Vladimiras Putinas

Karas Ukrainoje: internetui nutekėjo didžiulė purvo dozė apie Vladimirą Putiną

(2)

Į socialinius tinklus iš Kremliau nutekėjo gausi dokumentacija apie tai, kaip V. Putino aplinka ruošiasi perrinkti diktatorių į prezidento postą. 

Nauji nutekinti dokumentai išsamiai atskleidžia, kaip Kremlius stengiasi užtikrinti V. Putino pergalę rinkimuose, kuria nacionalinį propagandos tinklą ir interneto cenzūros mechanizmą, skirtą informaciniam karui, ir integruoja okupuotas Ukrainos teritorijas.

Bendras planuojamas biudžetas trims pagrindinėms kategorijoms - prezidento rinkimams, informaciniam karui ir okupuotoms Ukrainos teritorijoms - siekia 1,1 mlrd. eurų, pranešė "Vsquare".

Remiantis dokumentais, didžiausia jo dalis, net 631 mln. eurų, skirta informaciniam karui.

Dokumentų sankaupa patvirtina, kad V. Putinas Rusijoje sukūrė totalitarinę valstybę pagal Džordžo Orvelo romano "1984" pavyzdį.

Nutekinta informacija yra iš prezidento administracijos vidaus politinio bloko, kuriam vadovauja 61 metų Sergejus Kirijenka. Jis vadinamas "Donbaso vicekaraliumi", nes yra atsakingas už administravimą okupuotose Ukrainos teritorijose.

Tarp  nutekintų dokumentų yra didžiulės "Excel" bylos, kai kuriose iš jų - dešimtys paslėptų lapų, darbo susitikimų protokolai, taip pat prezentacijos ir ataskaitos, sukurtos Kirijenkos vadovaujamame Kremliaus vidaus politikos bloke.

Šiuose dokumentuose taip pat išsamiai aprašytas šių metų Rusijos Federacijos biudžetas.

Jame nurodomi ir finansiniai rodikliai, ir atsakingi asmenys pagal konkrečius projektus.

Kelių projektų atveju įvardijami ir asmenys, kurie priima sprendimus dėl finansavimo. Kai kuriais atvejais tai yra ministras pirmininkas Mišustinas arba pats V. Putinas.

Pavyzdžiui, vienas iš dokumentų susijęs su vienu žymiausių propagandistų Vladimiru Solovjovu.

ekrano nuotr

Remiantis nutekinta informacija, 2023 m. Solovjovas iš Rusijos valstybės biudžeto gavo 15 mlrd. rublių. Tačiau šiems metams tame pačiame dokumente Solovjovui skirta dvigubai daugiau - 30 mln. eurų.

Tačiau prie to yra pastaba: "Laukiame Solovjovo susitikimo su prezidentu". Nežinome, kaip tas susitikimas vyko, bet pagal 2024 m. Rusijos valstybės biudžetą Solovjovo įmonė vis tiek gavo 15 mln. eurų.

Marija Lvova-Belova, prezidento administracijos vaiko teisių ombudsmenė, šiais metais gaus 420 000 eurų, rodo medžiaga.

Komentarų skiltyje rašoma, kad pinigai bus skirti būtent "vaikų paėmimui iš okupuotos Ukrainos regionų".

ekrano nuotr

Putino padėjėja Marija Lvova-Belova su iš Ukrainos pavogtais vaikais. Tarptautinis baudžiamasis teismas Gagoje išdavė orderį ją suimti 

Vidaus politikos bloko biudžetas suskirstytas į tris skyrius: prezidento rinkimai, informacinis ir ideologinis karas ir "naujieji regionai".

Įvertinus iš pradžių planuotas šių metų sumas ir biudžeto dokumentuose įrašytus "papildomus poreikius", bendras biudžetas šių trijų kategorijų projektams siekia beveik 110 mlrd. rublių.

Vienas iš mūsų turimų pristatymų vadinasi "Kūrybinis turinys rinkimams".

Tituliniame puslapyje pavaizduotas Rusijos Federacijos herbas, o jo autoriai - IRI generalinis direktorius Aleksejus Goreslavskis ir Kremliaus vidaus politinio bloko socialinių projektų vyriausybės vadovas Sergejus Novikovas.

Jie apibūdino, kokie filmai, teatro spektakliai ir kiti projektai sukurs tinkamą emocinį foną prezidento rinkimams.

Pagal pristatymą kiekvienas prieš rinkimus rodomas filmas žiūrovams turėtų sukelti vieną iš keturių jausmų: nacionalinių interesų gynimas, įskaitant kultūrines ir socialines (tradicines) vertybes; kokybiniai pokyčiai rusų gyvenime kaip nuolatinė tendencija; mūsų dienų didvyriai, pasididžiavimo priežastys ir didieji Rusijos vardai; mes kartu - projektai, skirti naujų teritorijų gyventojams; vadinamoji "SWO" tema.

Nuo praėjusių metų spalio mėnesio kiekvieną mėnesį numatyta bent po dviejų filmų premjeras.

Pirmaisiais mėnesiais dauguma jų atspindėjo nacionalinius interesus, kultūrines ir tradicines vertybes, o vasarį ir kovą bus rodomi filmai, atspindintys naujuosius Rusijos herojus ir didelius vardus.

Pavyzdžiui, per rinkimus įvyks filmo "Skambutis: keleivis" premjera. Pasak filmo anotacijos, jaunas dailininkas Riabininas "palieka savo ramų gyvenimą ir išvyksta savanoriu į SVO vaizduoti tragiškų Rusijos istorijos įvykių (...). Žmonių kančios ir bendražygių didvyriškumas visiškai pakeičia jaunuolio savimonę", - pranešama aprašyme.

Dvylikos serijų serialas "VDR" pradėtas rodyti per Rusijos tarnybą "Wink".

Anot anotacijos, sovietų žvalgybos karininkas atsiduria svarbiausių pasaulio žvalgybos tarnybų intrigų centre ir savo rankose laiko Rytų Vokietijos likimą.

Pagrindinio veikėjo pagrindu, matyt, buvo paimtas Putinas.

"Herojaus įvaizdis piešia teigiamą nacionalinio saugumo pareigūno paveikslą. Šnipų dramoje kalbama apie didžiulę nacionalinio suvereniteto, kaip šalies raidos pagrindo, svarbą", - taip serialas apibūdinamas viename iš nutekintų dokumentų.

Be šių filmų, Goreslavskis ir Novikovas pristatė ir kitus projektus, kurie turėtų sukelti panašias nuotaikas Rusijos visuomenėje.

Keliuose filmuose, televizijos serialuose ir kituose projektuose aiškiai siekiama sugėdinti ir pažeminti Ukrainą ir Vakarus, taip pat vaizduoti, pavyzdžiui, Ukrainos prezidentą Volodymyrą Zelenskį kaip "angliakasių" marionetę.

Kartu pristatyme pažymima, kad tokių didelio masto meno projektų "pagrindinė rizika" yra ta, kad jų "numatoma prasmė gali būti nenuosekli".

Siekiant sumažinti tokią riziką, anot pristatymo, jau 2022 m. pabaigoje buvo sukurtas atskiras 15 žmonių redakcinis skyrius, kuris "prižiūrės visus gamybos etapus - nuo scenarijaus parengimo iki galutinio turinio paskelbimo".

Rytų Europos studijų centro Stokholme direktoriaus pavaduotojas Martinas Kraghas tokį "redakcinį skyrių" palygino su sovietmečio politiniais pareigūnais arba komisarais, kurių darbas buvo užtikrinti, kad kiekviena institucija ir darbo jėga laikytųsi partijos linijos. "Viskas, ką matome šiuose dokumentuose, yra visiškai sovietiška", - sakė Kragas.

Kiekvienam filmui, televizijos serialui, mokyklinei olimpiadai ir kitiems projektams taip pat nustatyti konkretūs skaičiai, pavyzdžiui, kiek žiūrovų ar dalyvių jie turėtų pasiekti.

Šiuo tikslu IRI vadovai nori, kad prezidento administracija priverstų Rusijos socialinius tinklus ir interneto platformas, tokias kaip "VKontakte" ir "Yandex", nemokamai juos reklamuoti ir įterpti į socialinės žiniasklaidos kanalus.

Nors IRI yra atsakinga už Kremliaus pageidaujamą ideologiją atitinkančio "kūrybinio turinio" užsakymą ir kūrimą, panašus Kremliaus įgaliotasis asmuo "ANO dialogas" ir jo filialas "Regionų dialogas" turi užtikrinti, kad šis turinys pasiektų reikiamą žiūrovų skaičių visoje Rusijoje.

ANO dialogas - yra viena įtakingiausių nacionalinių NVO, kurios reikšmė Kremliui per pastaruosius metus sparčiai augo ir dabar joje dirba apie 2 500 darbuotojų.

Remiantis dokumentais, "ANO dialogas" iš valstybės biudžeto gauna apie 68 mln. eurų naujiems regioniniams ir turinio kūrimo centrams okupuotose Ukrainos teritorijose steigti, kurių kiekviename dirba dešimtys žmonių.

Šių centrų paskirtis, be kita ko, yra "tikslinė reklama" ir "rinkimams pasirengti reikalingi analitiniai produktai".

Dialogui vadovauja vienas žymiausių interneto technologų Vladimiras Tabakas ir jo pavaduotojas Andrejus Cepelovas. Jie yra atsakingi už Kremliaus propagandos internete veiksmingumą.

Vienoje iš Cepeljevo skaidrių aprašoma, kaip propagandiniame darbe Rusijoje internetas sparčiai užima televizijos vietą.

ekrano nuotr

Remiantis šiuo dokumentu, 45 proc. Rusijos gyventojų informaciją randa internete: socialiniuose tinkluose ir tinklaraščiuose, naujienų ir oficialiuose valstybiniuose kanaluose, žinučių programėlėse.

Televizijos atveju šis skaičius siekia tik 42 proc. Tuo pat metu internetas yra svarbiausias informacijos kanalas tarp jaunesnių nei 44 metų amžiaus rusų.

Tame pačiame pranešime Cepeljevas kalba apie interneto vaidmenį ir paskirtį Rusijos vyriausybiniame internete (gosdigital) per pastaruosius aštuonerius metus.

Jei iki 2019 m. internetas buvo tik "svarbus įrankis", tai per kitus dvejus metus jis tapo "privaloma darbo dalimi".

Tačiau nuo 2022 m. Cepeljevas pasaulinį žiniatinklį apibrėžė kaip pagrindinį komunikacijos kanalą, o žiniatinklio paskirtis - informacinis karas.

Jis apibūdino, kaip atsiranda dialogas.

Darbas vyksta sektoriuje, kuriame susikerta trys skirtingos veiklos sritys: politinės technologijos, valstybės ryšiai su visuomene ir socialinės žiniasklaidos rinkodara.

Kartu, pasak to paties pranešimo, valstybiniai ryšiai su visuomene turėtų lydėti kiekvieną rusą tiesiog visą gyvenimą: nuo vaikų darželio ir mokyklos iki muziejų, bibliotekų, sporto, įskaitant bendravimą su viskuo - nuo savivaldybių ir centrinės valdžios iki ligoninių.

Remiantis gautais dokumentais, V. Putino administracijos biudžetas projektams, susijusiems su prezidento rinkimais, yra 54 mlrd. rublių, plius apie 20 mlrd. rublių "papildomoms reikmėms" 2023 ir 2024 m. kartu sudėjus.

Pavyzdžiui, papildomas 45 mln. eurų finansavimas numatytas "Pasaulio jaunimo festivaliui", 16,7 mln. eurų - "Tarptautinei parodai "Rusija" ir papildomi milijonai įvairių švietimo įstaigų programoms, pavyzdžiui, merų mokyklai, skaitmeninei savivaldybių mokyklai ar vaikų patriotinei stovyklai Pskovo srityje.

Tokių projektų yra dar dešimtys.

ekrano nuotr

Markas Galeotti sakė, kad tokias mokyklas, konkursus ir stovyklas Kremlius finansuoja ne tik konkrečiam renginiui. 

"Jie skirti naujam elitui ugdyti ir indoktrinuoti.

Nesvarbu, ar tai būtų patriotinės stovyklos vaikams, ar kursai, kaip tapti geresniu meru, jų tikslas, be kita ko, yra rasti talentų, tinkamų aukštesnėms pareigoms. [Kremlius supranta, kad Rusija virsta gerontokratija, todėl jiems reikia suformuoti naują elitą, kuris ideologiškai būtų toje pačioje pusėje kaip ir režimas", - aiškina Galeotti. 

Prezidento administracija, gavusi asmeninį V. Putino pritarimą, skyrė 3,6 mln. eurų prezidento rinkimų apklausoms, o dar 5,8 mln. eurų nurodyta skirti sociologinių tyrimų ir apklausų Ukrainoje išlaidoms padengti. Be šių dviejų "papildomų išlaidų", iš viso sociologiniams tyrimams, susijusiems su prezidento rinkimais, skirta beveik 28 mln. eurų.

Pasak šaltinio, greičiausiai tai yra slaptos sociologinės apklausos, kurias Kremlius užsakinėja jau dešimtmečius. 

"Jie tikrina visuomenės "temperatūrą", kad galėtų tinkamai reaguoti.

Jei visuomenei labai trukdo smulkūs dalykai, jie jų neseka", - sakė šaltinis. Pasak eksperto, Kremliaus užsakyti slapti tyrimai dažnai būna tikslesni ir išsamesni nei atviri.

"Nedemokratinėse visuomenėse žmonės nedrįsta sociologams pasakyti, ką iš tikrųjų galvoja", - sakė šaltinis, kaip pavyzdį pateikdamas faktą, kad Rusijoje žmonių, atsisakančių atsakyti į apklausų vykdytojų klausimus, procentas yra itin aukštas - telefoninių interviu atveju jis siekia daugiau nei 90 proc.

"Gyventojai netiki, kad tai tikrai anoniminės apklausos. Todėl žmonės neatsako sąžiningai. Jie bijo.

Net ir Kremliaus vidaus reikmėms skirtų apklausų atveju žmonės neatsako sąžiningai iki pat pabaigos, tačiau ten apklausų rengėjai deda daugiau pastangų į kontrolinius klausimus.

Jie atsijoja tą dalį respondentų, kurių atsakymai į kontrolinius klausimus prieštarauja jų atsakymams į tikruosius klausimus", - aiškino šaltinis.

Tai, kad Putino administracija užsakė šias apklausas, rodo, jog Kremlių domina tikrieji rinkimų rezultatai, pridūrė šaltinis: "Jie nori patikrinti, kiek regionai gali klastoti ir manipuliuoti tikraisiais rinkimų rezultatais, kad pateiktų Maskvai tokius skaičius, kokių ji norėtų.

Kremliui reikia žinoti kuo tikslesnius tikruosius rezultatus, kad, be kita ko, galėtų suprasti, ar tikslinga juos klastoti."

Galeotti tai pavadino "išankstiniu rinkimų klastojimu", kuriuo siekiama užtikrinti, kad rinkimų dieną būtų kuo mažiau manipuliuojama faktiniu už V. Putiną atiduotų biuletenių skaičiumi.

Taip Kremlius stebi Rusijos gyventojus, kurie, kaip jis žino, meluos valstybei kiekviename žingsnyje. "Kremlius negali pasitikėti net tuo, ką merai ir gubernatoriai jiems pasakoja apie [politinę] padėtį savo regione", - pabrėžė jis.

Pasak Galeotti, dėl šios priežasties Kremlius labai vengia rizikos, todėl jam reikia viską kontroliuoti.

2022 m. rugpjūtį paskelbtame pristatyme Integracijos ANO generalinis direktorius Glebas Šagunas išsamiai aprašė, kaip kuriami, mokomi ir palaikomi "nuomonių lyderiai" - nuo regioninių nuomonių lyderių nustatymo, pagalbos jiems kuriant ir stiprinant propagandinį turinį žiniasklaidoje iki mokymo, kaip stiprinti savo įvaizdį.

Šiuo tikslu plane numatyta stebėti nuomonės lyderių veiklą, kurti emociškai patrauklesnius bendravimo būdus ir bendradarbiauti su pirmaujančiomis žiniasklaidos priemonėmis, universitetais, donorais ir vyriausybinėmis agentūromis.

"Visa tai seka platesnę tendenciją, kai Rusija tampa totalitarine visuomene. Ji nebėra autoritarinė, netikra demokratija", - apie dokumentus kalbėjo Martinas Craigas. 

"Skirtumas tarp autoritarinės ir totalitarinės sistemos yra tas, kad totalitarizmas reikalauja, jog būtum viešai lojalus. Tau nebeužtenka tik tylėti ir nesipriešinti. Dabar [dabar] reikia ir iš tikrųjų dalyvauti politinėse organizacijose", - pridūrė jis.

Nuomonių lyderiams rengiamų seminarų pavyzdys - "gilinimasis į Donbaso specifiką". Tarp šių seminarų mokytojų ar instruktorių yra propagandistai Kristina Potupčik, Marija Butina ir Aleksandras Malkevičius.

Kartu keliose skaidrėse pateikiami pavyzdžiai, koks turinys jau sukurtas nuomonių lyderiams.

Pavyzdžiui, režisierius Valerijus Timošenko yra sukūręs šešis mini filmus, kuriuos iš viso peržiūrėjo daugiau nei 600 000 žiūrovų.

Jų pavadinimai yra šie: "Vaikai žuvo", "Raketų smūgis", "Tai neteisinga", "Kovokite su mumis", "Debalcevo" ir "Mes nesislėpsime už žmonių".

Į sąrašą įtraukti ne tik Rusijos nuomonių lyderiai ir jų kūriniai. Paminėtas ir vokiečių dokumentinių filmų kūrėjas Wilhelmas Domke-Schultzas, sukūręs per Rusijos valstybinę televiziją rodytus filmus "Mes nepamiršime Odesos, mes neatleisime" ir "Donbasas". Domke-Schultzo propagandiniai filmai "pasakojo apie fašizmą Ukrainoje, Rusijos ir Vakarų konfrontaciją bei naują politinę tikrovę".

Paper Trail Media komentare Domke-Schultzas teigė, kad jo filmai buvo "apie fašistinių masinių žudikų ir teroristų nusikaltimus Ukrainoje".

Pasak jo, jis žino, kad vienas iš filmų buvo parodytas per Rusijos valstybinį televizijos kanalą "Rossija 24", tačiau apie kitas Rusijos televizijos laidas jis nieko nežino.

Priminsime, kad anksčiau žinomas tinklaraštininkas Aleksandras Nevzorovas kritikavo Nadeždiną, sakydamas, kad jis atlieka netikro opozicionieriaus vaidmenį.

Gemius

Rašyti komentarą

Plain text

  • HTML žymės neleidžiamos.
  • Linijos ir paragrafai atskiriami automatiškai
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.
Sidebar placeholder