Įgyvendintas precedentų neturintis projektas: lengviau atgausime skolas
Rugsėjo viduryje pradėta diegti PLAIS leidžia centralizuotai išieškoti pinigines lėšas iš bet kuriame šalies banke ar kredito unijoje skolininko turimų sąskaitų. Sistema duomenis apie piniginių lėšų apribojimą tvarko centralizuotai: perduoda bankams ar kredito unijoms apribojimo bei nurašymo nurodymus ir proporcingai paskirsto skolininko lėšas kreditoriams.
„PLAIS sukūrimas - itin didelio masto ir svarbos projektas, pareikalavęs glaudaus visų susijusių institucijų bendradarbiavimo, kuris išties buvo sėkmingas. Vienoje sistemoje tvarkydami visus reikalingus duomenis sukūrėme unikalią, skaidrią skolų išieškojimo tvarką", - sako teisingumo viceministras Julius Pagojus.
PLAIS pakeitė iki šiol galiojusią tvarką, kai greičiausiai skolininko lėšas atgaudavo tas, kas pirmasis bankui ar kredito unijai pateikdavo pinigų apribojimo bei nurašymo nurodymus. Kiti kreditoriai tuo metu laukdavo eilėje, tad kai kuriems iš jų lėšų atgavimas tapdavo keblus.
Anot Registrų centro, nuo PLAIS veiklos pradžios iš 77 640 skolininkų išieškota daugiau nei 148 milijonai eurų. Pagrindiniai nurašymų šiai sistemai teikėjai yra antstoliai, nurašymo nurodymus taip pat teikia Valstybinė mokesčių inspekcija, Muitinė bei "Sodra". Naująją sistemą pasiekia Nacionalinės teismų administracijos, Centrinės hipotekos įstaigos, Gyventojų registro bei Juridinių asmenų registro duomenys. PLAIS su Lietuvoje veikiančiais komerciniais bankais bei kredito unijomis susieta per Lietuvos banko LITRAS-KART sistemą.
„PLAIS yra sudėtingas, ne tik Lietuvoje precedentų neturintis projektas. Diegiant sistemą sąveikavo ir duomenimis apie skolas ir jų išieškojimo eigą keitėsi net 18 institucijų ir 117 antstolių. Visų šių institucijų turimi duomenys buvo renkami, tikslinami ir perduodami. Esame dėkingi Lietuvos antstolių rūmams bei visiems antstoliams, kurie svariai prisidėjo prie to, kad ši sistema pradėtų veikti efektyviai", - pažymi J. Pagojus
PLAIS veiklos pradžią lydėję sutrikimai sukėlė laikinų nepatogumų proceso dalyviams. Dėl minėtų nepatogumų į Registrų centrą su oficialiomis pretenzijomis kreipėsi per tris šimtus gyventojų bei įmonių atstovų. Užfiksuotos problemos buvo siejamos su pačios informacinės sistemos programine įranga, PLAIS pateiktų duomenų apie lėšų išieškojimą kokybe bei ne visuomet sėkminga sąveika su kitų institucijų informacinėmis sistemomis. Daugumos nuo PLAIS veiklos pradžios buvo užregistruotų incidentų priežastys operatyviai pašalintos.
Rašyti komentarą