skydelio ekrane, o minėti objektai pažymimi geltona arba raudona spalva, priklausomai nuo pavojaus laipsnio.
Be visa kita, įranga, pastebėjusi kelyje gyvūnus ar žmones (pėsčiuosius ar dviratininkus), juos apšviečia dviem galingais šviesos diodais. Taip vairuotojas šiuos objektus galės pastebėti ne tik ekrane, bet ir gyvai.
Ir saugu, ir patogu
Žinia, avarijos dažnai įvyksta vairuotojui nukreipus dėmesį nuo kelio. Ypač pavojinga situacija tampa, kai jis atsisuka į galinėje sėdynėje esančius žmones, pavyzdžiui, vaikus.
Tad kompanijos "Volvo" inžinieriai pasistengė, kad mažieji kaip įmanoma dažniau būtų "po ranka", t. y. priekinėje sėdynėje. Švedų pasiūlyta "Excellence Child Seat" sėdynės koncepcija naudinga ne tik mažesnio dėmesio atitraukimo atžvilgiu - taip saugiau būtų ir vaikui.
Pasak "Volvo" specialistų, vaikų saugumas padidinamas, jei jų sėdynės montuojamos "prieš eismą", t. y. sėdinčiojo veidu į automobilio galą. Taip išvengiama kaklo traumų, įprastai patiriamų automobilių susidūrimo atveju.
Be visa kita, sukuriamas komfortas ir tėvams - pavyzdžiui, gale sėdinčiai mamai, galinčiai tiesiogiai bendrauti su mažyliu ar jį maitinti. Ši sėdynė sukiojasi, o tai leidžia vaiką į ją pasodinti ir prisegti lengviau.
"VOLVO" sukurta koncepcinė "Excellence Child Seat" sėdynė.
Kol kas "Excellence Child Seat" tėra koncepcinė ir serijiniuose modeliuose bent kol kas jos nėra.
Šunims ir dviratininkams
Yra žmonių, kurie labiau nei vaikus myli gyvūnus (ar bent jau ne mažiau). Tokiems automobilininkams inžinieriai irgi turi ką pasiūlyti.
"Škodos" kompanija pristatė aksesuarus, skirtus vežiotis keturkojus augintinius. Tarp jų - specialūs saugos diržai, taip pat neperšlampantis užtiesalas, tvirtinamas prie priekinių sėdynių galvos atlošų ir ištempiamas iki galinės sėdynės. Svarbu tai, kad jis turi neslystantį paviršių, o tai reiškia, kad intensyvesnio stabdymo atveju šuo ar katė nenuskris iki prietaisų skydelio ir nesukels dar didesnio pavojaus.
"ŠKODOS" siūlomas "saugos pavadėlis" šunims.
Pavojai slypi ir anapus stiklo - kitiems eismo dalyviams. Japonijos kompanija "Nihon Plast", besispecializuojanti automobilių dalių (salono, eksterjero detalių, saugos pagalvių) gamyboje, švedų firmos "Hövding Sverige AB" užsakymu ėmėsi kurti oro saugos pagalvę, skirtą dviratininkams.
Žinia, tokia įranga sensacinga naujovė nebus - jau yra sukurta keletas motociklininkams skirtų prototipų. "Nihon Plast" pagalvė bus montuojama ant dviratininko šalmo ir, teigiama, bus net tris kartus efektyvesnė nei pats šalmas.
TAIP atrodo suveikusi "Nihon Plast" oro saugos pagalvė dviratininkams.
Ta proga verta prisiminti ir kitą, ne taip seniai pristatytą, saugumo sprendimą dviratininkams - "Volvo" sukurtus specialius "Llife Paint" dažus. Jais padengti dviratininkų drabužiai ar pats dviratis dieną yra įprastos spalvos, tačiau ryškiai spindi apšviesti automobilio žibintų.
Rašyti komentarą