Ką daryti, kai kiti naudojasi tavo patiklumu?

"Dirbu socialine darbuotoja. Darbovietės nenorėčiau nurodyti dėl visiems suprantamų priežasčių... Norėčiau paklausti, kaip reikėtų išvengti tokių situacijų, kai klientai naudojasi tavo patiklumu, nuoširdumu? Ne kartą esu dėl to nukentėjusi, kartais net gėda prisipažinti, kaip naiviai pasiduodu įtikinama. Esu ir iš kolegių girdėjusi: "Tu per minkštos širdies, ilgai taip nedirbsi". Kartais pati savęs klausiu - gal tikrai reikėtų būti kietesnei? Tik kaip to pasiekti?"

Dėkojame Jums už laišką. Pati pastebite: klientai gali naudotis Jūsų patiklumu.

Suprantu, kad toks savo profesinių santykių ir savęs pačios suvokimas nėra malonus.

Dar nemaloniau, kai apie tai kalba bendradarbės, kurios ne tik atkreipia dėmesį į Jūsų darbo spragas, bet ir perspėja: "Ilgai taip negali tęstis".

Nežinau, kaip Jums, bet man toks perspėjimas skamba gana dviprasmiškai. Viena tokių žodžių prasmė - "tu išsisemsi kaip žmogus, turėsi surambėti", kita - "tu neišlaikysi darbo vietos, nes esi jam netinkama".

Abi grėsmės gana nemalonios.

Klausiate, ką daryti, kaip išvengti tokių situacijų, kurios grėsmingos ir Jūsų profesinei ateičiai, ir žmogiškai savigarbai. Iš karto pasakysiu - tokių situacijų, kai klientai bandys pasinaudoti Jumis, tikrai neišvengsite.

Tarp klientų buvo, yra ir bus bandančių Jus (kaip ir kitus darbuotojus) pastatyti į tokią padėtį, kuri jiems įprasta santykiuose su kitais žmonėmis.

Psichologai tokį žmonių bendravimo būdą vadina psichologiniu manipuliavimu.

Kartais sąmoningai, o kartais nesąmoningai klientai sieks išprovokuoti pyktį savo atžvilgiu arba globėjišką rūpestį, kurio skatinama darytumėte tai, kas peržengia Jūsų įgaliojimų ribas.

Pavyzdžiui, kad "skolintumėte" jiems pinigus, atliktumėte už juos tai, ką jie patys yra pajėgūs padaryti, ir panašiai.

Tai, ką galite nuveikti savo ir pačių klientų labui - išmokti pastebėti tokius bandymus į juos neįsitraukdama. Kelias į kitokius santykius su klientais, bandančiais Jumis manipuliuoti, vestų per savo pačios geresnį pažinimą ir naujų bendravimo įgūdžių mokymąsi.

Pirmiausiai vertėtų išsiaiškinti pačiai sau, kokia yra Jūsų "silpnoji vieta", į kurią taiko Jumis besinaudojantys klientai.

Pabandykite prisiminti kelis atvejus iš tų, apie kuriuos "gėda prisipažinti". Ištraukite juos iš atminties tik "vidiniam naudojimui" ir peržiūrėkite lyg filmą ar vaizdo įrašą.

Kuriuo momentu, po kokių kliento žodžių ar nežodinės reakcijos "pasidavėte"? Gal yra viena, tipiška reakcija ar prašymo būdas, pavyzdžiui: "jums tai gerai, jūs turite darbą/namus/šeimą" ar panašiai?

Čia surašiau tik galimus pavyzdžius, kurie galėtų padėti Jums geriau suprasti savo darbo santykius ir savo pačios vaidmenį juose.

Patirtis rodo, kad dažniausiai manipuliuojama tais žmonėmis, kurie nenori pasirodyti blogi ar kietaširdžiai; vengia patys supykti arba sukelti kito asmens pyktį.

Tokiu atveju baisu pasakyti kitam žmogui "ne, aš to nedarysiu" arba pareikalauti, kad jis vykdytų tai, ką yra pažadėjęs.

Pagalbą mes pernelyg dažnai suprantame kaip kažko darymą už kitą žmogų. Kalbant metaforiškai, nuolat maitiname žuvimi alkanus ir nemokome jų, kaip žvejoti patiems.

Viktorija, psichologė

Rašyti komentarą

Plain text

  • HTML žymės neleidžiamos.
  • Linijos ir paragrafai atskiriami automatiškai
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.
Sidebar placeholder