Telefonas prie vairo - teisės pas policiją

Telefonas prie vairo - teisės pas policiją

Vairavimas naudojantis mobiliojo ryšio telefonu - vienas dažniausių pažeidimų, fiksuojamų miesto gatvėse, tačiau pastebima, kad prasižengusiųjų dabartinės sankcijos neauklėja. [CITATA] Todėl gali būti, kad jau netolimoje ateityje už tai net teks kuriam laikui atsisveikinti su teisėmis.

Nors dažnai ir sudėtinga įrodyti, naudojosi vairuotojas telefonu ar ne, Klaipėdoje per mėnesį pavyksta nustatyti arti šimto tokių pažeidimų.

Šiuo metu Administracinių teisės pažeidimų kodeksas numato, kad už mobiliųjų įrenginių naudojimą vairuojant gresia 100-300 litų bauda, tačiau pažeidimas priskiriamas prie mažai pavojingų ir jam galioja prieš kelerius metus priimtos kodekso pataisos, pagal kurias anksčiau neprasižengęs asmuo gali "susitaikyti" su valstybe per 10 dienų sumokėjęs pusę minimalios baudos.

Nebaudžiami tik tie, kurie telefonais naudojasi su laisvų rankų įranga, arba sėdėjo prie vairo automobilio, kurio variklis buvo išjungtas.

ĮRODYMAI. Dėl kalbėjimo telefonu sustabdytų automobilių vairuotojai kaltę pripažįsta tik priremti įrašų, bet dažniausiai bando išsisukti ir ginčijasi. Egidijaus JANKAUSKO nuotr.

Siūlo nesiginčyti

Klaipėdietis Andrius Mozūraitis - vienas iš kelių šimtų, kuriems šiemet paskirta bauda už vairavimą kalbant telefonu. Tiesa, jis su tuo nesutinka - tai irgi labai dažnas atvejis.

"Tikrai nekalbėjau, dėl to ir pikta. Policininkai tik pasakė, kad net ausį krapštydamas vairuotojas gali būti nubaustas", - pasakojo A. Mozūraitis.

Jam pasiūlyta sumokėti pusę minimalios baudos ir taip išpirkti kaltę, tačiau vyriškis dievagojosi, kad tuo momentu tikrai telefonu nekalbėjo, ir pasiaiškinime parašė, kad su mestais kaltinimais nesutinka. Jis buvo įsitikinęs, kad yra teisus ir tai jam pavyks įrodyti. Tačiau nepavyko. Neišsireikalavęs policijos patrulių automobilyje esančios įrangos užfiksuoto vaizdo įrašo, jis bandė gelbėtis iš mobiliojo ryšio operatoriaus gauta išklotine, tačiau policininkai nelaikė jos įrodymu ir atrėmė, kad joje nenurodomi įeinantys skambučiai.

Galų gale administracinę bylą tyręs pareigūnas skyrė A. Mozūraičiui 200 litų baudą.

"Matyt, už tai, kad išdrįsau ginčytis. Dabar esu ne tik nepagrįstai nubaustas, bet ir susipykęs su valstybe. Ką gi, baudą sumokėsiu ir toliau teisybės neieškosiu, norėčiau tik patarti kitiems vairuotojams, kad gavę progą sumokėti minimalią baudą taip ir padarytų, nes šansai laimėti ginčą yra minimalūs", - sakė A. Mozūraitis.

Ginčai kyla nuolat

Klaipėdos apskrities vyriausiojo policijos komisariato Kelių policijos biuro Kelių patrulių kuopos vadas Arnoldas Jankus sako, kad per 5 šių metų mėnesius Klaipėdoje atskleisti 400 tokių atvejų. Tai dažnas, bet ne dažniausias pažeidimas, fiksuojamas miesto gatvėse.


"Šiandien jau negalima sakyti, kad pažeidimas yra vien tik vairavimas naudojantis tik mobiliojo ryšio telefonu, nes dabar pilna įvairiausių priemonių, kuriomis galima žiūrėti filmus, siųstis duomenis ir taip toliau", - sako pareigūnas.

Anot jo, kai pažeidimas užfiksuojamas ne viešo patruliavimo metu - nepažymėtuose policijos automobiliuose įrengta vaizdo ir garso fiksavimo įranga, prasižengę vairuotojai nesiginčija, bet kai įrašų nėra, ginčai kyla kone kiekvienu atveju: sako, kad ausį krapštė, kad labai svarbus skambutis buvo. Viena moteris teigė, kad taisėsi auskarą, nors buvo be šių papuošalų. Be to, vyrauja klaidinga nuomonė, kad vairuojant draudžiama tik kalbėti - telefonu iš viso negalima naudotis.

A. Jankus mobiliųjų įrenginių naudojimą vairuojant prilygino vairavimui išgėrus - nuo kelio atitraukiamas dėmesys, pailgėja reakcijos laikas.

"Po avarijų nukentėjusieji kartais teigia, kad kaltininkas kalbėjo telefonu, nors tai įrodyti beveik neįmanoma - tik pagal kai kurias aplinkybes galima daryti tokią prielaidą, pavyzdžiui, kai įvažiuojama į kito automobilio galą", - pasakojo jis.

Remdamasis patirtimi A. Jankus sako, jog šį pažeidimą galima prilyginti su saugos diržų nenaudojimu anksčiau, kai be jų irgi važiuodavo dažnas, o piniginės baudos auklėdavo retą. Tik sugriežtinus atsakomybę šio reikalavimo paisoma kur kad atsakingiau.

"Su mobiliaisiais lygiai tas pats - kartais atrodo, kad verslininkai baudas tiesiog įskaičiuoja į veiklos sąnaudas ir toliau be baimės kalba telefonais vairuodami. Todėl galbūt reikėtų pagalvoti ir apie griežtesnes sankcijas", - samprotavo kelių policijos patrulių vadas.

Griežtins dar kartą

Naudoti mobiliuosius įrenginius vairuojant šiais laikais draudžiama daugelyje pasaulio valstybių, Lietuvoje draudimas galioja nuo 2002 m. pavasario. Pernai kovą už tai sugriežtinta atsakomybė, o iki tol pažeidėjams grėsė tik įspėjimas arba 20-40 litų baudos.

Pasak Susisiekimo ministerijos Saugaus eismo skyriaus vedėjo Vidmanto Pumpučio, šiuo metu vėl yra peržiūrima atsakomybė už kai kuriuos pažeidimus, tarp jų - ir už naudojimąsi telefonais vairuojant.

"Baudos dydis tikrai nesikeis, tačiau mąstoma apie vairuotojo pažymėjimo atėmimą kuriam laikui. Galbūt šis pažeidimas bus priskirtas prie šiurkščių, bet kalbėti ankstoka", - sakė V. Pumputis.

Anot jo, dėl naujų sankcijų turėtų būti apsispręsta dar šią vasarą.

Prieštaringi tyrimai

Mobilieji įrenginiai vairuotojų rankose - beveik masiniu tapęs reiškinys, tad jis sulaukia ne tik policijos, bet ir mokslininkų dėmesio: atlikta begalė tyrimų, stebėjimų, eksperimentų. Dauguma jų skelbia, kad tai tik blaško dėmesį ir padidina incidentų tikimybę.

Prieš kelerius metus Vilniaus Gedimino technikos universiteto Transporto psichofiziologijos laboratorijos mokslininkai nustatė, kad kalbant mobiliuoju telefonu vairuotojo reakcijos laikas pailgėja beveik dvigubai, o klaidingų priimtų sprendimų skaičius išauga beveik 4 kartus. Renkant telefono numerį reakcijos laikas pailgėja net 6 kartus, o klaidingų vairuotojo sprendimų skaičius išauga daugiau nei 10 kartų.

Jutos (JAV) universiteto mokslininkų atliktas tyrimas atskleidė, jog kalbėjimas naudojantis laisvų rankų įranga vairavimui toks pat pavojingas, kaip ir bendravimas telefoną laikant rankoje.

Massey universiteto Naujojoje Zelandijoje tyrimai sako ką kita - esą labiau blaškomi tik tie vairuotojai, kurie naudoja laisvų rankų įrangą.

O štai Masačusetso (JAV) technologijos instituto tyrėjų komanda, pernai atlikusi eksperimentą su įvairaus amžiaus automobilininkais, padarė išvadą, jog draudimas prie vairo naudotis mobiliojo ryšio įranga yra neefektyvus - esą gali atimti iš vairuotojo telefoną, tačiau taip pavojingo vairavimo priežasčių nepašalinsi, nes tie vairuotojai, kurie naudojasi telefonu prie vairo, jau yra iš anksto linkę elgtis neatsakingai ir pavojingai.

Tuo metu Naujojo Džersio Stivenso technologinio instituto ir Rutgerso universiteto mokslininkai sukūrė technologiją, kuri naudodamasi "Bluetooth" ryšiu telefone ir garsiakalbiais, esančiais automobilyje, nustato, ar telefonas yra vairuotojo rankose. Jei taip, jis gali būti priverstinai išjungtas. Šios sistemos tikslumas kol kas apie 95 proc. Sistema leidžia naudotis telefonu tik keleiviams. Jos kūrėjai derasi su automobilių gamintojais, tad gali būti, kad greitai tokios sistemos gali būti pradėtos montuoti į automobilius.

Rašyti komentarą

Plain text

  • HTML žymės neleidžiamos.
  • Linijos ir paragrafai atskiriami automatiškai
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.
Sidebar placeholder