"Sodros" elektroninė draudėjų aptarnavimo sistema - draudėjų patogumui

"Sodra" informuoja

Nuo 2008 metų pradžios pradėjo veikti nauja "Sodros" elektroninė draudėjų aptarnavimo sistema (EDAS), leidžianti patogiai ir efektyviai elektroniniu būdu bendrauti su "Sodra".


EDAS - tai naujos kartos informacinė sistema, kuri administruoja draudėjams teikiamas paslaugas, perkeltas į elektroninę terpę. EDAS suteikia galimybę draudėjams elektroniniu būdu teikti socialinio draudimo pranešimus ir prašymus bei gauti informaciją iš "Sodros" duomenų bazės, tokiu būdu leisdama draudėjams taupyti laiką ir mažinti materialias sąnaudas, susijusias su informacijos "Sodrai" ruošimu ir teikimu.


Pasiekti šią sistemą galima iš "Sodros" interneto svetainės www.sodra.lt arba tiesiogiai kreipiantis į Draudėjų portalą adresu http://draudejai.sodra.lt.


Portale - naudinga informacija draudėjams


Vienas iš svarbiausių EDAS elementų, prieinamų visiems draudėjams - Draudėjų portalas. Jo viešojoje srityje galima rasti naudingos informacijos apie valstybinį socialinį draudimą, socialinio draudimo pranešimų bei prašymų formas, pranešimų pildymo programinę įrangą. Draudėjų portalo draudėjo srityje keliais klavišų spustelėjimais draudėjas gali pasitikslinti, kokie duomenys per norimą laikotarpį yra pateikti, kiek įmokų sumokėta, užsisakyti "Sodros" teikiamas pažymas bei pateikti kvalifikuotu elektroniniu parašu pasirašytus socialinio draudimo pranešimus.


Jungtis prie Draudėjų portalo draudėjo srities galima naudojantis Lietuvoje plačiai naudojamomis elektroninės bankininkystės sistemomis arba naudojant kvalifikuotą elektroninį sertifikatą. Patekti į Draudėjų portalo draudėjo sritį gali tik tie asmenys, kuriems draudėjo vadovas suteiks tokią teisę. Teisę prisijungti prie Draudėjų portalo draudėjo srities vienam asmeniui galės suteikti ir keli draudėjai.


Draudėjų portalo draudėjų srityje, skiltyje "Suvestinės", draudėjas gali pamatyti informaciją iš "Sodros" duomenų bazės. Draudėjų portalo draudėjo srityje informacija pateikiama tik už einamąjį ir du praėjusius kalendorinius ketvirčius.


Prašymų išduoti pažymas teikimas


Iš Draudėjų portalo draudėjo srities draudėjas gali pateikti elektroninius prašymus išduoti rašytines pažymas. Tokiu būdu pateikus prašymą, rašytinio prašymo teikti nereikės. Apie elektroninio prašymo pateikimą, apdorojimą, priėmimą ir apie tai, kad pažyma yra parengta, per 5 darbo dienas nuo elektroninio prašymo pateikimo momento draudėjas yra informuojamas Draudėjų portalo draudėjo srityje, skiltyje "Žinutės".


Draudėjas apie tai taip pat gali būti informuojamas el. paštu, jeigu taip jis nustatė Draudėjų portalo draudėjo srityje, skiltyje "Draudėjo nustatymai". Elektroniniame prašyme nurodytame "Sodros" teritoriniame skyriuje parengtą pažymą gali atsiimti draudėjo vadovas ar jo įgaliotas asmuo, pateikęs savo tapatybę patvirtinantį dokumentą.


Pranešimų rengimas ir teikimas


Elektroninius pranešimus galima parengti įvairiais būdais:


pildant juos Draudėjų portalo draudėjo srityje;


naudojant pranešimų pildymo programinę įrangą "ABBYY eFormFiller";


naudojantis įmonės finansų valdymo arba buhalterinės apskaitos taikomosiose sistemose esančiais įrankiais.


Norint pranešimus rengti Draudėjų portalo draudėjo srityje užtenka turėti tik įprastą interneto naršyklę ir būti internetinės bankininkystės vartotoju. Draudėjų portalo draudėjo srityje galima rengti pranešimus, juos išsaugoti, kurti kopijas, persisiųsti į savo kompiuterį. Parengtą pranešimą draudėjo vadovas arba jo įgaliotas asmuo gali pasirašyti kvalifikuotu elektroniniu parašu, tam panaudodamas portale esančias programines priemones bei įsigytą elektroninio parašo generavimo įrenginį ir iš karto pasirašytą dokumentą pateikti "Sodrai".


Norint pranešimus rengti savo asmeniniame kompiuteryje, reikia pranešimų pildymo programinę įrangą "ABBYY eFormFiller" parsisiųsti iš Draudėjų portalo ir įdiegti savame kompiuteryje. "ABBYY eFormFiller" yra nemokamai platinama programinė įranga. Taip pat reikia iš Draudėjų portalo atsisiųsti norimas pildyti pranešimų formas. Su šia programine įranga parengtą pranešimo bylą rekomenduojame įkelti į Draudėjų portalo draudėjo sritį, ten pranešimą portale esančiomis programinėmis priemonėmis bei įsigytu elektroninio parašo generavimo įrenginiu pasirašyti ir iš ten pateikti "Sodrai".


Norint pranešimus rengti su draudėjo finansų valdymo arba buhalterinės apskaitos taikomosiose sistemose esančiais įrankiais draudėjas turėtų kreiptis į tų taikomųjų sistemų gamintojus dėl atskirų sprendimų ir patobulinimų. Visi patobulinimai turėtų atitikti elektroninių pranešimų duomenų struktūros aprašus bei elektroninių pranešimų kvalifikuoto elektroninio parašo taisykles. Su šia programine įranga parengtą pranešimo bylą rekomenduojame įkelti į Draudėjų portalo draudėjo sritį. Šiame portale esančiomis programinėmis priemonėmis bei įsigytu elektroninio parašo generavimo įrenginiu pranešimą galima pasirašyti ir iš ten pateikti "Sodrai".


Pateikus kvalifikuotu elektroniniu parašu pasirašytą elektroninį pranešimą ne vėliau kaip per aštuonias darbo valandas (arba vieną darbo dieną) nuo elektroninio pranešimo pateikimo draudėjas Draudėjų portalo draudėjų srities skiltyje "Žinutės" informuojamas apie pranešimo būklę: pateikimą, apdorojimą ir priėmimą. Draudėjas apie tai taip pat gali būti informuojamas el. paštu, jeigu taip jis nustatė Draudėjų portalo draudėjo srityje skiltyje "Draudėjo nustatymai".


Elektroninis parašas - paprasto parašo analogas


Kiekvienas draudėjas, norėdamas teikti elektroninius socialinio draudimo pranešimus elektroniniu būdu, turi pasirašyti juos saugiu elektroniniu parašu, sukurtu saugia parašo formavimo įranga ir patvirtintu galiojančiu kvalifikuotu (3 klasės) elektroniniu sertifikatu. Tokį sertifikatą galima įsigyti iš trečiųjų įmonių - tiesiai iš sertifikavimo paslaugų teikėjų arba jų atstovų.


Elektroninis parašas turi dvi pagrindines paprasto parašo savybes - užtikrina įrodomumą, kad elektroninis dokumentas po pasirašymo nebuvo pakeistas, bei parodo, koks asmuo tą dokumentą pasirašė. Saugiu elektroniniu parašu pasirašyti socialinio draudimo pranešimai yra juridinę galią turintys dokumentai, todėl teikiant "Sodrai" tokius pranešimus nebereikia pristatyti pranešimų popierinių variantų. Tas pats kvalifikuotas elektroninis sertifikatas gali būti naudojamas daugeliui gyvenimo atvejų, kur tik būtinas vartotojo autentifikavimas bei duomenų pasirašymas.


Šiuo metu galima naudoti dviejų rūšių elektroninio parašo infrastruktūrą - pritaikytą kompiuteriui arba pritaikytą mobiliajam telefonui. Pirmas sprendimas - įprastesnis - pasirašymas naudojant kortelę su integruotu lustu arba per USB jungtį prijungiamas įrenginys, kuris dydžiu ir išvaizda labai panašus į atmintuką. Pasirašant tokiu būdu tiek kortelę, tiek USB įrenginį būtina prijungti prie kompiuterio ir atlikti pasirašymo veiksmus.


Antras sprendimas - pasirašymas mobiliuoju telefonu. Tokiu atveju tai, kas pasirašoma, bus parodoma kompiuterio ekrane, o pats pasirašymo veiksmas vyks pačiame mobiliajame telefone. Tokiam sprendimui būtinas interneto ryšys. Tiek vieno, tiek kito sprendimo pasirinkimas priklauso nuo elektroninio parašo naudotojo poreikių.


Atkreipiame dėmesį, kad kvalifikuotas elektroninis parašas yra privalomas tik teikiant elektroninius socialinio draudimo pranešimus. Norint pateikti prašymus ar pasiekti Draudėjų portale teikiamą informaciją draudėjų autentifikavimui pakanka elektroninės bankininkystės sistemų.


Kaip pradėti naudotis EDAS?


Draudėjo vadovas turi nuspręsti, kurie asmenys turės teisę prisijungti prie EDAS. Tai atsakingas momentas, kadangi prie EDAS prisijungę asmenys galės matyti draudėjo ir pas draudėją dirbančių asmenų asmens duomenis, užsisakyti pažymą draudėjo vardu ir atlikti kitokius, didelės atsakomybės reikalaujančius veiksmus.


Draudėjo vadovas pasirinktiems asmenims gali suteikti teises naudotis Draudėjų portalo draudėjo sritimi. Tai jis gali atlikti Draudėjų portale draudėjo srityje arba per popierinę rašto formą (tik administratoriaus teisę). Draudėjo vadovas teisę jungtis prie EDAS įgauna automatiškai.


Asmuo, norintis prisijungti prie Draudėjų portalo draudėjo srities, turi būti kurio nors iš Lietuvoje registruotų bankų internetinės bankininkystės naudotojas arba būti įsigijęs kvalifikuotą elektroninį sertifikatą.


Draudėjo vadovas turi nuspręsti, kas pasirašinės pranešimus.


Draudėjo vadovas asmenims, kurie pasirašinės pranešimus, turi parašyti įgaliojimus tai daryti. Įgaliojimo rekomenduojamas pavyzdys pateiktas Valstybinio socialinio draudimo fondo valdybos prie Socialinės apsaugos ir darbo ministerijos direktoriaus 2007 m. birželio 14 d. įsakymu Nr. V-251 patvirtintame Įgaliojimo pasirašyti pateikiamus socialinio draudimo pranešimus ir pranešimo apie įgaliojimo panaikinimą parengimo ir pateikimo tvarkos apraše (Žin., 2007, Nr. 68-2709). Įgaliojimus reikia pristatyti į "Sodros" teritorinį skyrių.


Elektroninius pranešimus pasirašinėsiantys asmenys turi įsigyti kvalifikuotus elektroninius sertifikatus.


Elektroninius pranešimus pasirašinėsiantys asmenys turės savo kvalifikuotus elektroninius sertifikatus deklaruoti EDAS. Tam jie turės iš Draudėjų portalo pateikti elektroninę paraišką registruoti elektroninio parašo kvalifikuotą sertifikatą.


Pageidautina, kad įgalioti pasirašyti pranešimus asmenys turėtų teisę prisijungti prie Draudėjų portalo Draudėjo srities.


Daugiau informacijos apie EDAS galima rasti "Sodros" tinklalapio Draudėjų portale (http://draudejai.sodra.lt.). Iškilus klausimų prašome teirautis bendruoju informaciniu "Sodros" telefono numeriu 8 700 70080.


Eglė EIVAITĖ, "Sodros" Klaipėdos skyriaus vyriausioji ryšių su visuomene specialistė

Rašyti komentarą

Plain text

  • HTML žymės neleidžiamos.
  • Linijos ir paragrafai atskiriami automatiškai
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.
This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.
Sidebar placeholder