Kuo tikėti, arba Ką slepia skaitytojų tyrimai

Užkulisiai

Daugelis šalies dienraščių, tarp jų - ir uostamiesčio, pastarosiomis dienomis pasipuošė neseniai gautais naujausiais skaitytojų auditorijos tyrimo rezultatais.




Viskas būtų gražu, jei įdėmesniam skaitytojui, skaitančiam kelis laikraščius, akių nebadytų keistas dalykas: visi leidiniai remiasi tos pačios kompanijos to paties laikotarpio tyrimų duomenimis, bet visuose pateikiami skirtingi skaičiai ir vis jie - lyderiai.








"TNS Gallup" nacionalinis skaitytojų tyrimas, atliktas visiems šalies leidiniams. 2006 metų ruduo.

Patys tyrėjai pripažįsta, esą laikraščiai interpretuoja tyrimų rezultatus taip, kaip jiems patogiau. Tame yra tiesos, tačiau kaip atsiranda tokia galimybė?


Pirmiausia, reikia atkreipti dėmesį į tai, kad patys tyrimai būna kelių rūšių - bendri, t.y. atliekami periodiškai visiems spaudos leidiniams nacionaliniu mastu, ir tiksliniai, užsakyti konkretaus leidinio.


Pavyzdžiui, neseniai visų šalies leidinių gauti kompanijos "TNS Gallup" atlikto nacionalinio spaudos auditorijos 2006 metų rudens laikotarpio tyrimo rezultatai skelbia, kad, tarkim, dienraščio "Vakarų ekspresas" bendra skaitytojų auditorija yra didžiausia Klaipėdos mieste ir siekia 65,9 proc.


Tuo tarpu kito tos pačios kompanijos to paties laikotarpio tyrimo, tačiau jau užsakyto dienraščio "Klaipėda", rezultatai (jame ir publikuoti) skelbia visai ką kita - esą "Vakarų ekspreso" bendroji auditorija tėra 49,7 proc., o štai jau pačios "Klaipėdos", beje, lietuvių ir rusų kalbomis, ji siekia 69,4 proc.








Image removed.
Dienraščio "Klaipėda" užsakytas ir apmokėtas "TNS Gallup" skaitytojų tyrimas. 2006 m. ruduo.

Kuo tikėti - kas tris mėnesius pačios kompanijos "TNS Gallup" iniciatyva atliekamais nacionaliniais skaitytojų tyrimais, ar tais, kuriuos užsakė "Klaipėda" ir už kuriuos ji sumokėjo? Geriausiai čia atsakytų reklamos agentūros, kurios užsakytais tyrimais dažniausiai nesivadovauja...


Taip, taip, ne paslaptis, kam apskritai reikalingi tie tyrimai. Žmonės ir taip skaito tai, kas jiems įdomu, nežiūrėdami į jokius tyrimus, užtat reklamos agentūroms, paskirstančioms reklamos srautus į dienraščius, ar stambiems reklamdaviams reikia matyti, kuris iš jų turi didesnę auditoriją, idant reklama būtų efektyvesnė.


Štai čia ir prasideda ekvilibristika. Vienas iš būdų lankstyti tyrimų duomenis taip, kaip patinka - manipuliuoti daugeliui (bet ne reklamos agentūroms) nieko nesakančiais žodeliais "bendra" ir "vidutinė" skaitytojų auditorija.


Kas yra bendra skaitytojų auditorija? Tai potencialūs skaitytojai, kurie tam tikrą laikraštį skaito, tarkim, kartą per dvi savaites! Galima sakyti - tik atsitiktinai.


O kas yra vidutinė auditorija? Tai tokie skaitytojai, kurie laikraštį skaito nuolat. Tokius jau galima laikyti lojaliais.


Dabar žiūrėkime, ką skelbdamas savo užsakytų tyrimų rezultatus nurodė dienraštis "Klaipėda": "Dienraščių BENDRA (padidinta autoriaus) skaitytojų auditorija Klaipėdoje"...


Kita vertus, remiantis jau minėtais nacionalinio "TNS Gallup" skaitytojų tyrimo rezultatais, praėjusių metų rudenį tiek vidutinė, tiek ir bendra dienraščio "Vakarų ekspresas" skaitytojų auditorija buvo didžiausia uostamiestyje ir "Klaipėdą" (lietuvių kalba) lenkė atitinkamai 8,3 bei 8,8 proc. Štai tokia matematika.


Bet ir tai dar ne viskas. Kartais atsitinka taip, kad tyrimai ima rodyti tai, ko šiaip jau lyg ir negalėtų būti.


Pavyzdžiui, tik rudenį Klaipėdoje atsiradęs nemokamas laikraštis "15 minučių", remiantis paskutinių tyrimų rezultatais, visai neblogas pozicijas išsikovojo apskrityje, nors platinamas tėra tik uostamiestyje...


Pasak "TNS Gallup" media direktoriaus Gyčio Juodpusio, tame nesą nieko nuostabaus - esą žmogus iš apskrities atvažiuoja į Klaipėdą ir tą laikraštį pamato.


Kita vertus, G. Juodpusis pripažino, kad įvairių tyrimų rezultatai gali skirtis, atsižvelgiant į jų specifiką, apklausiamų žmonių kiekį, jų socialinę grupę ir t.t.


Jis atkreipė dėmesį, esą regioniniai tyrimai yra tikslesni nei nacionaliniai, tačiau sutiko, kad kiekvienam leidėjui širdį vis dėlto labiau šildo vidutinė skaitytojų auditorija, tai yra tie lojalūs žmonės, kurie laikraštį skaito nuolat.


Kažin kodėl dienraštis "Klaipėda", skelbdamas savo užsakytų tyrimų rezultatus, tos vidutinės auditorijos ir nenurodo?..


Gediminas GUDAVIČIUS


Žvilgsnis iš šalies


"Vakarų ekspresas" - ant bangos"


Vienaip skamba, kai apie save kalbi pats, ir visai kitaip, kai savo pastebėjimus išsako kas nors iš šalies. Ką apie "Vakarų ekspresą" kalba žinomi uostamiesčio žmonės?


Audronė Žigaitytė-Nekrošienė, Klaipėdos valstybinio muzikinio teatro vadovė


"Vakarų ekspresas" - pirmas laikraštis, kurį paimu kiekvieną rytą. Šį laikraštį savaip garbinu todėl, jog pati penkerius metus buvau "respublikonė" - dirbau "Respublikos" dienraštyje. Todėl man artimas gyvas "Vakarų ekspreso" stilius.


Laikraštis smagus, nes žaismingai ir įdomiai pateikia visas aktualijas, informacijas. Džiaugiuosi, jog mes, kultūros žmonės, šiame dienraštyje randame publikacijų kultūros temomis ne tik kartą per mėnesį, kai išeina priedai, bet ir kiekvieną dieną. Kaip teatro vadovė, labai vertinu "Vakarų ekspreso" dėmesį Valstybiniam muzikiniam teatrui. "Vakarų ekspresas" - aktualus, įvairus ir šiandieninis dienraštis.


Simonas Donskovas, dainininkas


Šį laikraštį skaitau, nes man įdomios krašto naujienos ir patinka rašančių žurnalistų stilius. "Vakarų ekspresą" esu užsiprenumeravęs - tai padariau vos prieš kelias dienas. Žinote, jei neperskaitau šio dienraščio, blogai jaučiuosi.


Neskaitau laikraščio nuo pirmo iki paskutinio puslapio - išsirenku man įdomias publikacijas aktualijų, sporto puslapiuose. Tiesa, nepraleidžiu ir paskutinio - "pletkų" puslapio.


"Vakarų eksprese" dirbantys žurnalistai - profesionalai. Man patinka atviros Natalijos Mogučajos publikacijos, Giedrės Petkevičiūtės rašiniai. Manau, jog "Vakarų eksprese" dirba kūrybingi žmonės.


Olga Žalienė, Lietuvos jūrų muziejaus direktorė


"Vakarų ekspresą" skaitau, kad daugiau sužinočiau, kas vyksta mieste, kad galėčiau palyginti įvairias nuomones, kad susidaryčiau išsamesnį ir įvairesnį vaizdą apie mūsų kraštą. "Vakarų ekspresas", palyginti su kitais dienraščiais, - energingesnis, spalvingesnis, ne toks kategoriškas - nesistengia formuoti nuomonės, o skaitytojui pačiam leidžia susidaryti vaizdą apie krašte vykstančius reiškinius.


Vladas Žulkus, Klaipėdos universiteto rektorius


Šį dienraštį skaitau kasdien. Kiekvieną rytą ant stalo radęs laikraščius pirmiausia perverčiu regioninius. Skaitau "Vakarų ekspresą", nes noriu sužinoti, kas vyksta mieste. Laikraštis išties nemažai dėmesio skiria universitetui - kiekvieną ketvirtadienį pasirodo "Studenčioko" puslapis. Man tiesiog įdomu skaityti šį dienraštį.


Audra Daujotienė, Klaipėdos miesto mero pavaduotoja


Šalia visų kitų laikraščių skaitau ir "Vakarų ekspresą". Manau, jog šis dienraštis labiau orientuojasi į jaunesnius žmones, todėl ir savo stiliumi bei forma yra dinamiškas, lengvas. "Vakarų ekspresas", palyginti su kitais dienraščiais, turi savo veidą, todėl yra įdomus.


Kazys Paulikas, verslininkas, Klaipėdos miesto tarybos narys


Kadangi gyvenu Klaipėdoje, todėl ir "Vakarų ekspresą" skaitau kiekvieną rytą - tiesiog būtina "iš pirmų" lūpų sužinoti visą svarbiausią informaciją.


Man visada įdomios ir aktualios sporto ir verslo naujienos. Gerai, kad priede "Litas prie lito" galima rasti informacijos apie naujus, pradedančius verslininkus. Įdomių straipsnių randu ir kitame priede - "Autosalonas".


Smagu, kad laikraštis neatsilieka nuo respublikinių dienraščių ir šiuo metu yra ant bangos.


Kalbino Auksė BOGUŽAITĖ

Rašyti komentarą

Plain text

  • HTML žymės neleidžiamos.
  • Linijos ir paragrafai atskiriami automatiškai
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.
Sidebar placeholder