Nelygi kova su Somalio piratais

Nelygi kova su Somalio piratais

Adeno įlankoje ir didelėje dalyje Indijos vandenyno siaučiantys Somalio piratai kelia galvos skausmą kone visam pasauliui. Tačiau kova su jais atsieina itin brangiai. Tad teritorijoje, kuri 1,5 karto didesnė už Europą, patruliuoja tik apie 20 tarptautinių pajėgų laivų. „Būtų panašiai, jei visoje Europoje tvarkai užtikrinti patruliuotų apie 20 policijos automobilių“, – sako kmd. ltn. Svajūnas Bandzevičius, dalyvavęs ATALANTA operacijoje.

ATALANTA yra didžiausia Europos Sąjungos karinė operacija, nukreipta prieš piratavimą prie Somalio krantų. Sausį tarnybą  operacijos vadavietėje Nortvude, Didžiojoje Britanijoje, baigusį kmd. ltn. Svajūną Bandzevičių kalbino žurnalas „Karys“.

Kuo svarbi ir išskirtinė yra ES operacija ATALANTA?

Adeno įlanką per metus perplaukia apie 25 000 laivų, apie 50 procentų pasaulio konteinerių kasmet pervežama taip pat per Adeno įlanką. Vidutiniškai per dieną čia, priklausomai nuo sezono, praplaukia apie 75 laivai. Tai pagrindinis prekybinis jūrų kelias iš Tolimųjų Rytų į Europą, taip pat energijos resursų kelias iš Persijos įlankos į Europą bei Ameriką.

ES yra susirūpinusi piratavimo ir ginkluoto apiplėšimo Adeno įlankoje ir vandenyse šalia Somalio tebesitęsiančiu poveikiu tarptautiniam jūriniam saugumui ir ekonomikai. Reaguodama į ypač išaugusį piratavimų skaičių prie Somalio krantų, ES subūrė Europos Sąjungos karines jūrines pajėgas (angl. European Naval Force – EUNAVFOR, CTF 465) ir 2008 m. gruodžio mėn. 8 d. pradėjo vykdyti operaciją ATALANTA.

Tai – didžiausia ES karinė ir pirmoji jūrinė operacija, kuriai valstybės skiria kovinius ir kitus pajėgumus. Nuo operacijos pradžios prie jos prisidėjo didžioji dauguma ES šalių ir kelios ne ES valstybės narės – Ukraina, Kroatija, Norvegija ir Juodkalnija. Operacijoje, priklausomai nuo priskirtų karinių laivų ir orlaivių skaičiaus, dalyvauja apie 1000  karių arba daugiau.

Pagrindiniai pajėgumai, kuriuos skiria šalys EUNAVFOR pajėgoms, yra kariniai laivai, aprūpinimo laivai, kariniai jūriniai žvalgybiniai lėktuvai, laivų apsaugos komandos, štabo personalas operacinėje vadavietėje ir pajėgų vadavietėje operacijos rajone.

Koks yra operacijos rajonas?

Image removed.
eunavfor.com nuotr.

ES karinės jūrinės pajėgos atlieka veiksmus apie 2 000 000 kvadratinių jūrmylių (apie 4 000 000 kv. km) rajone, į kurį įeina pietinė Raudonosios jūros dalis, Adeno įlanka ir didžioji dalis Indijos vandenyno, įskaitant Seišelių salas. Tai yra teritorija, 1,5 karto didesnė už Europos žemyną, 30 kartų didesnė už Angliją, 10 kartų didesnė už Vokietiją arba 7 kartus didesnė už Prancūziją.

Kurios šalys yra aktyviausios kovoje su piratais?

Labiausiai kariniais pajėgumais prie operacijos ATALANTA prisidedančios šalys nuo operacijos pradžios iki šiol yra Prancūzija, Vokietija ir Ispanija. Taip pat laivus ir orlaivius nuolat skiria Liuksemburgas, Italija, Olandija, Portugalija, Belgija, Graikija.

EUNAVFOR pajėgų sudėtis nuolat kinta dėl laivų ir orlaivių rotacijos bei musoninių sezonų Indijos vandenyne poveikio. Standartiškai EUNAVFOR sudėtis yra nuo 5 iki 10 karinių laivų, vienas aprūpinimo laivas ir trys kariniai jūriniai žvalgybiniai orlaiviai. Šiuo metu ATALANTA pajėgose yra Ispanijos, Graikijos, Vokietijos, Prancūzijos kariniai laivai, Liuksemburgo, Ispanijos orlaiviai, Estijos laivo apsaugos komanda.

Be ES pajėgų operacijos rajone su piratavimu Somalio regiono vandenyse ir Adeno įlankoje taip pat kovoja NATO jūrinių pajėgų junginys CTF 508 (operacijos vadavietė – NATO jūrinio komponento štabas Nortvude), kuris vykdo operaciją OCEAN SHIELD, taip pat koalicinis Jūrinių Pajėgų junginys CTF151 (vadavietė – Bahreino karalystėje).

Image removed.
eunavfor.com nuotr.

Be šių tarptautinių jūrinių junginių Adeno įlankoje jūrinius vienetus yra atsiuntę ir konvojuoja laivus Kinija, Rusija, Japonija, Taivanas, Indija. Antipiratinėje kampanijoje dalyvaujančių junginių ir atskirų šalių mandatai ir užduotys skiriasi, bet bendras tikslas yra vienas – užtikrinti saugią laivybą.

EUNAVFOR glaudžiai bendradarbiauja su visais antipiratinės kampanijos dalyviais.

Koks yra Lietuvos indėlis ATALANTA operacijoje?

Lietuva pradėjo dalyvauti ES karinėje jūrų operacijoje ATALANTA nuo 2011 m. sausio 5 d. ir skyrė tarnybai ATALANTA operacinėje vadavietėje Nortvude vieną Lietuvos karinių jūrų pajėgų štabo karininką. Kol kas priimtas sprendimas, kad dar vienas Lietuvos štabo karininkas dalyvaus operacijoje iki 2013 m. sausio mėn. 

Koks buvo Jūsų tarnybos pobūdis operacijos vadavietėje?

Buvau paskirtas į ilgalaikio planavimo skyrių, darbas buvo susijęs su Europos Sąjungos karinių pajėgumų, reikalingų ATALANTA operacijai vykdyti, generavimu, pajėgumų poreikio analize. Teko nuolat bendradarbiauti su NATO ir koalicinių pajėgų atstovais bendrų antipiratinės kampanijos pajėgumų klausimais.

Jums realiai neteko būti operacijos rajone ir kovoti su piratais?

Man operacijos rajone būti neteko, nes dirbau operacinėje vadavietėje. Realią kovą su piratais vykdo pajėgų vadavietė (angl. Force Headquarters) ir operacijai priskirti kariniai laivai bei orlaiviai. Tačiau net ir tarnaujant operacinėje vadavietėje visi veiksmai operacijos rajone Indijos vandenyne yra matomi, analizuojami, aptariami ir, esant reikalui, pakoreguojami aukštesniame štabe.

Kiekvieną diena primena, kad tai ne pratybos, o reali operacija. Metaforiškai galima būtų išsireikšti, kad jautiesi tarsi mažas sraigtas dideliame mechanizme, kuris sukasi todėl, kad visi mechanizmai veikia, t.y., kiekvieno iš mūsų indėlis operacijos metu tarnauja bendram tikslui ir prisideda prie bendrų pastangų, kurios daro poveikį. Be to, tai labai gera ir naudinga patirtis.

Kokia EUNAVFOR operacija prieš piratus Jums labiausiai įsiminė?

Kiekvienas incidentas operacijos rajone yra savaip įdomus, tačiau būtų galima paminėti vieną atvejį, kuris įvyko 2011 m. rugsėjo 8 d. Burinis katamaranas TRIBAL KAT, kuriuo plaukė prancūzų pora Adeno įlanka, buvo užpultas Somalio piratų netoli Jemeno pakrantės. Prancūzas Christianas Colombo buvo nužudytas vietoje ir jo kūnas išmestas per bortą, o jo žmona paimta įkaite, įsodinta į greitaeigę valtį ir mėginta nugabenti į Somalį.

Tačiau dėl netoliese buvusių EUNAVFOR pajėgų bei profesionalaus jų veiksmų koordinavimo su kitomis antipiratinėmis pajėgomis regione bei laiku priimtų sprendimų taktiniame ir operaciniame lygmenyse buvo organizuota skubi gelbėjimo operacija ir ponia Colombo buvo sėkmingai išgelbėta, o 7 piratai sulaikyti.

Image removed.
eunavfor.com nuotr.

EUNAVFOR pajėgoms priklausantis vokiečių karinis laivas BAYERN, reaguodamas į nelaimės signalą, surado katamaraną TRIBAL KAT, plūduriuojantį netoli Jemeno kranto, bet jame nebuvo nė vieno įgulos nario.

JAV jūrinis patrulinis lėktuvas, priklausantis Koalicinėms jūrinėms pajėgoms, aptiko įtartiną greitaeigę valtį Adeno įlankoje ir perdavė koordinates netoliese buvusiems EUNAVFOR laivams – prancūzų fregatai SURCOUF ir ispanų kariniam laivui GALICIA. Minėti laivai išsiuntė savo sraigtasparnius į nurodytą poziciją, aptiko piratų valtį, padarė nuotraukas ir pastebėjo, kad valtyje gabenama įkaitė.

Piratų greitaeigė valtis artinosi prie Somalio kranto ir veikti reikėjo greitai. EUNAVFOR pajėgų sraigtasparnis, panaudodamas įspėjamuosius šūvius mėgino stabdyti piratų greitaeigį katerį, bet nesėkmingai, piratai paprasčiausiai į tai nereagavo. Vėliau ispanų karinio laivo GALICIA ginkluota laivo apžiūros grupė buvo išsiųsta į įvykio vietą. Priplaukus prie piratų valties įvyko susišaudymas, po kurio piratų valtis apvirto. Apžiūros grupės pastangomis įkaitė buvo išgelbėta, o piratai suimti ir perduoti Prancūzijai tolimesniam teisiniam procesui.

Kitas incidentas įvyko gana neseniai, š.m. sausio 12 d. Ispanijos laivas SPS PATINO, kuris šiuo metu yra EUNAVFOR pajėgų vadovavimo laivas, ką tik užbaigęs eskortavimo operaciją pagal JT Pasaulio Maisto Programą netoli Somalio uosto Mogadišo buvo mėgintas užpulti piratų. Kadangi SPS PATINO yra aprūpinimo laivas, jo korpusas ir siluetas, ypač nakties metu, yra panašūs į prekybinio laivo.

Piratai ankstų rytą priartėjo prie SPS PATINO, atidengė ugnį iš automatinių ginklų ir mėgino patekti į laivą pasinaudodami savo įranga. Ispanijos laivo apsaugos komanda atsakė ugnimi, vėliau ispanai pakėlė sraigtasparnį, kuris atidengė ugnį į piratų katerį. Po sraigtasparnio šūvių piratai išmetė savo ginklus į vandenį ir pasidavė.

Penki iš šešių piratų buvo sužeisti, bet visiems buvo suteikta medicininė pagalba ant SPS PATINO laivo. Visi jie vėliau buvo perduoti Ispanijai tolimesniam teisiniam procesui.

Kokie buvo didžiausi iššūkiai Jūsų tarnyboje?

Iš tiesų, derybos dėl laivų skyrimo operacijai nebūna lengvos, nes įgulos ir laivo išlaikymas kelis mėnesius kainuoja brangiai. Be to, labai ilgai užtrunka pozicijų ir dokumentų derinimas, nes reikia atsižvelgti į visų šalių narių poreikius, taigi dėl sudėtingo biurokratinio mechanizmo yra gana sunku priimti bendrus sprendimus, kurie tiktų visoms šalims.  

Kaip finansinė krizė paveikė operaciją ATALANTA?

Ji iš tiesų padarė poveikį, nes 2011 m. antrą pusmetį buvo periodas, kai ATALANTA turėjo mažiausią laivų skaičių nuo operacijos pradžios – iš viso tik 3 laivus, kai, pvz., 2010 m. buvo net iki 12. Kartu sudėjus ES, NATO ir Koalicinių pajėgų laivus jų susidarys apie 20, bet tokiame didžiuliame plote, kurį apima operacijos rajonas, tai yra labai mažai. Būtų panašiai, jei visoje Europoje tvarkai užtikrinti patruliuotų apie 20 policijos automobilių.

Image removed.
eunavfor.com nuotr.

Šalys nelabai nori skirti laivų, nes jų išlaikymas yra brangus. Operacijos ATALANTA biudžetas yra apie 8 mln. eurų (2010 m. buvo 8,4 mln. eurų, 2011 m. – 8,05 mln. eurų). Ši finansinė našta yra padalinta visoms ES šalims, priklausomai nuo jų BVP. Operacijos ATALANTA biudžetas yra skirtas bendroms išlaidoms: operacinei vadavietei Nortvude išlaikyti, pajėgų vadavietei išlaikyti vadovavimo laive (operacijos rajone), medicininiams poreikiams ir transportavimui. Šalys, skiriančios karinius pajėgumus (laivus, orlaivius, karius) dalyvauti operacijoje, visiškai dengia savo išlaidas.

Ar dėl pajėgumų trūkumo nesijautėte lyg kovotumėte su vėjo malūnais?

Tokios operacijos tikrai reikia, nes tiek Adeno įlanka, tiek jūrų keliai Indijos vandenyne yra svarbūs laivybos keliai, kuriais Europa apsirūpina medžiagomis ir prekėmis, o problemos, laivų užgrobimai, piratavimas daro tiesioginę įtaką ekonomikai – didėja pavojus prekybiniams laivams, jie samdosi privačias apsaugos kompanijas, kas reikalauja papildomų išlaidų, draudimo kompanijos atitinkamai kelia įkainius, jeigu laivai plaukia per rizikos rajoną ir, sudėjus visus faktorius, mes už viską mokame brangiau. Žinoma, tokiam dideliam plotui reiktų skirti daugiau laivų ir pajėgumų, tačiau piratavimo problema turbūt neišsispręs, kol nepagerės padėtis pačiame Somalyje. 

Kiek ilgai planuojama vykdyti operaciją ATALANTA?

Prasidėjusi 2008 m. gruodį operacija ATALANTA buvo planuota iki 2009 m. gruodžio. 2009 m. birželį mandatas buvo pratęstas iki 2010 m. gruodžio. Vėliau mandatas buvo pratęstas dar iki 2012 m. gruodžio 1 d., dabar – iki 2013 m. Tikėtina, kad terminas bus pratęstas dar ilgesniam laikui.

***

Operacijos ATALANTA rezultatai ir statistika (nuo 2008 m. gruodžio)

• Sėkmingai eskortavo 139 laivus, gabenančius paramą pagal Pasaulio maisto programą Somalio gyventojams.

Eskortuojami laivai gabeno daugiau kaip 800 000 tonų maisto. Prie eskorto operacijų taip pat prisidėjo Kinijos, Rusijos ir NATO kariniai laivai. Maistas buvo gabenamas į įvairius Somalio uostus: Mogadišą, Bossasoo, Berbera. Nė vienas eskortuojamas laivas nebuvo užpultas piratų.

• Sėkmingai eskortavo 124 laivus, gabenančius krovinius Afrikos Sąjungos misijai Somalyje (AMISOM).

• Nuolat patruliavo Adeno įlankoje kartu su NATO ir jungtinėmis koalicinėmis pajėgomis, taip užtikrindami praplaukiančių laivų saugumą. Daug pasiekta bendradarbiaujant su Kenija, Džibučiu ir Seišeliais, ypač perduodant įtariamuosius piratavimu teisėsaugos institucijoms dėl patraukimo baudžiamojon atsakomybėn.

• Su piratavimu susiję incidentai 2009 m. – 163, 2010 m. – 174, 2011m. – 176.

• Piratų užgrobtų laivų skaičius 2009 m. – 46, 2010 m. – 47, 2011 m. – 25.

• Piratų atakų ar veiksmų sužlugdymas EUNAVFOR pajėgomis: 2009 m. – 14, 2010 m. – 64, 2011 m. – 25.

• Šiuo metu piratai dar laiko užgrobę 5 laivus ir 155 laivų įgulų nariai laikomi įkaitais.

(Statistiką parengė kmd. ltn. S. Bandzevičius.)

Rašyti komentarą

Plain text

  • HTML žymės neleidžiamos.
  • Linijos ir paragrafai atskiriami automatiškai
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.
Sidebar placeholder