Kontrolieriai atbaidė nuo drąsių reklamų

Po to, kai lygių galimybių kontrolierė įspėjo Klaipėdos greitojo maisto restoraną „Four and Crispy“ dėl moteris diskriminuojančios reklamos, įmonė atsisakė planų reklamoje panaudoti vyro atvaizdą.

„Four and Crispy“ reklamą su šūkiu „Ar jau bandei bene geriausią vištytę mieste?“ sukūrė atidarę pirmąją maitinimo įstaigą praėjusiais metais. Ir iš karto sulaukė skundo dėl moterų diskriminacijos.

Lygių galimybių kontrolieriaus tarnyba pranešime rašo, kad gavo skundą dėl UAB „Fast Group“ valdomo greitojo maisto restorano publikuotos reklamos, kurioje matoma apatinius drabužius vilkinčios merginos nuotrauka ir minėtas užrašas.

Skunde teigta, kad tokio tipo reklamos yra seksistinės, menkinančios ir žeminančios moteris, smerkiamos Lietuvos rinkodaros bei kitų profesinių asociacijų.

Pažeistas įstatymas

Lygių galimybių kontrolierė Birutė Sabatauskaitė reklamoje įžvelgė Moterų ir vyrų lygių galimybių įstatymo pažeidimo požymių, todėl pradėjo tyrimą.

Tyrimo metu „Fast Group“ administracija komentavo, kad reklamos tikslas yra parduoti restorano produkciją - vištieną. Anot atsakymą rengusių bendrovės atstovų, reklamos kūrimo metu daryta fotosesija vyko šiltuoju metų laiku, todėl mergina apsirengusi vasariškai.

„Fast Group“ paaiškinime teigė, kad modelio dėvimi drabužiai nėra apatiniai: „Nenaudojame modelio su apatiniais rūbais - tik kelnaitėmis, liemenėle, maudymosi kostiumėliu ar išvis be dalinės aprangos.“

Jų manymu, bet kurioje moterį ar vyrą vaizduojančioje reklamoje įmanoma įžvelgti viską, ko geidžia fantazija.

Atsakyme taip pat teigiama, kad planuota skelbti ir analogišką reklamą su vyriškos lyties modelio fotografija, tačiau gavus informaciją apie skundą, šios idėjos atsisakyta.

Kontrolierė nustatė, kad reklama su mergina diskriminuoja moteris, ir įspėjo „Fast Group“ dėl Moterų ir vyrų lygių galimybių įstatymo pažeidimo.

Bendrovė pažymėjo, kad savo sukurta reklama nenorėjo nieko įžeisti, o jei įžeidė - atsiprašo.

Atsisakė planų

„Fast Group“ direktorius Tautvydas Ramonas „Vakarų ekspresui“ patvirtino, kad gavus informaciją apie Lygių galimybių kontrolieriaus tarnybos pradėtą tyrimą buvo atsisakyta analogiškos reklamos su vyro atvaizdu.

„Antras įspėjimas jau būtų per daug“, - sakė T. Ramonas.

Anot jo, reklama su mergina taip pat nebenaudojama. Tačiau rengiant šią publikaciją, užėjus į įmonės socialinio tinklo profilį, diskriminuojančia pripažintos reklamos kitą versiją, tik jau su stovinčios merginos nuotrauka ir be restorano logotipo, nesunkiai buvo galima rasti.

„Būtinai peržiūrėsime puslapį“, - dėmesį žadėjo atkreipti T. Ramonas.

Anot jo, apie lygių galimybių kontrolierės atliekamą tyrimą dėl reklamos įmonė sužinojo tik praėjus 2-3 mėnesiams. Niekas iš restorano lankytojų tiesiogiai priekaištų dėl reklamos neišsakė.

Diskriminacija dėl lyties

Lygių galimybių kontrolieriaus tarnyba praneša, kad tyrimo metu vertino, ar minėta reklama nepažeidė Moterų ir vyrų lygių galimybių įstatymo, kuris įpareigoja prekių pardavėjus užtikrinti, kad informacijoje apie prekes ir jų reklamoje nebūtų išreiškiamas pažeminimas, paniekinimas arba teisių apribojimas ar privilegijų teikimas dėl asmens lyties bei formuojamos visuomenės nuostatos, kad viena lytis pranašesnė už kitą.

Reklamoje išryškinta apnuogintą kūną demonstruojanti mergina, skrudintą vištieną besiruošianti valgyti gulėdama nepatogia poza.

Tyrimo išvadoje akcentuojama, kad reklamoje naudojamas užrašas „Ar jau bandei geriausią vištytę mieste?“ nedviprasmiškai kuria užuomina apie moterį, nes žodis „vištytė“ tiek šnekamojoje kalboje ir viešojoje erdvėje, tiek lietuvių tautosakoje yra personifikuojamas ir siejamas su moterimis, apibūdinant jas menkinamai.

Reklamoje taip pat kuriamas moters sudaiktinimas - ji vaizduojama kaip geidžiamas seksualinių fantazijų objektas, kuriuo siekiama skatinti pardavimus.

„Reklama akivaizdžiai žemina moteris, kurdama moters kaip seksualizuoto objekto įvaizdį. Moters kūnas yra tiesiog įrankis mėsos produktams reklamuoti. Akivaizdžiai ir tiesiogiai galima suvokti, kad pagrindinis vartotojo dėmesys sutelkiamas į gulinčią apsinuoginusią merginą, kurios kūnas užima didžiausią dalį nuotraukos, o ne į reklamuojamą skrudintą vištieną.

Moters vaizdavimas gulima, pažeidžiama poza apskritai suponuoja jos nelygiavertę padėtį, nesaugumą, lengvesnį prieinamumą“, - komentuoja lygių galimybių kontrolierė Birutė Sabatauskaitė.

Planuoja plėtrą

Tuo tarpu lygių galimybių pamoką gavusi „Fast Group“ planuoja plėsti savo veiklą.

Pasak T. Ramono, jau kitą mėnesį planuojama atidaryti naują restoraną Klaipėdoje, taip pat planuojama plėtra Telšiuose, kur perregistruota ir pati įmonė.

Plėtros planų nesustabdė ir tai, kad pastaruoju metu jaučiamas žymus apyvartos mažėjimas, taip pat brangsta maisto produktai, didėja energijos kaina.

Rašyti komentarą

Plain text

  • HTML žymės neleidžiamos.
  • Linijos ir paragrafai atskiriami automatiškai
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.
Sidebar placeholder