Vairavimo egzaminuose gali atsirasti dar vienas baubas

Vairavimo egzaminuose gali atsirasti dar vienas baubas

Europos Sąjunga Lietuvos vairuotojams siurprizus teikia nesustodama. Jau po metų, įsigaliojus naujoms direktyvoms, visi laikantieji praktinį vairavimo egzaminą turės pademonstruoti ir ekovairavimo įgūdžius. Tiesa, pasakyti, kas tai yra, gali net ne visi profesionalai. Nepaisant to, "Regitra" tikina spėsianti paruošti atitinkamą vertinimo metodiką, nors vairavimo mokyklų atstovai naujovę vertina itin skeptiškai ir ją vadina tik papildomu kliuviniu, visiškai neturėsiančiu įtakos būsimųjų vairuotojų sugebėjimams, tačiau galinčiu juos atitolinti nuo pažymėjimo gavimo.

Dar 2006 metų gruodį Europos Parlamentas priėmė direktyvą dėl vairuotojo pažymėjimų, ji vėliau buvo papildyta nuostatomis, kuriose sakoma, jog per praktinį vairavimo egzaminą jį priimantys asmenys privalo vertinti egzaminuojamojo sugebėjimus vairuoti taupiai.

Šiose naujovėse bylojama, jog egzaminuojamasis turi važiuoti taip, kad "būtų užtikrinta sauga, mažinamas degalų naudojimas ir išmetamųjų teršalų kiekis įsibėgėjant, lėtėjant, važiuojant į įkalnę ir nuokalnę, prireikus pavaras perjungiant ranka."

Be to, nurodoma, kad egzaminą priimantis asmuo turi stebėti, ar jį laikantis žmogus važiuoja "ekonomiškai, saugiai ir taupiai, atsižvelgdamas į sūkių skaičių per minutę, perjungdamas pavaras, stabdydamas ir didindamas greitį."

Šie minėtos direktyvos pakeitimai, nustatantys, kad vadinamasis ekovairavimas būtų privalomai įtrauktas į egzaminą siekiant įgyti B kategorijos vairuotojo pažymėjimą, į nacionalinę ES valstybių narių teisę turi būti įgyvendinti iki 2013 m. gruodžio 31 d.

Tai reiškia, kad nuo 2014-ųjų "Regitra", be visų kitų kriterijų, turėtų pradėti vertinti ir ekovairavimo įgūdžius.

Metodikos dar nėra

Kol kas, "Autosalono" žiniomis, net nėra sukurta metodika, kokiais kriterijais remdamiesi egzaminuotojai galėtų vertinti tuos egzaminą laikančio asmens įgūdžius.

"Regitros" Egzaminų metodikos skyriaus vadovas Saulius Ščiuplys teigia, kad metodika, kaip darbuotojai vertins egzaminuojamųjų sugebėjimą vairuoti taupiai, bus kuriama perimant patirtį, šioje srityje sukauptą kitose ES šalyse.

Įmonės darbuotojai jau yra išklausę teorinį kursą apie taupų vairavimą. Su juo susipažino ir "Regitros" Klaipėdos filialo atstovai.

"Išklausėme teorinę dalį, ateinančiais metais, matyt, turėtų būti ir praktinis kursas, tada ir žinosime, kuriais kriterijais remiantis reikia vertinti tą ekovairavimą, kokios būtų kritinės klaidos ir panašiai, - teigė Klaipėdos filialo viršininkas Saulius Budinas.

- Kursuose aiškinta, kad pagrindinės taupaus važiavimo sąlygos - tinkamas slėgis padangose, nedaug krovinio bagažinėje, tinkamo atstumo iki priekyje važiuojančio automobilio laikymasis, pavarų perjungimas varikliui pasiekus 2 tūkstančių apsukų per minutę ribą. Greičiausiai į kai kuriuos iš šių punktų, pavyzdžiui, reikiamą atstumą ir savalaikį pavarų perjungimą, ir reikės kreipti dėmesį vertinant egzaminuojamojo elgesį prie vairo."

Mokyklos nemoko?

Tačiau pagrindinę problemą "Regitros" atstovai mato ne savo veiklos, o vairavimo mokymo srityje.

Dar anksčiau įmonės generalinio direktoriaus pavaduotojas Saulius Šuminas teigė, kad vairuotojų mokymo programoje jau senokai yra įrašyta, jog būsimi vairuotojai turi būti mokomi ekologiško vairavimo, tačiau esą realiai tai nevyksta.


"Viena iš priežasčių yra žinių stoka ir netinkamas vairavimo instruktorių požiūris į ekologišką vairavimą. Tam, kad įvyktų kokie nors pokyčiai, reikia valios ir ryžto. Mes, kaip būsimus vairuotojus egzaminuojanti institucija, jau artimiausiu metu galime pradėti vertinti ekologiško vairavimo žinias ir įgūdžius, tačiau kyla abejonių, ar galime vertinti tai, ko nemokoma?" - yra sakęs jis.

Supranta skirtingai

Šiuo metu, "Regitros" žiniomis, ekonomiško vairavimo kursus yra išklausę tik 20 vairavimo instruktorių iš maždaug 1 500, dirbančių šalies vairavimo mokyklose.

Prie šių kursų rengimo prisidėjusios bendrovės "COWI Lietuva" Energetikos skyriaus vadovė Inga Valuntienė teigia, jog prieš tai buvo daryta speciali apklausa, ir paaiškėjo, kad patys instruktoriai skirtingai suvokia, kas yra ekovairavimas.

"Visi jie taupaus vairavimo principus traktuoja skirtingai. Vienaip juos supranta ir taiko vyresni instruktoriai, pradėję dirbti dar tarybiniais laikais su senais automobiliais, kitaip - jaunesni žmonės", - sakė ji.

Tas pats "eko"

"Patys žinote, kam kartais naudingos tos ES direktyvos..." - daugiaprasme užuomina būsimas naujoves įvertino Darius Lesickas, Lietuvos vairuotojų mokymo ir kvalifikacijos kėlimo mokyklų asociacijos prezidentas.

Jis atmeta kaltinimus, esą būsimųjų vairuotojų mokyklose nemokoma taupaus vairavimo.

"Mūsų mokymo programose tas yra, ir mes to mokome. Iš esmės planuojamos naujovės tik pridėjo žodelį "eko", nors mes tuos taupaus vairavimo principus įvardijame kitais žodžiais. Mokome ir laikytis reikiamo atstumo, ir laiku perjungti pavaras, o tai juk ir yra vieni iš svarbiausių ekovairavimo pagrindų", - "Regitros" atstovų žodžius neigia asociacijos vadovas.

Papildoma kliūtis

D. Lesickas mano, kad ekonomiško vairavimo įgūdžių vertinimas taps papildomu ir absoliučiai nereikalingu kliuviniu egzamino metu.

"Juk įvertinti tuos gana abstrakčius taupumo kriterijus objektyviai yra labai sunku. Jei aš per egzaminą važiuosiu neekonomiškai, o po to kasdien naudosiuosi automobiliu, kuris turi degalus taupančią "Stop-Start" sistemą, negi būsiu blogesnis vairuotojas už kitus? Kas yra taupumas, ir kaip egzaminuotojas gali jį įvertinti?" - pats sau klausimus užduoda asociacijos prezidentas.

Jis teigia manantis, jog "Regitros" egzaminuotojai pirma turėtų vertinti ne tai, ar mokinys važiuoja taupiai, o tai, ar važiuoja saugiai.

"Vertinant mokinio sugebėjimus reikėtų remtis skandinaviška sistema - ar tu apskritai gali vairuoti, ar ne. Reikia kreipti dėmesį į pagrindinius dalykus, ypač tuos, kurie tiesiogiai susiję su eismo saugumu. O dabar labai kruopščiai skaičiuojamos visiškai nereikšmingos smulkmenos, net ne kritinės klaidos, ir egzaminuojamajam surinkus tam tikrą minusų skaičių pareiškiama: "Egzamino neišlaikei, lipk lauk", - dabartinę "Regitros" darbo filosofiją kritikuoja D. Lesickas.

Apie taupumą - tik vėliau

Jis įsitikinęs, kad taupaus vairavimo įgūdžių vertinimas - tikrai ne praktinio egzamino uždavinys.

"Manau, kad žodis "taupymas" vairavimo dar tik besimokančiam asmeniui nereiškia visiškai nieko. Ekovairavimo galima būtų mokyti praėjus porai ar daugiau metų po egzamino išlaikymo, kai tas vairuotojas pats mokės už kurą ir savo pinigine pajus jo kainą.

Toks jau yra lietuvių mentalitetas. Pažiūrėkite, kas atsitiko su iniciatyva, kuria raginta taupyti ir važiuojant į darbą pavežti kaimyną - ji visiškai nepasiteisino", - "Autosalonui" sakė D. Lesickas.

Taupumo ir ekologiškumo skatinimas, jo nuomone, turėtų būti vykdomas bendruomenės lygmeniu, o ne "Regitros" automobilyje.

Keletas ekovairavimo principų

Kaip galima ilgiau važiuoti pastoviu greičiu, važiuojant kuo aukštesne pavara ir išlaikant kuo žemesnes variklio apsukas.

Vengti transporto kamščių, kad kuo mažiau reikėtų stabdyti bei akceleruoti.
Norint sumažinti greitį (leidžiantis nuo kalno, artėjant prie šviesoforo), pavaros neišjungti, tik kaip galima anksčiau nukelti koją nuo akceleratoriaus pedalo.
Vengti važiuoti didesniu,nei 90-100 km/h greičiu.

Reguliariai tikrinti padangų slėgį.

Oro kondicionierių ir kitus elektrinius prietaisus automobilyje naudoti tik tada, kai jie būtini.

Nesivežioti automobilyje nebūtinų tuo metu daiktų, nuimti stogo bagažines bei jų laikiklius.

Išjungti variklį, jei stovėsite ilgiau kaip 2-3 min.

Pagal ecodriving.lt

Rašyti komentarą

Plain text

  • HTML žymės neleidžiamos.
  • Linijos ir paragrafai atskiriami automatiškai
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.
Sidebar placeholder