"Mikriukų" kainas turės nustatinėti naujoviškai

"Mikriukų" kainas turės nustatinėti naujoviškai

Vyriausiasis administracinis teismas (VAT) savo neskundžiamu sprendimu suformavo naują viešojo transporto bilietų kainos nustatymo praktiką. Tiesa, šiandien miesto politikams, kurie turės apsispręsti dėl naujų kainų, tai įtakos neturėtų padaryti.

Pasak teismo nutartį nagrinėjusių uostamiesčio transportininkų, joje yra keli esminiai momentai. Pirma - maršrutinių taksi kainos turi būti nustatomos pagal faktinius duomenis, o ne pagal normatyvus. Antra - teismas savo nutartimi atsiejo nuo 2004-ųjų ankstesniu savo sprendimu "surištas" autobusų ir "mikriukų" bilietų kainas.

Priešistorė

Teismus pasiekęs savivaldybės ir maršrutinių taksi vežėjų ginčas kilo dėl to, kad 2011-ųjų pabaigoje miesto Taryba patvirtino savivaldybės administracijos pasiūlytą maršrutinių taksi įkainių dydžių įvertinimo metodiką. Verslininkai tikino, kad ji tėra valdininkų noras nuolat išlaikyti atotrūkį tarp bilietų kainų didžiuosiuose autobusuose ir mažuosiuose autobusiukuose, kad didieji galėtų prisivilioti kuo daugiau keleivių.

Metodiką Klaipėdos apygardos administraciniam teismui apskundė Seimo narys Naglis Puteikis. Šis teismas skundą tenkino iš dalies. Tada jau VAT pasiskundė Klaipėdos savivaldybės administracija. Praėjusią savaitę VAT jos apeliacinį skundą atmetė, tačiau iš dalies pakeitė ir pirmos instancijos teismo sprendimą.

Ką nusprendė teismas?

Pasak VšĮ "Klaipėdos keleivinis transportas" (KKT) direktoriaus Gintaro Neniškio, VAT nustatė, kad miesto Taryba negali tvirtinti normatyvų, jai suteikta teisė tik nustatyti galutines kainas. O pastarosios turi būti nustatomos remiantis ekonominiu pagrindimu. Jis turi būti kiekvienu atveju individualus.

"Tuo atveju, jei savivaldybės administracija mano, jog vežėjas pateikia netikslius duomenis apie patiriamas sąnaudas, ji turi tai įrodyti faktiniais duomenimis iš rinkos ir jais pagrįsti naują kainą. Taigi, teismas paliko instrumentą, kuriuo galima išvengti dempingo, tik jį perleido iš politinio miesto Tarybos lygmens į techninį-administracinį", - aiškino G. Neniškis.

Anot jo, netikslių duomenų teikimo atvejų tikrai yra, nes kai kurie vežėjai, pavyzdžiui, nurodo, kad kuro norma vežant miesto sąlygomis yra 7 l/100 km, išlaidos padangoms, tepalams, dirželiams ir kt. yra nulinės.

"Tokie vežėjai arba slepia tikrąsias savo sąnaudas, arba iš tikrųjų nesirūpina savo transporto priemonėmis ir taip kelia pavojų keleiviams", - sakė pokalbininkas.

Tačiau, anot G. Neniškio, teismas konstatavo, kad savivaldybė savo veiksmais nepažeidžia Konkurencijos įstatymo.

"Tai yra bene įdomiausia šios nutarties dalis, nes ji atsieja autobusų ir maršrutinių taksi bilietų kainas. Dar 2004-aisiais Vyriausiasis administracinis teismas buvo įpareigojęs didinant arba mažinant autobusų bilietų kainas lygiai tą patį daryti ir su "mikriukų" kainomis - tai yra išlaikyti proporcingumo principą. Dabar jau teismas pritrūko argumentų priskirti miesto autobusus ir maršrutinius taksi tai pačiai rinkai. Tad lieka vienintelis esminis niuansas - kainos turi būti ekonomiškai pagrįstos", - aiškino KKT vadovas.

Kada keisis kaina?

Žinia, šiandien miesto Taryba turėtų apsispręsti dėl viešojo transporto bilietų kainų 2013-iesiems. Pasak G. Neniškio, sprendimų projektai jau buvo ruošiami atsižvelgiant į savivaldybei nepalankią pirmosios instancijos teismo nutartį, t.y. nustatytais normatyvais jau nebuvo vadovaujamasi, tad jie minėtajam teismo sprendimui esą neprieštaraus.

"Dabar galiojančios maršrutinių taksi kainos yra apskaičiuotos pagal vežėjų pateiktus duomenis, ir netgi su tam tikru rezervu. Pavyzdžiui, vienas iš jų pateiktų sąnaudų kriterijų - nurodymas, kad jie vairuotojams mokės 680 litų darbo užmokestį, nors minimumas siekia 850 litų, sukėlė daug diskusijų. Vežėjai argumentavo, kad nemažai vairuotojų dirba nevisu etatu. Tačiau Vyriausybei nuo Naujųjų padidinus minimalią mėnesinę algą iki 1 000 litų, įsitekti šioje eilutėje tikrai bus neįmanoma. Be to, didesnė dalis maršrutinių taksi vežėjų kol kas buvo ne PVM mokėtojai, tad šio mokesčio pokyčiai jiems neturi tokios ekonominės įtakos, kaip miesto autobusų vežėjams. Tad remiantis ekonominiais kriterijais didinti maršrutinių taksi kainas prielaidos yra netgi didesnės nei mažinti", - sakė G. Neniškis.

Anot jo, patvirtintoje metodikoje yra nustatyta, kad bilietų kaina gali būti keičiama, kai vežėjo sąnaudos padidėja arba sumažėja daugiau nei 2 proc. Iniciatyvą dėl kainos keitimo gali parodyti tiek savivaldybės administracija, tiek patys vežėjai.

"Vertiname tik teigiamai"

Airidas TAMAVIČIUS, trečiuoju asmeniu byloje buvusios Klaipėdos apskrities verslininkų asociacijos pirmininkas

Teismas patvirtino tai, apie ką mes kalbėjome savivaldybei, bet ji mūsų nenorėjo klausyti. Mus labai svarbu tai, kad kaina bus grindžiama tik konkrečiais kaštais, taip pat svarbu ir tai, kad ji nebebus susisieta su autobusų bilietais, nes jų ir "mikriukų" kainodara yra visiškai skirtinga.

O kalbant apie dabartinę maršrutinių taksi kainą, tai tikrai nėra jokio poreikio jos didinti. Be to, PVM mažinimas tikrai kompensuos minimalios algos didinimą.

 

Rašyti komentarą

Plain text

  • HTML žymės neleidžiamos.
  • Linijos ir paragrafai atskiriami automatiškai
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.
Sidebar placeholder