Dangės upės įveiklinimas svarbesnis už jos valymą ir krantotvarką

(8)

Nuo praeitų metų pavasario dėl erozijos griūva Dangės upės krantas ties Botanikos sodu. Susidarė upės skardis, kuris toliau irsta. Upės gylis ties skardžiu apie porą metrų, o atstumas iki pėsčiųjų ir dviračių tako - vos keli žingsniai. Pavojinga vieta aptverta STOP juosta, ir tiek. Laukiam nelaimės?

BĮ „Klaipėdos paplūdimiai“ infrastruktūros plėtros specialistė Jovita Šilkūnaitė patikino, kad šiai problemai išspręsti Savivaldybė skyrė pinigų ir šiuo metu perkamas techninis upės erozijos sustabdymo projektas.

"Pernai pavasarį patvinusios upės srovės paplovė smėlėtus krantus apie 200 metrų ilgio atkarpoje ir toliau tas paplovimas vyksta.

Jeigu viskas bus gerai, šiemet parengsime rimtą projektą, o kitais metais prasidės darbai.

Projektas didelis, nes tai vis dėlto planuojamas hidrotechnikos statinys, gal krantas bus betonuojamas, gal kitos modernesnės priemonės bus taikomos. Projekto parengimo ir viešinimo procedūra užtruks.

Be projekto nieko negalime daryti. Situaciją stebime, kas mėnesį matuojame. Šiuo metu paplovimas nedidėja", - patikino J. Šilkūnaitė.

Vien šiam techniniam projektui parengti Savivaldybė skyrė 69 tūkst. eurų, tačiau apie Dangės upės valymą ir jos krantinių tvarkymą kalbama jau tris dešimtmečius.

Kas suskaičiuos, kiek tūkstančių mokesčių mokėtojų pinigų per tą laiką ištaškyta Dangės upės krantotvarkos galimybių studijoms, specialiesiems planams ir projektams, tačiau realių veiksmų kaip nėra - taip nėra.

PRIEŽASTIS. Šiais metais jau turėjo būti rengiamas Dangės upės valymo ir krantotvarkos techninis projektas, bet Klaipėdos savivaldybė tam pritrūko lėšų ir priemonė iš planų išbraukta.

Baigia užželti

Klaipėdos universiteto Jūros tyrimų instituto mokslo darbuotoja, Jūrinės kultūros koordinacinės tarybos narė, buvusi ilgametė Klaipėdos savivaldybės Aplinkosaugos skyriaus vedėja Dalia Žukienė piktinasi, kad Dangės upės pakrantės baigia apželti.

"Kadangi niekas nešalina pakrantėje želiančių meldų, susiformuoja gruntas, upė vietomis jau pavirtusi į siaurą upeliuką.

Upės dugne sąnašų, dumblo, išvirtusių medžių sluoksnis toks, kad vietomis susidariusios seklumos ir kliūtys. Prie buvusių pramonės įmonių upėje yra ir betono bei kitų stambių atliekų.

Kai pavasarį upė patvinsta, pradeda plauti smėlėtus krantus.

Kuo daugiau organinių medžiagų sukrenta į vandenį, tuo sparčiau auga dumbliai.

Šį procesą dar paspartina ir trąšos, subėgančios į tą pačią upę Akmenos pavadinimu iš dirbamų laukų rajone, ir pačiame mieste į Dangę nuleista bent 18 vamzdžių, kuriais subėgta lietaus nuotekos, taip pat užterštos buitinės chemijos produktais. Todėl vasarą Dangė visoje Klaipėdoje tampa panaši į pievą", - aiškino D. Žukienė.

Pašnekovė priminė, kad dar tada, kai ji pati dirbo Savivaldybėje, buvo pradėta kalbėti apie Dangės upės valymą ir parengti pirmieji dokumentai. Kiek per tuo tris dešimtmečius parengta įvairių studijų ir projektų. Kur jie yra? Kodėl nerealizuojami? Vis trūksta pinigų? O paleisti vandens autobusą pinigų netrūksta?

Ne upe, o pieva vasarą tas autobusas plauks. Kuo pasigrožės jo keleiviai? Šabakštynais pakrantėse? Jeigu jau imamasi upę įveiklinti - tai ar nereikėtų ir pakrantes įveiklinti?" - kritiką žėrė specialistė.

PASEKMĖS. Nevaloma upė vietomis baigia užželti, o vasarą nuo dumblių tampa žalia kaip pieva.

Siūlo Dangę perduoti Kaunui

2010 m. Klaipėdos savivaldybės administracijos direktorius patvirtino Danės upės slėnio specialųjį planą, kuris sudarytas pagal prieš tai atliktą galimybių studiją „Danės upės teritorijos nuo Biržos tilto iki Palangos kelio konversija ir panaudojimas vandens ir kultūros turizmo plėtrai“.

Dokumentas yra viešai prieinamas Klaipėdos savivaldybės oficialioje svetainėje. Jį skaitant matyti, kaip nieko nuo tada nepadaryta.

Na, ne visai nieko. Nuo 2021 metų susisiekimo ministro įsakymu Akmenos-Danės upė nuo žiočių iki Klaipėdos miesto teritorijos ribos įtraukta į vidaus vandens kelių sąrašą.

Valdyti Dangės upę, tiesa, prieš tai atlikus specialią upės valdymo galimybių studiją, perduota BĮ „Klaipėdos paplūdimiai“. Įsteigtas upės administratoriaus etatas. Šias pareigas einantis Deivis Bilkštis po traumos trečią mėnesį yra nedarbingas, tačiau sutiko pakomentuoti situaciją „Vakarų ekspresui“.

„Upės valymas - rimtas reikalas. Mūsų įstaiga ir net Savivaldybė nėra pajėgi finansuoti tokių darbų“, - tiesiai šviesiai pasakė Dangės upės administratorius.

D. Bilkščio nuomone, vidaus vandens kelias turėtų būti perduotas Kauno vidaus vandenų direkcijai ir tokio masto darbai finansuojami iš valstybės biudžeto, o Savivaldybė gali tik rengti planus, spręsti laivybos klausimus ir pan.

Taip jau pasielgė Šilutės ir Klaipėdos rajono savivaldybės. O pas mus vien už kelių medžių, pavasarį suvirtusių į upę ir užtvėrusių vandens kelią, pašalinimą įmonė paskaičiavo dešimtis tūkstančių eurų. Pašalinome juos patys savo jėgomis, bet tokių pavojingai pasvirusių į Dangę medžių yra apie 150.

Tokiems darbams reikia technikos, specialistų. Mes turime tik vieną laivelį. Dugno dumblo valymas, meldų šalinimas - taip pat labai brangūs darbai. Savivaldybė jau buvo parengusi upės valymo, gilinimo ir tvarkymo studiją.

Jau turėjo prasidėti darbai, bet prasidėjo pandemija, po to karas. Galiausiai tam pritrūko pinigų. O dabar tų darbų kaina tik auga. Jeigu būtų pradėta daryti prieš ketverius metus - jau būtų išvalyta", - svarstė D. Bilkštis.

Kainuos milijonus

Pavartę senesnę spaudą atradome, kad 12,8 km ilgio per Klaipėdą tekančios Dangės atkarpą išvaduoti nuo šiukšlių, sąšlavynų, sutvarkyti krantines paskutinį kartą buvo žadama 2021 m. gegužę.

„Keturiais etapais būtų valoma visa per miestą tekanti Danės atkarpa. Atkarpoje nuo “Meridiano„ reikalingas gilesnis farvateris - iki 4 m, jei kartais reiktų “Meridianą" plukdyti dokuoti. Būtų valomas ir gruntas, ir šiukšlės. Kitur gylis siekia apie 1,5 m. Kitose atkarpose reikės išvalyti meldus, sukritusias betono nuolaužas. Kai kur upė gana stipriai užžėlusi.

Planuojama, kad per šiuos ir kitus metus bus atlikti projektavimo darbai, o tada viliamasi ir realių darbų. Negaliu pasakyti, kokia tiksliai kaina galėtų būti ir iš kur - finansavimas. Bet, matyt, keli milijonai", - tada pasakojo žurnalistams vicemeras Arūnas Barbšys.

Valys Smeltalės upelį

Praėjusiais metais Klaipėdos savivaldybės administracijos Aplinkosaugos skyriaus užsakymu užbaigtas dar vienas dokumentas - Danės upės valymo poveikio aplinkai vertinimo atranka. 64,5 tūkst. Eur kainavęs projektas, kurį atliko UAB „Senasis ežerėlis“ jungtinėje veikloje su UAB „Ekokonsultacijos“, pateikė išvadą, kad upės valymo projektavimo darbams nereikės poveikio aplinkai vertinimo.

Taigi dabar jau turėtų būti organizuojamas konkursas techniniam projektui parengti, kuriame būtų apskaičiuota, kiek kainuos upės valymas, tačiau, pasak Klaipėdos savivaldybės administracijos Aplinkosaugos skyriaus vedėjos Rasos Jievaitienės, tam neskirta pinigų.

„Kadangi visi dokumentai jau sutvarkyti Smeltalės upeliui valyti, ten ir prasidės darbai. O ateity vis tiek atrasime pinigų ir Dangės upės valymui, bet tolesnių projektų parengimas - jau ne mūsų, o Miesto tvarkymo skyriaus kompetencija“, - sakė R. Jievaitienė.

Nuo praėjusių metų spalio Miesto tvarkymo skyriaus vedėjos pareigas einanti Inga Kubilienė patvirtino, kad tokia priemonė skyriaus planuose nėra numatyta. „Nežinau, kodėl nėra, tikrai turėtų būti, nes mes norime upę įveiklinti“, - nustebo I. Kubilienė.

Vandens autobusas bus nuostolingas

Nuostabą kelia ir tai, kad Klaipėdos savivaldybės administracija, pritrūkusi lėšų Dangės upės valymo ir krantotvarkos darbų techniniam projektui, pinigų skyrė elektriniam vandens autobusui upėje paleisti, įrengti penkias pontonines prieplaukas ir prieigas iki jų, nors 2022 m. Savivaldybės užsakymu parengtame Klaipėdos miesto rytinės dalies B teritorijos (tarp Pajūrio g., kelio A13, Liepų g. ir Dangės upės) susisiekimo infrastruktūros vystymo specialiajame plane įspėjama, kad vandens autobuso maršrutas bus nuostolingas.

Cituojame: "Vandens kelias iki Tauralaukio suteikia galimybę praplaukti laivams su 1,2 m grimzle. Dėl krantų erozijos intensyvi laivyba aukščiau tilto (Liepų g.) nerekomenduojama. Danės upės atkarpoje nuo Liepų gatvės tilto iki Tauralaukio laivyba neturėtų būti intensyvi. Laivų greitis turi būti ribojamas iki 5 km/val.

Detalizuojant subalansuotos plėtros alternatyvą priimama prielaida, kad artimiausiu metu vidaus vandenų transportą integruoti į miesto viešojo transporto sistemą nepavyks. Gyventojai retai naudosis šio transporto paslaugomis, nes kiti susisiekimo būdai: kelionės automobiliais, dviračiais ar tradiciniu viešuoju transportu bus daug greitesni ir patogesni.

Todėl vidaus vandenų transportas kaip viešasis transportas pasižymės retais kelionių intervalais, mažais keleivių srautais ir bus nuostolingas.

Todėl siūloma vidaus vandens transportą vystyti tik rekreaciniais - pramoginiais tikslais. Tam tikslui kairiajame Danės upės krante siūloma įrengti 3-is plaukiojančias prieplaukas. Prieplaukų vietos, esant poreikiui, gali būti tikslinamos."

Rašyti komentarą

Plain text

  • HTML žymės neleidžiamos.
  • Linijos ir paragrafai atskiriami automatiškai
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.
Sidebar placeholder