Gruodį vyks trys šiais metais paskutiniai „Esminių mazgų“ renginiai
Gruodžio 4 d. aktoriai kvies į „Teatro be uždangos“ susitikimą, gruodžio 6 d. spektaklis „Vakarų krantinė“ bus rodomas su pritaikymu žmonėms, turintiems klausos negalią, o gruodžio 17 d. vyks „Taško teatro“ spektaklio 1–4 klasių mokiniams „Trijulė aukštyn kojom“ premjera.
Proga pamatyti už personažų slypinčius žmones
Praėjusį sezoną aktorių iniciatyva prasidėję neformalūs susitikimai su publika, skirti pokalbiams apie spektaklius, teatrą ir meną apskritai, sulaukė didelio susidomėjimo, tad buvo nutarta juos rengti reguliariai, net bendru dalyvių nutarimu išrinktas šių susitikimų pavadinimas – „Teatras be uždangos“.
Į pokalbius susirenkantys aktoriai, kiti įvairių teatro padalinių darbuotojai ir žiūrovai paprastai atspirties tašku pasirenka kurį nors spektaklį – apie jį galima diskutuoti su jame vaidinančiais aktoriais, techninio personalo atstovais ir kt.
Šįkart labai simboliškai, metų ratui baigiant apsisukti, aktoriai Karolis Maiskis, Eglė Barauskaitė, Vaidas Jočys ir Jonas Baranauskas kvies kalbėtis apie atsisveikinimus – spektakliai sukuriami, gyvuoja, bet ilgainiui visi kažkada pasitraukia nuo scenos.
„Viena, kalbėti apie esamus spektaklius, visai kas kita – apie nueinančius. Tai – jautri tema ir įdomi. Ar menas gali turėti galiojimo laiką?“ – mintimis apie būsimą susitikimą dalinosi aktorius J. Baranauskas.
Šį pusmetį atsisveikinta su dviem – „Saulės vaikais“ (rež. L. Groza) ir „Varovais“ (rež. E. Seņkovs).
Aktorius minėjo laukiantis „Teatro be uždangos“, nes tai reta proga aktoriams ir teatro lankytojams susitikti neformaliai, „manau, kad kaip mums įdomu išgirsti žiūrovų nuomonę apie teatrą iš jų pačių lūpų, taip ir jiems įdomu mus, aktorius, pamatyti be personažų kaukių“.
Anot J. Baranausko, žiūrovų nuomonės ir pastebėjimai būna labai įvairūs, kartais visai kitokie nei teatro kitikų, „teatro profesionalai spektaklius vertina remdamiesi vienokiais kriterijais, o žiūrovas juos mato kitaip, jie košia spektaklį per savo gyvenimo patirtis, kartais tapatindamiesi su jiems rezonuojančiais personažais – taigi, tai labai įdomu. Ir labai naudinga mums, aktoriams, kartais net ir viena pastaba, vienas komentaras gali palikti ryškų įspūdį, priversti susimąstyti“.
Tokiu būdu, J. Baranausko žodžiais, jis po pokalbio su žiūrovais, asmeniškai pažinojusiais Joną Meką, šiek tiek kitų niuansų pamatė ir savo vaidmenyje spektaklyje „Lost Lost Lost“ (rež. M. Borczuch), kur kūrė būtent J. Meko personažą.
„Susitikę taip pat mažiname atskirtį tarp scenos ir žiūrovų, žmonės laisvai gali klausti jiems svarbių klausimų, kurių gal nedrįstų paklausti formalesnėje situacijoje. „Teatras be uždangos“ reikalingas tam, kad menas nebūtų menui, kad ieškotume bendrystės“, – apibendrino J. Baranauskas.
Naujausiai pritaikytas spektaklis
Šalia jau esančių repertuare pritaikytų spektaklių, žmonėms su klausos ir regos negaliomis šį pusmetį buvo įtrauktas ir vienas naujausių bei daugiausiai apdovanojimų turintis teatro spektaklių „Vakarų krantinė“ (rež. A. Juška).
Spalio viduryje jis buvo parodytas tiek su pritaikymu, turintiems regos negalią, tiek su pritaikymu, turintiems klausos negalią. Gruodžio 6 d. spektaklis bus rodomas su pritaikymu žmonėms, turintiems klausos negalią.
Tai reiškia, kad jo veiksmą lydės specialūs surtitrai, kuriuose pateikiama ne tik tai, ką scenoje sako aktoriai, bet ir pažymimi kiti spektaklio eigai svarbūs garso elementai, muzika.
Šie surtitrai žiūrovams taip pat padeda suprasti ir tai, kaip aktoriai kalba – gali būti pažymima, koks jų balso tonas, emocija.
Šiuo metu Klaipėdos dramos teatro repertuare yra septyni spektakliai su pritaikymu ir šis sąrašas nuolat pildomas.
Premjera vaikams apie kito priėmimą
Paskutinis šį pusmetį „Esminių mazgų“ ciklo renginys – svečių premjera vaikams. Gruodžio 17 d. „Taško teatras“ pristato judesio spektaklį apie draugystę „Trijulė aukštyn kojom“ pagal vokiečių dramaturgo Carsten Brandau pjesę. Jo režisierė ir choreografė Agnija Šeiko
„Spektaklis atsirado iš to, kad mums kilo scenografinė idėja, jog būtų smagu scenoje panaudoti batutus, juk kiek daug triukų galima ant jų daryti, – spektaklio ištakas pristatė jame vaidinanti Klaipėdos dramos teatro aktorė Samanta Pinaitytė. – Be to, „Taško teatras“ į žiūrovą eina per socialines temas ir šįkart norėjome kalbėti apie atskirtį plačiąja prasme, kuomet į savo ratą nenorime priimti bent kiek išsiskiriančių žmonių, pavyzdžiui, net mikčiojimas tampa pagrindu atstūmimui.“
Spektaklio pasaulyje veikia trys personažai – Pirmulė, Antrulė ir Trijulė. Pirmulė turi labai aiškias taisykles tam, kokia turi būti aplinkinio pasaulio tvarka ir griežtai jų laikosi, Antrulė patenkinta seka tomis taisyklėmis, bet tuomet pasirodo į duetą chaosą ir disbalansą įnešanti Trijulė.
„Spektaklio eigoje per judesį ieškome interpretacijos, kaip kalbėti apie kitoniškumą ir tarpusavio santykį – kaip priimti kitą žmogų ir kaip per tą naują ryšį papildyti save“, – pasakojo S. Pinaitytė.
Aktorė taip pat pasakojo, kad kuriant spektaklį į pagalbą buvo pasikviesta psichologė Aušra Gudjonytė, ji padėjo pasitikrinti, kaip geriausia kalbėti ir susikalbėti, bendradarbiaujant su ja buvo paruošta ir informacinė internetinė skrajutė – atėjusieji į „Trijulė aukštyn kojom“ galės nusiskenuoti QR kodą ir ją pasiekti internete. Skrajutė skirta tėvams, joje informacija, kaip kalbėti su savo vaikais apie įvairias negalias, sutrikimus.
S. Pinaitytė dalyvauja ir kituose „Esminių mazgų“ renginiuose – ji viena iš kūrybinių dirbtuvių žmonėms su negalia vedėjų, kalbėdama apie „Trijulę aukštyn kojom“ aktorė minėjo, kad šio spektaklio kūrybinis procesas leido papildyti įvairių ryšio kūrimui ir vienas kito pažinimui skirtų žaidimų bagažą, kuris labai pravers rengiant tolimesnes kūrybines dirbtuves.
Klaipėdos dramos teatre nuo 2023 m. inauguruota „Esminių mazgų“ iniciatyva aprėpia visą į bendruomenės įtrauktį ir sutelktį nukreiptų veiklų spektrą: spektakliai su pritaikymu, aktorių vedamos kūrybinės dirbtuvės žmonėms su įvairiomis negaliomis, išvykstamieji pjesių skaitymai, neformalūs teatru besidominčios bendruomenės ir aktorių susitikimai.
Rašyti komentarą