Apgautieji vienijasi prieš „Volkswagen“

Apgautieji vienijasi prieš „Volkswagen“

Prieš dvejus metus paaiškėjus, kad „Volkswagen“ į savo dyzelinius automobilius montuoja nelegalią įrangą, padedančią nuslėpti taršos mastus, JAV ir Kanados valdžios padėjo saviems vartotojams apginti savo teises ir išsireikalauti kompensacijas. Lietuvos, kaip ir kitų Europos šalių, politikai savus gyventojus paliko likimo valiai. Tačiau dabar ir apgautiems lietuviams atsirado šansas surasti teisybę. Tiesa, valdžia dėl to nepajudino nė piršto.

2015 metų rudenį paaiškėjo, kad „Volkswagen“ į kai kuriuos gaminamus dyzelinius automobilius montuoja nelegalią įrangą, padedančią „apgauti“ automobilių išmetamųjų dujų taršos lygį fiksuojančius prietaisus. Rodmenys laboratorinių matavimų metu būdavo suklastoti, kas leisdavo šiems automobiliams neva atitikti taršos standartų reikalavimus, nors realiomis sąlygomis tarša būdavo daug kartų didesnė, negu leidžiama.

Lietuvos vartotojų organizacijų aljanso (LVOA) tarybos narys Kęstutis Kupšys pastebėjo, kad JAV ir Kanados valdžios labai operatyviai pasiekė vartotojams palankų rezultatą: nusižengęs įstatymams koncernas mokėjo milijardines baudas, o vartotojams buvo kompensuojama žala bei išperkami jų automobiliai.

Kompensacijų suma šiose valstybėse viršijo 20 mlrd. JAV dolerių sumą, vidutiniškai kiekvienas „Volkswagen“ savininkas gavo nuo 5 tūkst. iki 10 tūkst. JAV dolerių kompensaciją. Negana to, kad JAV ir Kanadoje išpirkti taršūs automobiliai bei išmokėtos kompensacijos apgautiems vartotojams, šios valstybės gamintojams uždėjo baudas, iškėlė bylas, paskyrė mokėti kompensacijas dėl gamtai padarytos žalos.

Kokie gi taip vadinamo „Dyzelgeito“ skandalo mastai? JAV parduota apie 0,5 mln. suklastotų automobilių, Europoje - net 8 mln. Labiausiai nuskriausti buvo... vokiečiai - jiems iškišta apie 2,5 mln. probleminių automobilių. Lietuviams „pasisekė“ labiau - nupirkta 8 tūkst. automobilių.

„Tuo metu Europoje „Volkswagen“ ir toliau atkakliai atsisako svarstyti kompensacijų vartotojams klausimą ir net derėtis dėl to. Todėl 8 mln. automobilių ir toliau teršia orą bei žaloja mūsų sveikatą. Gamintojai tempia laiką, laukdami senaties. Senatis sukaks kitų metų rudenį“, - akcentavo K.Kupšys.

Kai kuriose Europos valstybėse jau imtasi veiksmų prieš gamintojus. Tiesa, be valdžios pagalbos. Belgijoje 315 tūkst. automobilių savininkų ieškinio priėmimo klausimas teisme bus svarstomas spalio pabaigoje, Italijoje teisines paslaugas teikianti kompanija suvienijo 650 tūkst. vartotojų, teismas jau priėmė ieškinį. Beje, čia reikalaujama kompensacijos suma - 15 proc. nuo pirkimo vertės. Ispanijoje jau ir teismo posėdis metų pradžioje įvyko, tačiau, kaip akcentavo K.Kupšys, „Volkswagen“ atstovai jame nepasirodė, nes visaip bandoma sulaukti senaties.

Portugalijoje pagal šios šalies įstatymus teisme automatiškai atstovaujami visi vartotojai, čia reikalaujama ne mažesnių kompensacijų nei JAV.

Pasak K.Kupšio, daug vilčių išsireikalauti kompensacijas turi ir Lietuvos vartotojai. LVOA bendradarbiauja su informacinių technologijų platforma „MyRight“, kuri turi didelę patirtį kaupiant vieno tipo ieškinių skaičių ir ginant vartotojų teises. Pradžiai užtenka registruotis interneto puslapyje myright.com (tiesa, kol kas lietuviška nuoroda dar neveikia, bet, anot K.Kupšio, tai tik dienų klausimas) ir suvesti pagrindinius duomenis apie save ir automobilį. Kai bus surinktas pakankamas ieškinių paketas, „MyRight“ kartu su juridinių paslaugų firma „Hausfelt“ kreipsis į teismą.

K.Kupšio teigimu, Lietuvos vartotojams tai nieko nekainuos, jų interesams atstovaujantieji sėkmės teisme atveju pasiimtų maždaug trečdalį išsikovotos kompensacijos. Aišku, kiekvienas gali ir asmeniškai bylinėtis Vokietijos teisme su gamintojais, tačiau, kaip pastebėjo K. Kupšys, visai realu, kad teisinės išlaidos gerokai viršys išsikovotą kompensaciją, jei iš viso ją pasiseks išsikovoti.

LVOA tarybos narys akcentavo, kad apgautieji Lietuvos vartotojai neturėtų žiopsoti: nuo 2018 m. rugsėjo pretenduoti per teismus į kompensacijas skandalo paliestų automobilių savininkai nebegalės dėl suėjusio senaties termino.

Parengta pagal dienraštį „Vakaro žinios“

Raktažodžiai

Rašyti komentarą

Plain text

  • HTML žymės neleidžiamos.
  • Linijos ir paragrafai atskiriami automatiškai
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.
Sidebar placeholder