Bet, nepaisant vasario 27 dieną gautų rezultatų, neapsakomai įdomu buvo sužinoti, kokios tos kainos be manipuliacijų ir kaip tinklai žaidžiasi su tyrimais ir pirkėjais. Todėl, kovo 9 dieną, vėl išsiruošėme pasižiūrėti kaip šokinėja tas pigiausias Pricer.LT krepšelis.
Šeštadienis yra gera diena (juo labiau ilgasis savaitgalis), kai ofisinis planktonas ilsisi, kainos nustatytos maksimaliam pelno įsisavinimui, taigi pats tas laikas užeiti ir patikrinti. Internetinių parduotuvių netikrinsim, nes įdomiausia, kas vyksta fizinėse parduotuvėse.
O dabar detaliai…
Palyginus vasario 27 ir kovo 9 dienas, Pricer.LT pigiausių prekių krepšelio kainas labiausiai pakėlė Lidl – 15,69 Eur, o jei vertintume tai, kad tyrimo metu Lidl dar kaitaliojo kainas, tai tas pakėlimas nuo žemiausių fiksuotų vasario 27 dieną kainų buvo 16,97 Eur. Maxima pakėlė 6,08 Eur, IKI – 2,75 Eur, Norfa – 1,55 Eur, Rimi – 0,88 Eur.
Vertinant procentais, vaizdas susidarė toks:
Lidl kovo 9 dieną Pricer.LT pigiausių prekių krepšelio kainas pakėlė 28,3 procento, o vertinant tai, kad tyrimo metu Lidl dar kaitaliojo kainas, tai tas pakėlimas nuo žemiausių fiksuotų vasario 27 dieną kainų buvo 31,3 procento, – pakėlė beveik trečdaliu. Maxima pakėlė 10,7%, IKI – 4%, Norfa – 2,5%, Rimi – 1,2 proc.
Vardan ko šitas visas cirkas vyko? Ne vardan žemesnės kainos, ne vardan pirkėjo, o vardan reitingo. Kurio tinklo PricerLT pigiausių prekių krepšelio kaina būtų žemiausia, jeigu žaidimas kainomis nebūtų pastebėtas vasario 27 dieną?
Be jokios abejonės Lidl – jie tyrimo momentui ir taip sumažino kainą ir tyrimo metu dar mažino.
Ar tai būtų gerai? Na, remiantis įprastai matoma praktika, gautume didelę porciją reklamos, koks Lidl yra pigus ir po to žaibiškai apie 30 procentų atstatytas, nors labiau užkeltas kainas ir reali situacija būtų panaši, kaip užfiksavome kovo 9 dieną – Lidl trečioje vietoje, po Norfa tinklu, besistumdantis su Rimi ir IKI panašiame kainų lygyje.
Kokias galima padaryti išvadas?
Mes nesakome, kad kiti tinklai „nepažaidžia“ su kainomis jų fiksavimo periodu, bet dar nesame matę tokių agresyvių, grubių veiksmų, kai prieš pat akis keičiamos kainos, kaip darė Lidl. D
ar būtų tos kainos išlikę vieną kitą savaitę, bet ne – jos buvo greitai bendrai pakeltos apie 30 procentų, o kai kurių prekių atveju (arbata) – 3 kartus. To galima buvo tikėtis iš bet kokio lietuviško tinklo, bet tik ne iš paskutinio atėjusio „vokiško“ tinklo.
Iš tikrųjų tai išpuolis ne prieš PricerLT, o prieš eilinį Lietuvos pirkėją. Nesinorėtų pravedinėti istorinių analogijų, tačiau tai ką daro Lidl tinklas yra tipinė propaganda, kai vienas kitas „sukombinuotas“ faktas pateikiamas, kaip visuma – „Parašyta Pilos – Pagaminta Lietuvoje“, „Velykinis pirkinių krepšelis Lidl – pigiausias“.
Dar vienas Lidl principas, dėl kurio sukilo abejonės – tai jų deklaruojama vieninga kainodara visoje Lietuvoje, nes iš kitų miestų gauta informacija tai paneigia – kituose miestuose kainos gali būti kitokios.
Tokie tinklo veiksmai tiesiog reikalauja, kad būtų vykdoma įstatyminė tokių kainodaros triukų reglamentacija – keičiamų kainų periodų nustatymas – tinklai iš tiekėjų gi reikalauja pranešti apie kainų pasikeitimus prieš tam tikrą laiką – tai kodėl savo pirkėjams tas kainas jie gali kaitalioti kiek užeina ir kada užeina, elektroninių kainų etikečių naudojimo reglamentavimas – jei tinklai leidžia sau kaitalioti kainas dienos metu, tai ką pirkėjams dabar jau reikia apsipirkimo metu fotografuotis visas pasiimtų prekių kainas?
Ir pagrindinis, mūsų dažnai kartojamas reikalavimas – tinklai privalo skelbti visas savo kainas internete, kad pirkėjai galėtų laisvai rinktis, kas ir kur jiems pigiau, be reklaminio spaudimo, nupirktų ar sumanipuliuotų kainų reitingų.
Ir tik nereikia pasakoti, kad tai brangu – visų tinklų internetinėse parduotuvėse yra kainos, nors ir atrinktų prekių, tinklai programėlėse skelbia, kurioje parduotuvėje ir kiek yra nukainuotų prekių – tai reguliarias kainas paskelbti tikrai realu.
Rašyti komentarą