Į siuntų verslą įsilieja didžiosios e. prekybos platformos – jos jau ištrynė geografines ribas tarp šalių ir vartotojų

Baltijos regiono neaplenkia globalūs pokyčiai – augantys siuntų srautai iš Kinijos, didžiųjų e. komercijos žaidėjų atėjimas į vietos rinkas bei investicijos iš karto keliose šalyse.

Investuotojai perka ir prie logistikos verslo jungia stambias Vakarų Europos e. prekybos didmenininkes, mat būtent jos yra pagrindinė siuntų verslo varomoji jėga. 

Nors Lietuvoje per paštomatus jau siunčiama daugiau kaip 60 proc. visų siuntų, manoma, kad paštomatų rinkos dalis toliau augs, nes e. prekybos mastas dar atsilieka nuo ES vidurkio. 

Kita vertus, rinkos dalyviai tikina, kad konkurencija Lietuvos siuntų rinkoje yra daug didesnė nei Vakarų ir Vidurio Europoje. Nors dėl to laimi klientai, ištekliai mažinti kainas esą nėra beribiai. 

Traukiasi tradicinės paslaugos 

Tradicinių pašto paslaugų poreikis mažėja ne tik Lietuvoje, bet ir visose Europos šalyse. 

Statistika rodo, kad per pastaruosius penkerius metus tradicinių pašto paslaugų apimtys visoje Lietuvoje sumažėjo kone perpus. Vien pirmąjį 2023 m. pusmetį, palyginti su tuo pačiu laikotarpiu pernai, siunčiamų laiškų kiekiai susitraukė 36 proc.

Kartu matomas vis didesnis alternatyvių siuntimo kanalų, pirmiausia paštomatų, populiarėjimas tiek Lietuvoje, tiek kitose ES šalyse. 

Ryšių reguliavimo tarnybos (RRT) duomenimis, trečiąjį 2023 m. ketvirtį 60 proc. visų siuntinių Lietuvoje buvo pristatyta per paštomatus. 

„Pagrindinė tokio pokyčio priežastis – dažnėjantys apsipirkimai elektroninėse parduotuvėse“, – teigė Lietuvos pašto komunikacijos projektų vadovas Lukas Zadarackas.

Nepaisant naujų tendencijų, pagal apsipirkimus e. parduotuvėse Lietuva vis dar atsilieka nuo ES vidurkio. 

„Eurostat“ duomenimis, pernai internete per pastaruosius tris mėnesius pirko apie 46 proc. lietuvių, kai bendras ES rodiklis siekė 56 proc. 

„Matome daug erdvės tolimesniam internetinės prekybos, o kartu ir paštomatinių siuntų kiekio augimui ir ateityje“, – komentavo L. Zadarackas. 

Žengia į Latviją ir Estiją 

Atsižvelgdamas į šias tendencijas, Lietuvos paštas nuolat stiprina savo pozicijas paštomatinių siuntų segmente, čia veikdamas su „LP EXPRESS“ pašto ženklu.

Šiuo metu „LP EXPRESS“ turi daugiau nei 400 paštomatų 111 gyvenviečių Lietuvoje. Vien šių metų spalį pirmieji „LP EXPRESS“ paštomatai pradėjo veikti penkiose naujose Lietuvos vietovėse – Nidoje, Simne, Vėžaičiuose, Kaltinėnuose ir Neveronyse. Dviejuose iš šių miestelių – Kaltinėnuose ir Vėžaičiuose – iki šiol paštomatų paslauga gyventojams nebuvo teikiama. 

Pasak L. Zadaracko, 97 proc. siuntų „LP EXPRESS“ tinkle gavėjus pasiekia jau kitą darbo dieną.

„Tam, kad per „LP EXPRESS“ paštomatų tinklą sparčiai ir lengvai galėtų keliauti didesni siuntų kiekiai, šįmet išplėtėme 65 paštomatus populiariausiose vietose, dar 20 bus išplėsti artimiausiu metu. Ir toliau ne tik statome naujus paštomatus esamose teritorijose ten, kur matome didžiausią potencialą ir didžiausius siuntų srautus. Taip pat šiemet priėmėme sprendimą pradėti bendradarbiavimą su atviru paštomatų tinklu „UDrop“, taip išplėsdami galimybę klientams atsiimti siuntas jiems dar patogesnėse vietose“, – teigė Lietuvos pašto atstovas. 

Lietuvos paštas neapsiriboja vietine rinka ir žengia į kitas Baltijos šalis. Neseniai valstybės įmonė priėmė sprendimą „LP EXPRESS“ paštomatų plėtrą vykdyti Latvijos bei Estijos siuntų rinkose. 

Nuo 2024 m. pavasario visame Baltijos regione pradėsiantis veikti „LP EXPRESS“ paštomatų tinklas Latvijoje ir Estijoje bus pažįstamas „Unisend“ vardu.

Kaimyninėse šalyse iš pradžių pradės veikti apie 300 „Unisend“ paštomatų. Po šios plėtros Lietuvos pašto valdomą paštomatų tinklą trijose Baltijos šalyse sudarys daugiau kaip 700 paštomatų.

Plėtėsi visoje Lietuvoje 

Suomijos kapitalo bendrovė „Smartpost Itella“ šiemet vykdė paštomatų plėtrą visoje Lietuvoje – ne tik Lietuvos didmiesčiuose, bet ir mažesniuose regionų miestuose – Kuršėnuose, Alytuje, Marijampolėje ir kt. Iš viso šiemet įmonė įrengė 30 naujų paštomatų visoje Lietuvoje.

„Prioritetą teikiame toms vietovėms, kuriose „Smartpost“ paštomatų koncentracija yra mažesnė arba jų visai nėra, pavyzdžiui, pirmąjį paštomatą šį rudenį įrengėme ir Birštone“, – sakė „Smartpost Itella“ vadovas Baltijos šalims Gediminas Mickus.

Suomiai taip pat didino didžiausius srautus generuojančiose vietose paštomatų plotą pridėdami papildomus skyrelius. Iš viso pridėta naujų skyrelių 35 vietose įvairiuose Lietuvos miestuose, tokiu būdu jų skaičius praplėstas 30 proc. 

„Turime labai ambicingus strateginius tikslus tapti vienais iš lyderių Baltijos šalyse. Sėkmingai augame tiek dėl tarptautinių srautų, tiek ženkliai didindami aktyvumą Lietuvos rinkoje. Panašaus intensyvumo plėtrą planuojame ir 2024 m. – toliau investuosime į paštomatų plėtrą ir į infrastruktūrą“, – teigė G. Mickus. 

Įsigijo Nyderlandų didmenininkę 

Tarptautinė siuntų bendrovė „Venipak“ per pastaruosius keletą metų Baltijos šalyse į paštomatų tinklo plėtrą investavo apie 5 mln. eurų. Šiuo metu įmonė turi daugiau kaip 600 bekontakčių paštomatų: Lietuvoje – 251, Latvijoje – 201, Estijoje – 151. 

„Kiekvieną paštomatą plečiame atsižvelgdami į poreikį, pavyzdžiui, ruošdamiesi intensyviausiam sektoriaus sezonui, Lietuvoje praplėtėme 60 paštomatų ir įrengėme papildomų skyrelių siuntoms. Taip pat atnaujinome siuntų rūšiavimo terminalus bei praplėtėme visapusiško užsakymo išpildymo (angl. efulfillment) infrastruktūrą“, – teigė „Venipak“ vadovas Justas Šablinskas. 

Pasak jo, dabar „Venipak“ turime visiškai išvystytą paslaugų paketą ir infrastruktūrą Baltijos šalyse, o tai leidžia per 24 valandas siuntą pristatyti į bet kurią Baltijos šalį klientui patogiausiu būdu. 

„Kadangi veikiame tarptautiniu mastu ir siekiame savo klientams būti daugiau nei logistikos partneris, į plėtrą žvelgiame globaliai ir turime ambiciją iš kurjerių tapti ryškiais e. komercijos rinkos žaidėjais“, – tikino J. Šablinskas. 

Siekdama išsikelto strateginio tikslo „Venipak“ įsigijo ir prie savo įmonių grupės prijungė Nyderlanduose veikiančią e. komercijos didmenininkę „Strengholt Entertainment BV“, taip atverdama naujas galimybes Baltijos šalių verslui prekiauti didžiausiose Europos ir pasaulio e. prekybos platformose. 

„Šis sandoris bendrovei iškart atvėrė maždaug 4 mln. prekių krepšelį, kuriame rikiuojasi aukštos ir premium kategorijos produktai, ir leido iškart užimti didesnę prekybos grandinės dalį negu tik logistika“, – teigė J. Šablinskas. 

Pasak jo, šiuo metu įmonės plėtra aktyviausiai vyksta Vakarų Europos kryptimi, o investicijos Lietuvoje daugiausia kreipiamos į klientų patirtį gerinančių inovatyvių technologinių sprendimų diegimą ir tobulinimą, infrastruktūros plėtrą reaguojant į konkrečius verslo ir fizinių klientų poreikius. 

„Matydami paštomatų, kaip patogesnio siuntų atsiėmimo būdo, populiarėjimą, toliau planuojame plėsti „Venipak“ bekontakčių paštomatų tinklą. Planuose – iki 2024 m. vidurio įrengti 150 paštomatų naujose vietose bei tiek pat praplėsti esamų“, – teigė „Venipak“ vadovas. 

40 mln. eurų vertės centras Kaune 

Baltijos šalyse veikianti siuntų pristatymo bendrovių grupė „Omniva“ šiuo metu valdo didesnį nei 1200 paštomatų tinklą Baltijos šalyse. 

Vis dėlto didžiausia grupės plėtra vyksta Lietuvoje – čia į paštomatų tinklą „Omniva“ šiemet investuoja apie 2,2 mln. eurų ir laikosi nuoseklios augimo strategijos. 

„Vakar pastatėme 20 naujų paštomatų, šiandien suplanuota tiek pat, turime jau daugiau nei 460 paštomatų su 60 tūkst. skyrelių. Tinklas auga kasdien, metus planuojame baigti perkopę svarbią 500 paštomatų ribą“, – antradienį sakė „Omnivos“ valdybos narys ir vykdomasis direktorius Kastytis Valantinas. 

Įrengdama naujus paštomatus ir padidindama papildomai skyreliais senuosius visoje Lietuvoje „Omniva“ kartu kuriasi tuose miesteliuose ir gyvenvietėse, kur jų iki šiol nebuvo. Tarp tokių yra Kaltinėnai, Ramygala, Veisiejai, Gelgaudiškis, Juodšiliai, Salantai, Varniai, Žagarė, Linkuva ir Purmaliai.

„Matome augantį siuntų pristatymo paslaugų poreikį“, – sakė K. Valantinas.

RRT duomenimis, per 2023 m. trečią ketvirtį iš viso buvo išsiųsta 12,6 mln. pašto siuntinių – 4,4 proc. daugiau, palyginti su 2023 m. antru ketvirčiu, ir 15,7 proc. daugiau, palyginti su 2022 m. 

Didžioji dalis žmonių ir toliau renkasi siuntas atsiimti paštomatuose, tokių pašto siuntinių dalis trečią ketvirtį sudarė apie 60 proc., o 49,1 proc. jų pristatė „Omniva LT“. 

„Esame lyderiai ir, matydami e. komercijos augimą, toliau tobuliname paslaugas ir jų prieinamumą, siekdami patenkinti paslaugų poreikį. Tam Kaune investuojame daugiau nei 40 mln. eurų į naujojo moderniausio Baltijos šalyse logistikos centro statybas, kurio atidarymas numatytas jau kitą vasarą“, – teigė K. Valantinas. 

Neaplenkia pasaulinės tendencijos 

„Smartpost Itella“ vadovas pripažino, kad siuntų pristatymo sektoriuje – itin didelė konkurencija. 

„Rinkoje vyrauja mažos kainos, dėl to laimi klientai. Mes maksimaliai valdome išlaidas, didiname efektyvumą ir produktyvumą, investuojame į įvairias technologijas, sistemas. Kyla klausimas, kiek laiko tęsis mažų kainų tendencija, ištekliai nėra beribiai“, – pripažino G. Mickus. 

Pasak jo, gana mažose Lietuvos ir Baltijos šalių rinkose yra „net 5–6 rinkos žaidėjai, kurie investuoja į rinką“. Esą daug kartų didesnėse Vakarų ar Vidurio Europos rinkose yra tiek pat arba net mažiau rinkos dalyvių.

„Smartpost Itella“ priklauso tarptautinei Suomijos įmonių grupei „Posti“. Įmonė teikia siuntų pristatymo ir transportavimo paslaugas bei turi plačiausią paštomatų tinklą „Smartpost“ Šiaurės Europoje. Nuo 2023 m. „Smartpost“ paštomatų siuntas galima siųsti į 27 Europos valstybes. 

„Omnivos“ vadovas pabrėžė, kad Baltijos regionas yra pasaulinių tendencijų sūkuryje, mat šio regiono neaplenkia globalūs pokyčiai – augantys siuntų srautai iš Kinijos, didžiųjų e. komercijos žaidėjų atėjimas į vietos rinkas. Be to, Baltijos regionas tampa ir vartais į Skandinaviją. 

„Augimą puikiai iliustruoja skaičiai – vien Lietuvoje per pastaruosius metus „Omnivos“ gabenamų siuntų apimtys išaugo daugiau nei 1 mln. vienetų (iki 13 mln. pristatytų siuntų). Kadangi CEP (kurjerių paslaugų – red.) sektorius didžiausia dalimi priklauso nuo e. prekybos, tai galiu pasakyti, kad ne tik ateinančiais, 2024, metais, bet ir ateityje numatomas augimas, o su juo kartu tenkantys iššūkiai“, – pasakojo K. Valantinas. 

Anot jo, vietos rinkoje auga klientų lūkesčiai paslaugai ir jos kokybei, auga ir konkurencija tarp rinkos žaidėjų. „Jau dabar ieškome ir diegiame sprendimus, kurie užtikrins dar didesnį efektyvumą ir veiklos skaidrumą“, – sakė K. Valantinas. 

Horizonte – strateginiai pokyčiai 

„Venipak“ vadovas J. Šablinskas konkurencinę aplinką Lietuvos siuntų rinkoje apibūdina kaip intensyvią, nes visi rinkos žaidėjai siekia įtvirtinti savo konkurencinius pranašumus. 

„Be abejo, didžiausią to naudą jaučia galutiniai vartotojai, kurie šiandien gali rinktis jų gyvenimo ritmą geriausiai atitinkantį siuntos pristatymo būdą ir užsakytas prekes gauti ne tik patogiai, bet ir greitai“, – teigė jis. 

Kita vertus, J. Šablinskas pastebėjo, kad internetinė prekyba ištrynė geografines sienas tarp šalių ir visus sujungė į vieną rinką, dėl to „Venipak“ bendrovė į savo veiklą žiūri neapsiribodama konkrečia šalimi. 

„Venipak“ vadovas skaičiuoja, kad šiandien kurjerių paslaugos sudaro apie 90 proc. generuojamų pajamų, bet prognozuoja, kad po 5 metų sudarys tik 10 proc. ar dar mažiau. 

„Jau dabar bandome pakreipti „Venipak“ nauja kryptimi ir iš fizinio logistikos darbo tapti prekybine platforma ir susikurti ryškų konkurencinį pranašumą“, – prisipažino J. Šablinskas. 

Pasak jo, siuntų rinką labiausiai formuoja vartotojų įpročiai. Remiantis naujausios spalį atliktos apklausos duomenimis, bent kartą per mėnesį internetu perka 47 proc. Lietuvos gyventojų. Šis skaičius išlieka beveik nepakitęs jau keletą metų. 

Populiariausiu siuntų pristatymo būdu lieka paštomatai – daugiau nei pusė respondentų siuntas į juos užsisako bent kartą per mėnesį. Apie 23 proc. respondentų siuntas renkasi atsiimti fizinėje parduotuvėje arba siuntų atsiėmimo punkte. Šiek tiek mažėja užsisakančiųjų prekes tiesiai į namus. 

„Tikėtina, kad internetu pirkti lietuvius skatina tiek patogumas ir galimybė išvengti eilių, sutaupyti laiko, tiek proga sutaupyti, mat gana populiari prekybininkų taktika yra toms pačioms prekėms internete pritaikyti specialias akcijas ar papildomus pasiūlymus“, – svarstė J. Šablinskas. 

Kalėdoms samdo papildomai 

Siuntų paslaugas teikiančios įmonės puikiai supranta, kad prieš Kalėdas greitas siuntų pristatymas yra dar svarbesnis nei įprastai. Dėl to šventiniam laikotarpiui įmonės samdo papildomą darbo jėgą. 

Antai „LP EXPRESS“ papildomai pasamdė apie 40 kurjerių. Be to, šventiniu laikotarpiu, kai siuntų srautas itin didelis, paštas pasitelkia visus savo tinklo pajėgumus, kad gavėjas jomis galėtų džiaugtis kuo anksčiau. 

Jeigu „LP EXPRESS“ paštomatas, į kurį užsisakyta siunta, būna perpildytas, ji paliekama artimiausiuose paštomatuose, esančiuose ne didesniu nei 1,8 km atstumu. 

„Galime patikinti, kad „LP EXPRESS“ klientams tikrai nereikės lūkuriuoti lauke, laukiant siuntų išdavimo iš kurjerių rankų. Šįmet jau antrus metus iš eilės pasiūlysime tai padaryti šiltai, atvykus į arčiausiai paštomato esantį pašto skyrių. Jame atsiimti siuntą bus galima be eilės. Be to, dalis pašto skyrių prieššventiniu laikotarpiu dirbs ilgiau būtent tam, kad klientai galėtų patogiai atsiimti „LP EXPRESS“ siuntas“, – teigė L. Zadarackas. 

Nors kalėdinis laikotarpis tradiciškai yra piko metas siuntų pristatymo bendrovėms, šiemet „LP EXPRESS“ rekordinį pristatytų siuntų kiekį fiksavo lapkritį, dar iki vadinamųjų juodojo penktadienio ir kibernetinio pirmadienio išpardavimų. 

„Tai lėmė ankstėjantys didieji metų išpardavimai, kurie neretai prasideda jau lapkričio pradžioje“, – teigė L. Zadarackas. 

Vien per pirmąsias tris šiųmečio lapkričio savaites, palyginti su tuo pačiu laikotarpiu spalį, „LP EXPRESS“ tinklu keliavo 12 proc. daugiau siuntų. Palyginti su analogišku laikotarpiu pernai, siuntų kiekis ūgtelėjo daugiau kaip 8 proc. 

Pasiekė dvejų metų rekordą 

„Omnivos“ vadovas K. Valantinas sakė, kad praėjusią savaitę pagal siuntų kiekį Kauno logistikos centre įmonė pasiekė net dvejų metų rekordą, o pikas dar tik laukiamas 50–51-ąją metų savaitę.

„Išaugusiai darbų apimčiai suvaldyti operacijose proporcingai didiname darbuotojų kiekį. Tam jau rugsėjo mėnesį pradedame samdos kampaniją ir ieškome sezonui reikalingų darbuotojų, daugiausia kurjerių, skirstytojų, komandų vadovų, klientų aptarnavimo specialistų“, – teigė K. Valantinas. 

Šiuo metu pagal terminuotas darbo sutartis „Omniva“ dirba 170 naujų darbuotojų ir įmonė dar ieško pastiprinimo. Klientų patogumui bendrovė organizuoja papildomus budėjimus prie paštomatų, siekiant greičiau išdalyti ir efektyviau surinkti į populiariausius paštomatus kreipiamas siuntas. 

„Šiuo metu sėkmingai veikiame pagal pasirengimo planą ir linkime, kad klientai nepaliktų savo šventinių pirkinių ar dovanų siuntimo paskutinei minutei, atrastų mūsų naujus paštomatus ir pasirūpintų iš anksto, kad visi kartu galėsime džiaugtis ramiomis šventėmis“, – sakė K. Valantinas. 

Šventėms – specialus veiksmų planas 

„Smartpost Itella“ Kalėdoms ruoštis pradėjo rudens pradžioje – iš anksto pasiruošė veiksmų planą, kaip organizuos darbus. 

„Ruošdamiesi pikui ir siekdami, kad siuntų pristatymas vyktų sklandžiai, padidinome kurjerių, terminalo operatorių ir klientų aptarnavimo komandas, atidarėme papildomus siuntų atsiėmimo taškus. Spalio–gruodžio mėnesiais visose Baltijos šalyse bendrai padidinome darbuotojų skaičių apie 50 proc.“, – teigė įmonės vadovas G. Mickus.

Pasak jo, šiuo metu siuntų srautas jau ženkliai išaugęs apie 40 proc. „Siuntų bumas prasidėjo dar lapkričio antroje pusėje po „Juodojo penktadienio“ ir tęsis iki pat Kalėdų“, – teigė G. Mickus.

„Venipak“, siekdama užtikrinti sklandų siuntų pristatymą per didžiuosius lapkričio išpardavimus ir šventiniu laikotarpiu, savo komandą padidino 20 proc. Be to, siuntos pirkėjams pristatomos ir vakarais, po darbo valandų, esant poreikiui – ir šeštadieniais, iš anksto pristatymą suderinus su gavėjais. 

„Šventiniu laikotarpiu, esant siuntų pikui, neretai nutinka ir taip, jog paštomatai užsipildo siuntomis ir dėl to stringa sklandus pristatymo procesas. Šiai situacijai irgi pasiruošėme: užsipildžius visoms paštomatų dėžutėms ir siuntų atsiėmimo punktams, siuntos bus atiduodamos papildomai pasitelkus mobilius siuntų atsiėmimo punktus“, – sakė „Venipak“ vadovas. 

Kartu jis labai ragina pirkėjus kalėdinėmis dovanomis pasirūpinti nelaukiant paskutinės minutės, o jeigu taip nutiko – atsižvelgti į prekybininkų arba siuntų bendrovių skelbiamus vėliausius terminus, kad Kalėdų siuntiniai būtų pristatyti laiku.

Rašyti komentarą

Plain text

  • HTML žymės neleidžiamos.
  • Linijos ir paragrafai atskiriami automatiškai
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.
Sidebar placeholder