Vietoje pamokų - galimybė atrasti save
Klaipėdos "Ąžuolyno" gimnazijoje vasario 1-oji buvo neįprasta: pamokų metu vyko Karjeros diena. Gimnazistai, užsiregistravę iš anksto, dalyvavo susitikimuose su 37 skirtingų specialybių atstovais, tarp kurių buvo ne tik miesto meras, medikai ar advokatai, bet ir sprogstamųjų medžiagų specialistas iš Pakrančių apsaugos tarnybos šuo Lego.
Pasak gimnazijoje dirbančios karjeros koordinatorės Aušros Butkuvienės, dar gruodžio mėnesį anketavimo būdu buvo ištirti mokinių poreikiai ir jais vadovaujantis pakviesti įvairių veiklos sričių praktikai.
SUSITIKIME dalyvavo Klaipėdos dramos teatro aktorė Nijolė Sabulytė.
Labiausiai gimnazistus domino medikų, inžinierių bei architektų darbo subtilybės, taip pat daug dėmesio sulaukė konsultacijos dėl studijų Anglijoje.
Atrasti ir parduoti savo vertę
Nuo 2012 metų rudens Lietuvos mokyklose atsiradus naujai darbo pozicijai - karjeros koordinatoriaus, akivaizdžiai pagyvėjo bendravimas tarp mokinių ir realaus darbo pasaulio atstovų.
"Lietuvos bendrojo ugdymo mokyklose pradėję dirbti apie 800 karjeros koordinatorių ir 100 konsultantų - tai projekto "Ugdymo karjerai ir stebėsenos modelių sukūrimas ir plėtra bendrajame ugdyme ir profesiniame mokyme" įgyvendinimo dalis", - "Vakarų ekspresui" sakė šio projekto, kurį vykdo Lietuvos mokinių neformaliojo švietimo centras, vadovė Jurga Tuleikienė.
Pasak jos, šis projektas, finansuojamas iš Europos Sąjungos struktūrinių fondų bei Lietuvos biudžeto (iš viso skirta 43 mln. Lt, iš jų beveik 37 mln. - iš ES fondų), prasidėjo 2010 m. ir tęsis iki 2014-ųjų. Jis yra 2007-2013 m. Žmogiškųjų išteklių plėtros veiksmų programos 2 prioriteto "Mokymasis visą gyvenimą" priemonės "Profesinio orientavimo sistemos veiklos tobulinimas ir plėtra" dalis. Ji orientuota į 5-12 klasių mokinius.
ATEITIS. Nors renginys vyko penktadienį, iki pat 15 valandos gimnazija buvo pilna savo ateitimi susirūpinusio jaunimo ir jam padėti pasiryžusių suaugusiųjų.
"Iki šių metų bendrojo ugdymo ir profesinio mokymo įstaigose nebuvo vieningos sistemos, kuri padėtų moksleiviams išsiugdyti karjeros valdymo kompetencijas, - sakė J. Tuleikienė, - nes tam nebuvo kvalifikuotų specialistų, kurie teiktų mokiniams visapusišką pagalbą, pirmiausiai - pažįstant save, savo gebėjimus, galimybes ir pašaukimą."
Ką pakeis mokyklose atsiradę nauji specialistai?
Jie mokiniui padės suvokti, kad žmogus savo karjerai turi pradėti ruoštis labai anksti - pradėdamas galvoti, ką jis nori daryti, kokia veikla jam teikia pasitenkinimo.
Kitas svarbus dalykas, kurį turime padėti suvokti žmogui kuo anksčiau, yra tas, kad karjera - tai visą gyvenimą trunkantis procesas. Tai mokymosi, saviraiškos ir darbo kelias, tai gebėjimas derinti mokslą, darbą, laisvalaikį, gyvenimą šeimoje ir jausti pasitenkinimą savo gyvenimo kelio pasirinkimu.
Visuose išmintinguose pamokymuose, pradedant nuo senovės raštų ir baigiant šiuolaikinės moderniosios psichologijos rekomendacijomis, sakoma: "Pažink savo vidų, žinok, ko nori, ir tikėk, kad tai pasieksi, rask savo išskirtinumus ir vietą rinkoje, suprask, kokią didžiausią vertę gali sukurti tave supančioje bendruomenėje, ir sugebėk tai parduoti."
Karjeros ugdymo sistema ir pradėta diegti tam, kad padėtų mokiniui formuoti savo kelio viziją, išmokytų jį kelti tikslus, padėtų suvokti mokymosi prasmę. Pasitardamas su profesionaliais karjeros konsultantais, mokytojais, tėvais, mokinys mažiau blaškysis ir lengviau pasirinks kompetencijas, kurias norės ugdyti, o tai ateityje jam teiks daugiau pasitenkinimo pasirinkta studijų kryptimi.
Taigi mokiniai patirs mažiau nusivylimų ir streso, sutaupys savo ir kitų laiką bei švietimui valstybės skirtus pinigus. Galiausiai galės džiaugtis savo profesine veikla ir geresniais darbo rezultatais.
Kokiais būdais mokiniams bus ugdomos karjeros valdymo kompetencijos? Ką turi nuveikti naujai įdarbinti karjeros specialistai?
Būdai įvairūs - tai ir mokinio karjeros plano sudarymas bei periodiniai jo aptarimai su karjeros specialistu (vertinimas ir įsivertinimas), ir savo kompetencijų aplanko, vadinamojo "E-portfolio", sudarymas, ir kt.
Nėra pateikta vieno recepto, kaip padėti neapsisprendusiems ar nemotyvuotiems mokiniams. Yra nubrėžtos gairės, tikslai, siektinos kompetencijos, sukurtos priemonės ir parengtas karjeros paslaugų sistemos modelis.
Sistema lanksti ir nuolat papildoma naujomis idėjomis pagal moksleivių poreikius. Ji yra sąmoningai orientuota ne duoti parengtus atsakymus, kaip pasirinkti gyvenimo kelią, o jų ieškoti kartu su vaikais, mokytojais ir tėvais.
Kaip konkrečiai bus ieškoma tų atsakymų?
Tiriant mokinių, pedagogų ir tėvų poreikius, teikiant individualias ir grupines konsultacijas mokiniams ir jų tėvams, rengiant seminarus apie savęs pažinimą ir tokiomis temomis kaip "Darbo rinkos tendencijos Lietuvoje ir užsienyje", "Aukštųjų mokyklų reitingavimo ypatumai". Taip pat ruošiant karjeros dienas ir susitikimus su darbo pasaulio atstovais, mokiniams sudarant galimybę atlikti praktiką verslo įmonėse ir viešajame sektoriuje (bendradarbiaujant su socialiniais partneriais).
Taip pat mokiniai gaus informaciją apie mokymosi galimybes - tiek mokyklų vidaus IT sistemose, tiek iš elektroninių konsultacijų nacionaliniu mastu.
Savo pavyzdžiu
"Ąžuolyno" gimnazijos karjeros koordinatorė Aušra Butkuvienė šiuo metu studijuoja jau trečią bakalauro studijų programą.
"Iš pradžių įstojau į džiazo vokalo muziką, bet trečiame kurse supratau, jog išskirtinio talento neturiu, o dainuoti baruose ar vestuvėse - ne mano svajonė, tad perstojau ir baigiau socialinę pedagogiką, - pasakojo specialistė. - Šiuo metu studijuoju kaip hobį muzikos pedagogiką ir svajoju dar apie kelias magistro studijas bei "Erasmus" mainų programą."
Paklausta, kokią žinią ji labiausiai stengiasi perteikti gimnazistams, A. Butkuvienė sakė: "Kadangi vis dar studijuoju ir nežadu greitu metu nustoti to daryti, todėl ir mokiniams sakau, jog gyvenime nereikia bijoti keisti tiek studijų, tiek darbo, net ir profesijos."
Pokalbininkė įsitikinusi, jog žmogus turi mokytis ir stengtis tobulėti visą gyvenimą, jeigu nori būti "paklausus".
PAVYZDYS. Karjeros koordinatorė A. Butkuvienė šiuo metu studijuoja jau trečią bakalauro studijų programą... ir dar nežada sustoti.
"Švietimo mainų paramos fondo filmukuose apie karjerą sakoma: "Nėra blogų specialybių. Yra tik blogai dirbantys žmonės. Gali būti puiki siuvėja, neatsiginti užsakymų ir jaustis daug geriau nei prasta ekonomistė", - teigė karjeros koordinatorė.
Pokalbininkė pasidžiaugė buvusi maloniai nustebinta į gimnaziją pakviestų profesionalų geranoriškumo: "Nė vieno nereikėjo įkalbinėti ateiti ir papasakoti apie savo karjeros kelią bei darbo specifiką, - sakė ji. - Taip pat maloniai nudžiugino ir gausiai susirinkę mokiniai. Kai kuriuose kabinetuose buvo nusėstos net palangės ir grindys. Nors renginys vyko penktadienį, iki pat 15 valandos gimnazija buvo pilna savo ateitimi susirūpinusio jaunimo ir jam padėti pasiryžusių suaugusiųjų."
Ir suaugusieji ieško savęs
Vienas iš karjeros dienos dalyvių verslininkas Audrius Statkevičius, paklaustas, kodėl sutiko čia atvykti, teigė suprantantis jaunus žmones, kuriems sunku atrasti savo pašaukimą.
"Esu nemažai dirbęs su jaunimu, tad puikiai suprantu, kaip sudėtinga yra išsirinkti specialybę. Pasižiūrėjus ir į mano CV, galima suprasti, kad net ir būdamas vyresnis ieškojau savęs - dirbau ir mobiliojo ryšio įmonėje, vadovavau ir paukštienos fabrikui, ir leidyklai, kol galiausiai įkūriau savo verslą..."
Rašyti komentarą