Virginijus Peleckis: "Turi pasikeisti kelios kartos..."

Virginijus Peleckis: "Turi pasikeisti kelios kartos..."

Ar žinote, kas yra ekstremalus vairavimas? Tai - gebėjimas suvaldyti automobilį atsiradus šoniniam slydimui. Tokie įgūdžiai reikalingi saugiai apvažiuoti netikėtai atsiradusią kliūtį bei išvengti avarinių situacijų kelyje.

Virginijus Peleckis - vienas iš nedaugelio Klaipėdoje ekstremalaus vairavimo mokytojų, bet kone labiausiai patyręs. Tokio vairavimo kursus, dirbdamas Lietuvos policijos mokykloje, jis vedė net 14 metų - mokė avarinėse situacijose automobilius valdyti policininkus, pasieniečius, kitų spec. tarnybų darbuotojus.

Dabar V. Peleckis dirba "įprasto" vairavimo instruktoriumi. Būtent tokios profesijos atstovo akimis jis ir įpratęs žiūrėti į eismą. Profesijos pasekmės.

"Nori nenori, pastebiu kitų vairuotojų klaidas. O jų, patikėkite - aibės. Tai ir savalaikis posūkių nerodymas, vilkikų važiavimas antra ar net trečia eismo juosta (ypač Šilutės plente) ir panašiai. Ir mokinius mokau rodydamas tuos blogus pavyzdžius - kaip nereikia elgtis", - sako jis.

Pastabos miestui

Ar Klaipėda - patogus miestas vairuotojui? - "Autosalonas" paklausė V. Peleckio.

Ne itin patogus, nes yra keturios žiedinės sankryžos, kurios sudaro spūstis. Mano nuomone, šviesoforai būtų geriau. Nors ir jie turi būti tinkamai sureguliuoti. Pavyzdžiui, neseniai rekonstruota Minijos gatvės ir Baltijos prospekto sankryža. Ten kamščiai sukuriami dirbtinai, nes žalias signalas važiuojantiems pagrindine kryptimi - Minijos gatve - dega labai trumpai. Kodėl, juk srautų į tą Centrinį Klaipėdos terminalą beveik nėra, vienas kitas automobilis ten tevažiuoja. Iš pradžių galvojau, kad šviesoforo fazes paderins, pareguliuos, bet taip ir liko. Blogai. Reikia keisti.

Kliūva ir juosta, skirta maršrutiniam transportui, neseniai padaryta Taikos prospekto atkarpoje tarp Kauno ir Sausio 15-osios gatvių. Ji galėtų būti trijų, o ne dviejų eismo juostų gatvėje - dabar vis vien lengvųjų vairuotojai nesilaiko žymėjimo reikalavimų, o ir autobusams iš tos juostos naudos nėra, nes jie priversti stoti prie šviesoforo ir niekur greičiau nenuvažiuoja.

Iš gerų darbų galima paminėti tai, kad buvo panaikintos pėsčiųjų perėjos riboto matomumo ar pavojingose vietose.

"Nemąsto savo galva"

Atėjo ruduo, ėmė anksčiau temti ir vėliau švisti, ir, kaip kasmet, pasipylė avarijos. Kodėl, jūsų nuomone, pasikeitus oro ir kelio sąlygoms žmonės nesugeba persiorientuoti į atsargesnį važiavimą?

Sovietmečio palikimas - žmonės įpratinti laikytis instrukcijų ir nemąsto savo galva. Jeigu ko nepasakytum - ir nepadarytų. Paimkime kad ir padangų keitimą. Yra konkreti data, ir visi jos laukia iki paskutinės minutės. Taupo žiemines padangas? Bet ką tu sutaupysi, jei su vasarinėmis padarysi avariją? Aš padangas pasikeičiau dar prieš 3 savaites, nes mačiau, kokia temperatūra yra naktimis. Esant tokiai vasarinės padangos nebeefektyvios. Tačiau dauguma apie tai kažkodėl negalvoja. Prisideda ir pernelyg didelis pasitikėjimas savo vairavimo galimybėmis, žmonės neįvertina ir besikeičiančių oro sąlygų.

Kad ir kaip stengtųsi komunalininkai, išvengti slidžių kelių nepavyks. Koks yra vairavimo esant slidžiai dangai ABC: ką reikia daryti mašinai ėmus slysti ir atvirkščiai - ko jokiu būdu negalima daryti?

Nustoti stabdyti ir vairu stabilizuoti automobilio judėjimo trajektoriją. Susidūręs su ekstremalia situacija kelyje vairuotojas dažniausiai išsigąsta ir iš visų jėgų užmina stabdžio pedalą. To jokiu būdu negalima daryti. Mašinai ėmus slysti reikia dirbti vairu - trumpais judesiais sukti jį slydimo kryptimi. Jei automobilį pavyko stabilizuoti, iš slydimo trajektorijos galima išeiti saikingai spustelint akceleratorių, tačiau tik tokiu atveju, jei mašina varoma priekiniais ratais. Kai kurie gali sakyti, kad stabdyti yra gerai, nes veikia ABS sistema. ABS tikrai neišgelbės: šiais laikais tokią sistemą turi beveik visi automobiliai, o avarijos tebevyksta...

Dar viena iš taisyklių - jokiu būdu nestabdykite posūkyje, tą galima daryti tik prieš pasukant vairą.

Ar įmanoma apskritai išvengti slydimo?

Įmanoma - tinkamai pasirinkus važiavimo greitį, aišku, prieš tai įvertinus visas sąlygas - orą, kelio dangos būklę ir panašiai.

Tas jaunimas...

Vedėte ekstremalaus vairavimo kursus spec. tarnybų pareigūnams. Ar įmanoma perauklėti keliolikos ar net keliasdešimties metų vairavimo patirtį turinčius mokinius?

Perauklėti gal ir neįmanoma, bet suteikus teorinių žinių ir praktinių mokymų iš dalies pakeisti vairavimo įpročius galima. Ir tai, patikėkite, tiems žmonėms padeda. Vienas policijos komisaras man pasakojo kartą dėl rūko per vėlai pastebėjęs žiedinę sankryžą. Iš pradžių staigiai spaudė stabdžius, bet po akimirkos prisiminė tai, ką jam pasakojome per kursus - posūkyje stabdyti negalima. Atleido pedalą ir sklandžiai pasisuko. Tai jį ir išgelbėjo. Yra toks niuansas - pareigūnai mokydavosi ne su asmeniniais automobiliais, todėl labai technikos ir negailėjo, net apsiversdavome. Tai taip pat padėjo įgūdžiams vystytis. Ir dabar, kai matau, kad buvo sulaikytas bėglys, ir niekas - nei tarnybinė technika, nei žmonės - nenukentėjo, džiaugiuosi: kursai nenuėjo veltui.

Pastaruoju metu akcentuojama, kad jauni vairuotojai - pavojingiausi eismo dalyviai. Ar tokiai nuomonei pritariate?

Vienu metu dėl to buvo kaltinamos mokyklos. Bet juk į jas ateina jau pilnamečiai žmonės, susiformavusios asmenybės - su visų įtakų (šeimos, draugų, visuomenės), tarp jų ir neigiamų, rezultatais. Vairavimo instruktorius per du mėnesius žmogaus iš pagrindų nepakeis. Be to, tie mokiniai per kursus elgiasi kaip pridera, važinėja pagal taisykles, bet vos tik gauna vairuotojo pažymėjimą, nutrūksta nuo grandinės. Kas kaltas? Jaunatviškas maksimalizmas, įgūdžių ir savo galimybių pervertinimas, noras pasipuikuoti prieš draugus (kurie taip pat važinėja BMW). Yra ir dar vienas dalykas - pastebiu, kad jauni žmonės absoliučiai nežino įstatymų ir galimų teisinių pasekmių už KET pažeidimus. Jiems labai trūksta teisinių žinių. Paklausk, kas yra civilinė atsakomybė, tai jie tau irgi užduos klausimą: "O su kuo tai valgoma." Be visa kita, jaunimas nebeturi ir vertybių skalės...

Žandaras su bizūnu

Karas keliuose… Kokia jūsų vizija, kaip jį laimėti?

Analizuodami avaringumo statistiką matome, kad kasmet žuvusiųjų ir sužeistųjų Lietuvoje mažėja, žmonės tampa atsakingesni keliuose. Prie to prisidėjo daug priemonių - ir nauji kodeksai, ir įvairūs kelių infrastruktūros tobulinimo projektai. Tačiau sustoti negalime, turime visa tai daryti ir toliau. Pavyzdžiui, geras dalykas yra tie naujieji sektoriniai greičio matuokliai, kitos techninės naujovės. Deja, žmonės dar yra su likučiais iš senosios santvarkos - jiems už nugaros dar reikia žandaro su bizūnu... Kelios kartos turi pasikeisti, kol pasikeis supratimas apie eismo saugumą, kol atsiras atsakomybė.

Koks kitų eismo dalyvių elgesys labiausiai erzina jus kaip vairuotoją?

Labiausiai erzina nedrausmingi pėstieji gatvėse ir... vyresnio amžiaus vairuotojai. Baisu, kas darėsi šiomis dienomis prie kapinių - močiutės su automobiliais tiesiog lipo eismą reguliuojantiems policininkams ant galvų. Gal, sukakus tam tikram amžiui, reikėtų dažnesnės patikros medicininėje komisijoje?

Ar turite minusų kaip vairuotojas?

Visiškai tobulų ir drausmingų vairuotojų nebūna.

ANKETA

Virginijus Peleckis, ekstremalaus vairavimo instruktorius. Amžius - 59 metai. Vairuotojo pažymėjimas - nuo 1975 m. Ilgesnį laiką naudotas asmeninis automobilis - "Mazda 6", darbo - "Volkswagen" markės automobiliai. Policijos baustas vieną kartą - už greičio viršijimą.

Rašyti komentarą

Plain text

  • HTML žymės neleidžiamos.
  • Linijos ir paragrafai atskiriami automatiškai
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.
Sidebar placeholder