Vandeniliu varomi, ar elektromobiliai?

Ar vandeniliu varomi automobiliai yra geresnis pasirinkimas nei elektromobiliai?

Baterijomis varomų elektromobilių pardavimai visoje Europoje auga, o remiantis kasmetine "Global Electric Vehicle Outlook" apžvalga, šiuo metu kiekvieną savaitę jų parduodama daugiau nei per visus 2012 m., - skelbia euronews.com.

Tačiau, nepaisant didėjančio populiarumo, pagrindinių baterijų komponentų, įskaitant ličio, nikelio ir kobalto, trūkumas gali kelti grėsmę tiekimui.

Taigi, ar ne laikas sutelkti dėmesį į vandeniliu pagrįstą energiją?

Priešingai nei Europoje, kur parduodama vos keletas vandenilinių automobilių ir veikia maždaug 228 degalinės, Azijoje akcentai statomi ant vandenilio.

Japonijos vyriausybė planuoja, kad iki 2030 m. keliuose važinės 800 000 vandenilinių transporto priemonių, o Kinija užsibrėžė ambicingą tikslą - iki 2035 m. jų bus 1 mln.

Tikėtina, kad šie pirmieji dalyviai sumažins sąnaudas, padidins apimtis ir plėtos tiekimo grandinę.

Automobilių gamintojai taip pat nėra vieningi ir, išskyrus "Toyota" ir "Hyundai", tik nedaugelis investuoja į vandenilį.

Tačiau pastaruoju metu BMW atnaujina susidomėjimą ir mano, kad vandeniliu varomi automobiliai turėtų būti greta akumuliatorinių elektrinių automobilių.

Jie planuoja nuo šių metų pabaigos visame pasaulyje paleisti nedidelį skaičių BMW iX5 vandenilinių automobilių, kurie iš pradžių bus skirti bandymams.

"Vandenilis, kaip universalus energijos šaltinis, vaidina svarbų vaidmenį kelyje į klimato neutralumą", - sakė "BMW AG" valdybos pirmininkas Oliveris Zipse.

Stellantis grupė taip pat ėmėsi ribotos komercinių vandenilinių mikroautobusų gamybos.

Tačiau ne visi su tuo sutinka; "Mercedes", kaip ir "Audi", atšaukė planus pateikti rinkai vandenilio kuro elementais varomus automobilius.

Kuo skiriasi elektromobilis nuo vandenilinio automobilio?

Organizatorių nuotr.

Organizatorių nuotr.

Paprasčiau tariant, akumuliatorinis elektrinis automobilis varomas elektra, kuri kaupiama akumuliatoriuje ir įkraunama prisijungus prie elektros tinklo.

Vandenilio kuro elementais varomas elektrinis automobilis pats gamina elektros energiją, vykstant cheminei reakcijai kuro elementų kamine.

Ši elektra maitina ratų variklius, o vienintelė išmetamoji medžiaga yra vandens garai.

Vandenilio kuro elementais varomi automobiliai papildomi degalais tam tikrose degalinėse.

Vandenilinio automobilio grožis yra tas, kad degalų galima pripildyti per tiek pat laiko, kiek reikia benzininiam ar dyzeliniam automobiliui pripildyti, pasiekti panašų nuvažiuojamą atstumą, ir visa tai - neišmetant jokių teršalų.

Taigi, kodėl vandenilis sunkiai įsitvirtina?

Su vandeniliu susiję keli iššūkiai: nuo mažo efektyvumo iki didelių sąnaudų.

Mažas efektyvumas dėl didelių energijos nuostolių

Švariausias vandenilio gamybos būdas yra elektrolizė - elektros energijos naudojimas vandeniui skaidyti į vandenilį ir deguonį.

Tačiau šis procesas reikalauja daug energijos, o jo efektyvumas gerokai mažesnis nei 100 proc.

Kol vandenilis gabenamas į degalinę, patiriama dar daugiau nuostolių, ir net jei pavyksta apeiti gabenimo etapą, sandėliavimo išlaidos taip pat yra didelės.

Apskaičiuota, kad kol išvažiuojate į kelią ir vandenilis automobilyje paverčiamas elektra, sunaudojama tik apie 38 proc. pradinės elektros energijos.

Prasta infrastruktūra

Pagrindinis vandenilinių automobilių privalumas yra tas, kad jie gali būti pripildyti degalų per kelias minutes, tačiau, nepaisant to, kad vandenilis yra labiausiai paplitęs elementas visatoje, rasti vietą, kur būtų galima pripildyti vandenilinį automobilį degalų, yra labai sunku.

Čia ir slypi vandenilio problema: kas pirks vandenilinius automobilius, jei nėra degalinių?

O kas investuos į degalines, jei nebus automobilių?

Pradinė vandenilio infrastruktūros kūrimo investicijų rizika yra per didelė vienai bendrovei, todėl tikėtina, kad šiai problemai spręsti prireiks planavimo ir koordinavimo, kuriame dalyvautų vyriausybės, pramonės atstovai ir investuotojai.

Vandenilis yra labai degus

Vandenilis yra labai degus, jį sunku sandėliuoti, o įvykus avarijai kyla pavojus saugumui.

Tačiau automobilių gamintojai, pavyzdžiui, "Toyota", tvirtina, kad kuro elementais varomi elektromobiliai yra tokie pat saugūs kaip ir įprastos transporto priemonės.

Japonijos automobilių gamintoja daug metų bandė vandeniliu varomus automobilius ekstremaliomis sąlygomis ir temperatūroje, kad užtikrintų, jog juos galima naudoti saugiai ir patikimai.

Kokius vandeniliu varomus automobilius galite įsigyti?

Nors nauji elektromobiliai pasirodo reguliariai, Europoje galima įsigyti tik du vandenilinius automobilius: "Hyundai Nexo" visureigį ir "Toyota Mirai".

Vandenilinius automobilius ne tik brangu įsigyti, bet ir brangiai kainuoja jų degalai.

Jų kaina, palyginti su elektromobilio įkrovimo kaina, įvairiose šalyse taip pat labai skiriasi.

Kokia ateitis laukia vandenilinių ir elektrinių automobilių?

Kol kas dar neaišku, ar abiem technologijoms yra vietos.

Šie automobiliai nėra be problemų: juos pirkti brangu, o įkrauti gali prireikti nemažai laiko.

Be to, elektriniai automobiliai gali neišmesti jokių išmetamųjų dujų, tačiau baterijų energijos šaltiniai, jų komponentų perdirbimas ir transporto priemonių bei baterijų gamyba prisideda prie anglies dioksido išmetimo.

Be to, dėl daugelio žaliavų gavybos kyla etinių ir aplinkosaugos problemų.

Tačiau dėl to, kad nėra vandenilio degalų papildymo infrastruktūros, dėl problemų, susijusių su degalų gabenimu, ir dėl to, kad vandenilinei transporto priemonei išjudinti reikia daug daugiau energijos nei baterijomis varomai elektrinei transporto priemonei, kol kas ateitis priklauso baterijomis varomoms elektrinėms transporto priemonėms.

toyota

"Toyota" investuoja į vandenilį.

Sidebar placeholder