Dėl planuojamų reformų Lietuva gali likti be vairuotojų

Dėl planuojamų reformų Lietuva gali likti be vairuotojų

Lietuvoje jaučiamas tolimųjų reisų vairuotojų stygius. Transporto sektoriuje laisvų darbo vietų problemą buvo bandoma spręsti kviečiant vairuotojus iš Ukrainos, Baltarusijos ir kitų šalių.

Kurį laiką tai gelbėjo, bet labai tikėtina, kad Vyriausybei patvirtinus 1,65 koeficientą vairuotojų algoms, klausimas vėl taps aktualus, nes užsieniečių mūsų šalyje nebeliks.

Iškalbingi skaičiai

Lietuvos vežėjų sąjunga (LVS) apklausė Lietuvoje dirbančius vairuotojus. Susumavus rezultatus paaiškėjo, kad renkantis tarp didesnės minimalios algos ir geresnių socialinių garantijų bei didesnių pajamų, 75 proc. kitų šalių vairuotojų rinktųsi pajamas, o ne dvigubą minimalų atlyginimą.

Reikalas tas, kad jie praktiškai nesinaudoja „Sodros“ paslaugomis ir nepretenduoja į pensiją. 50 proc. lietuvių taip pat pasisakė už didesnes pajamas, o ne išaugusį minimalų atlyginimą.

Po galimų pertvarkų vežėjams prakalbus apie įmonių pasitraukimą iš rinkos, bemaž ketvirtis respondentų pažymėjo, kad tokiu atveju keistų profesiją, nes turi kitą išsilavinimą, o 22,7 proc. emigruotų.

Vyriausybė planuoja nuo 2020 m. MMA didinti nuo 555 iki 607 eurų, o galiojantį 1,3 koeficientą, kuris taikomas apskaičiuojant darbo užmokesčio ribą, nuo kurios darbuotojui gali būti mokama neapmokestinamųjų dienpinigių suma, didinti iki 1,65.

Vienos transporto priemonės efektyviam naudojimui užtikrinti tenkančios darbo apmokėjimo sąnaudos, palyginus su dabartine situacija, išaugtų 427 eurais per mėnesį.

Per visą sektorių tai sudarytų daugiau kaip 200 mln. eurų ir „suvalgytų“ tokio dydžio sumą, koks buvo 2018 metų transporto sektoriaus pelnas.

Vairuotojai nori dirbti

Iš Baltarusijos kilęs Aleksandras Lietuvoje tolimųjų reisų vairuotoju dirba jau 13 metų. Vyras pasakojo, kad dešimt metų dirbo Kauno įmonėje, tačiau iš ten buvo toliau važinėti į gimtąją Baltarusiją, tad vyras prieš keletą metų persikraustė į sostinę.

Gerai rusiškai ir lenkiškai kalbantis bei kiek lietuviškai pramokęs vairuotojas pasidžiaugė, kad per visus darbo metus nėra turėjęs reikalų nei su policija, nei su Lietuvos transporto saugos administracija.

„Atvažiavau čia dirbti ir užsidirbti, o ne ieškoti nuotykių, todėl visada laikausi taisyklių. Darbdaviai, tiek ankstesni, tiek dabartiniai, irgi tai vertina, tad per visus tuos metus niekada jokių nesutarimų nekilo. Esu įdarbintas oficialiai, gauna gerą atlyginimą, niekas nesukčiauja, turiu visas socialines garantijas. Ko dar galima norėti?“ - retoriškai teiravosi pašnekovas.

Paklaustas, ar liks dirbti, jeigu darbdaviui dėl naujos tvarkos teks mažinti atlyginimą, vairuotojas buvo kategoriškas.

„Visą gyvenimą nedirbsi, tad man aktualu daugiau užsidirbti dabar, o ne galimai gauti didesnę pensiją, kurios mūsų laikais gali ir nesulaukti. Jeigu atlyginimas mažės, teks ieškoti kito darbo, nes natūralu, kad žmogus visada ieško, kur geriau. Valdžia deklaruoja, kad tokiais veiksmais rūpinasi dirbančiaisiais? Tai gal tegul pirma susitinka su jais, pasikalba, išsiaiškinai realias, o ne įsivaizduojamas problemas, išklauso pasiūlymus, o jau tuomet priiminėja naujus įstatymus“, - skeptiškai naujas Vyriausybės iniciatyvas vertino Aleksandras.
Pirmajam pašnekovui pritarė ir kitas, penkerius metus Lietuvoje dirbantis vairuotojas iš Baltarusijos, Vadimas. Pasak vyro, prieš dešimt metų, kai atlyginimai Lietuvoje buvo žymiai didesni, baltarusiai skubėjo čia. Dabar visame regione - Lietuvoje, Lenkijoje, Rusijoje ir pačioje Baltarusijoje - jie supanašėjo, tad viską lemia įprotis ar kitos sąlygos.
„Nors ir sąlygas kaimyninėje Lenkijoje siūlo geresnes. Ten paprasčiau gauti vizas šeimos nariams, o mūsų šalių vyriausybės netrukus susitars, kad dirbantiems Lenkijoje, stažas būtų skaičiuojamas ir Baltarusijoje“, - sakė pašnekovas,
„Nors turiu visas socialines garantijas, Lietuvoje per metus praleidžiu mėnesį, tad nėra kada tuo naudotis. Bet ir susirgus galiu sėsti į automobilį ir po valandos būti namie, tad socialinio paketo gerinimas manęs nedomina. Kaip ir galimybė kada nors užsidirbti pas jus pensijai. Gyventi reikia dabar, o ne tikėtis, kad pasiseks ateityje. Jeigu matysiu, kad sąlygos prastėja, laimės trauksiu ieškoti į Lenkiją“, - reziumavo Vadimas.
Vežėjų duomenimis, Lietuvos transporto įmonėse dirba apie 50 proc. vairuotojų iš trečiųjų šalių.

Paklaustas, ar liks dirbti, jeigu darbdaviui dėl naujos tvarkos teks mažinti atlyginimą, vairuotojas buvo kategoriškas.

„Visą gyvenimą nedirbsi, tad man aktualu daugiau užsidirbti dabar, o ne galimai gauti didesnę pensiją, kurios mūsų laikais gali ir nesulaukti. Jeigu atlyginimas mažės, teks ieškoti kito darbo, nes natūralu, kad žmogus visada ieško, kur geriau. Valdžia deklaruoja, kad tokiais veiksmais rūpinasi dirbančiaisiais?

Tai gal tegul pirma susitinka su jais, pasikalba, išsiaiškinai realias, o ne įsivaizduojamas problemas, išklauso pasiūlymus, o jau tuomet priiminėja naujus įstatymus“, - skeptiškai naujas Vyriausybės iniciatyvas vertino Aleksandras.

Pirmajam pašnekovui pritarė ir kitas, penkerius metus Lietuvoje dirbantis vairuotojas iš Baltarusijos, Vadimas.

Pasak vyro, prieš dešimt metų, kai atlyginimai Lietuvoje buvo žymiai didesni, baltarusiai skubėjo čia. Dabar visame regione - Lietuvoje, Lenkijoje, Rusijoje ir pačioje Baltarusijoje - jie supanašėjo, tad viską lemia įprotis ar kitos sąlygos.

„Nors ir sąlygas kaimyninėje Lenkijoje siūlo geresnes. Ten paprasčiau gauti vizas šeimos nariams, o mūsų šalių vyriausybės netrukus susitars, kad dirbantiems Lenkijoje, stažas būtų skaičiuojamas ir Baltarusijoje“, - sakė pašnekovas,
„Nors turiu visas socialines garantijas, Lietuvoje per metus praleidžiu mėnesį, tad nėra kada tuo naudotis.

Bet ir susirgus galiu sėsti į automobilį ir po valandos būti namie, tad socialinio paketo gerinimas manęs nedomina. Kaip ir galimybė kada nors užsidirbti pas jus pensijai. Gyventi reikia dabar, o ne tikėtis, kad pasiseks ateityje. Jeigu matysiu, kad sąlygos prastėja, laimės trauksiu ieškoti į Lenkiją“, - reziumavo Vadimas.

Vežėjų duomenimis, Lietuvos transporto įmonėse dirba apie 50 proc. vairuotojų iš trečiųjų šalių.

Rašyti komentarą

Plain text

  • HTML žymės neleidžiamos.
  • Linijos ir paragrafai atskiriami automatiškai
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.
Sidebar placeholder