Vairavimo instruktoriams nejuokinga: „nepilnamečiai galvoja, kad kelyje turi kelias gyvybes“

Į Lietuvos miestų gatves vis dažniau išrieda mopedai, keturračiai ir mikroautomobiliai. Juos vairuoja ne tik suaugusieji, bet ir 15 ar 16 metų paaugliai, kurie, įgiję teisę vairuoti AM ar B1 kategorijų transportą, tampa pilnateisiais eismo dalyviais. Tačiau kyla klausimas: ar šios priemonės tikrai saugios?

„Šios transporto priemonės yra techniškai ribotos – jų galia ir greitis gerokai mažesni nei lengvųjų automobilių, bet tai dar nereiškia, kad dėl to jos savaime yra saugesnės. Net važiuojant nedideliu greičiu, patekus į eismo įvykį galima rimtai susižaloti, o nepamirškime, kad kai kurie jaunuoliai transporto priemones mėgsta „pačipuoti“, kad pašalintų gamyklinius greičio apribojimus“, – sako 32 metus vairavimo instruktoriumi dirbantis Tomas Rinkevičius.

Ekspertai atviri – transporto priemonės, į kurias sėda vairavimo patirties dar neturintys jaunuoliai, dėl savo konstrukcijos dažnai yra mažiau saugios nei įprasti automobiliai. Be to, visų rizikų deramai neįvertina ir patys vairuotojai. Ekspertai atkreipia dėmesį į didžiausias rizikas bei pataria, kaip vairuoti saugiau.

Negalingos, bet ar saugios?

Lietuvoje mopedus ir keturračius su AM kategorijos teisėmis galima vairuoti jau nuo 15 metų. Tai – mažo galingumo transporto priemonės, kurių maksimalus greitis siekia iki 45 km/val., variklio tūris – ne daugiau nei 50 cm³, o galia – iki 4 kW. Šiek tiek galingesni mikroautomobiliai tampa prieinami vairuoti nuo 16 metų, įgijus B1 kategorijos pažymėjimą.

Instruktoriaus teigimu, didelę riziką lemia šių priemonių konstrukcija ir ribotos saugumo sistemos.

„Lengvieji automobiliai turi tvirtą kėbulą, kuris avarijos metu apsaugo vairuotoją ir keleivius. Mopedai tokio rėmo neturi, o keturračių ar mikroautomobilių konstrukcijose dažnai naudojamos pigesnės medžiagos – plonesnis metalas ar net plastikas. 

Tad nenuostabu, kad rimtesnio susidūrimo metu tokia transporto priemonė gali tiesiog subyrėti“, – sako instruktorius.

Be to lengvieji automobiliai turi gausybę papildomų saugumo priemonių – stabdžių sistemas (ABS, ESP), oro pagalves, naujesni modeliai – juostų laikymosi, saugaus atstumo palaikymo ar avarinio stabdymo sistemas. 

Tuo tarpu mopedai ir keturračiai dažniausiai apsiriboja tik bazinėmis funkcijomis, todėl svarbu naudoti ir asmenines apsaugos priemones.

Šiandien galima įsigyti ne tik šalmą, bet ir specialias striukes su integruotomis oro pagalvėmis – dėl saugumo jas galima dėvėti ir mikroautomobiliuose, jei juose nėra oro pagalvių, priduria instruktorius.

Mitas: jas suvaldyti lengviau

Nors mopedus, keturračius ir mikroautomobilius renkasi ir suaugusieji, dažniausiai šios transporto priemonės pristatomos kaip puiki pirmoji transporto priemonė jaunimui – dėl mažesnių gabaritų ir, neva, paprastesnio valdymo. Tačiau ar tikrai jas valdyti lengviau, ypač netikėtose, nestandartinėse situacijose?

„Dažnai juokaujama, kad tokias mažas mašinėles lengva apversti ar kad jas gali nupūsti stipresnis vėjas – bet iš tiesų tai yra tiesa. Dėl mažo svorio šios transporto priemonės reikalauja ypatingo atsargumo posūkiuose. Jei greitis per didelis, o manevras – staigus, apvirtimo rizika tampa labai reali“, – pasakoja instruktorius.

Be to, tokie stiprūs vėjai ir nenuspėjamos oro sąlygos, kokias dažnai matėme šį pavasarį, mikroautomobilius veikia kur kas labiau nei įprastus lengvuosius automobilius, priduria ekspertas. 

Ypač pavojinga tokiu oro mikroautomobiliu važiuoti per tiltus, kur patenkama į vėjo srautą ne tik iš šonų, bet ir iš apačios bei viršaus. Tokiais atvejais geriau susilaikyti nuo kelionių lengvomis transporto priemonėmis ir objektyviai įsivertinti savo vairavimo įgūdžius.

Būtent todėl, kad šias priemones valdyti nėra taip paprasta, kaip gali pasirodyti iš pirmo žvilgsnio, praktika yra būtina. O jos, kaip pastebi instruktorius, jauniesiems vairuotojams dažnai dar trūksta.

Saugumą lemia ne pažymėjimas, o sąmoningumas

Norint vairuoti mikroautomobilius nuo 16 metų ir gauti B1 kategorijos teises, reikia išlaikyti teorijos ir praktikos egzaminus „Regitroje“. Tuo metu AM kategorijos teisėms, su kuriomis leidžiama vairuoti mopedus ir keturračius nuo 15 metų, pakanka išlaikyti teorijos egzaminą. Tai reiškia, kad paauglys į gatvę išvažiuoti gali neturėdamas realios patirties.

Vis dėlto, kaip pabrėžia instruktorius, problema slypi ne tik teisiniuose reikalavimuose, bet ir pačių jaunuolių požiūryje bei brandume. Tai jis pastebi mokydamas 16-mečius vairuoti motociklus.

„Vienas mano mokinys po užsiėmimų motociklų aikštelėje, prieš pirmą kartą išvažiuodamas į miestą rimtai paklausė: „Instruktoriau, kiek gyvybių turiu?“. Iš pirmo žvilgsnio tai skamba kaip pokštas, bet tai atspindi realybę – nemaža dalis jaunimo tiesiog nesuvokia, kokiame intensyviame ir pavojingame eisme teks dalyvauti. Jie dažnai pervertina savo gebėjimus“, – sako T. Rinkevičius.

Pasak jo, jaunuoliai teorines žinias iškala puikiai, tačiau trūksta praktinių įgūdžių ir, svarbiausia – atsakomybės. Būtent todėl jam sunku įsivaizduoti, kaip bendrame eisme gali dalyvauti 15-mečiai, niekada nesitreniravę vairuoti net ir paprastesnės transporto priemonės.

Didelę įtaką, anot instruktoriaus, daro ir tėvų požiūris. Jų pokalbiai su vaikais apie atsakingą dalyvavimą eisme bei rūpestis gali paskatinti ir nepilnamečius rimčiau žiūrėti į savo pirmųjų transporto priemonių vairavimą.

„Todėl, šešiolikmečiui su motociklu išvažiuojant į miestą, visada kviečiu tėvus įsėsti į mano automobilį, į keleivio vietą, ir kartu lydėti jaunuolį, kad tėvai patys pamatytų, kaip jų vaikas elgiasi realiame eisme. Nori dalyvauti labai nedidelė dalis, o tie, kurie ryžtasi, neretai susiima už galvos“, – pasakoja instruktorius.

Patenka į eismo įvykius

Tiek mopedams, keturračiams, tiek B1 kategorijos mikroautomobiliams galioja prievolė juos drausti privalomuoju civilinės atsakomybės draudimu.

„Kasmet sudarome apie 170 šių transporto priemonių draudimo sutarčių, maždaug trečdalis klientų papildomai renkasi ir pagalbos kelyje paslaugą. Dažniausiai jų vairuotojai – nepilnamečiai. 

Nors šio transporto eismo įvykių fiksuojame palyginti nedaug, vos keletą per metus, dėl trapios konstrukcijos jų metu padaroma žala neretai siekia tūkstantį eurų ir daugiau“, – pasakoja ne gyvybės draudimo bendrovės „Compensa Vienna Insurance Group“ Žalų departamento vadovas Mindaugas Balinskas.

Jo teigimu, didžiausią žalą dažniausiai sukelia susidūrimai su kitomis transporto priemonėmis keliuose: dėl trapios konstrukcijos daugelis modelių tiesiog subyra ir dažnu atveju jų nebeverta remontuoti. Vidutinė išmokama žala siekia apie 1 500 eurų, bet būna ir tokių atvejų, kai nuostoliai peržengia 8 000 eurų ribą.

Draudimo ekspertas taip pat pabrėžia, kad mopedams, keturračiams ir mikroautomobiliams, kaip ir visoms kitoms transporto priemonėms, draudimo įmokos dydis priklauso nuo daugybės veiksnių – vairuotojo amžiaus, patirties, registracijos vietos, eismo pažeidimų istorijos bei techninių transporto priemonės parametrų. Tačiau, jei priemonę vairuoja nepilnametis, rizika automatiškai laikoma didesne ir tai atsispindi draudimo sąlygose bei kainodaroje.

Kaip dalyvauti eisme saugiau?

Ekspertai vieningai sutaria – praktika ir suvokiama atsakomybė vairuojant šias lengvąsias transporto priemones yra būtina, todėl, net jei niekas nereikalaja praktinio egzamino, rekomenduoja prieš dalyvaujant realiame pasipraktikuoti.

„Pirmieji važiavimai neturėtų vykti didmiesčių gatvėmis, tarp intensyvaus srauto. Patariu pradėti savaitgalį, kai eismas ramesnis, pasirinkti užmiesčio kelius ar net žvyrkelius – taip lengviau išmokti valdyti transporto priemonę, pajusti jos reakcijas, stabdymo ir įsibėgėjimo ypatumus. Jei planuoja vairuoti nepilnametis, geriausia kad jį iš pradžių prižiūrėtų suaugęs šeimos narys“, – sako vairavimo instruktorius.

Taip pat svarbu nepamiršti laikytis saugaus atstumo nuo kitų transporto priemonių, įvertinti atvažiuojančio automobilio greitį, ypač įsijungiant į pagrindinį kelią ar važiuojant iš šalutinio. Mopedai ir mikroautomobiliai įsibėgėja lėtai, todėl prieš manevrą būtina realistiškai įsivertinti, ar tikrai spėsite saugiai įsilieti į srautą.

Taip pat rekomenduojama vengti nereikalingų manevrų – „nenardyti“ tarp juostų, nekeisti jų be būtinybės. Kuo mažiau rizikingų judesių – tuo didesnė saugumo tikimybė.

Rašyti komentarą

Plain text

  • HTML žymės neleidžiamos.
  • Linijos ir paragrafai atskiriami automatiškai
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.
Sidebar placeholder