Linas Kutavičius: "Ne žodžiais, o darbais..."

Linas Kutavičius: "Ne žodžiais, o darbais..."

Vienas žymiausių Lietuvos šviesos menininkų klaipėdietis Linas Kutavičius-"Lightforms" jau beveik du dešimtmečius dalyvauja įvairiuose kultūriniuose renginiuose, parodose, bendradarbiauja neformaliuose tarpkultūriniuose projektuose, kuria muzikos festivalių ir kitų renginių scenografiją. Taip pat puoselėja klaipėdiečių menininkų bendruomenės, save vadinančios "Tema", idėją, kartu su ja šiandien įrenginėja šviežią kūrybinį inkubatorių.

Tačiau Linas nemėgsta girtis nei savo talentu, nei pasiekimais, pokalbio metu nevardijo ir savo meno kūrinių, parodų, kuriose dalyvavo. Galbūt todėl jis taip retai šmėžuoja ir žiniasklaidoje. "Ne žodžiais, o darbais..." - keletą sykių pakartojo Klaipėdoje baigęs vizualiųjų menų studijas, vėliau Lietuvoje bei Olandijoje dirbęs L. Kutavičius.

"Tunelis" tarp praeities ir ateities

Tačiau vardinti jam ir nereikėjo. Patys puikiai atsimename Lino ir "Temos" veikėjų iniciatyvas, originalius šviesos objektus ir meno projektus. Vienas jų - Šviesos festivalio metu pristatytas "tunelis" per erdvę ir laiką.

ŽINIOS. Menininkas neslėpė, kad "Kirmgrauža" iš menininkų pareikalavo ne tik daug laiko, bet ir žinių.

Kartu su šiuo metu Vokietijos sostinėje gyvenančiu klaipėdiečiu DJ Geniu šviesos meno kūrėjas istorinės Lindenau laivų statyklos konstrukcijose pristatė unikalią šviesos ir garso instaliaciją "Kirmgrauža", kuri miestiečius kvietė keliauti laiku.

"Istorija mena, jog kadaise čia buvo įrenginėjama laivų statykla - uždaras angaras, tačiau darbai taip niekada ir nebuvo baigti. Prasidėjus karui, statybų įmonė persikėlė į Kylį. Taigi šiuo futuristiniu, tūriniu objektu bandėme ne tik grįžti į praeitį, bet sykiu ir keliauti į ateitį. Galbūt taip ateityje atrodys laivai", - aiškino menininkas ir pridūrė, kad kai kam tai galėtų kelti povandeninio laivo, lėktuvo, o gal netgi žuvies griaučių asociacijas.

Eksperimentai

"Stintapūkio" šventės lankytojai taip pat galėjo pasigrožėti dar vienu originaliu Lino kūriniu - "Gintaro projektorius". Menininkas pasakojo, kad ši idėja galvoje kirbėjo jau seniai, tačiau ją realizuoti susigundė tik tuomet, kai Neringos savivaldybė paskelbė konkursą stipendijai gauti.

"Gintaro projektoriaus" esmė - žaidimai su optika. Čia labai svarbūs atstumai: nuo šviesos šaltinio iki gintaro, nuo gintaro iki "linzės" ir nuo "linzės" iki sienos. Menininkas dar sumontavo varikliuką, sukantį gintarą. "Dėl to vaizdas atrodo labai meditatyvus. Tačiau tai - tik pradžia. Žadu šį projektą toliau plėtoti Berlyne, Galerijų savaitgalio metu", - klostė pašnekovas.

EKSPERIMENTAI. Menininkas patikino, kad šviesos objektai gimsta iš eksperimentų bei bendro supratimo apie šviesą ir elektrą.

Gegužės mėnesį Vokietijoje vyksiančio renginio metu savo darbus pristato daugybė menininkų iš viso pasaulio. Linas žada prisiglausti Mato Petriko, klaipėdiečio, vieno iš "SoundCloud" įkūrėjo, bei architektės Dalios Likšaitės namuose-galerijoje. Čia jis žada pateikti daugiau gintaro projekcijų, patobulinti šviesos šaltinius. Esą gintaras reaguoja į šviesą ir šiltoje terpėje jis tampa nepatvarus.

Norint sukurti tokius meno kūrinius turbūt reikia gerai išmanyti fiziką, chemiją, inžineriją? Tačiau Linas sakė, kad meno objektai gimsta iš eksperimentų ir bendro supratimo apie šviesą ir elektrą.

"Visada imuosi visai naujos, dar nerealizuotos idėjos. Man patinka iššūkiai", - sakė menininkas.

Paklaustas, kokios naujos idėjos verda jo galvoje, pašnekovas atsakė, kad nors ši vasara esą bus intensyvi, tačiau Klaipėdoje jokių naujų projektų kol kas realizuoti nežadantis. "Aišku, norėtųsi ir daugiau kurti uostamiestyje, tačiau nėra žmonių, nėra poreikio. Na, suprantate. Čia viskas kuklu, paprasta, minimalu... Tačiau, žinia, Klaipėda netrukus taps Lietuvos kultūros sostine, taigi dalyvausime konkursuose ir bandysime kažką parodyti."

Klaipėda - vaikams draugiškas miestas

Linas kartu su šeima dviem metams buvo išvykęs į Berlyną, kuriame keletą metų gyveno. Tačiau likti ten net neplanavo, kadangi kartu su žmona savo vaikus norėjo leisti į lietuvišką mokyklą.

Pasiteiravus, ar vaikams nebūtų naudingiau mokytis vienoje Berlyno mokyklų, kur išmoktų vokiečių kalbos, Linas juokavo, kad vaikai ir dabar jau geba kalbėti lietuviškai, vokiškai, olandų tautybės mama juos išmokė olandų kalbos, kadangi tėvai tarpusavyje bendrauja angliškai, vaikai turi ir šios kalbos pagrindus. "Vaikų "hardas" yra švarus, neperpildytas informacijos. Tad ir kalbų mokytis jiems lengvai pavyksta", - juokavo pašnekovas.

Vis dėlto Berlynas šviesos kūrėjui patiko, tačiau atviravo, jog tokio gabarito kūrinį kaip "Kirmgrauža" sukurti būtų pernelyg sudėtinga. Ten egzistuoja nežmoniškai didelė konkurencija tarp menininkų.

"Tam reiktų ilgai gyventi šiame mieste, suprasti kultūrą, kalbą, įgyti vokiečių pasitikėjimą. Dauguma jų tiesiog užklysta į šį miestą ir ekspromtu nusprendžia pasilikti. Tačiau Berlyne gyvena daugybė menininkų, todėl ir konkurencija ten yra nežmoniška. Tie muzikantai, kurie čia, Lietuvoje, surenka tūkstančius klausytojų, Berlyne groja bare ir už alų. Tiesiog ten yra erdvių, kur menininkams yra garbė pasirodyti, pažymėti, kad ten buvai, grojai. Jauniems žmonėms siūlyčiau ten pagyventi, nes tai - puiki vieta praplėsti akiratį", - sakė kūrėjas, tačiau pridūrė neturintis tiek kantrybės, kad ten prasimuštų.

Nors Linui dažnai tenka vykti į Vilnių, tačiau su šeima nesvarstė galimybės ten kraustytis gyventi. Klaipėda - mažesnis ir "draugiškesnis" vaikams miestas. Čia jie lanko lauko darželį, kuriame, anot menininko, jie visą dieną praleidžia miške ar prie jūros. "Vaikai grįžta kvepiantys laužu, visai neserga. Kas gali būti geriau? Regis, žmonės bando užsidirbti krūvas pinigų, kad galėtų susikurti nepriekaištingą gyvenimo kokybę. O mums tiek pinigų nereikia."

Nėra analogo

Menininkas apgailestauja, kad šiuo metu yra griaunama buvusi "Fanierkė", kurioje prieš keletą metų sėkmingai savo sumanymus realizavo menininkų grupė "Tema".

ESMĖ. "Gintaro projektoriaus" esmė - žaidimai su optika. Čia labai svarbūs atstumai: nuo šviesos šaltinio iki gintaro, nuo gintaro iki lęšio ir nuo lęšio iki sienos.

Šį laikotarpį menininkai šiandien vadina kone "aukso amžiumi", kadangi įmonė, kuriai priklausė didžiulis pastatas Liepų gatvės gale (buvusi Klaipėdos medžio apdirbimo kombinato katilinė), nereikalavo mokėti nuompinigių, pildyti ataskaitų ar reklamuoti šios įmonės vardo.

"Mums nereikėjo jaustis skolingiems. Nesu matęs analogo, kai verslininkai už ačiū menininkams duotų tokį pastatą. Papasakojus apie tai vokiečiams, šie išsižiodavo. Per tuos kelerius metus sukūrėme gana paprastas, netgi primityvias salygas (ten net nebuvo šildymo), tačiau tai buvo visiška laisvė, padėjusi iškilti, pasireikšti įvairiems menininkams. Juk ir aš daug savo projektų ten įgyvendinau", - tikino Linas.

Šiandien uždaroje laivų statyklos teritorijoje, "Mėmelio mieste", besikuriantys menininkai neturės tokių "auksinių" sąlygų kaip "Fanierkėje" ir pakartoti šio unikalaus kūrybinio inkubatoriaus idėjos neplanuoja. Tačiau "Temos" nariai čia intensyviai meistrauja, gražina naująsias patalpas, kuriose žada kurti bendrus projektus.

Raktažodžiai

Rašyti komentarą

Plain text

  • HTML žymės neleidžiamos.
  • Linijos ir paragrafai atskiriami automatiškai
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.
Sidebar placeholder