Šiuo metu įstatymas 50 proc. nuolaidą tarpmiestinio susisiekimo autobusų ir traukinių bilietams suteikia tik vaikams nuo 7 iki 10 metų, aukštųjų bei profesinių mokyklų dieninio skyriaus studentams bei M. K. Čiurlionio menų mokyklos ir konservatorijų mokiniams.
Kuo profesinėje mokykloje besimokantys mokiniai yra pranašesni už gimnazistus? Kodėl vieniems suteikiama transporto nuolaida, o kitiems ne? Mindaugas JONUŠAS, projekto "Nebūk naivus kelyje" pirmininkas |
Dvejus metus gyvuojančio socialinio projekto "Nebūk naivus kelyje" pirmininkas Mindaugas Jonušas teigė, jog nuolaidų tarpmiestinio transporto bilietams iniciatyvą iš dalies pavyko įgyvendinti su Mažeikių autobusų parku, kuris savaitgaliais moksleiviams taiko 40 proc. nuolaidą bilietui.
Rugsėjo pabaigoje projekto vykdytojai kreipėsi į Vyriausybę, Seimą ir Susisiekimo ministeriją su pasiūlymu keisti Transporto lengvatų įstatymą ir įteisinti 50 proc. nuolaidą tarpmiestinių autobusų ir traukinių bilietams moksleiviams visoje Lietuvoje.
Kuo vieni geresni už kitus?
Pasak M. Jonušo, moksleiviai taip pat daug keliauja, kaip ir studentai, ypač tie, kurie aktyviai dalyvauja visuomeninėje veikloje.
"Autobusų ir traukinių bilietų kaina jiems yra per didelė, todėl moksleiviai dažnai renkasi nesaugų keliavimo būdą su nepažįstamais pakeleiviais, kurie siūlo pigesnes transporto paslaugas internetu. To pasekmė - ne tik šešėlinio verslo suklestėjimas, bet ir neretai tokie tragiški įvykiai kaip Justinos Šikšniūtės nužudymas. Manau, kad valstybė privalo užtikrinti galimybę moksleiviams keliauti saugiai už jiems prieinamą kainą", - įsitikinęs M. Jonušas.
Pašnekovo nuomone, dabar galiojančios nuolaidos pažeidžia ir Lygių galimybių įstatymą. "Kuo M. K. Čiurlionio menų gimnazijoje ar profesinėje mokykloje besimokantys mokiniai yra pranašesni už gimnazistus? Kodėl vieniems suteikiama transporto nuolaida, o kitiems ne?", - stebėjosi projekto vadovas.
Nuolaidų tarpmiestinio transporto bilietams kartu su projekto "Nebūk naivus kelyje" iniciatoriais siekia ir Lietuvos moksleivių sąjunga. Jos prezidentės pareigas laikinai einanti Dovilė Bikelytė sakė, jog per brangūs autobusų ir traukinių bilietai yra pagrindinė priežastis, kodėl moksleiviai renkasi neatsakingus keliavimo būdus.
Pati Dovilė dabar jau - studentė ir teisėtai naudojasi lengvatomis, tačiau būdama moksleivė ji keliaudavo ne ką mažiau.
"Įvairūs Lietuvos moksleivių sąjungos renginiai vykdavo dažniausiai Vilniuje, tačiau taip pat ir Kaune, Šiauliuose, pajūryje. Aš gyvenau Utenoje. Per mėnesį nuvažiuodavau mažiausiai 200 km. Man keliavimas autostopu ar su nepažįstamais žmonėmis - nepriimtinas, tad mano tėvams tekdavo atseikėti nemenką sumą mano kelionių išlaidoms. Dažnai jie patys paveždavo mane su automobiliu į reikiamą vietą", - pasakojo savo patirtį D. Bikelytė.
Keletas priežasčių
Raštišką pritarimą projekto iniciatyvai yra pateikusi Lietuvos nacionalinė vežėjų automobiliais asociacija "Linava". Susisiekimo ministerija, kuri vykdo Transporto lengvatų įstatymo priežiūrą, iš esmės pritaria iniciatyvai, tačiau pažymi, kad jai įgyvendinti bus reikalingos papildomos valstybės ir savivaldybių biudžeto lėšos, iš kurių būtų kompensuojamos vežėjų negautos pajamos. Tad projektą Susisiekimo ministerija peradresuoja Finansų ministerijai ir Švietimo bei mokslo ministerijai, kuri formuoja politiką formaliojo ir neformaliojo švietimo srityse.
Finansų ministerijos Viešųjų ryšių skyriaus vedėja Teresė Staniulytė aiškino, jog lengvatos moksleiviams nėra Finansų ministerijos kompetencija.
"Transporto lengvatų įstatymo pakeitimus teikia Susisiekimo ministerija. Finansų ministerija lėšų poreikį sužino tada, kai koks nors biudžeto lėšų reikalaujantis teisės akto pakeitimas yra teikiamas svarstyti Vyriausybei ar Seimo valdybos prašymu teikiant išvadą dėl Seimo narių įregistruotos teisės akto pataisos.
Kol nėra pasiūlymų įteisinti minimą lengvatą, kol nepradėtos jos įteisinimo procedūros, Finansų ministerija biudžeto lėšų poreikio joms neskaičiuoja. Kita vertus, siūlymo teikėjai taip pat privalo argumentuoti jo būtinybę ir pateikti preliminarius paskaičiavimus", - atsakė T. Staniulytė.
Švietimo ir mokslo ministerijos nuomone, moksleiviams 50 proc. nuolaida tolimojo susisiekimo maršrutų autobusų ir traukinių bilietams gali būti taikoma dėl kelių priežasčių: dėl to, kad ši nuolaida jau taikoma daliai moksleivių, ir dėl to, kad moksleivių mobilumas auga dėl aktyvaus dalyvavimo nacionalinių organizacijų, asociacijų ir bendruomenių veikloje.
"Įteisinę pastovias nuolaidas bendrojo ugdymo mokyklų mokiniams tolimojo susisiekimo maršrutuose Lietuvoje, sudarytume lygias galimybes visiems bendrojo ugdymo mokyklų mokiniams naudotis šalies viešuoju transportu", - teigiama ministerijos rašte projekto "Nebūk naivus kelyje" iniciatoriams.
Rašyti komentarą