Į Vanersborgo teismą dėl bankroto kreipėsi trys kompanijos - "SAAB Automobile Aktiebolag", "Saab Automobile Tools AB" ir "Saab Automobile Powertrain".
Toks žingsnis žengtas po to, kai JAV koncernas "General Motors" (GM), kuriam "Saab" priklausė iki 2010 metų, paskelbė, jog jam nepriimtinas nė vienas iki šiol pateiktas siūlymas, kuris padėtų išgelbėti Švedijos gamintoją. Gruodį GM atmetė dar vieną planą, pagal kurį buvo ketinta parduoti dalį "Saab" akcijų Kinijos gamintojai "Zhejiang Youngman Lotus Automobile Co" ir neįvardintam bankui. Iš viso Kinijos investuotojams buvo siūloma 48 proc. "Saab" akcijų.
Lapkričio pradžioje GM paskelbė įšaldysianti licencijas ir nutrauksianti atsarginių dalių tiekimą tuo atveju, jeigu 100 proc. "Saab" akcijų pereis minėtai "Youngman" bei kitai kinų kompanijai "Pangda Automobile Trade Co", primena ELTA. Tokį sprendimą GM motyvavo galima žala koncernui. Neoficialiai kalbama, jog amerikiečiai nenorėjo, kad kinams atitektų "Saab" automobilių gamybos technologijomis, kurias naudoja ir GM.
"Youngman", jau spėjusi investuoti dalį lėšų į sunkumų drebinamą Švedijos automobilių gamintoją, nusprendė šiam daugiau jų nebeskirti. Tiesa, kinai neliko be nieko - jie spėjo iš švedų įsigyti platformą "Phoenix", ir, manoma, ją naudodami kurs savus modelius.
Kalti amerikiečiai?
Gamintoją "Saab" palaužė ne tik GM sprendimai, iš dalies dėl jos žlugimo kalta ir buvusi kompanijos valdyba, teigia Čalmerso technologijų universiteto Švedijoje ir Kembridžo universiteto Didžiojoje Britanijoje automobilių pramonės ekspertas Matthiasas Holwegas.
"Tai, kad "Saab" pernelyg nesistengė išlaikyti savo nepriklausomybės, buvo pabaigos pradžia", - savo ataskaitoje apie "Saab" bankrotą teigia M. Holwegas. Anot jo, kompanija niekada nebuvo tinkamai integruota į GM, nes "Saab" tam priešinosi, o GM šio pasipriešinimo taip ir neįveikė.
Be to, "Saab" žlugimą lėmė ir tai, kad kitų automobilių gamintojų, tokių kaip "Audi" ir BMW, konkurencija jai buvo per stipri.
M. Holwegas mano, kad jeigu GM su "Saab" būtų padariusi tai, ką "Volkswagen" padarė su "Audi" - aiškiai integruotą ženklą su aiškiu įvaizdžiu - "Saab" nebūtų buvusi išstumta iš konkurencinės kovos.
Jis taip pat mano, kad Nyderlandų automobilių gamintojos "Spyker Cars N. V." (dabar - "Swedish Automobile N. V.") bandymai išgelbėti "Saab" buvo naivūs, nes ji negalėjo pasiūlyti naujų lėšų, partnerių ar idėjų.
Jeigu GM nebūtų užkirtusi kelio "Saab" pardavimui kinams, "Saab" ateitis būtų buvusi labai neaiški. "Kad kompanija išgyventų, pardavimų rodikliai Kinijoje būtų turėję išaugti neįmanomu greičiu", - tikina M. Holwegas.
Eilėje - turkai ir indai
O gal dar ne viskas prarasta? Nepaisant kinų patirtos nesėkmės, "Saab" marke vis dar domisi turkai ir indai.
Pranešama, kad Turkija taip smarkiai nori turėti nuosavą automobilių gamintoją, kad jos vyriausybė pasiryžusi investuoti į "Saab". Prie investicijų prisidėti yra pasiruošusi ir viena Turkijos kompanija.
Į "Saab" yra nusitaikiusi ir didžiausia Indijos visureigių gamybos kompanija "Mahindra &Mahindra Ltd", neseniai įsigijusi 70 proc. Pietų Korėjos gamintojo "Ssangyong Motor Co." akcijų. Agentūros "Bloomberg" žiniomis, indai bando susitikti su teismo paskirtais dviem "Saab" bankroto administratoriais ir aptarti visų ar bent dalies švedų kompanijų akcijų pirkimo galimybę.
"Saab" sunkumai
"Saab" gamybą nutraukė pernai kovą, nes tiekėjai atsisakė tiekti dalis su jais nebeatsiskaitančiai kompanijai. Skola - apie 150 mln. eurų, dar 217 mln. eurų kompanija turi grąžinti Europos investiciniam bankui. Surinkimas pagrindinėje įmonėje Trolhetano mieste buvo nutrauktas birželio pradžioje.
Kompanija trečiąjį praėjusių metų ketvirtį patyrė 138 mln. eurų nuostolių. Pernai rugsėjį apeliacinis teismas Švedijoje jau buvo pritaręs "Saab" prašymui dėl savanoriško reorganizavimo ir apsaugos nuo kreditorių.
"Saab" dirba 3,6 tūkst. žmonių, jiems atlyginimai vėluoja jau šešis mėnesius iš eilės. Panašu, kad bankrotas turės pasekmių ne tik jiems. Gruodžio pabaigoje "Saab" Šiaurės Amerikos padalinys pranešė sustabdęs visus klientų atžvilgiu prisiimtus įsipareigojimus, tarp jų - ir garantinį remontą.
Istorija
Kompanija "Saab" ("Svenska Aeroplan Aktiebolaget") įsteigta 1937 metais. Ji užsiėmė karinių lėktuvų gamyba.
Serijinė automobilių gamyba buvo pradėta 1949 m. pabaigoje (tam ruoštasi 4 metus). Pirmasis modelis - priekiniais ratais varomas "Saab 92" su dvitakčiu 764 kub. cm varikliu. 1955 m. debiutavo "Saab 93", 1959 m. - pirmasis universalas "Saab 95" su trimis sėdynių eilėmis. 1960 m. dienos šviesą išvydo "Saab 96", 1967 m. - "Saab 99".
1968 m. "Saab" susijungia su sunkvežimių gamintoju "Scania". 1976 m. nuo konvejerio pagrindinėje gamykloje Trolhetane nurieda milijoninis "Saab" egzempliorius. 1978 m. rinkoje pasirodo "Saab 900", 1984 m. - "Saab 9000". 1986 m. pasiekiama 2 mln. surinktų modelių riba.
1990 m. "General Motors" įsigyja 50 proc. "Saab-Sciania" akcijų ir įkuriama nauja kompanija "Saab Automobile AB". Likusios akcijos atitenka Švedijos investicijų grupei "Investor AB". 1997 m. debiutuoja "Saab 9-5", po metų - "Saab 9-3". 2000 m. "Investors AB" valdoma akcijų dalis parduodama koncernui GM. 2005 m. surenkamas 4-milijoninis "Saab" modelis.
2008 m. baigiami su 340 mln. dolerių nuostoliu. 2009 m. vasarį paskelbiamas bankrotas, GM praneša parduodantis "Saab" kompaniją. 2010 m. jos savininku tampa olandų sportinių automobilių gamintojas "Spyker". Tais pačiais metais debiutuoja krosoveris "Saab 9-4X". 2011 m. gruodį - naujas "Saab" bankrotas.
Rašyti komentarą