Jonukas ir grytutė

Ar tikrai lietuviškose pasakose daug agresijos ir kodėl vaikų tai negąsdina

Dažnai tėvai nerimauja, kad lietuviškose pasakose daug agresijos. Tačiau psichoterapeutai mano, kad vaikų tai negąsdina, nes jie patys gyvena mitiniame pasaulyje. Pasak jų, gyvenimas sudėtingas, o vaiką visas pasaulis taranuoja kaip pasakos herojų, todėl pasaka kaip tik parodo, kad tai, ką jis išgyvena, natūralu.

Suaugusiesiems siūloma prisiminti mėgstamą vaikystės pasaką. Teigiama, kad pasakoje, kurią ryškiausiai prisimename, užkoduotos mūsų gyvenimo užduotys, kurias turėsime įveikti.

Galbūt kažkam iškils Jonukas ir Grytutė. Tai bus užduotis, kaip būti su apleistumu, vienatve.

Kažkodėl, kai norime pasakyti, kad gyvename gerai, sakome „kaip pasakoje“. Betgi pasakose vyksta ne tik geri dalykai ir stebuklingos veikėjų gyvenimo transformacijos. Čia ir baisus kelias, iššūkiai, išbandymai, klastos.

Kodėl pasakos vis dar įdomios tyrinėtojams, mokslininkams, psichoterapeutams?

Atrodo, kad pasakos yra universalus žanras – jas skaito ne tik vaikai ar tėvai vaikams, bet ir suaugusieji.

Iš tiesų pasakos yra universalus žanras. Tyrėjai mano, kad tikriausiai joms impulsą davė sapnai, kuriuos žmonės nuo senų laikų pasakodavo prie laužo.

Jie pamažu šlifavosi kaip jūrų akmenukai, kol nusitrynė asmeniškumai ir liko tik pačios universaliausios temos, universaliausi išgyvenimai, aktualūs ir šiais laikais.

Analitinėje Carlo Jungo psichologijoje teigiama, kad pasakos atspindi mūsų kolektyvinę, archetipinę visos žmonijos patirtį.

Pasakose herojams reikia atsiskirti nuo tėvų, ieškoti savo gyvenimo, tenka susidurti su pabaisomis, slibinais, raganomis ir mokytis jas įveikti, tarkim, gudrumu, sąmoningumu.

Paskui pasakojama, kaip susitikti savo princą arba princesę, t. y. kaip užmegzti santykį su vyrišku ar moterišku pradu.

Galų gale pasakose daug temų, ką daryti, kai ištinka gyvenimo vidurio krizė, kai gyvenimas tarsi ištuštėja. Pavyzdžiui, pasidarė per ankšta, trūksta žemės arba nebėra maisto, jau išsekau, tad ką daryti toliau, kaip ieškoti resursų, gyvenimo gelmių, kai antroje gyvenimo pusėje jau reikia ieškoti daugiau į gylį negu į plotį.

Įdomu, kad pasakos anksčiau buvo suaugusių žmonių sritis, kurias šiais laikais užima filmai. Juos žiūrėdami mes irgi tarsi atsinaujiname, išgyvename kažkokį stebuklą, viltį.

Pasakos anksčiau buvo meninė, kultūrinė ir kartu dvasinė sritis, prie kurios mes vis prisiliesdami daugiau sužinodavome apie save, įgydavome drąsos.

Dabar jos tarsi nurašytos arba, galima sakyti, paliktos tik vaikams – sakoma „čia tik pasaka“, „čia tik vaikams“.

Turbūt galima galvoti, kad ir mūsų vaizduotės, iracionalusis pasaulis, kuris anksčiau buvo pagrindinis, vystantis sąmoningumui, pamažu užspaudžiamas ir vietos jam lieka mažiau. Tik vaikams mes leidžiame būti labai kūrybiškiems, fantazuoti, turėti daug vaizduotės.

Dažnai vaikai tarsi visu kūnu išgyvena pasaką. Jiems labai patinka pakartojimai. Vis prašo tos pačios.

Su tuo turbūt susiduria daugelis tėvų ir galvoja, kiekgi galima. Tačiau vaikams, ypač ikimokyklinio amžiaus, pasikartojimai būtini. Jie per tai mokosi, išgirsta kažką naujo, kažką supranta.

Ko mokosi?

Pirmiausia – kaip būti su įvairiais sunkesniais jausmais, pvz., su pykčiu, baime.

Viena mergaitė, klausydamasi pasakos apie Raudonkepuraitę, labai bijodavo vilko.

Sulaukusi vietos apie vilką, arba verkdavo, arba užsidengdavo akis. Tada mama nusprendė vilką praleisti – pasaka pasibaigs laimingai. Tačiau dukra pasakė: „Palauk o kur vilkas?

Prašom papasakoti apie vilką.“ Taigi vaikui klausantis ir neramu, ir baisu, bet jis mokosi susidurti su savo baime, pykčiu, pavojais būdamas saugioje aplinkoje, šalia mamos, kvėpuodamas kartu su ja, apsikabindamas.

Kitas svarbus dalykas – pasakose kalbama apie apleistumą. Pastebėta, kad daug vaikų labai mėgsta pasaką apie Jonuką ir Grytutę.

Dažnai pasakose vaikas yra netekęs abiejų arba vieno iš tėvų ir turi kažko ieškoti pats, būti stiprus. Apleistumo patirtis irgi mums visiems universali.

Kiekvienas žmogus tam tikru momentu yra išgyvenęs ir vienišumą, ir nesupratimą, ir apleistumą, o jausmas, kad tie tėvai tikriausiai ne mano, kaip šitaip jie gali su manimi elgtis, turbūt mūsų pasąmonėje provokuoja raganos, patėvio, pamotės vaizdinius.

Iš pasakos vaikas įgyja drąsos, kad net tada, kai viskas atrodo beviltiška (tu paliktas miške vienas, paukštelis sulesė visus trupinius), įmanoma būti stipriam, drąsiam, netgi su turtais grįžti į savo namus.

Taigi vaikai gauna ir vilties.

Iš ko – pasakų ar knygų – vaikai gauna daugiau patirties?

Knygose, ypač geroje vaikų literatūroje, atskleidžiamos konkretaus laikotarpio gyvenimo problemos, iškylančios vaikams. Analizuodami galėtume pastebėti, kokios tos problemos, kokie sunkumai, ko vaikai nori. O kartais tai tiesiog linksma pramoginė literatūra, kuri irgi suteikia džiaugsmo, atsipalaidavimo.

Manoma, kad knygos daugiau kalba apie išorinį gyvenimą, atskleidžia pasaulį, moko jį suprasti.

Pasakose paslėpta kur kas gilesnė, iš senų laikų atėjusi patirtis, galimybė pamatyti labai gilų kultūros, dvasinį sluoksnį. Per pasaką, per vaizdinius vaikai mokosi, kažką sužino apie pasaulį, apie save.

C. Jungas kalba, kad pasakos atspindi ne tiek išorinio, kiek vidinio gyvenimo aspektus arba problemas, kad tai mūsų dvasinio, psichologinio gyvenimo simbolis: tėkmė, problemos, sunkumai, galios.

Organizatorių nuotr.

Vaikai tuos simbolius lengvai skaito?

 Vaikai dar viena koja tame magiškame, mitiniame pasaulyje. Pasak raidos psichologijos, maždaug šeštais gyvenimo metais pradeda formuotis racionalus, sąmoningas protas. Iki tol vaikai maudosi mitų, pasakų, vaizdinių pasaulyje ir labai gerai supranta tai, ką suaugusiam žmogui reikia paaiškinti.

Suaugusiesiems kyla įvairių racionalių klausimų: jis buvo kvailys ir tingėjo, bet gavo karalystę – kas čia per nesąmonė...

Vaikui iškart suprantama, kad kvailys buvo geras, todėl gavo princesę ir visą karalystę.

Manau, su vaiku specialiai aptarinėti nebūtina, nes jis labai atviras tam pasauliui. Galbūt kaip tik suaugusiajam reikėtų truputį pabandyti atsiverti ir panirti į meditacinę ir pasakų būseną: pabandyti pasaką suvokti neracionaliais priežastiniais ryšiais, o vaizdinių, asociacijų būdu klausyti ir skaityti. Todėl ir sakoma, kad pasakas geriau sekti, nes sekdami mes dar labiau pasineriame į vaizdinių ir asociacijų pasaulį.

Imliausias amžius iki šešerių metų. O kada galima pradėti skaityti? Juk ten yra tokių baisybių, kad kartais vaikas per miegus šaukia.

Ar tėvai turėtų suprasti, kad vaikui dar negalima to skaityti? Ar tiesiog jis per sapnus kažką išgyvena, patiria ir tai nėra destruktyvu?

Dažnai tėvai nerimauja, sako, tos lietuviškos pasakos – tragedijų tragedija, agresijos viršūnė: nupjovė galvą, ketvirčiavo, ir kaip vaikui su tuo susitaikyti? Tačiau pastebėjau, kad vaikų tai negąsdina.

Magiškame, mitiniame pasaulyje taip yra, tam tikra prasme vaikas dar gyvena tame mitiniame pasaulyje.

Kartais gyvenimas labai sudėtingas: mes, suaugusieji, mokame apsiginti, o vaiką visas pasaulis taranuoja kaip pasakoje, jo išgyvenimai labai dramatiški. Todėl pasaka kaip tik palengvina, parodo, kad taip būna, taip pasaulyje yra, tai, ką tu išgyveni, natūralu.

Pasakos padeda prisiliesti prie sunkių jausmų, bet nevengti, nebėgti nuo jų.

Jei vaikai miegodami prabunda ar sapnuoja košmarus, tai daugiau iš jų vidinio gyvenimo kylančios priežastys ar sunkumai, kuriuos jie atranda per pasakos vaizdinį. Pasaka svarbi, nes suteikia vaikui tam tikras formas, vaizdinius. Pvz., vaikas bijo ar pavydi. Kaip apie tą jausmą pasakyti?

Tai sudėtinga, nes jausmas neapibrėžtas, neapčiuopiamas. O pasaka duoda vaizdinį: yra pamotė, kuri norėjo būti graži ir baisiai pavydėjo.

Kai vaikas bijo tamsos, dar kažko, galima prašyti nupiešti. Ir, žiūrėk, jam iš pasakos ateina baisus vilkas, kuris grasinasi praryti, arba koks slibinas. Pasaka suteikia aiškų vaizdinį, apie kurį vaikas gali papasakoti kitam, ir praneša, kad ne jam vienam taip atsitinka.

Ką pasakose randa suaugusieji?

Jos apskritai moko, kaip būti žmogumi. Būti žmogumi sudėtinga: reikia nuolat leistis į nuotykius, nuolat patirti kažkokią netektį, nuolat išgyventi skriaudą.

Kita vertus, visada turėti viltį, kad niekas nestovi vietoje, kad gyvenimas nuolat keičiasi. Ir, jeigu atrodo, kad esi beviltiškoje situacijoje, visada atsiras kažkokių padėjėjų: vėjų motė, koks žvejys.

Vaikas sužino, kad gyvenime būna sunkumų, bet yra būdų jiems įveikti. Mokosi ir vertybių: drąsos, sąžiningumo, atvirumo, gerumo. Tarkim, neužmink skruzdėlės, pasaugok, ir paskui ji tau kažkaip pagelbės.

Vakarų kultūros pasakos irgi atspindi ne tik pačią universaliausią, bet ir kultūros patirtį. Daugumoje pasakų miršta motina ir atsiranda ragana. Kas simboliškai galėtų būti ta karalienė arba motina?

Vyriškas pradas, anot C. Jungo, yra sąmonė, racionalumas, tvarka, hierarchija, struktūra.

Moteriškas pasaulis (karalienė) – jausmai, intuicija, vaizduotė. Labai gerai, kai karalius su karaliene sutaria, turi ryšį, gyvena kartu.

Tačiau mūsų kultūroje ta dalis mirus arba nuvertinta, nužeminta ir neranda sau vietos arba atrodo pavojinga kaip ragana. Tad iš tikrųjų, kaip ir pasakose, ieškoma naujos karalienės, arba naujo ryšio su moteriškumu, pasauliu.

Manoma, kad pasakų vaizdiniai (arba apskritai vaizdiniai) yra mūsų gilioje gilioje atmintyje, kolektyvinės atminties sluoksnyje. Suaugusiesiems, kurie norėtų grįžti prie pasakų, siūlyčiau prisiminti ir užrašyti mėgstamą vaikystės pasaką.

O paskui pabandyti tą pasaką susirasti. Jungistai teigia, kad toje pasakoje, kurią mes pirmą arba ryškiausiai prisimename, užkoduotos mūsų gyvenimo užduotys, kurias turėsime įveikti.

Galbūt kažkam iškils Jonukas ir Grytutė. Tai bus tarsi užduotis, kaip būti su apleistumu, vienatve.

Vaikystėje esame labai arti savo savasties, tikro žinojimo, kas esame, kokia mūsų užduotis.

Pavyzdžiui, vyresnio amžiaus žmogus pasakojo, kad vaikystėje norėjo būti gydytoju. Paskui, po daugelio permainų, kataklizmų, karų, galų gale juo tapo. Tačiau tik neseniai atsiminė, kad visą laiką norėjau juo būti.

Nebūtinai viskas, ką vaikas fantazuoja, yra iš jo giliosios savasties, tačiau suaugę mes dažnai prisimename tai, kas mums buvo svarbu.

O jeigu įstrigęs toks motyvas: duodama užduotis, kuri atrodo nepakeliama (grūdus iš žirnių reikia išrinkti)?

Užduotis atrodo neįmanoma, bet Pelenė ją įvykdo. Galima manyti, kad tai moteriškumo užduotis. Toks motyvas kartojasi daugelyje pasakų: reikia atrinkti grūdus nuo pelų, išrinkti žirnius iš aguonų. Ši sunki užduotis rodo tam tikrą moterišką gebėjimą svarbius dalykus atskirti nuo nesvarbių, nesutrikti, būti kantriam.

Dažnas sukeistų vaikų motyvas. Pvz., karalienei gimsta nuostabaus grožio vaikas, tačiau tuo metu pamotė ima ir sukeičia vaikus, palieka šuniuką ar kačiuką.

Pasakose būna vyriškasis ir moteriškasis pradas.

Vyriškose pasakose daugiau veiksmo, aktyvios kovos. Moteriškose pasakose daugiau išbuvimo, kantrybės, išlaukimo.

Manoma, kad čia slypi labai gili išmintis, kad iš tikrųjų tam tikrose krizinėse situacijose mes turime išlaukti, kantriai „išmegzti“. Jei mus kankina labai stiprūs vidiniai kompleksai, problemos, pirmiausia turime nurimti ir išbūti.

Tuo metu atrodo, kad jokios vilties nėra, tačiau, kaip pasaka paskui parodo, viltis atsiranda.

Tylėjimo motyvas rodo, kiek daug kantrybės mums reikia ir patiems su savimi, savo jausmais, išgyvenimais. Jis mus palaiko ir sako, kad svarbu ne tik veikla, aktyvusis vyriškas pradas, bet ir ramus išlaukimas.

Organizatorių nuotr.

Parengta pagal LRT.lt

Jonukas ir Grytutė

Skaitomiausi portalai

Raktažodžiai

Rašyti komentarą

Plain text

  • HTML žymės neleidžiamos.
  • Linijos ir paragrafai atskiriami automatiškai
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.
Sidebar placeholder