Šiaulių rajono įmonės mėsos parduotuvės reklamoje – pusnuogė moteris su kumpiu ant peties. Savininkas aiškina – moteris, dėvinti bikinį, nešasi maistą per paplūdimį namo. Dėl šios reklamos tyrimą pradėjusi Lygių galimybių kontrolieriaus tarnyba neabejoja, jog pažeidimas akivaizdus – moteris sulyginama su mėsos gabalu.
Kviečia boikotuoti parduotuvę
Šiaulių rajono Voveriškių kaime įsikūrusios mėsos įmonės produktų parduotuvės reklama tikslą pasiekė – pritraukė dėmesį. Reklama išplito po socialinius tinklus „Jei taip reklamuoja mėsinę, tai kokia, pavyzdžiui, sex shop'o reklama?“ – ironizavo vienas komentatorių.
Savo „Facebook“ paskyroje nuotrauka pasidaliję Moterų informacijos centro (MIC) atstovai piktinosi: „Klaikus provincialumas. Verslininkai kažkur išgirdo, kad nuogas moters kūnas pritraukia dėmesį ir panaudojo jį reklamai. Juokinga ir graudu“. MIC viešųjų ryšių specialistė Ugnė Siparienė ragino išsiugdyti savigarbos jausmą ir vieningai boikotuoti panašius objektus, šiaulietes kvietė nepirkti šioje parduotuvėje mėsos bent savaitę.
Savininkas: piktinasi tik negražios moterys
„Įsižiūrėkite į nuotrauką – kur ten mėsos gabalas ir lygybė? Aš matau gražią, dailių formų moterį. Tokiu klausimu man su moterimis sunku kalbėti, reikėtų vyriškio. Ar turite darbe vyriškį? Tegul jis man paskambina, mes aptarsim“, – paklaustas apie jo įmonės reklamą sakė „Voveriškių“ mėsos parduotuvės savininkas ir vadovas Vladas Damonskis.
Verslininkas reklamoje neįžvelgia nieko įžeidžiančio. Anot jo, tai tas pats, kaip pusnuogės moterys reklamuoja automobilius arba batus.
V. Damonskio nuomone, parduotuvės reklama nepatenkintos tik moterys. „Tos, kurios nepakliūna ant viršelio, piktinasi – kodėl aš nepakliuvau. Čia yra pavydo jausmas, kadangi jos prasčiau atrodo, nesportuoja, neprisižiūri savęs, aptukusios... Tos, kurios gražiai atrodo, nesipiktina“, – įsitikinęs verslininkas.
Pasak verslininko, moteris reklamoje apnuoginta, nes „moteris gražiausia, kai matosi moters kūnas, o ne ant jos sudėti rūbai“.
„Moteris eina namo per pliažą, nusipirkusi kumpį. Ar negali? Niekas neuždraudė. Jei jūs neturite vaizduotės, aš jums paaiškinu, – nuogumą reklamoje komentavo V. Damonskis. – Nuo amžių pradžios moteris gamina valgyti. Kur ji mėsą parsinešdavo? Negi turėdavo vyriškį pasisamdyti, mašiną ar karutį nusipirkti?“.
Verslininkas sakė matąs moterišką grožį, bet „kai mano žmona užsimanys, jai vyrą kitame lange įdėsiu“.
Moteris – kaip mėsa?
Lygių galimybių kontrolieriaus tarnybos vyresnioji patarėja teisės klausimais Laima Vengalė-Dits „Šiaulių kraštui“ komentavo, jog tarnyba savo iniciatyva jau pradėjo tyrimą dėl šios reklamos, taip pat gautas asmens skundas. Nors sprendimas dar nepriimtas, tačiau patarėjos teigimu, reklamoje akivaizdus žmogaus menkinimas.
„Lygių galimybių įstatyme numatoma, jog prekių pardavėjas, gamintojas ar paslaugų teikėjas, suteikdamas vartotojams informaciją apie gaminius, prekes ir paslaugas arba jas reklamuodamas, turi užtikrinti, kad šioje informacijoje nebūtų išreiškiamas pažeminimas, paniekinimas, teisių apribojimas ar privilegijų teikimas dėl asmens lyties bei formuojamos visuomenės nuostatos, kad viena lytis pranašesnė už kitą. Šiuo atveju tai moters, žmogaus žeminimas“, – sakė L. Vengalė-Dits.
Minėtoje reklamoje moteris apnuoginta, tai esą sukelia aliuzijas į tam tikras moters kūno dalis kaip mėsą.
„Moteris neturi jokio ryšio su parduodamu produktu, net nesuprasi, kodėl ji čia atsidūrė. Moteris čia vulgariai pateikta“, – komentavo specialistė.
Jei reklama bus pripažinta pažeidžianti Moterų ir vyrų lygių galimybių įstatymo straipsnį, numatoma administracinė bauda iki 2 tūkstančių litų. Kontrolierius gali pasirinkti, ar skirti baudą, ar įspėti, rekomenduoti nutraukti netinkamą reklamą.
Precedentų jau buvo
L. Vengalė-Dits priminė, jog ši reklama panaši į 2004 metų Krekenavos agrofirmos mėsos gaminių reklamos kampaniją. Tada buvo vaizduojama apnuoginta moters nugara su užrašu “...kai norisi mėsos“.
Ši reklama pripažinta netinkama, jos užsakovui skirta 500 litų bauda. Dėl procesinių dalykų (nubaustas ne tas subjektas) Vilniaus apygardos administracinis teismas baudą panaikino ir bylą nutraukė.
Nors vyrai prie mėsos gaminių beveik nevaizduojami, tačiau 2005-aisiais Lygių galimybių priežiūros tarnybai vienas vyras buvo apskundęs jį suerzinusią „Vilniaus mėsos“ vytintų dešrelių reklamą. „Iš pradžių man buvo nedrąsu, jis toks mažas ir kietas... Bet kai prisiliečiau lūpomis, pajutau, koks tai malonumas“, – moteriškas balsas per radiją reklamavo dešreles.
Per metus kontrolieriai gauna apie 10 skundų dėl netinkamų seksistinių reklamų. Dažniausiai paniekinamai vaizduojamos moterys. Pavyzdžiui, automobilių valymo paslaugos vaizduojamos su prie lango prilipusiomis moters krūtimis, ratlankiai lyginami su moters biustu.
L. Vengalė-Dits prisiminė atvejį, kai automobilių įmonės „Sebring“ reklamoje vyras rinkosi tarp automobilio, kavos puodelio, knygos, saksofono ir moters. Pirmiausia jis griebė automobilį.
„Reklamose išryškinamos moters kūno formos – sėdmenys, krūtinė. Moteris rodoma kaip sekso objektas – net be galvos, smegenų“, – pažymi specialistė. Pavyzdžiui, vienas kazino vienerių metų gimtadienio reklaminiame plakate vaizdavo moters krūtis, o šalia – matavimo juostelę su 1 metro žyma. Tai reiškė vienerius metus ir metro krūtinės apimtį.
L. Vengalė-Dits atkreipia dėmesį, jog sulaukiama vyrų nusiskundimų, esą jie, kaip reklamos vartotojai, suprimityvinami, viliojami primityviais triukais.
Reakcija: klaiku
„Klaiku!“ – toks buvo pirmasis šiauliečio reklamos specialisto, dizainerio ir fotografo Vilmanto Dambrausko įspūdis pamačius minėtą mėsos parduotuvės reklamą.
„Ši reklama visiškai nesusijusi su reklama. Ji sukurta ne tam, kad skatintų mėsos pardavimą, konkuruotų, padėtų verslui. Ji pagaminta be jokio suvokimo apie reklamą. Galbūt tai susiję su įmonės savininko vidutinio amžiaus krize? Tai labiau antireklama“, – komentavo V. Dambrauskas.
Dizaineris atkreipia dėmesį, jog reklamai tikrai nebuvo daryta speciali fotosesija, nuotrauka galėjo būti paimta iš interneto, kompiuterinėmis programomis primontuotas mėsos gabalas, net techniškai nenupiešiant šešėlių. Tokio dydžio kumpį uždėjus ant gležnų moters pečių, ji turėtų pritūpti.
Svarbi žmogaus asmenybė
Reklamos srityje daug metų dirbantis V. Dambrauskas sako, jog moterys reklamoje nėra daugiau eksploatuojamos negu vyrai. Pavyzdžiui, sporto prekes reklamuoja ir pusnuogiai kultūristai, ir atletiškos moterys su bikiniais.
„Kai dirbdavome su reklamos agentūromis, būdavo toks žargonas „palmės“ – kai nėra ką daryti, kiši „palmes“. Agentūra siūlo užsakovui variantus, o jam vis netinka, tada kiši tai, ko jis nori. Dažniausiai tai būna moteris“, – sakė V. Dambrauskas.
Jis pripažino, jog pats yra daręs Šiauliuose kabėjusią baldų reklamą „Užvaldė jausmai? Trūksta tik geros lovos!“ su apsinuoginusia pora – vaikinu ir mergina. Tai buvęs užsakovo noras – reklamos kūrėjai tik įvykdė pageidavimą.
Pasak V. Dambrausko, visos reklamos teorijos Lietuvoje nelabai veikia. Frazė „seksas parduoda“ (angl. sex sells) ne visada pasiteisina, seksas efektyviau parduoda kitose Vakarų šalyse, nes jis kitaip pateikiamas.
Rašyti komentarą