Dabar profesoriai priversti prisitaikyti prie daugelio studentų, turinčių oficialiai patvirtintą negalią, kurie gali turėti teisę į papildomą laiką, aplinką be trukdžių ar technologijų, kurios kitais atvejais yra draudžiamos, rašo Roz Gorovitz žurnale „The Atlantic“.
Mičigano universitete yra du centrai, kur studentai su negalia gali laikyti egzaminus, tačiau jie dažnai būna užpildyti iki ribos, ir profesoriai turi skubiai ieškoti papildomų stalų ir stebėtojų.
Čikagos universiteto fizikas Juan Collar man papasakojo, kad dabar tiek daug studentų laiko egzaminus specialiuose kambariuose, kuriuose yra kuo mažiau trukdžių, kad jie tapo labiau trukdantys nei pagrindinės auditorijos.
Aukštojo mokslo įstaigų sąlygos turėjo padėti amerikiečiams su negalia naudotis tomis pačiomis galimybėmis kaip ir visi kiti.
Niekas neturėtų būti atimta galimybė lankyti paskaitas, pavyzdžiui, dėl fizinės negalios patekti į pastatą, kuriame jos vyksta.
Tačiau per pastaruosius pusantro dešimtmečio studentų, turinčių teisę į specialias sąlygas – dažnai tai yra papildomas laikas egzaminams – dalis prestižiniuose universitetuose išaugo stulbinamu greičiu.
Per pastaruosius aštuonerius metus Čikagos universitete jų skaičius padidėjo daugiau nei tris kartus, o Kalifornijos universitete Berklio mieste per pastaruosius 15 metų – beveik penkis kartus.
Šis augimas yra susijęs su tuo, kad vis daugiau jaunų žmonių diagnozuojamos tokios ligos kaip ADHD (dėmesio trūkumo ir hiperaktyvumo sindromas), nerimas ir depresija, taip pat su tuo, kad universitetai supaprastino specialių sąlygų suteikimo procesą.
Šie pokyčiai labiausiai paveikė prestižiškiausias ir brangiausias mokymo įstaigas.
Brauno ir Harvardo universitetuose daugiau nei 20 procentų studentų yra registruoti kaip neįgalūs.
Amherste šis rodiklis siekia 34 procentus. Kitaip tariant, mokymo įstaigose, kurios priima labiausiai pasiekusius studentus, taip pat yra didžiausia neįgalių studentų, kuriems tai gali trukdyti siekti akademinės sėkmės, dalis.
„Kai girdite „studentai su negalia“, tai nėra vaikai invalido vežimėliuose“, – man sakė vienas prestižinio universiteto profesorius, pageidavęs likti anonimu.
„Tai tiesiog nėra tiesa. Tai turtingi vaikai, kuriems suteikiamas papildomas laikas egzaminams.“ Vietoj to, kad išlygintų sąlygas, sistema sukėlė grėsmę pačiai teisingumo idėjai.
1990 m. priimtas Amerikos neįgaliųjų įstatymas (Americans With Disabilities Act – ADA) įpareigojo valstybines ir privačias įstaigas suteikti pagrįstas patogumus asmenims, turintiems „fizinę ar protinę negalią“, kuri „žymiai riboja vieną ar kelias pagrindines gyvenimo funkcijas“.
Vėliau vyriausybė išplėtė negalios apibrėžimą, faktiškai padidindama žmonių, kuriems taikomas įstatymas, skaičių.
Ji taip pat įtraukė pagrindinių gyvenimo funkcijų, kurios gali būti sutrikdytos dėl negalios, sąrašą (be kita ko, „mokymasis, skaitymas, koncentracija, mąstymas“) ir patikslino, kad žmonės yra saugomi įstatymo, net jei jų apribojimai nesvarbiaip riboja jų kasdienį gyvenimą.
2013 m. 200 aukštojo mokslo įstaigų tyrimas parodė, kad dauguma jų „reikalavo iš studentų nedaug“ be gydytojo pažymos, kad suteiktų jiems lengvatas dėl ADHD.
Tuo pačiu metu gauti tokią pažymą tapo lengviau. 2013 m. Amerikos psichiatrijos asociacija išplėtė ADHD apibrėžimą.
Anksčiau diagnostikos ribinis kriterijus buvo „akivaizdus klinikinės reikšmės sutrikimo įrodymas“, dabar simptomai turėjo tik „trukdyti ar mažinti“ akademinės veiklos kokybę.
Pastaruoju metu psichinės sveikatos problemos prisidėjo prie ADHD kaip pagrindinė priežastis, dėl kurios sparčiai auga lengvatų skaičius.
Scott Lisner, ADA koordinatorius Ohajo valstijos universitete, man papasakojo, kad 36 procentai studentų, registruotų neįgaliųjų reikalų skyriuje, turi lengvatas dėl psichinės sveikatos problemų, todėl jie sudaro didžiausią jo skyriaus aptarnaujamų studentų grupę.
Daugelis gauna pritaikymus egzaminų metu, pratęsiamus namų darbų atlikimo terminus arba leidimą praleisti paskaitas.
Profesoriai man papasakojo, kad labiausiai paplitusi – ir labiausiai ginčytina – priemonė yra papildomo laiko suteikimas egzaminų metu.
Studentams su mokymosi negalia papildomas laikas gali būti reikalingas testui atlikti.
Tačiau, skirtingai nuo neįgaliųjų vežimėlių rampos, tokios sąlygos gali būti naudojamos savanaudiškais tikslais.
Tyrimai patvirtina tai, ką intuicija ir taip sako: papildomas laikas gali suteikti pranašumą studentams, kurie neturi negalios.
Kai kurie studentai akivaizdžiai naudojasi lengvai apeinama sistema. Skandalas dėl priėmimo į Varsity Blues koledžą parodė, kad yra turtingų tėvų, kurie yra pasirengę mokėti nesąžiningiems gydytojams už tai, kad jie jų sveikiesiems vaikams nustatytų negalios diagnozę, taip užtikrindami jiems papildomą laiką standartizuotuose testuose.
Keletas kolegijos studentų, su kuriais kalbėjau rašydama šį straipsnį, sakė, kad pažįsta žmones, kuriems buvo nustatyta abejotina diagnozė.
Hayley Strickler, Richmond universiteto ketvirto kurso studentė, 7 metų amžiaus buvo diagnozuota ADHD ir disleksija. Ji gėdijosi savo ribotų galimybių ir bijojo gauti lengvatas iki antrojo koledžo kurso.
Ji kalbėjosi su draugu, kuris neturėjo negalios, bet vis tiek gavo papildomo laiko. „Jie pasakė: „Jei aš tai darau, tai tu tikrai turi pasinaudoti lengvatomis žmonėms su ribotomis galimybėmis“, – pasakojo man Strikler.
„Mes žinome, kad žmonės elgsis taip, kaip juos skatina“, – man sakė Brianas Shollas, Jellio universiteto psichologijos ir kognityvinių mokslų profesorius. „O studentai yra visiškai suinteresuoti gauti kuo daugiau papildomų lengvatų bet kokiomis aplinkybėmis.“
Will Lindstrom, Georgijos universiteto Mokymosi sutrikimų tyrimo centro direktorius, man pasakojo, kad sparčiausiai auganti studentų grupė, kuri kreipiasi į jį, yra tie, kurie atliko savo tyrimą ir mano, kad jų akademinės ar emocinės problemos yra susijusios su negalia.
„Tai beveik tarsi jų tapatybės dalis“, – sakė Lindstromas. „Kai mes juos sutinkame, jie jau yra įsitikinę, kad turi nervų ir psichikos sutrikimą“.
Kadangi vis daugiau elitinių studentų gauna lengvatas, sistema dar labiau pagilina problemą, kurią ji turėjo išspręsti. ADA turėjo padaryti koledžą teisingesnį. Vietoj to, lengvatos tapo dar vienu būdu labiausiai privilegijuotiems studentams sustiprinti savo pranašumą.
press.lv

Rašyti komentarą