"Locmanai - truputį avantiūristai"

"Locmanai - truputį avantiūristai"

Klaipėdos valstybinio jūrų uosto direkcijos Laivų eismo tarnybos viršininkas, vyr. locmanas Rimvydas Eitutis dirbs pirmą Kalėdų dieną. Tačiau dėl to jis mažiausiai jaudinasi. Kur kas didesnis iššūkis jo laukia švenčių išvakarėse - jam, ko gero, teks įvesti 400 metrų ilgio laivą konteinervežį "MSC Ingy". Tai bus didžiausias kada nors į Klaipėdos uostą atplaukęs laivas.

Su R. Eitučiu linksmai kalbėjomės apie sunkų locmanų gyvenimą. Beje, Lietuvos uostas jų turi tik 23. Uosto direkcijos generalinis direktorius Arvydas Vaitkus ne kartą yra pasakęs, kad didžiuojasi jais.

Jūs vesite į Klaipėdos uostą didžiausią iki šiol į jį įplauksiantį laivą?

Kol kas tik žodžiu pasakyta, kad toks laivas bus Klaipėdoje. Tai patvirtinančio rašto dar nėra. Kitas dalykas - oro sąlygos turės būti tinkamos. Jo ilgis yra 400 metrų, o plotis - kiek daugiau nei 59 metrai. Jį įvesti pirmą kartą eitume dviese. Atsakomybė turbūt teks man, niekur nedingsi žmogus.

Klaipėdos uosto vyr. locmanas Rimvydas Eitutis dirbs pirmą Kalėdų dieną. Redakcijos archyvo nuotr.

Nerimaujate?

Svarstau, ar ranką susilaužyti, ar geriau vis dėlto laivą įvesti. Ranka mano, gaila (juokiasi). Tas laivas kol kas dar ir į Baltijos jūrą nėra įplaukęs, dar tebėra Brėmerhavene, vėliau greičiausiai plauks į Gdanską, tad sunku pasakyti, kada bus pas mus. Šnekama, kad atvyks gruodžio 19-20 d., bet oficialios informacijos nėra, kol kas tik kalbos.

Ar Klaipėdos uostas dirbs per Kalėdas, per Naujuosius metus?

Locmanai dirba 24 valandas per parą ir 365 dienas per metus. Būna, kai kurios kompanijos pristabdo darbus, o kai kurios pluša ir per Kalėdas, ir per Naujuosius metus. Būna, dirbti neleidžia oro sąlygos. Kartais kompanijos nedirba, o mes įvedame laivus, prišvartuojame prie krantinių ir jie tiesiog laukia pošventinio laikotarpio, kol su jais bus pradėta dirbti. Yra buvę, kai Klaipėdos uoste nedirbo nė viena kompanija, o priplaukė daug laivų ir mes dirbome. Ne vienas mūsų Kalėdas ir Naujuosius metus sutikome būdami laivuose.

Kokios prognozės šių metų Kalėdoms ir Naujiesiems metams?

Mes neprognozuojame, nes to padaryti neįmanoma. Kaip išeis, taip ir bus. Kasmet nuo metų pradžios visi jau 99 proc. žino, ar teks dirbti per šventes ir per kurias. Locmanų darbo grafikai sudaromi iš anksto.

O jūs pats, būdamas vyr. locmanas, tikriausiai per šventes nedirbsite, tam yra pavaldinių.

Dirbsiu pirmą Kalėdų dieną ir visas 24 valandas. Ji sunkiausia. Nieko nepadarysi, aš irgi turiu grafiką.

Kaip kompensuosite šią netektį?

Kodėl tai netektis? Tai privalumas. Vienas dalykas - neišleidi pinigų šventiniam stalui, vadinasi, sutaupai. Šiek tiek pataupai ir skrandį - nereikės per pusryčius privalgyti be proto, nes dirbsi, valgysi minimaliai. Saugai sveikatą, be to, gauni didesnį atlyginimą. Taigi vieni pliusai.

Kokie 2018 metai buvo Lietuvos uosto locmanams? Buvo kuo nors ypatingi?

Nepaisant to, kad laukiame atplaukiant to didžiausio konteinervežio, galima pasakyti, kad šie metai jau dabar yra rekordiniai - didžiausi laivai jau buvo įplaukę į Klaipėdos uostą. Kelis mėnėsius vedėme 366 metrų ilgio laivus. Tikslaus jų skaičiaus nepasakysiu, atrodo, tokio dydžio buvo atplaukę 7-8 laivai. Be to, nuo vasaros pradžios jaučiame, kad gerokai padidėjo atplaukiančių laivų skaičius, juntamai padidėjo ir mūsų krūvis. Taip jau būna, kai prasideda tie rekordai, taip ir eina per visur - bus rekordais ir krovos, ir laivų skaičiaus, ir laivų dydžio atžvilgiu.

Viskas didėja, ekonomika auga, tik atlyginimai turbūt kaip ir daugeliui Lietuvos žmonių nekyla. Jie tebėra stabilūs kaip ir prieš kelerius metus?

Šiemet Uosto direkcija didino darbuotojų atlyginimus ir mes pakliuvome tarp jų. Rezultatas, manyčiau, nėra blogas, nors čia kaip kas supranta. Vieni sakys, kad atlyginimai padidėjo labai nedaug, o kiti - kad normaliai.

Kokie iššūkiai jūsų laukia 2019-aisiais? Kada didžiosios rekonstrukcijos, kaip ketinate jas išgyventi?

Net neįsivaizduoju, kada tos didžiosios rekonstrukcijos prasidės. Tai žino Infrastruktūros skyriaus žmonės, kurie planuoja. O mes turėsime prisitaikyti. Uosto uždaryti negalima. Mes dirbame bet kokiomis sąlygos, nepaisant to, kurioje vietoje vyksta rekonstrukcija. Jau prasidėjo Malkų įlankos gilinimo darbai, tai tarsi ir kliūtis, bet mes derinamės. Šiemet kiekvienas locmanas gavo savo individualią asmeninę įrangą, tad nebereikia dalintis, ja galima naudotis ir mažuose laivuose. Bandome maksimaliai didinti navigacijos saugumą.

Ar locmanai dėl ko nors nerimauja?

Man norėtųsi, kad visi uosto plėtros projektai vyktų greičiau. Jų reikia dabar. Deja, nėra taip, kad sugalvojome pagilinti, paplatinti, spragtelėjome pirštais ir yra. Deja, tam reikia ne vienerių metų. Kalbame, kad atsiliekame, bet turime laikytis nustatytos tvarkos, todėl pagreitinti proceso neįmanoma. Norime spėti pasiruošti visiems projektams. Žinoma, norėtųsi, kad laivų būtų kuo daugiau. Jeigu uosto kompanijos dirbs gerai, bus ir jų.

Jeigu šiemet ateis tas didžiulis konteinervežis, įdomu, ar kitais metais tokie laivai plauks nuolatos, ar ne. Į šį klausimą turėtų atsakyti LKAB "Klaipėdos Smeltė".

Ar rengiate sau locmanų pamainą, kad pačiam nereikėtų vesti į uostą visų didelių konteinervežių?

Kiekviena locmanų pamaina turi savo viršininką. Žinoma, kad mokome locmanus ir pratiname. Iš pradžių jie eina kartu su patyrusiais, paskui jau ir vieni. Jie lanko įvairius kursus. Pastaruoju metu aktyviai bendradarbiaujame su Lietuvos aukštąja jūreivystės mokykla. Jei planuoja atplaukti nestandartinis laivas, locmanai treniruojasi mokykloje. Mes pasibandome, ir tai iš tikrųjų padeda, kai reikia greitai vertinti situaciją.

Kiek locmanų šiuo metu turi Klaipėdos uostas?

Skaičiuojant ir stažuotoją, kuriam yra skirtas etatas, mūsų yra 23. Šiandien ruošiame pamainą, nes šių metų pabaigoje ar kitų pradžioje iš darbo išeina vienas žmogus. Jau pranešė, kad dar vieno nebus, taigi pamainos reikia.

Kokie žmonės gali būti locmanais, kokių savybių jie turi turėti, kokius mokslus jie turi būti baigę?

Žinoma, turi turėti laivavedžio išsilavinimą. Saugios laivybos įstatyme jiems yra nurodyti minimalūs reikalavimai. Tačiau labai daug kas priklauso nuo individualių žmogaus savybių, netgi ne nuo patirties jūroje. Iš visų norinčiųjų laivavedžių reikia atrinkti tuos, kurie yra geri, nesvarbu, ar jis jau kapitonas ar ne, o tada jie stažuojasi.

O pats locmanas yra avantiūristas (juokiasi). Oras blogas, žmonės nelenda iš namų, o jis eina į jūrą pasitikti laivo. Kapitonas baiminasi, kad uosto vartuose vietos mažoka, o locmanas sako: "Plaukiam, viskas normaliai." Net rimtai kalbant šiek tiek turi turėti avantiūrizmo, niekur nedingsi. O visa kita yra skaičiavimas. Locmanas - žmogus, labai greitai viską skaičiuojantis ir gebantis labai greitai reaguoti į besikeičiančią situaciją.

Ar locmanai privalo būti geros fizinės būklės, turi sportuoti, kad galėtų vikriai laipioti štormtrapu?

Jeigu negali užlipti, negali būti locmanas. Kasmet turime pereiti jūrinę medicinos komisiją. Ji, žinoma, nėra sportinio pasirengimo komisija, bet jeigu kas netaip, ji neleis dirbti. Formą kiekvienas palaiko individualiai - vieni sportuoja, kiti ne, kaip kas. 100 metrų per 10 sekundžių tikrai nė vienas iš mūsų nenubėgame. Mums tokios normos nėra nustatytos. Žinoma, kuo rečiau eini pas gudytojus, tuo sveikesnis esi.

Žvejai pasakoja labai linksmas istorijas iš savo gyvenimo. Žinau, kad locmanai irgi. Apie ką jie pasakoja?

Žinoma, kad istorijų nutinka, bet jos ne spaudai. Locmanai pasikalba tarpusavyje kaip ir kiekvienos profesijos atstovai.

Ar locmanai dar skundžiasi, kad per audrą išplaukę nebegali grįžti laiku namo pas žmoną, nes parsiranda tik po kelių dienų.

Tokių dalykų nebepraktikuojame. Būdavo, nusprendžiama, kad laivui per audrą pavojinga stovėti, jį reikia išplukdyti. Locmanai išplaukdavo su laivu į Daniją ir grįždavo po 3-4 dienų. Tačiau atsitiko taip, kad vienu metu per audrą išplaukė į Daniją daug locmanų, tarp jų nemažai vyresniųjų locmanų, neliko kam vesti didžiųjų laivų. Nuo to laiko taip nebedarome.

Tai ką dabar darote per audrą?

Iš anksto įspėjame laivus. Kai kurie jų turi pasitraukti nuo krantinių. Jie arba keičia savo dislokacijos vietą uoste, arba išplaukia iš anksto į jūrą, kai locmanas dar gali išlipti ir grįžti į uostą.

Ar sunku būti vyriausiuoju Klaipėdos uosto locmanu? Esate griežtas savo pavaldiniams?

Apie tai negalvoju. Dirbu, ir tiek. Koks esu, nė velnio nežinau, klauskite pavaldinių.

Ar žinote pasaulyje tokį uostą, kuris neturėtų locmanų?

Tikrai ne.

Kokie uostai turi kur kas daugiau locmanų nei Klaipėdos uostas?

Tikrai daug uostų turi daugiau locmanų. Tai visų pirma Vokietijos uostai, tas pats Hamburgas, Roterdamas ir kt. Vertinant mūsų uostą locmanams tenkantis krūvis yra gana didelis. Kiekvienais metais būna skirtingai, kartais ir lengviau dirbame. Manau, kad neįmanoma surinkti tokį locmanų būrį, kad jų niekada netrūktų. Labiausiai juntamas locmanų stygius po štormų, kai daug laivų laukia. Bet net jeigu locmanų netrūktų, tiek laivų, kiek jų būna prisikaupusių, kuriuos reikia išplukdyti, tiesiog netilptų į laivybos kanalą. Man atrodo, kad mes susitvarkome neblogai, laivų neužlaikome.

Koks, jūsų manymu, uostas yra ideliausas laivams įplaukti?

Neatsakysiu į šį klausimą, nes kaip locmanas dirbu tik Klaipėdos uoste. Kiekvienas uostas turi savo niuansų. Nemanau, kad yra uostas, į kurį būtų labai lengva įplaukti. Visur yra vietinės sąlygos.

Kas nutiko jūsų gyvenime, kad tapote locmanu avantiūristu?

Nežinau, ėjau pro šalį, užėjau ir priėmė.

Ėjote pro Lietuvos aukštąją jūreivystės mokyklą?

Ir ten priėmė, paskui Uosto direkcija priėmė, taip netyčia išėjo.

Šeima tam netyčia neturėjo jokios įtakos?

Šeimoje buvo dar vienas locmanas.

Tai gal jūsų tėvas?

Taip, Vaclovas Eitutis. Jis locmanu išdirbo beveik 40 metų. Nežinau kodėl, bet jis dabar šypsodamasis pro ūsą labai užjaučia mano pavaldinius, kad jie turi tokį viršininką.

Ar šeima tęs buvimo locmanais tradiciją?

Manote sūnus - būsimas jūrininkas? Galbūt.

Kaip jūs atsipalaiduojate po tokio sunkaus ir atsakingo darbo? Kaip ilsitės, ar turite hobį?

Mėgstu kokį medį padrožinėti, ką nors iš jo padaryti. Pagrindinis mano laikas prabėga darbe.

Kokia slapčiausia vyriausiojo Klaipėdos locmano svajonė? Norite platesnių Klaipėdos uosto vartų? Ko prašytumėte Kalėdų senelio kaip žmogus?

Kalėdų senelis pildydamas mano norus netilptų nei pro kaminus, nei pro langus. Lietuvoje tiek pinigų nespausdinama, kad jis galėtų surasti tokią dovaną. Kaip locmanas norėčiau, kad viskas gerai sektųsi, ir viskas. Nesvajoju apie platesnius vartus, nes niekas jų nepadarys. Laivą platesnį atvarys, o platesnių vartų nepadarys. Kanalą taip, platins. Žinoma, kaip valdžia nuspręs, taip ir bus. Viskas priklauso nuo daugybės veiksnių.

Raktažodžiai

Rašyti komentarą

Plain text

  • HTML žymės neleidžiamos.
  • Linijos ir paragrafai atskiriami automatiškai
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.
Sidebar placeholder