Už sveikatos draudimą moka, bet gydytoja atsisakė priimti: taip gali nutikti kiekvienam?

Ne paslaptis, kad privalomojo sveikatos draudimo (PSD) įmokas mokantiems Lietuvos gyventojams valstybė garantuoja nemokamas sveikatos priežiūros paslaugas. Vis dėlto taip būna ne visada.

Viena moteris papasakojo, kad apmokėjusi PSD vis tiek nebuvo drausta dėl kažkokios klaidos sistemoje. Dėl to ji galėjo prarasti mėnesį lauktą vizitą pas gydytoją, mat pastebėjus klaidą draustumas gali būti grąžintas iki 3 darbo dienų.

PSD tvarkančios institucijos neslėpė, kad tokių atvejų būna, bet retai. Esą taip gali nutikti dėl klaidingai nurodytų duomenų ar įmokos kodo, skolos už ankstesnius laikotarpius ir kt.

Taip pat informacija apie draustumą gali neatsinaujinti dėl sistemos klaidų arba gali užtrukti pats duomenų perdavimas iš bankų „Sodrai“ ir iš jos – ligonių kasoms.

Vis dėlto, jei tai ne žmogaus, o sistemų klaida – prarasti vizitai pas gydytoją nėra kompensuojami, eilėje pirmenybė nesuteikiama. Tenka registruotis ir laukti iš naujo.

Apie klaidą sužinojo valandą prieš vizitą

Į tv3.lt redakciją kreipėsi moteris, kuri papasakojo, kad dėl „Sodros“ klaidos per plauką neprarado mėnesį laukto vizito pas gydytoją.

Ji nurodė, kad savo banke yra nusistačiusi, jog kiekvieną mėnesį PSD būtų nuskaičiuota automatiškai, tad pati tuo nesirūpina, tik visada patikrina, ar tikrai sumokėta.

„Buvo taip, kad 9 val. buvau užsirašiusi pas gydytoją. Ir man prieš 8 val. skambina iš gydytojos kabineto, sako, kad mano draustumas negalioja.

Aš sakau, kad viskas yra sumokėta. Jie patarė skambinti „Sodrai“ ir pasiklausti“, – kalbėjo moteris.

Paskambinus „Sodrai“, darbuotojai patikrino informaciją ir sugrįžę pasakė, kad viską sutvarkė ir skubos tvarka tas draudimas bus sugrąžintas.

Anot pašnekovės, „Sodra“ kažkaip nematė jos įmokų, taigi sistema rodė, kad ji esą nedrausta, nors įmokas mokėjo laiku.

„Iki vizito pas gydytoją „Sodra“ dar spėjo pasakyti, kad draustumas jau yra. Tai galų gale viską sutvarkė, nors iš pradžių sakė, kad tai gali užtrukti iki 3 darbo dienų. Tai aš kažkokiu būdu suspėjau, iš tikrųjų dėl to, kad paskutinę akimirką patikrinau, kad jau padarė tą draustumą, bet fiziškai jau tikrai būčiau nespėjusi, tiesiog labai greitai važiavau.

Bet realiai aš galėjau netekti savo vizito, kurio laukiau mėnesį, nes dabar yra labai didelės eilės. O čia buvo tiesiog „Sodros“ sistemoje kažkas neteisinga, aš buvau viską sumokėjusi“, – patirtimi dalinosi moteris.

Kartais duomenų perdavimas vėluoja

„Sodros“ Komunikacijos skyriaus patarėja Malgožata Kozič pripažino, kad pasitaiko atvejų, kai sumokėjus PSD įmoką duomenų perdavimas į Valstybinę ligonių kasą ir draustumo privalomuoju sveikatos draudimu nustatymas vėluoja.

Tačiau, anot jos, šie atvejai nėra dažni – dalį jų identifikuoja patys „Sodros“ specialistai, dalis išsprendžiama, kai kreipiasi klientai: „Nerenkame statistikos, kiek tokių atvejų būna per metus, tačiau į kiekvieną situaciją stengiamės reaguoti operatyviai.“

M. Kozič įvardijo, kad kai kuriais atvejais žmogus sumoka PSD įmokas, tačiau klaidingai nurodo savo asmens duomenis ar neteisingą įmokos kodą mokėjimo dokumente.

Kartais informacija apie draustumą neatsinaujina dėl programinės įrangos ar sistemos klaidų.

Ji nurodė, kad pastebėjus netikslumų ar klaidų klientams siūloma pateikti paklausimą per asmeninę „Sodros“ paskyrą arba apie pastebėtas klaidas pranešti paskambinus į „Sodros“ Skambučių centrą telefonu (+370) 5 250 0883.

„Kad „Sodros“ įmokų mokėjimas būtų kuo paprastesnis ir greitesnis, nuo liepos 1 d. įvedėme vieną įmokos kodą 444 savarankiškai dirbantiems ir savarankiškai privalomuoju sveikatos draudimu besidraudžiantiems žmonėms.

Vietoje 30 skirtingų kodų fiziniams asmenims, šiuo metu naudojamas vienas. Žinome, kad klientai jau pajuto šio sprendimo naudą, o pasitaikančius nesklandumus siekiame pašalinti kuo skubiau. Atsiprašome nepatogumus patyrusių klientų ir dėkojame už supratingumą“, – komentavo „Sodros“ atstovė.

Draustumo gali nebūti ir dėl kitų priežasčių

Valstybinės ligonių kasos prie Sveikatos apsaugos ministerijos (VLK) Elektroninių paslaugų skyriaus vedėjos Rolanda Jonuškienės teigimu, jei gyventojai nėra tikri dėl savo PSD galiojimo, prieš kreipiantis į gydymo įstaigą turėtų pasitikrinti savo PSD galiojimą ligonių kasų interneto svetainės skyriuje „Ar esate draustas“ arba prisijungus prie VLK elektroninių paslaugų platformos internete.

„Lietuvoje PSD yra visuotinis, apimantis visus Lietuvos gyventojus, o Sveikatos draudimo įstatymo nustatytas PSD įmokų mokėjimas yra visų piliečių konstitucinė pareiga. Taigi teisė gauti Privalomojo sveikatos draudimo fondo (PSDF) lėšomis kompensuojamas sveikatos priežiūros paslaugas yra neatsiejama nuo pareigos mokėti PSD įmokas“, – dėstė pašnekovė.

Anot R. Jonuškienės, PSD įmokos mokamos į „Sodros “ sąskaitas. Ji taip pat paminėjo, kad nuo liepos mėnesio šios įmokos mokamos vienu įmokos kodu 444.

Taigi gyventojas kiekvieną mėnesį PSD įmoką turi sumokėti „Sodrai“, „Sodra“ administruoja įmoką ir persiunčia apdorotą informaciją ligonių kasoms PSD laikotarpiui patvirtinti.

„Mokant PSD įmokas reikėtų įvertinti duomenų mainų transakcijų laiką – Lietuvoje veikiančių bankų yra skirtingos pinigų pervedimo ir įskaitymo į gavėjo sąskaitas taisyklės, pinigų pervedimo ir įskaitymo procedūros vykdomos tik kelis kartus per parą.

Neretai (priklausomai nuo pavedimo laiko ir savaitės dienos) mokėjimai įskaitomi į „Sodros“ sąskaitą tik kitą darbo dieną.

Tokiu būdu PSD įmoka neatsiranda ligonių kasoje tuoj pat ją sumokėjus – bankas turi įvykdyti pavedimą ir įskaityti įmoką į „Sodros“ sąskaitą, o „Sodra“ – administruoti iš banko gautus PSD įmokų duomenis ir perduoti informaciją ligonių kasoms PSD galiojimo laikotarpiams nustatyti arba patikslinti (duomenų perdavimas gali užtrukti iki 3 darbo dienų). Gavus įmoką, ligonių kasų sistemoje draudimo laikotarpis susiformuoja automatiškai“, – aiškino VLK atstovė.

Įvykus klaidai vizito pas gydytoją tektų laukti iš naujo

R. Jonuškienė neslėpė, kad tikrai pasitaiko, kai PSD įmoką sumokėjęs gyventojas PSD nebūna apdraustas.

Taip, jos teigimu, gali atsitikti dėl tokių priežasčių:

  • buvo sumokėta nepakankamo dydžio PSD įmoka – nuo šių metų sausio 1 d. įmokos dydis yra 50,95 euro; nuo 2023 m. sausio 1 d. PSD įmokos dydis keisis ir sudarys 58,63 euro;
  • PSD įmoka sumokėta ne į „Sodros“ sąskaitą arba neteisingai nurodytas įmokos kodas – nuo 2022 m. liepos 1 d. visos „Sodros“ įmokos mokamos vienu įmokos kodu – 444;
  • gyventojas turi skolą už ankstesnius laikotarpius;
  • gyventojas sumokėjo skolą, tačiau nesumokėjo PSD įmokos už einamąjį mėnesį. Šiuo atveju sumokėjus PSD įmoką už einamąjį mėnesį sveikatos draudimas pradės galioti nuo PSD įmokos        sumokėjimo datos;
  • dėl kitų priežasčių duomenys PSD galiojimui patvirtinti „Sodros“ nėra pateikti ligonių kasoms.

Pašnekovė pridūrė, kad PSD įmokas mokantis gyventojas, sužinojęs, kad nėra apdraustas PSD, pirmiausiai turėtų „Sodroje“ išsiaiškinti, ar jis neturi skolų, ar einamojo mėnesio mokėjimų duomenys yra perduoti ligonių kasoms PSD galiojimui patvirtinti.

„Jei PSD įmokas mokantis gyventojas tik gydymo įstaigoje sužino apie tai, kad yra PSD nedraustas, tikėtina, kad jam tektų praleisti savo eilę, nes nedraustiems asmenims ligonių kasų kompensuojamos paslaugos nėra teikiamos“, – dėstė R. Jonuškienė.

Ji pabrėžė, kad visą atsakomybę už teisingą PSD įmokų mokėjimą, kaip įstatyminės pareigos vykdymą, turėtų prisiimti pats gyventojas.

Paklausus, jei dėl sistemos klaidų PSD apmokėjęs žmogus prarastų savo lauktą vizitą pas gydytoją, ar tokiu atveju jis gautų pirmenybę išimties tvarka ar kokią nors kompensaciją, VLK atstovė atsakė neigiamai:

„Kitam vizitui toks asmuo galėtų registruotis pasirinkdamas kitą laisvą konsultacijos ar sveikatos priežiūros paslaugos laiką. Taisyklių, kaip „perstumti“ eilę ir keisti vizitų ar konsultacijų laiką kitiems šioje eilėje laukiantiems pacientams dėl situacijos su nedraustu gyventoju – nėra.“

 

Rašyti komentarą

Plain text

  • HTML žymės neleidžiamos.
  • Linijos ir paragrafai atskiriami automatiškai
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.
Sidebar placeholder