Nesuprantama, kad ėdalas šunims ir saugi laivyba - du skirtingi dalykai?
Įtampa dėl valdžios sumanytų pertvarkų jūriniame sektoriuje vis dar neslūgsta. Pastaruoju metu jūrininkus labiausiai stebina tai, kad reorganizuojamos Lietuvos saugios laivybos administracijos (LSLA) darbuotojai valdymo patirties semtis vyksta į šunų ėdalą gaminančią bendrovę "Masterfoods". Pasak Jūrų kapitonų asociacijos pirmininko Juozo Liepuoniaus, nesvarbu, kad tai pasaulinio garso kompanija - aklai taikyti jos principų saugiai laivybai negalima. Bandėme aiškintis, kas iš tikrųjų dabar vyksta administracijoje.
"Mums didžiausią nerimą kelia tai, kad iki šiol nežinome savo ateities. Kol kas nėra jokio konkretumo, kada administracija bus prijungta, kokios pareigybės liks ir t. t. Vargina įtampa. Neliko jokio draugiškumo, kolegos "varo" vieni ant kitų. Todėl nieko nesinori daryti, ateini į darbą tiesiog tam, kad ateitum, nes bet kada tau gali pasakyti "viso gero", - atviravo LSLA darbuotojos.
LSLA l. e. p. direktoriaus Mindaugo Česnauskio teigimu, administracija vykdo visas savo funkcijas, jos nesikeičia, jūrininkai teikiamomis paslaugomis nesiskundžia.
Kad ir kaip būtų, įtampa persiduoda ir LSLA klientams jūrininkams. Juos gąsdina nesuprantami inovatyvūs taupios vadybos (LEAN) metodai, kurie toli gražu nėra reorganizavimo esmė. Jie pasakoja, kad administracijoje dedasi keisti dalykai - ne dirbama, o užsiiminėjama visokiais niekais. Pirmiausia viskas buvo nuimta nuo darbuotojų stalų ir sunešta į kitas patalpas. Dabar jie tušti - tik kompiuteris ir nuotrauka instrukcija, kaip ant stalo turi būti išdėlioti daiktai.
NIEKAI. Jūrininkai stebisi tokiais niekais kaip darbo vietos vertinimas šypsenėlėmis.
"Kažkokie vaikiški žaidimai. Pamačiau, kad piešiamos saulutės, pripiešiau savo. Moterys Diplomavimo skyriuje kad pradėjo šaukti: "Kapitone, ką jūs darote, jums negalima." Susidaro įspūdis, kad į valdžią atėjo karta, kuriai mokykloje buvo rašomi ne pažymiai, o piešiamos saulutės. Dabar ji jas bando pritaikyti gyvenime", - stebėjosi kapitonas J. Liepuonius.
Nauja darbo kultūra
Nieko stebėtino, kad nauja darbo kultūra kai kuriuos žmones piktina. Suprantama, kad jūrininkams, atėjusiems į Diplomavimo skyrių ir pamačiusiems tas saulutes, kyla klausimų ir viskas labai nerimtai atrodo, nes jie susirūpinę, kas jų laukia po reorganizacijos.
LSLA Parengimo ir priežiūros skyriaus, trumpai vadinamo Diplomavimo skyriumi, darbuotojos sako, kad jūrininkams ne tip rūpi tos saulutės, kaip tai, kas jų laukia, pavyzdžiui, ar jie turės kur nors važiuoti pasiimti jūrinių dokumentų. "Paslaugos jūrininkams ir toliau bus teikiamos Klaipėdoje, į kitą miestą važiuoti tikrai nereikės", - sako M. Česnauskis.
Vadinamosios saulutės, labiausiai šokiruojančios jūrininkus, tiksliau sakant, šypsenėlės, piešiamos kiekviename kabinete prie darbo vietos prikabintoje lentelėje atsižvelgiant į tai, ar darbo vieta tvarkinga, ar atitinka sutvarkytos standartizuotos vietos reikalavimus. Šių metodų šalininkai teigia, kad tvarkinga aplinka padeda žmogui dirbti. Darbo vieta nėra žmogaus asmeninė erdvė ir po darbo turi būti sutvarkyta. Metodo logika paprasta - mažesnėmis sąnaudomis padaryti daugiau.
Saulutės saulutėmis, tačiau, kadangi oficialiai dar nepaskelbta, kaip iš tikrųjų atrodys LSLA struktūra po reorganizacijos, kol kas daug spėliojimų ir gandų. Žadėta tai padaryti iki lapkričio 1 d., dabar terminas atidėtas iki gruodžio 1 d.
Prognozuojamas chaosas
"Kalbėdamiesi su LSLA reorganizacijos sumanytojais pirmiausia klausėme, ar bus išlaikyti tarptautiniai įsipareigojimai IMO, laikomasi tarptautinių konvencijų. Žadėjo, kad taip ir bus, bet, matome, kad bandoma visai Lietuvai pritaikyti vieną užsienietišką šabloną visiškai neatsižvelgiant į specifiką. Juk saugi laivyba ir šunų ėdalo gamyba yra du skirtingi dalykai, negalima jų suplakti į vieną. Kol kas susidaro įspūdis, kad iš LSLA reorganizacijos naudos bus mažai, nes ji vyksta stichiškai. Ko gero, likę vadovai stengiasi klusniai vykdyti visus iš viršaus nuleistus nurodymus ir tik laukia, kuo viskas baigsis. Po reorganizavimo gali būti visiškas chaosas", - savo abejones išsakė kapitonas J. Liepuonius.
LSLA l. e. p. direktorius M. Česnauskis mano, kad reorganizacija vykdoma nuosekliai. Susisiekimo ministro įsakymu yra sudaryta speciali darbo grupė, sprendžianti reorganizacijos klausimus. Joje yra ne tik Susisiekimo ministerijos atstovai, bet ir LSLA, ir Valstybinės kelių transporto inspekcijos (VKTI), prie kurios jungiama reorganizuojama LSLA, darbuotojai.
Autoritetas sumenko
Pasak Jūrų kapitonų asociacijos pirmininko, LSLA autoritetas dar prieš paskelbiant reorganizaciją buvo gerokai sumenkęs - po to, kai dėl rotacijos išėjo buvęs vadovas Evaldas Zacharevičius. "Specialistų, turinčių jūrinį išsilavinimą arba supratimą apie tuos dalykus, LSLA bėra tik vienas kitas. Kapitonas Rimvydas Jakštas, jūrininkas Vytautas Braslauskas tapo nereikalingi, jų paprašyta išeiti. (M. Česnauskio teigimu, jie nebuvo atleisti, išėjo šalių susitarimu. - Autor. past.) Kiti jūrininkai, matydami, kas vyksta, patys išeina iš darbo. Dabar mokantieji gerai įsiteikti tapo "gerais" specialistais", - apmaudo neslėpė J. Liepuonius.
Jūrų kapitonų asociacija jau anksčiau teikė rekomendacijų, ką reikėtų padaryti, kad jūrininkams būtų patogu gauti jūrinius dokumentus. Dabar sistema tokia, kad žmogus, išlaikęs egzaminus, turi ateiti į LSLA užsiregistruoti, o kitą kartą atvykti pasiimti dokumento. Kam tiek to nereikalingo vaikščiojimo? Pasak J. Liepuoniaus, turėtų būti arba elektroninė deklaracija, arba specialūs liudijimai išduodami toje mokymo įstaigoje, kur laikomi egzaminai.
Anot jo, šiuo metu Diplomavimo skyriuje norima diegti vieno langelio principą, pradedama kalbėti, kad reikėtų keisti visus jūrinius dokumentus. Šiuo metu galiojančius jūrinius dokumentus turinčių jūrininkų Lietuvoje yra 6-7 tūkst. J. Liepuonius abejoja, ar dabar Diplomavimo skyriui vadovaujantis žmogus gerai supranta jūrinius dalykus.
Abejojama dėl vieno langelio
Šiuo metu jūrininkai, norėdami gauti jūrinius dokumentus, ateina į Parengimo ir priežiūros skyrių, kuriame su jais dirba specialistai. Skyriaus darbuotojai juokauja, kad čia tokia tvarka kaip atėjus pas gydytoją - kiekvieno jūrininko ir situacija, ir darbo dokumentai skirtingi, todėl su kiekvienu reikalingas dialogas. Žiūrėk, jau kažko ir trūksta, vienam reikia laikyti egzaminą, kitam netinka laivas ir t. t.
Kitas dalykas, paprastai jūrininkai dokumentais pradeda rūpintis tik prieš kitą reisą, kai viskas "dega", kai jau būna nupirkti lėktuvo bilietai. Tokių, kurie ateina tvarkytis dokumentų iš anksto, pasak specialisčių, vienetai. Retas kuris grįžęs po reiso iš karto tvarkosi dokumentus kitam.
Esant vieno langelio principui jūrininkas pateiks dokumentus, ir viskas. Daugiau jokių kontaktų. Dokumentai bus perduoti specialistui. Ką jis turės daryti, kai, pradėjęs juos analizuoti, pamatys, kad ir tas, ir anas netinka, pavyzdžiui, nurodytas ne toks darbo stažas? Pats gaudyti tą jūrininką? Todėl abejojama, ar vieno langelio principas yra tinkamas dirbant su jūrininkų darbo dokumentais.
Nesukels nepatogumų jūrininkams
M. Česnauskio teigimu, dėl įstaigos pavadinimo keitimo jūrininkai nepatogumų ar papildomų išlaidų tikrai nepatirs. Dokumentų jūrininkams nereikės keisti vien dėl to, kad keisis įstaigos pavadinimas. "Noriu nuraminti jūrininkus. Naujoji įstaiga bus senosios įstaigos teisių perėmėja, tad po reorganizacijos jūrininkams keisti dokumentų nereikės", - sako jis.
Pasak laikinojo administracijos vadovo, švyturių darbuotojų etatų atsisakymas su reorganizacija nėra susijęs. Šių metų pradžioje švyturiai buvo modernizuoti, įdiegtos pažangios technologijos, tad švyturių darbuotojų nuolatinis budėjimas tapo nebereikalingas. Dabar švyturių darbą galima stebėti kabinete, kompiuteryje ir tik esant reikalui nuvykti į vietą.
Pati LSLA buhalterinės apskaitos jau nebetvarko, tad dviejų darbuotojų teko atsisakyti. Dėl tokios paslaugos teikimo pasirašyta sutartis su Lietuvos automobilių kelių direkcija, kuri centralizuotai atlieka tokią funkciją. Dėl reorganizacijos įspėjimo lapeliai dėl darbo sąlygų pasikeitimo kitiems darbuotojams dar neįteikti.
Klaipėdoje - jūrinis departamentas
Lietuvos jūrininkų sąjungos pirmininko Petro Bekėžos teigimu, rugpjūčio pabaigoje VKTI viršininkas Robertas Šerėnas žadėjo, kad vietoj LSLA Klaipėdoje bus jūrinis departamentas, pavaldus naujai organizacijai, prižiūrėsiančiai vandens, kelių ir geležinkelių saugą.
Šiemet spalį Vyriausybė jau pritarė tam, kad po reorganizacijos pati VKTI pradėtų veiklą kaip Lietuvos transporto saugos administracija. Bet tam dar turi pritarti Seimas. Jai priklausys ir jūrinis departamentas uostamiestyje. Žadėta, kad išliks tos pačios LSLA funkcijos, t. y. ir jūrininkų diplomavimas, ir atestavimas, ir kt.
Pasak J. Liepuoniaus, po to, kai buvo atvykę VKTI vadovai su viršininku R. Šerėnu priešakyje, rugsėjį Jūrų kapitonų asociacija pateikė pasiūlymų dėl LSLA reorganizavimo ir dvi kapitonų, kurie galėtų būti jūrinio sektoriaus vadovai, kandidatūras. Atsakymo iki šiol negauta. Tiesa, su vienu kandidatu jau kalbėta.
"Tai numatyta Vyriausybės programoje"
Mindaugas ČESNAUSKIS, l. e. p. LSLA direktorius
LEAN metodologijos diegimas numatytas Vyriausybės programos įgyvendinimo plane. Tai vadinamosios "lieknos vyriausybės" metodologijos diegimas valstybinio viešojo sektoriaus įstaigose siekiant optimizuoti jų vidinius procesus. Tai padaryti numatoma iki 2019 m. II ketvirčio. Taigi mes nesame išimtis, o vieni pirmųjų Klaipėdoje, diegiančių tuos metodus. Norėdami pasisemti patirties lankėmės Alytaus "Sodros" skyriuje, bendrovėse "Mars" (buvusi "Masterfoods". - Autor. past.), ir "Philip Moris". O metodika 3S yra tik darbo vietų susitvarkymas. Siekiame, kad visi kabinetai būtų tvarkingi, kad darbuotojams nereikėtų gaišti laiko ieškant dokumentų. Jokios saulutės nepiešiamos, stebėsenos lentelėse atsakingas darbuotojas pažymi, ar konkreti darbo vieta atitinka siekiamą rezultatą, kokia jos būklė. Tai tik pagalbinis įrankis tinkamai darbo aplinkai sukurti.
Darbo vietų sutvarkymas yra tik labai mažytė LEAN metodikos dalis. Šiuo metu paskirti atsakingi darbuotojai peržiūri visus mūsų procesus. Tikslas - atsisakyti perteklinių procesų elementų, kad visa paslaugas klientams teikiančių darbuotojų veikla būtų nukreipta į pagrindinį tikslą - kuo geriau aptarnauti jūrininkus. Siekiame, kad, naudodami kuo mažiau valstybės išteklių, galėtume suteikti kuo kokybiškesnes paslaugas.
Rašyti komentarą