Gera žinia
Primename, kad nuo sausio 1 d. naktiniai AB "Smiltynės perkėla" keltų reisai iš senosios perkėlos perkeliami į naująją.
Tai susiję su tuo, jog bendrovė kitais metais senojoje perkėloje ketina pradėti eksploatuoti naujai pastatytą keleivinį šaudyklinį keltą, plukdysiantį tik keleivius.
Beje, konkursą statyti trečiąjį naują keltą "Smiltynės perkėlai" vėl laimėjo Bulgarijos Burgo laivų statykla, kuri pastatė naujuosius keltus "Neringa" bei "Baltija". Konkurse dalyvavo 4 užsienio kompanijos ir viena iš Lietuvos - AB Vakarų laivų gamykla. Pastaroji neįvykdė konkurso sąlygų, nepristatė būsimo kelto techninio projekto.
Lėšų naujam keltui įsigyti yra numatoma skirti iš valstybės investicinio fondo. Pinigai bus gauti tik tada, kai keltas jau bus atplukdytas į Klaipėdos uostą, tad bendrovei dabar teks ieškoti finansavimo šaltinio. "Jeigu nebūtų dabartinės Vyriausybės palaikymo, mes dar ilgai būtume plaukioję su senais keltais. Manau, kad šiais projektais Vyriausybė realiai įrodo, jog rūpinasi žmonių poreikiais",- sako AB "Smiltynės perkėla" direktorius Algirdas Žukauskas.
Paklaustas, ar bendrovė planuoja įsigyti ateityje ir ketvirtą naują keltą, jos direktorius atsakė: "Su senais keltais būtume seniai pražuvę. Dabar atnaujinus keltų parką, galima ramiai dirbti mažiausiai 15 metų".
Nauji keltai ekonomiškesni
Beje, šiemet keltų naudojamo kuro kainos pakilo 82 proc. Tačiau bendrovė ir dabar žmonių sąskaita neketina siekti didesnio pelno, t. y. nežada didinti keltų bilietų kainos.
Padidėjusios kuro kainos kompensuotos sutaupius, kai buvo pradėtas eksploatuoti keltas "Neringa", kurio kuro sąnaudos dvigubai mažesnės nei senųjų keltų. Mažiau kuro naudoja ir naujoji "Baltija", tuo atžvilgiu bus panašus ir ketinamas įsigyti keleivinis šaudyklinis keltas.
Be to, beveik prieš trejus metus buvo pasirašyta sutartis su kuro tiekėju geromis bendrovei sąlygomis.
Žinoma, akcininkas, t. y. Susisiekimo ministerija, kuri valdo 97 proc. AB "Smiltynės perkėla" akcijų, gali priimti ir kitokį sprendimą, kurį bus privalu vykdyti, tačiau bent jau kol kas kitais metais bendrovė žada kelti žmones tomis pačiomis kainomis.
Šiemet tvarkingai atsiskaityta už statytus naujus keltus naujajai perkėlai, t. y. sumokėtos palūkanos iš uždirbtų savų lėšų. Kreditą už abu keltus reikės grąžinti per 14 metų. Bendrovės direktorius džiaugiasi, kad šiuo metu įmonė neturi jokių skolų tiekėjams.
Viršys 10 milijonų
Šiemet AB "Smiltynės perkėla" apyvarta viršys 10 mln. Lt. Užtat jos darbuotojai gavo naujametę dovaną - prie lapkričio mėnesio atlyginimų jiems priskaičiuota 50 proc. atlyginimo dydžio priemokos. Valytoja, kurios atlyginimas mažiausias, švenčių proga gavo 450 Lt, keltų kapitonai - 1,5 tūkst. Lt. Anksčiau darbuotojų dovanėlėms bendrovė skirdavo po 200 Lt. Bendrovės direktorius mano, kad jo darbuotojai vasarą labai daug ir sunkiai dirbo ir yra verti tokio skatinimo.
Bendrovėje šiuo metu dirba 92 darbuotojai. A. Žukausko manymu, šiandien jų atlyginimai yra pakankami. 2003 metais laivyno darbuotojų atlyginimai buvo padidinti 70 proc.
Pavasarį bus ketveri metai, kai Algirdas Žukauskas vadovauja AB "Smiltynės perkėla". Bendrovėje per pastaruosius kelerius metus labai išaugo darbuotojų kvalifikacijos lygis. Vien tik per šiuos metus keturi keltų kapitonai gavo ketvirtąją kategoriją, tai reiškia, kad jie gali dirbti visuose bendrovės keltuose. Kai buvo pradėtas statyti naujas keltas "Neringa", buvo iškilusi problema - kvalifikuotų kapitonų stygius. Dabar situacija iš esmės pasikeitusi. Netgi dauguma keltuose dirbančių upeivių mokosi aukštosiose mokyklose.
Reikia švartavimosi vietos
Naujasis šaudyklinio tipo keltas jau negalės plaukioti Danės upe, nes jam reikia daugiau erdvės. Tad ieškoma vietos, kur Klaipėdoje jis galėtų būti švartuojamas, Smiltynės pusėje problemų jam nekils.
2002 m. buvo priimtas nutarimas iškelti AB "Smiltynės perkėla" keltus iš Danės upės į Šiaurės ragą. Vėliau nutarta juos iškraustyti į AB "Klaipėdos laivų remontas", prie Kruizinių laivų terminalo. Bet, kol tai bus padaryta, kol bus įrengtos keltams krantinės, A. Žukausko manymu, praeis dar ne vieneri metai.
Dabar norima susitarti su AB "Klaipėdos laivų remontas" vadovybe, kad leistų naujajam keltui švartuotis šios bendrovės teritorijoje esančiame vadinamajame kauše, šalia kruizinių laivų krantinės. Beje, per Jūros šventę šiemet ten jau švartavosi keltas "Neringa".
Žinoma, tokiu atveju sąnaudos šiek tiek padidės, nes naujam keltui reikės daugiau sukinėtis, tačiau didelių problemų nekils, nes jis bus labai manevringas. Na, o kai bus pastatytas pirsas, jam ten bus gana patogu.
Pasirengusi permainoms
AB "Smiltynės perkėla" direktoriaus A. Žukausko teigimu, bendrovė jau dabar ruošiasi būsimoms permainoms, kad dėl jos kaltės nebūtų vilkinamas keltų iš senosios perkėlos iškėlimo procesas.
Jau šią vasarą iš senosios perkėlos pastato dispečerinė iškelta į pastatą naujojoje perkėloje. Beje, šioje perkėloje vyksta 80 proc. keltų judėjimo, tad dispečeriams ši vieta netgi patogesnė.
Senasis pastatas miesto centre, kuriame buvo dispečerinė, jau paruoštas visoms galimoms rekonstrukcijoms. Kol kas jame palikta keleivių salė, kuri atidaroma nuo 6 val.
Senoji "Baltija" neparduota
AB "Smiltynės perkėla" senasis keltas "Baltija 1", kurį šiemet naujojoje perkėloje pakeitė naujoji "Baltija", prieš Naujuosius metus dar buvo neparduotas. Pasak direktoriaus A. Žukausko, tai specifinė prekė ir reikia rasti vietą, kur šis keltas šiandien galėtų būti reikalingas. Potencialių jo pirkėjų buvo net keli. Vieni jų norėjo, kad keltas jiems būtų tiesiog padovanotas.
Pasak direktoriaus, "Baltija 1" dar yra labai geros būklės. Šiuo metu aktyviai šiam keltui pirkėjų ieškoma Rusijos rinkoje. A. Žukauskas turi vilties, kad rusai jį pirks, nes tokie keltai plaukioja Volgos, Lenos upėmis. Priminsime, jog senoji "Baltija" pastatyta pagal rusų projektą kaip upinis keltas laivų statykloje "Baltija".
Dirbs 4 keltai
Dabar naujojoje perkėloje dirba keturi keltai: du nauji "Neringa" ir "Baltija", vienas kainavęs apie 9 mln., kitas apie 11 mln. Lt, ir senieji "Žalgiris" bei "Nemunas". Kitą vasarą, pasak A. Žukausko, kaip bitelės dirbs visi keturi laivai vienu metu.
Beje, iš pradžių buvo planuota parduoti ne tik "Baltiją", bet ir "Nemuną", t. y. du senuosius keltus. Tačiau išanalizavus situaciją paaiškėjo, jog "Nemuną" parduoti neapsimoka. Praėjusią vasarą Klaipėdos valstybinio jūrų uosto direkcijos užsakymu keltų krantinės tiek Smiltynėje, tiek Klaipėdoje yra sutvarkytos, prie jų tinkamas gylis. Tad vienoje pusėje gali dirbti du nauji keltai, kitoje pusėje du senieji.
Kol kas, pagal teorinius apskaičiavimus, vasarą, kai dirbs visi keturi keltai, autotransporto priemonės eilėje nestovės, mašinos visą laiką judės. A. Žukausko manymu, pasiekti to, kad apskritai išnyktų automobilių virtinės prie keltų, gali ir nepavykti. Nors naujieji keltai perplaukia marias per kelias minutes, tačiau jie ne vieni dirba uoste. Jiems reikia praleisti ir didžiuosius keltus, plaukiojančius į užsienį, kitus laivus. Laivų eismas uoste gana intensyvus.
Tačiau dabar sąlygos kelti autotransportą yra geros, todėl ir manoma, kad jis turi būti būtent čia keliamas ir dieną, ir naktį.
Dalia BIKAUSKAITĖ

Rašyti komentarą