Lygių galimybių kontrolierė nustatė, kad lažybų bendrovės „Top Sport" reklama žemina moteris ir skyrė įspėjimą. Reklama prieštarauja Moterų ir vyrų lygių galimybių įstatymui, kuris įpareigoja visus paslaugų teikėjus užtikrinti, kad informacijoje apie jų teikiamas paslaugas nebūtų išreiškiamas pažeminimas, paniekinimas ar formuojamos visuomenės nuostatos, kad viena lytis yra pranašesnė už kitą, taip pat kad vartotojai nebūtų diskriminuojami dėl lyties.
Tyrimas buvo pradėtas gavus informaciją iš kelių pareiškėjų apie viename naujienų portale paskelbtą reklamą, kurioje vaizduojamos šviesiaplaukės merginos, dėvinčios glaustinukes, tarp kojų laikančios automatus, o prie kojų skelbiamas užrašas: „Pyst?" bei ta pačia tema interneto socialiniame tinkle „Youtube" publikuojamą vaizdo siužetą.
Tyrimo metu dėl reklamos vertinimo kreiptasi į Lietuvos reklamos asociaciją „Reklamos biuras". Jos vadovas Gintaras Šeputis atsakyme teigė, kad reklama pažeidžia Lietuvos reklamos etikos kodekso punktą „Padorumas", nustatantį, kad reklama neturi pažeisti visuomenėje vyraujančių padorumo normų, gero skonio ir pagarbos žmogaus orumui reikalavimų. Pasak G. Šepučio, reklamuotojas turi atsižvelgti į visuomenės jautrumą.
Vertinimą taip pat pateikė Mykolo Romerio universiteto Lyčių tyrimų laboratorijos vadovė dr. Eglė Krinickienė. Pasak mokslininkės, „reklamoje pateikiamas moterų įvaizdis akivaizdžiai rodo seksistinį požiūrį, yra vulgaraus ir žeminančio moters orumą pobūdžio". Dr. E. Krinickienės išvadoje teigiama, kad „Top Sport” reklama visuomenėje sukuria pagrindą traktuoti moterį kaip geismą tenkinantį objektą, tuo paminant jos garbę, orumą bei dar labiau įtvirtinant stereotipinę nuostatą apie tariamai moteriai priskirtas aptarnavimo ir malonumų tenkinimo funkcijas.
Jungtinių Tautų konvencija dėl visų formų diskriminacijos panaikinimo prieš moteris įpareigoja valstybes dalyves (Lietuva yra ratifikavusi šią konvenciją, todėl yra valstybė, dalyvaujanti jos nuostatų įgyvendinime) imtis visų reikiamų priemonių, siekiant pakeisti socialinius ir kultūrinius vyrų ir moterų elgesio modelius, kad išnyktų prietarai, papročiai ir visokia kitokia praktika, pagrįsta vienos lyties nevisavertiškumo ar pranašumo idėja arba stereotipišku vyrų ir moterų vaidmeniu. Panašius principus numato Europos Tarybos ir Europos Parlamento rezoliucijos, kuriose vieningai teigiama, kad reklama ir žiniasklaida neturi menkinti pagarbos žmogaus orumui, jose neturi būti diskriminuojama ar kurstoma neapykanta dėl lyties.
Lygių galimybių kontrolierė Agneta Skardžiuvienė, atlikusi tyrimą, konstatavo, kad „Top Sport" reklama dėl tokio primityvaus, seksualizuoto ir sudaiktinto moters vaizdavimo neabejotinai menkina ir diskriminuoja moteris. Kontrolierė ragina reklamos agentūras ir kitas visuomenės informavimo priemones atsisakyti stereotipinio, moteris žeminančio vaizdavimo, darančio neigiamą įtaką psichinei visuomenės sveikatai, o ypač jauniems žmonėms, ir ieškoti kitų būdų ir formų teikiamoms paslaugoms pristatyti.
Rašyti komentarą