UAB Klaipėdos autobusų parko vadovas Vaidas Ramanauskas, "Vakarų ekspresui" sakė, kad tarpmiestinius ir tarptautinius keleivių pervežimus vykdančias bendroves šiais metais užgriuvo iš karto kelios problemos. Pagrindinė bėda yra pandemijos sukelto nuosmukio padariniai.
"Keleivių skaičius tarpmiestiniuose maršrutuose šiemet sumažėjo daugiau nei du kartus, nevykdomi tarptautiniai maršrutai, turizmas paralyžiuotas, nuostoliai mūsų sektoriuje Lietuvoje skaičiuojami milijonais", - sakė V. Ramanauskas. Anot jo, Klaipėdos autobusų parkas buvo vienintelė bendrovė, kuri pirmojo karantino metu net trumpam nebuvo visiškai sustabdžiusi reguliariųjų maršrutų tarp Klaipėdos, Kauno ir Vilniaus. Tačiau naudos iš to buvo tik tiek, kad pajamų užteko mokėti atlyginimus vairuotojams.
Tačiau, lyg to būtų maža, Konkurencijos taryba nutarė visai sujaukti per daugelį metų nusistovėjusią rinką ir perskirstyti tarpmiestinio susisiekimo maršrutus. Dėl Konkurencijos tarybos veiksmų jau kitų metų pirmąjį ketvirtį gali būti bandoma nutraukti iki 2023 metų galiojančias sutartis su 42 tarpmiestinius vežimus autobusais vykdančiomis bendrovėmis visoje Lietuvoje ir skelbiami nauji konkursai. Klaipėdos autobusų parkas šiuo metu aptarnauja penkiolika tarpmiestinių maršrutų, jungiančių Klaipėdą ir Palangą su kitais šalies miestais. Jei bus skelbiami konkursai pagal naujas taisykles ir sąlygas, nėra garantijos, kad juos laimės Klaipėdos autobusų parkas.
Pirko autobusus
"Paskutinį kartą sutartys dėl tarpmiestinių maršrutų buvo pratęstos 2018 metais, nuo tada mūsų įmonė daug investavo, kad būtų vykdomi pagal tas sutartis prisiimti įsipareigojimai", - sakė V. Ramanauskas. Anot jo, 2018-2019 metais buvo įsigyta 13 tarpmiestinio susisiekimo autobusų, kurių bendra vertė daugiau nei 1 000 000 eurų be PVM. Kas mėnesį lizingo bendrovėms už juos reikia mokėti po daugiau nei 20 000 eurų. Iki šiol išmokėta tik apie 20 procentų jų kainos. Šiemet Konkurencijos taryba skyrė 43 000 eurų baudą rinką prižiūrinčiai Lietuvos transporto saugos administracijai ir įpareigojo ją per 8 mėnesius nutraukti esamas sutartis su vežėjais. Tarybos vertinimu, 2018 metais, pratęsiant sutartis su vežėjais, buvo ribojama konkurencija ir į rinką negalėjo patekti nauji dalyviai, todėl juos būtina atrinkti iš naujo. Šių procesų iniciatoriumi yra bendrovė "Transinesta", neoficialiai turinti planų ateiti į Lietuvos tarpmiestinių keleivių vežimo rinką. Konkurencijos tarybos sprendimą kartu su Klaipėdos autobusų parku apskundė ir Lietuvos transporto saugos administracija, Lietuvos keleivių vežėjų asociacija, nacionalinė vežėjų automobiliais asociacija "Linava" ir kiti vežėjai. Skundai nagrinėjami Vilniaus apygardos administraciniame teisme. Tačiau teismų darbas dėl pandemijos taip pat stringa. Iškilo reali grėsmė, kad šiuo metu galiojančios sutartys dėl tarpmiestinių pervežimų maršrutų aptarnavimo gali būti nutrauktos net nesulaukus teismo sprendimo.
Nukentės keleiviai
"Vežėjai nieko nėra pažeidę, tačiau tapo įkaitais institucijų ginčo, kuriame gali nukentėti keleiviai", - teigia Lietuvos keleivių vežėjų asociacijos prezidentas Gintaras Nakutis. Jis pažymėjo, kad taisyklės, pagal kurias 2018 metais buvo pratęstos sutartys, neprieštarauja Konkurencijos įstatymui ir Europos Sąjungos teisės aktams. "Kyla reali rizika, kad keleiviai negaus paslaugų. Be to, atsiranda grėsmių ir nacionaliniam saugumui. Nutraukus sutartis rinkoje galėtų atsirasti ir visuose maršrutuose dominuoti vos viena ar kelios nebūtinai draugiškos Lietuvai užsienio didžiojo kapitalo įmonės", - sako G. Nakutis. "Teismai jau yra pasisakę, kad keleivių vežimas yra viešasis interesas. Atsižvelgiant į tai, kad Klaipėdos autobusų parkas teikia keleivių vežimo paslaugas, ieškinyje teismui akcentavome, jog skubotas ir tinkamai neįvertintas dabar galiojančių sutarčių nutraukimas sutrikdytų nusistovėjusius visuomeninius lūkesčius, taip būtų pažeistas viešasis interesas ir visuomenės gerovės principai", - teisinius argumentus dėstė V. Ramanauskas. Jis įsitikinęs, kad vieno rinkos dalyvio teoriniai planai įeiti į rinką neturėtų būti traktuojami kaip konkurencijos ribojimas. Todėl yra vilties, kad teismas išgirs argumentus ir neleis laužyti jau per dešimtmečius nusistovėjusios tarpmiestinių pervežimų tvarkos, o Lietuvos transporto saugos administracija nesiims skubotų sprendimų. Tarpmiestinio susisiekimo autobusais kasmet Lietuvoje pervežama apie 8,5 mln. keleivių, o rinkoje konkuruoja daugiau nei 40 vežėjų. Nuo 2017 metų į tolimąjį susisiekimą vežėjai yra investavę daugiau nei 30 mln. eurų.
Rašyti komentarą