Ust Lugos uostas - Rusijos integracijos į pasaulinę ekonominę erdvę garantas

Užjūryje

Planuojama, kad naujasis Rusijos Ust Lugos uostas, statomas Rusijos ir Europos Sąjungos pasienyje, 2025 metais perkraus 120 mln. tonų krovinių, keliskart daugiau nei dabar kraunama Klaipėdoje. Tai strateginis federalinis objektas, kuruojamas paties prezidento Vladimiro Putino, sudarysiantis konkurenciją daugeliui Baltijos jūros uostų.


Idėja statyti Ust Lugos uostą Suomijos įlankos pietvakariuose esančiame užtakyje Lužskaja, Leningrado srities dykvietėje, apleistose balose, kilo 1992 m. Tais pačiais metais buvo įkurta atviroji akcinė bendrovė (AAB) "Kompanija Ust Luga", šiemet atšventusi 15 metų jubiliejų.


Ji rūpinasi šio uosto statyba, kartu su Rusijos transporto ministerija yra statybų, kurios pradėtos 1997 m., užsakovė. Jūrų prekybos uostas Ust Luga - vienas stambiausių infrastruktūros projektų Rusijoje. Tai neužšąlantis uostas, turintis 810 ha teritorijos, gylis - 16 m. Planuojama, jog iki 2010 metų šiame uoste bus perkraunama 36 mln. tonų krovinių, o iki 2025 m. - 120 mln. tonų.


Šiuo uostu jau dabar labai domisi japonai ir gana dažnai čia lankosi. Tikimasi, jog jis duos naują impulsą Rusijos Šiaurės Vakarų regiono plėtrai. Naujas uostas turėtų padėti Rusijai integruotis į pasaulinę ekonominę erdvę.


Ust Lugos uostas yra maždaug už 110 km nuo Sankt Peterburgo važiuojant ir 130 km plaukiant laivu. Automobilių keliai čia dar labai prasti. Beje, valdžia į statomą objektą per 40 minučių atskrenda sraigtasparniu. AAB "Rusijos geležinkelis" jau pradėjo tiesti geležinkelį - 16 kelių. Pastaroji bendrovė nuo 2006 m. yra "Kompanijos Ust Luga" akcininkė.


Pritraukiamas privatus kapitalas


Viso Ust Lugos uosto statybos projekto vertė 1998 m. buvo 2,5 milijardo JAV dolerių. Statybos vykdomos atskirais etapais, t. y. statomi atskiri terminalai, kurių čia turėtų atsirasti 12. 80 proc. terminalų teritorijos yra dirbtinė, t. y. atkovota iš vandens. Naujajame uoste bus kraunama apie 20 rūšių krovinių.


Finansavimo klausimai buvo sprendžiami gana sunkiai, iškilo nemažai problemų, kreditą gauti buvo sunku. Ilgą laiką valstybė tik deklaravo, jog skirs pinigų šiam objektui, tačiau realiai finansuoti pradėjo tik 2003 m. Įsitikinę, kad teikiama valstybės parama, aktyviau pradėjo reikštis ir privataus kapitalo atstovai. Dabar objektas finansuojamas valstybės ir privataus kapitalo lėšomis. Šiemet sausio pradžioje į šį projektą jau buvo investuota 16,5 milijardo rublių, iš kurių privačios investicijos - 9200 mln. rublių.


Sakoma, jog "Kompanijos Ust Luga" direktorių tarybos pirmininkas 45 metų inžinierius ekonomistas Valerijus Izraelitas juokavęs, jog jeigu būtų buvęs uostininkas, ko gero, nebūtų ėmęsis šio darbo. Jo bendradarbiai mano, kad jam pradėjus vadovauti, projektas pajudėjo iš mirties taško.


Šiuo metu pati bendrovė reorganizuojama. Rugpjūčio pradžioje jau atsiskyrė kelios bendrovės kaip antrinės. Valdančioje kompanijoje dirba 35, antrinėse - apie 100 žmonių.


Veikia 3 terminalai


Šiuo metu Ust Lugos uoste jau veikia trys terminalai - geležinkelio vagonų ir automobilių perkėla, jungianti šį uostą su Baltijsku Kaliningrado srityje, anglies krovos terminalas, be to, šiemet jau buvo atplaukęs pirmas laivas į universalųjį krovos kompleksą.


"Kompanija Ust Luga" stato uostą Ust Lugos uoste, t. y. daugiafunkcinį terminalą, kuriame bus kraunami visų rūšių kroviniai.


Šiemet balandį Nacionalinė konteinerių kompanija pradėjo statyti Ust Lugoje šalia perkėlos konteinerių terminalą 140 ha teritorijoje. Krantinių ilgis jame 1700 m. Terminale bus galima apdoroti 3 milijonus TEU (sąlyginių jūrinių konteinerių) ir jis taps didžiausiu Rusijoje, NVS, Baltijos šalyse. Ateityje jame bus galima perkrauti 6 mln. TEU per metus, bus aptarnaujami laivai, gabenantys 6 tūkst. TEU.


Šiemet ketinama baigti statyti specializuotą techninės sieros eksporto terminalą.


Kaip ir Lietuvoje, taip ir Rusijoje kadrai - didelė problema. Ust Lugos uostui reikia 2 tūkstančių darbuotojų. Čia į statybas dirbti atvyksta žmonės iš įvairių Rusijos miestų ir kitų šalių.


Tik vienas keltas


Tarptautinėje jūrų perkėloje kol kas dirba tik vienas keltas "Baltijsk", plaukiantis kartą per savaitę. Gabena daugiausia geležinkelio vagonus, kurių gali plukdyti 107. Ne kiekvieną reisą keltas plaukia visiškai pakrautas.


Ši perkėla ateityje turėtų apimti ir Vokietijos uostus, tačiau iki šiol dar veikia tik linija Ust Luga-Baltijskas. Statybos perkėloje visiškai baigtos turėtų būti 2008-aisiais, tada keltas plauks ir į Zasnico uostą.


Perkėla buvo pradėta statyti Ust Lugoje 2003 m. Trečdalis jos teritorijos yra atkovota iš vandens. Natūralus gylis buvo 2-3 metrai, o pagilinta iki 10 metrų. Atstumas iki jūros - 7 jūrmylės.


Federalinės bendrovės "Rosmorport" Ust Lugos filialo kapitalinės statybos skyriaus viršininkas Vladimiras Arsentjevas sakė, jog perkėlos projektas kainuos apie 5 milijardus 470 milijonų rublių. Šiuo metu jau panaudota 3 milijardai 550 milijonų rublių. Beje, ketinama pirkti ir antrą keltą.


Kranto infrastruktūros darbų padaryta jau trys ketvirčiai. Dar nėra muitinės, pasienio postų, tačiau projektavimo darbai jau pradėti. 2008-aisiais bus kuriama uosto laivyno bazė. "Kompanija Ust-Luga" turi du savo vilkikus ir vieną nuomoja.


Kol kas yra vienas 3,7 km ilgio priplaukimo kanalas, kuriame 14 m gylis, iki 2010 metų bus padarytas ir antras priplaukimo kanalas, kurio gylis bus 16 m.


Kraunama Kuzbaso anglis


Anglies terminalas, statytas daugiau kaip trejus metus, pradėjo veikti 2006 m. pavasarį. Visa 64 ha teritorija yra užpiltinė, gylis prie krantinės 14 m. Terminale, kuriame dirba 240 žmonių, vienu metu gali būti laikoma 600 tūkst. t anglies.


Čia kraunami 60 tūkst. tonų gabenti galintys laivai. Per parą vidutiniškai galima pakrauti 30 tūkst. t anglies. Per metus terminale turėtų būti perkraunama apie 6 mln. t.


Visas kompleksas dar nebaigtas statyti. Jo pajėgumas bus 12 mln. t, kai bus baigta statyti trečia eilė, kurios pajėgumas - 7 mln. tonų.


Anglies terminalas priklauso bendrovei "Rosterminalugol", kurioje dirba 350 žmonių. Ust Lugoje kraunama vien tik Kuzbaso energetinė anglis, kuri plukdoma į Suomiją ir kitas šalis. "Rosterminalugol" direktoriaus pavaduotojas gamybai Andrejus Adamackis sakė, jog Kuzbase per metus iškasama 25-30 mln. t anglies.


Rusai sako, kad Ust Lugos anglies terminalas vienintelis toks modernus Baltijos jūroje. daugelis procesų jame automatizuota, technika ir įrengimai daugiausia vokiški. Jame ir visos apsaugos priemonės: kad kraunant anglys nedulkėtų, yra purškiamas vanduo.


Bažnyčia statoma greičiau


Pirmą kartą Rusijoje statomas uostas, kai vystoma visa teritorija kompleksiškai, t. y. prie uosto statoma ir gyvenvietė. Anksčiau čia buvo sena tvirtovė, bankrutavęs žvejų kolūkis.


Šalia statomo Ust Lugos uosto yra keli kaimai, kuriuose gyvena tik keli šimtai žmonių. Čia pušynai, grynas oras, tad jie, suprantama, uosto savo kaimynystėje nenorėjo. Gyventojų reikmėms uosto statytojai kasmet skiria apie 10 mln. rublių.


Kai buvo pradėtas statyti uostas, prasidėjo ir namelių šalia jo statyba, sklypų įforminimas norint pasipelnyti ateityje. Taigi šalia uosto jau atsirado daug smulkių savininkų.


Kaip kompensacija čia gyvenantiems žmonėms, į kurių teritoriją įsiveržta, statomas miestelis, skirtas 35 tūkst. gyventojų. Jis projektuojamas aukščiausiu lygiu.


Centre, pačioje aukščiausioje vietoje, statomas soboras, kurio kupolai matyti iš toli. Jo statybai, kuria rūpinasi paties V. Izraelito žmona, renkamos aukos, lėšų skyrė ir "Kompanija Ust Luga". Juokaujama, kad soboras statomas greičiau nei uostas.


Dalia BIKAUSKAITĖ

Rašyti komentarą

Plain text

  • HTML žymės neleidžiamos.
  • Linijos ir paragrafai atskiriami automatiškai
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.
This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.
Sidebar placeholder