Vokietijos autobanas - pagaliau atėjo laikas nustatyti greičio apribojimą?
Vokietijos ADAC automobilių klubas protestavo prieš šią priemonę.
Nuo to laiko įvairūs bandymai įvesti bendrą greičio apribojimą buvo nesėkmingi. Tačiau dabar daugiau nei pusė vokiečių, įskaitant ADAC narius, pritaria greičio ribojimui.
Vis dėlto šis klausimas tebėra poliarizuojantis ir susiduria su dideliu pasipriešinimu. Bavarijos centro dešinioji Krikščionių socialinės sąjungos partija net paskelbė peticiją prieš šį apribojimą.
Greičio ribojimas greitkeliuose (beveik) visur, išskyrus Vokietiją
Tam tikruose Vokietijos autobanų ruožuose greitis ribojamas, tačiau tai taikoma tik 30 % greitkelių.
Greičio neribojamuose ruožuose vyriausybė rekomenduoja savanoriškai nustatyti 130 km per valandą maksimalų greitį, tačiau vairuotojai gali važiuoti tiek, kiek nori.
Greičio viršijimą Vokietijos greitkeliuose sportinių automobilių nuomos bendrovės netgi reklamuoja kaip turistinę atrakciją.
Kokia yra greičio apribojimo nauda?
Kuo lėčiau automobilis važiuoja, tuo mažiau degalų sunaudoja. Tai reiškia, kad ji taip pat išmeta mažiau teršalų, pavyzdžiui, klimatui kenkiančio anglies dioksido (CO2), azoto oksidų ir kietųjų dalelių.
Vokietijos aplinkos agentūros (UBA) skaičiavimais, greitkeliuose apribojus greitį iki 120 kilometrų per valandą, būtų sutaupyta 4,5 mln. tonų CO2 ekvivalento ir tai reikštų 2,9 proc. mažesnį išmetamųjų teršalų kiekį, palyginti su 2018 m. lygiu.
Jų skaičiavimais, šis rodiklis galėtų padidėti iki 6,7 mln. tonų ir 4,2 proc. išmetamųjų teršalų kiekio, jei greičio apribojimas taip pat paskatintų žmones persėsti į traukinius, rinktis trumpesnius maršrutus ar net apskritai atsisakyti tam tikrų kelionių.
O jei greičio apribojimas valstybiniuose keliuose būtų sumažintas nuo 100 iki 80 kilometrų per valandą, būtų galima sutaupyti iki 8 mln. tonų CO2 ekvivalento.
Greičio apribojimo šalininkai taip pat teigia, kad dėl tokio apribojimo sumažėtų avarijų skaičius, nes važiuojant lėčiau sutrumpėja automobilio stabdymo kelias.
Taip pat sumažėtų triukšmo tarša, nes važiuojant 100 kilometrų per valandą greičiu garsas yra maždaug perpus mažesnis nei važiuojant 130 kilometrų per valandą greičiu.
Jie taip pat pabrėžia, kad tai leistų vienu metu kelyje važiuoti daugiau automobilių, todėl sumažėtų spūstys, ypač jei automobiliai važiuotų ne didesniu kaip 100 kilometrų per valandą greičiu.
Kokie yra argumentai prieš greičio ribojimą?
Vokietijos ekonomikos instituto atliktos analizės duomenimis, 77 proc. žmonių Vokietijos greitkeliuose jau dabar savanoriškai važiuoja lėčiau nei 130 kilometrų per valandą greičiu.
Tačiau, draudimo grupės "Allianz" atliktos apklausos duomenimis, greičio ribojimui dažniau nepritaria vyrai, taip pat jaunesni nei 24 metų amžiaus ir dažnai vairuojantys asmenys (per metus nuvažiuojantys daugiau nei 50 000 kilometrų), motyvuodami nuogąstavimais dėl didesnių spūsčių ir ilgesnės kelionės trukmės.
Kiek avarijų būtų galima išvengti apribojus greitį Vokietijos greitkeliuose, nėra iki galo aišku.
ADAC duomenimis, Vokietijoje greitkeliuose neįvyksta daugiau sunkių avarijų nei šalyse, kuriose greitis ribojamas.
Palyginus žuvusiųjų skaičių, tenkantį vienam nuvažiuotam greitkelio kilometrui, matyti, kad 2020 m. Prancūzijoje, Jungtinėse Amerikos Valstijose ir Čekijoje žuvo daugiau žmonių nei Vokietijoje.
Vis dėlto, vertinant absoliučiais skaičiais, 2020 m. Vokietijoje žuvo daugiausia žmonių - 317 autobanuose.
Kas pritaria greičio ribojimui Vokietijoje?
Greičio ribojimo reikalavo aplinkosaugos organizacijos, taip pat Vokietijos Šiaurės Reino-Vestfalijos žemės policijos profsąjunga ir Vokietijos eismo įvykių aukų paramos asociacija.
Jos taip pat remia greičio ribojimo valstybiniuose keliuose sumažinimą iki 80 km per valandą, o tai, draudimo sektoriaus nuomone, padėtų padidinti saugumą.
Tarp politinių partijų pasiūlymą parėmė žalieji, centro kairioji Socialdemokratų partija (SPD) ir Kairiųjų partija. Šiuo metu daugiau nei pusė vokiečių važiuoja už greičio apribojimo.
Kas prieštarauja greičio ribojimui?
Konservatyvioji Krikščionių demokratų sąjunga ir Krikščionių socialinė sąjunga, kraštutinių dešiniųjų partija "Alternatyva Vokietijai" ir neoliberali Laisvoji demokratų partija (FDP) nenori greičio ribojimo.
Priešininkai mano, kad jis turėtų mažai įtakos aplinkai ir ribotų asmens laisvę.
FDP, kuri kartu su žaliaisiais ir SPD sudaro federalinę vyriausybę, jau koalicinėje sutartyje pasisakė prieš greičio ribojimą. Ji taip pat užsakė priešingą Vokietijos aplinkos apsaugos agentūros atliktam tyrimui, kuriame buvo pateikti gerokai mažesni CO2 mažinimo skaičiai.
Tačiau buvo suabejota priešingos studijos patikimumu, nes ją parengė klimato skeptikai akademikai. Ją kritikavo Vokietijos aplinkos agentūra, aplinkosaugos asociacijos ir kitos politinės partijos.
Vokietijos klimato kaitos veiksmų akte nėra greičio apribojimo
2021 m. priimtame Klimato veiksmų akte nustatyta, kad Vokietija iki 2030 m. turi sumažinti išmetamą šiltnamio efektą sukeliančių dujų kiekį 65 %, o iki 2040 m. - 88 %, palyginti su 1990 m. lygiu.
Įvykdžius akto reformą, dabar per didelį išmetamą ŠESD kiekį, pavyzdžiui, transporto sektoriuje, galima kompensuoti kitur, pavyzdžiui, naudojant daugiau atsinaujinančiosios energijos. Įstatyme neminimi greičio apribojimai.
Šis straipsnis iš pradžių buvo parašytas vokiečių kalba.
Ką per didelis eismas daro mūsų aplinkai ir mums
Eismo spūstys kenkia aplinkai, ekonomikai ir mūsų sveikatai. Čia pateikiamos didžiausios eismo spūsčių pasekmės ir vietos, kuriose žmonės kenčia labiausiai.
Šaltiniai:
Greičio ribojimo ataskaita, Štutgarto universitetas (2023 m.) (vokiečių kalba): https://www.isv.uni-stuttgart.de/vuv/publikationen/downloads/ISV_2023_UBA-FV_Gutachten_FDP_Tempolimit_20230303.pdf
Greitis kaip eismo įvykių priežastis (vokiečių kalba): https://www.udv.de/resource/blob/112634/81f8e441aadad1d01047e5510233f5b1/neuer-inhalt-2--data.pdf
FDP prieš greičio ribojimą (vokiečių kalba): https://www.fdpbt.de/kurzstudie-tempolimit-autobahnen
Rašyti komentarą