Kai tragiškai 1953 m. Anapilin iškeliavo būsimųjų kapitonų tėvas Kostas Kudzevičius, jaunyliui sūnui Steponui tebuvo šešeri. Našle likusi Zofija Kudzevičienė ėmėsi daug ko, kad tik pastatytų ant kojų sūnus.
Audros, slopintos buriavimu
Rizikingose mamos kelionėse prekių į Rygą ir paskui jas realizuojant didžiausiu pagalbininku tapo vyresnėlis Drąsutis. Mokslą Jūreivystės mokykloje, buriavimą reikėjo derinti su pagalba mamai.
O Stepukas tuo metu buvo laisvas tarsi vėjas. Kai prasidėjo jo paauglystės audros, Drąsutis suprato, kad broliui reikia tvirtos rankos.
"Mačiau, kad mama su juo jau nepajėgi susitvarkyti. Pasitarę nusprendėm, kad Steponą reikia "plėšti" iš aplinkos, kuri buvo palanki tik paskatinti šuniui šėką pjauti. Ir jį "pardavėm" politechnikumui. Aš savo ruožtu pradėjau jį vilioti jachtomis ir buriavimu. Ir vaikis užsikabino", - pasakojo D. Kudzevičius.
Kai su ką tik už invaliutinius rublius nupirkta lenkų gamybos jachta, pavadinta "Lietuva", jos įgula iš Klaipėdos nuburiavo rungtis Leningrado regatoje, kiti dalyviai išsigando konkurencijos. Ir buvo rasta priežastis ją eliminuoti iš varžybų - esą nesaugus jachtos stovumas. Visgi klaipėdiečiai tuoj pat "svetimoje teritorijoje" susiorganizavo jos stovumo patikrinimą ir tapo regatos lyderiais.
Mokytojas - O. Kubiliūnas
Drąsutis buriuoti pradėjo 1956 m. įstojęs į Jūreivystės mokyklą. Steponas - maždaug dešimtmečiu vėliau. Tačiau nei metų skirtumas, nei laiko svarstyklės nesukliudė jaunyliui pasivyti brolį. Pasivyti tiek, kad 1989-aisiais, ruošiantis kelionei per Atlantą jachta "Lietuva", iškilo klausimas, kas vadovaus "paradui".
Oficialus "Lietuvos" kapitonas nuo 1976 m. buvo Osvaldas Kubiliūnas. Jo rizikos ir pastangų dėka toji jachta ir buvo nupirkta.
"Osvaldas ją pamatė lenkų sportinį inventorių gaminančių įmonių parodoje. Susižavėjo taip, kad pradėjo sukti galvą, kaip tą jachtą būtų galima įpirkti. Ji kainavo beveik tris šimtus tūkstančių anuomet paprastam žmogui net nežinomų, o tuo labiau neįkandamų invaliutinių rublių. Tuomet Osvaldas dirbo "Litrybpromo" tiekimo padalinio valdytoju. Nepaisant to, leidimo tokiam pirkiniui reikėjo ir iš Rygos, ir iš Maskvos. Ir Kubiliūnas tuos žygius pradėjo - mynė slenksčius, įrodinėjo, kaip toji jachta reikalinga buriavimo sportui vystyti, o klaipėdiškiams audė mintį, kaip ji praversianti į "Litrybpromą" atvykstantiems aukšto rango pareigūnams ar kontrolieriams užliūliuoti. Ir jam pasisekė įtikinti aukštenybes ir Maskvoje, ir Rygoje, ir Klaipėdoje. Jachta buvo parplukdyta į Klaipėdą. Oi, kiek emocijų kilo... Ant Osvaldo galvos pasipylė prakeiksmai, o ir "pasiūlymai": "Za takije dela sažat nado" ("Už tokius darbelius - kalėjiman tupdyti reikia") - ošė "Litrybpromas". Bet buvo ir pritariančių, ir užtarėjų. Jachta, pakrikštyta "Lietuva", pradėjo savo gyvenimą Lietuvos padangėje", - prisiminė p. Drąsutis.
O. Kubiliūną jis laiko ir itin svarbiu buriavimo mokytoju. Jis - buvęs "Meridiano" bocmanas, kapitono padėjėjas, bures išmanęs iki siūlelio, o ir jas valdyti įgudęs. Buriavimo patirtimi O. Kubiliūnas mielai dalijosi su jaunimu. Tas žinias godžiai gaudė ir Drąsutis su Steponu.
Taigi, kai 1989 m. iškilo klausimas, kas plukdys jachtą per Atlantą, buvo sunku apsispręsti - Osvaldas, Drąsutis ar Steponas. Nuspręsta taip: iki Niujorko jachtos įgulai vadovaus Steponas, grįžtant - Drąsutis. O. Kubiliūnas įguloje buvo garbės kapitonas.
Visgi į Niujorką Steponas jachtą išvairavo be brolio. Sutarė, kad atgal jachtą plukdys jau kita įgula, atskridusi lėktuvu. O grįžtant "paradui diriguos" taip pat lėktuvu atskridęs Drąsutis. Bet, kai jau reikėjo grįžti, vis dėlto nuspręsta jachtos vairą vėl patikėti Steponui.
"Aš likau jo padėjėjas, bet nuoskaudos nejaučiau. Juk jis Atlanto charakterį jau buvo "išstudijavęs" buriuodamas į JAV. O man tas vandenynas buriuojant tebebuvo paslaptis", - prisipažino D. Kudzevičius.
Anonsas
Kitą savaitę - apie "Lietuvos" įgulos nuotykius plaukiant per Atlantą pirmyn ir atgal, kai pasienis tebebuvo SSRS kontroliuojamas, kai dar pagrindinis asmens dokumentas tebebuvo sovietinis pasas, o trys jachtos - didžiausioji "Lietuva", "Audra" ir "Dailė" plaukė su "neegzistuojančios" valstybės trispalve...
Bus daugiau. Pradžia - 2007 m. balandžio 23 d., nuo 2014 m. išeina antradieniais.
Rašyti komentarą