Sausra Europoje gali reikšti kruizinių kelionių upėmis mirtį

Sausra Europoje gali reikšti kruizinių kelionių upėmis mirtį

Kai jau manėte, kad saugu grįžti į pandemijos apsemtą vandenį, Europoje prasidėjo dar viena kataklizminė vasara. Šį kartą tai ne pandeminė raudonoji juosta, o, atrodo, didžiausia žemyno istorijoje sausra.

CNN skelbia, kad praėjusią savaitę ES Europos sausrų stebėjimo centro duomenimis, maždaug 63 % ES ir Jungtinės Karalystės teritorijos buvo paskelbti įspėjimai apie sausrą arba perspėjimai apie sausrą - ir šis skaičius buvo paskelbtas prieš Jungtinei Karalystei paskelbiant sausrą aštuoniose iš 14 teritorijų.

Kiekvieną dieną gaunama vis naujų perspėjimų.

Nors kraštovaizdis sausas, vandens lygis krenta.

Išsenka upės ir ežerai, o tai turi pražūtingų padarinių prekybai ir pramonei, taip pat smogia sektoriui, kuris dėl pandemijos jau buvo atsidūręs ant kelių: turizmui.

Dar blogiau, ekspertai teigia, kad tai yra nerimą keliantis ženklas, kad viskas dar tik prasidės.

Drama prie Reino

sausra-prie-reino

766 mylių ilgio Reino upė yra vienas svarbiausių Europos prekybos kelių, kurio vingiais plaukioja konteineriniai laivai.

Tai taip pat klasikinis kruizų maršrutas. Tačiau dabar atrodo, kad kai kurios šių vandens kelių svajonės gali atsidurti ant seklumos.

Šeštadienį, oficialiais duomenimis, vandens lygis Vokietijos Kaubo mieste - kritinėje vietoje - nukrito iki 36 cm, t. y. 14 colių. Tai katastrofiškai žemas lygis - esant 40 cm, komercinė laivyba tampa nepelninga.

Pasak Braitono universiteto turizmo ir rinkodaros vyriausiosios dėstytojos Clare Weeden, visa tai nėra naujiena.

"Visi, kurie eksploatuoja upių kruizinius laivus, tai supranta, nes per pastaruosius 20 metų pasikeitė klimatas", - sako ji ir priduria, kad per pastaruosius penkerius ar šešerius metus dėl žemo Reino ir Dunojaus lygio keleiviai buvo vežami autobusais iš vienos vietos į kitą.

Tačiau nors kruizinių laivų bendrovės galėjo tai numatyti, klientai to nenumatė.

"Kruizai upėmis tampa daug populiaresni, ypač aktyviems žmonėms", - sako ji.

"Jūs prisišvartuojate anksti, visą dieną mėgaujatės miestu, o dienos pabaigoje grįžtate į laivą ir plaukiate toliau. Čia daug ramiau [nei masiniuose kruizuose].

Tačiau sausra ir klimato kaita sutapo su kruizinių kelionių upėmis skaičiaus didėjimu."

Tačiau ji įspėja, kad dėl klimato krizės tradiciniai kruizai upėmis Europoje "neabejotinai nukentės", ir prognozuoja, kad "pramonė dėl to greičiausiai atsistatys".

Klestintis verslas - kol kas

Archyvų nuotr.

Reinas yra klasikinė kruizinių kelionių upėmis Europoje kryptis.

Helen Prochilo iš kruizinių kelionių specialisto "Promal Vacations" vadina Europos upių kruizus "karščiausiu dalyku, kurį parduodame šiais metais".

Nors nė vienas jos klientas dar nenukentėjo, ji sako, kad vienas jos kolegų agentų šią savaitę atšaukė savo kliento kruizą, o kito kliento maršrutas buvo pakoreguotas.

Kruizai upėmis dažniausiai keičiami paskutinę minutę, nes tai priklauso nuo vandens lygio ir lietaus.

Prochilo sako, kad daugelis upių kruizinių laivų yra specialiai pagaminti su plokštesniais korpusais, kad galėtų susidoroti su žemo vandens lygio sąlygomis.

Jei kyla sunkumų, laivai, kuriuose yra baseinai, gali juos ištuštinti.

Turėklai, baldai ir net kapitono tiltelis suprojektuoti taip, kad juos būtų galima nuleisti, o esant aukštam vandeniui praplaukti po tiltais, priduria Robas Clabbersas, "Q Cruise + Travel", "Virtuoso" narės agentūros Čikagoje, prezidentas.

Ne dėl to, kad dėl to išvengiama problemų. 2017 m. A. Prochilo pati užsisakė plaukimą Reino upe su kompanija "Emerald", tačiau rado "labai mažą" vandens kiekį.

"Laivas ištuštino baseiną, kad sumažintų apkrovą, ir mes iš tikrųjų pajutome, kaip laivas palietė upės dugną", - sako ji.

"Po pirmos nakties kapitono taip ir nepamatėme. Jis liko ant tiltelio ir užtikrino, kad laivas būtų atsargiai valdomas".

Kitiems ne taip pasisekė. Prochilo sako, kad jie plaukė pro kitą kruizinę liniją, išlaipinančią keleivius į autobusus.

"Esant tokiam orui labai svarbu laivo konstrukcija ir kapitonų patirtis, - sako ji.

Ji nerizikuoja - stebėdama, kaip pastarąjį mėnesį Reino upėje krenta vandens lygis, ji patarė būsimiems užsakovams palaukti kitų metų.

"Taip pat patariu jiems plaukti anksčiau sezono metu, nes neatrodo, kad upės lygis kyla gegužę ar birželį, o ne liepą ar rugpjūtį", - sako ji.

Tiems, kurie jau užsisakė kelionę, ji reguliariai skambina upių kruizų linijoms ir tikrina sąlygas.

Tos sąlygos yra gana pražūtingos - kai kuriose vietovėse lygis yra "itin žemas", penktadienį CNN sakė Vokietijos pareigūnai.

Tiesą sakant, Weeden mano, kad kruizai Reinu "netrukus taps praeitimi".

Nė viena upė nenukentėjo

Ne tai, kad jie būtų daug geresni. Visų Europos upių vaizdas niūrus.

Prancūzijoje kai kurios garsiosios Luaros upės dalys beveik visiškai išdžiūvo. Uždaryti ir kai kurie kanalai.

Jungtinėje Karalystėje Temzės ištakos pirmą kartą istorijoje persikėlė penkias mylias žemyn upe.

Ir, žinoma, Dunojus.

Padėtis kitoje svarbiausioje Europos turizmo upėje taip pat atrodo niūriai. Šiuo metu Serbijoje, Rumunijoje ir Bulgarijoje žemupyje vykdomi avariniai gilinimo darbai.

Nors Austrijos atkarpoje "nėra jokių problemų", penktadienį CNN sakė valdžios institucijos, padėtis Vengrijoje - bene garsiausioje Dunojaus dalyje - kelia didesnį susirūpinimą.

Pasak Vengrijos turizmo valdybos, sausra jau dabar žlugdo prekybą - vidutiniškai 1 600 tonų sveriantis laivas dabar gali plaukti upe tik be jokio krovinio.

Turistinių laivų padėtis kol kas yra gera.

Mahart Passnave Passenger Shipping Ltd., vykdanti kruizus upėmis, tebevykdo veiklą visoje Dunojaus upėje, nors kai kurios stotys į šiaurę nuo Budapešto uždarytos.

Italijoje Po upė iš dalies yra neperplaukiama

O štai Italijoje Po upės lygis yra istoriškai žemas ir vietomis beveik išnykęs. Tai pražūtinga žinia visai šaliai, be to, šią vasarą dėl to kai kuriose upės dalyse buvo nutrauktas turizmas.

Pastaruosius 20 metų Stefano Barborini nuomojo valtis ir plukdė lankytojus į savo Po upės ruožą netoli Parmos. Šiais metais jis negalėjo surengti nė vieno išplaukimo.

"Aš plaukioju Po upe jau 40 metų, ir to dar niekada nebuvo", - sako jis. "Sausrų būta ir anksčiau, bet tokių mažų - niekada. Įvyko dugno erozija, todėl upė tapo gilesnė.

Paprastai ji yra laivybai tinkama ištisus metus."

Šiais metais, sako jis, "viskas prasidėjo labai anksti - nebuvo lietaus ir viskas išdžiūvo".

Jo nedidelės valtys paprastai plaukia per visą upę ir prie pat paplūdimių, kad pamatytų ką nors - Barborini paprastai atkreipia dėmesį į viduramžių liekanas, o išvykų metu yra radęs tokių dalykų kaip buivolų kaulai ir net mamutų dantys.

"Jei kitais metais bus tas pats, išeisiu į pensiją", - sako jis.

Išdžiūvę ežerai

Archyvų nuotr.

Tai ne tik upės. Didžiausias Italijos Gardos ežeras artėja prie žemiausio kada nors buvusio vandens lygio, prie jo prisideda žemės ruožas aplink Sirmionės pusiasalį, kuris garsėja įspūdingais romėnų griuvėsiais - arba taip buvo iki šiol.

O į dalį Tisos ežero, didžiausio dirbtinio ežero Vengrijoje, pasak Kravianszky, nebegalima įplaukti valtimis. "Abadki [populiari nuomos vieta] vandens lygis yra 50 cm žemesnis nei minimalus reikalaujamas", - sako ji.

"Jie nustojo nuomoti valtis, o daugelis savininkų buvo priversti ištraukti savo valtis iš vandens. Rugpjūčio 13 d. numatytas Tisos ežero perplaukimo renginys buvo atšauktas."

Tisa ribojasi su Hortobagio nacionaliniu parku - lygumų ir pelkių kraštovaizdžiu, turinčiu UNESCO pasaulio paveldo statusą. Gyvuliai čia buvo vedami ganytis jau maždaug 2000 metų.

"Tai vienas iš [Vengriją] apibūdinančių bruožų... Skauda širdį matant, kaip jis pamažu džiūsta, kaip paukščiai ėmė vengti šios vietovės arba mažiau peri aplink nacionalinį parką", - sako Kravianszky.

Nuo sausros iki staigių potvynių

Kita sausros pusė yra staigūs potvyniai, kurie per pastarąsias kelias savaites smogė JAV: birželio mėnesį Yellowstone įvyko kartą per 500 metų, o šią savaitę Las Vegase žuvo du žmonės.

Barborini sako, kad jis nerimauja dėl Po šį rudenį. "Prieš dvejus metus sausio ir vasario mėnesiais vandens lygis buvo aukštas, nes, nukritus sniegui Alpėse, jis iš karto sušilo ir nusileido į neįprastą lygį", - sako jis.

"Per pastaruosius penkerius ar šešerius metus klimatas labai pasikeitė".

Neaiški ateitis

Elbės lygis taip pat yra istoriškai žemas.

 

"Kelionės sėdi pirmoje eilėje, nes klimato kaita vyksta mūsų lankomose vietose, ir, jei tai taps įprasta vasara, tai turės didžiulį poveikį mūsų pramonei.

Jei nebus imtasi skubių veiksmų dėl klimato kaitos, realybė tokia, kad ekstremalūs orai turės įtakos mūsų lankomoms vietoms ir bendruomenėms."

Tokios nuomonės laikosi "Intrepid Travel" poveikio aplinkai vadovė Susanne Etti, kuri šią vasarą vadina "skambučiu visam sektoriui". Ji ne vienintelė.

"Vietų, kuriose galime slidinėti, sumažėjo - po 20 metų tas pats bus ir su kruizais upėmis.

Nebebus net sniego patrankų, kurios galėtų padėti", - sako "Responsible Travel" generalinis direktorius Justinas Francisas.

Weedenas mano, kad Reino turizmui išsenkant, upių kruizų bendrovės ieškos kitų vietų.

"Laivai yra mobilūs, bendrovės nėra lojalios vietoms.

Jos judės ir ieškos naujų upių kruizų sričių, ne tik tradicinėse Europos šalyse", - sako ji.

Jos taip pat ieškos kitų upių. Ji sako, kad rinkos lyderė "Viking" pastaruosius kelerius metus "daug investavo į kruizus vandenynais".

Ji sako, kad šie metai parodė, jog "klimato kaita susijusi ne tik su karščiu, bet ir su vandeniu.

"Kadangi orai tampa vis labiau nenuspėjami, manau, kad įvyks tam tikras persitvarkymas".

Archyvų nuotr.

Archyvų nuotr.

Archyvų nuotr.

Sidebar placeholder