Europos Komisija gali sulaukti didžiausio maišto: naujas tabako akcizų planas gali sužlugdyti Europą
EU Reporter gautame laiške Europos Komisijos pirmininkei Ursulai von der Leyen ir komisarui Wopke Hoekstra industrijos atstovai teigia, kad EK „peržengė reguliavimo ribas“ ir imasi ideologinių sprendimų, kurie ignoruoja tiek ekonominius argumentus, tiek jos pačios užsakytose studijose pateiktus įspėjimus.
Pasak jų, naujoji politika kertasi net su Mario Draghi konkurencingumo ataskaitoje pabrėžtomis rekomendacijomis.
Sektorius, kuris remia 2,1 mln. darbo vietų, skelbia pavojų
Tabako ir nikotino produktų vertės grandinė visoje ES sukuria:
- 2,1 mln. darbo vietų,
- prisideda 224 mlrd. eurų prie ES BVP,
- kasmet sumoka 112,9 mlrd. eurų mokesčių.
Jų teigimu, jei Komisija prastumtų siūlomą mokesčių paketą, jis turėtų ilgalaikių padarinių: kai kuriose šalyse įvyktų ekonominis nuosmukis, gerokai išplėstų organizuoto nusikalstamumo tinklai, o inovacijos, padedančios rūkaliams pereiti prie mažiau kenksmingų alternatyvų, būtų sunaikintos.
Komisija kaltinama, kad siūlo „blogiausius“ modelius kaip bendrą ES standartą
Pagrindinis nepasitenkinimas kyla dėl Komisijos plano drastiškai padidinti minimalius akcizus:
- cigaretėms – 140 %,
- smulkiai pjaustytam tabakui – 260 %,
- elektroninėms cigaretėms, nikotino maišeliams ir kaitinamajam tabakui – taip pat reikšmingai.
Tai ypač prieštaringa, nes šiuos produktus nemažai Europos valstybių propaguoja kaip mažesnės rizikos alternatyvas rūkalams.
Pramonė atkreipia dėmesį, kad EK mokesčių departamentas esą „aklai kopijuoja“ labiausiai nepavykusius nacionalinius modelius:
Prancūzijos pavyzdys – „nacionalinė katastrofa“
- net 40 % cigarečių suvartojama nelegaliai,
- kasmet prarandama 9,5 mlrd. eurų mokesčių,
- rūkymo paplitimas išlieka 27 %, nors mokesčiai rekordiškai dideli.
Nyderlandai – „pavyzdinis politikos žlugimas“
45 % suvartojamų produktų nėra įsigyjama šalies teritorijoje,
prarasta 900 mln. eurų mokesčių,
cigarečių suvartojimas... išaugo po kainų šuolio.
Nepaisant šių duomenų, Komisija, regis, vertina juos ne kaip įspėjimą, o kaip modelį, kurį verta standartizuoti visoje ES.
Organizuotas nusikalstamumas būtų pagrindinis laimėtojas
Laiške cituojama KPMG 2024 m. ataskaita: Europos rinkoje suvartojama apie 52 mlrd. nelegalių cigarečių, o tai valstybėms kainuoja 19 mlrd. eurų mokesčių.
Nelegalios gamyklos jau dabar veikia tiek pačioje ES, tiek kaimyniniuose regionuose, o milžiniški siuntų srautai atkeliauja iš Kinijos ir Šiaurės Afrikos.
Pramonės atstovai įsitikinę: jei TED būtų priimta dabartine forma, tai sukurtų „aukso amžių“ kriminalinėms struktūroms.
Valstybių vidaus reikalų ministerijos esą rengia vidinius vertinimus, kuriuose perspėja, kad direktyva gali destabilizuoti pasienio kontroles ir padidinti gaujų aktyvumą.
Infliacija, nelygybė ir politinės pasekmės
Komisijos pačios atliktas poveikio vertinimas rodo, kad TED padidintų ES infliaciją 0,5 %. Toks skaičius – itin jautrus laikotarpiu, kai europiečiai vis dar kenčia nuo pragyvenimo išlaidų krizės.
Laiške pabrėžiama, kad didžiausia našta kristų:
- žemų pajamų gyventojams,
- mažesnes pajamas gaunančioms valstybėms,
- mažmenininkams, ūkininkams, gamintojams ir logistikos sektoriui.
„Europa jau praranda konkurencingumą. Ši politika tik paspartina nuosmukį“, – rašoma laiške.
Politologų teigimu, tokie sprendimai gali dar labiau pakurstyti rinkėjų nepasitenkinimą ir paskatinti populistinių partijų augimą daugelyje ES valstybių.
Kritika: ignoruojamas mokslas ir žalos mažinimo principai
Didžiausia mokslinė kritika nukreipta į tai, kad EK nenori atskirti:
- tradicinių deginamųjų cigarečių (didelės rizikos),
- alternatyvų, kurių žala įrodyta ženkliai mažesnė (pvz., elektroninių cigarečių, kaitinamojo tabako produktų).
Apkrovus visus produktus vienodais ar panašiais mokesčiais:
- neliktų paskatų rūkaliams pereiti prie mažesnės rizikos produktų,
- alternatyvos taptų finansiškai neprieinamos,
- vartotojai būtų stumiami į juodąją rinką,
- būtų pasiektas priešingas efektas nei siekiama – ES tikslas sumažinti rūkymą iki <5 % iki 2040 m. taptų praktiškai neįgyvendinamas.
Valstybės narės priešinsis – laukia politinė kova
Kelių valstybių – Graikijos, Portugalijos, Lenkijos, Slovėnijos, Rumunijos ir Baltijos šalių – vyriausybės jau perspėjo, kad siūlomas modelis atims iš jų fiskalinę autonomiją ir prieštaraus nacionalinėms sveikatos bei ekonominėms strategijoms.
Kadangi direktyvai būtinas vienbalsis pritarimas, ji gali tapti vienu didžiausių politinių susidūrimų per visą von der Leyen antrąją kadenciją.
Išvada: pirmoji rimta krizė naujajai Komisijai
TED direktyva tapo kur kas daugiau nei sveikatos ar ekonomikos dokumentas. Tai – Europos Komisijos gebėjimo:
- suderinti mokesčių politiką su realia ekonomine situacija,
- atsispirti ideologiniams sprendimams,
- atsižvelgti į narių interesų įvairovę,
- apsaugoti ES konkurencingumą
- išbandymas.
Kritikų teigimu, šis planas gali tapti milžiniška kliūtimi Europos ekonomikos augimui, sulėtinti inovacijas ir galiausiai nepateikti jokios esminės naudos visuomenės sveikatai.
eureporter.co
VE.lt prierašas"
Tabako sektorius vien Lietuvoje (Europos politikos inovacijų tarybos atliktas ir šiemet paskelbtas tyrimas)
- Kasmet sugeneruoja 1,7 mlrd. Eurų BVP, arba 2,4% viso šalies BVP.
- Sumoka daugiau nei 0,5 mlrd. Eurų mokesčių į valstybės biudžetą.
- Sukuria apie 27 tūkst. Šalies darbo vietų, arba 2% viso šalies užimtumo.
- Sumoka apie 700 mln. Eurų darbo užmokesčio, o atlygis šiame sektoriuje yra vidutiniškai 33 proc. aukštenis nei šalies.
- Beveik 800 mln. Eurų vertė sukuriama šalies eksportui arba 8% viso šalies maisto ir žemės ūkio eksporto produkcijos.

Rašyti komentarą