Festivalis „TheATRIUM“ - lyg tyro vandens lašas

Ryškiausias, daugiausiai aptarinėjamas Klaipėdos kultūrinio gyvenimo įvykis - šią savaitę prasidėjęs V tarptautinis teatro festivalis „TheATRIUM“, vykstantis Klaipėdos dramos teatre. Festivalį birželio 8-9 dienomis atidarė tarptautinė spektaklio „Tarp Lenos kojų, arba “Švenčiausios Mergelės Marijos mirtis„ pagal Mikelandželą Karavadžą“ premjera, kurią režisavo, pjesę, scenografiją ir kostiumus kūrė garsi lenkų režisierė Agata Duda-Gracz.

Tądien, kai žiūrovai išvydo spektaklio pirmąją premjerą, Klaipėdos dramos teatro vadovas Tomas Juočys prisipažino, jog pažiūrėjo spektaklį penktą kartą.

Esminis spektaklis

"Negaliu būti objektyvus, nes tai, ką daro Agata Duda-Gracz, yra tas teatras, kurį aš pats labai vertinu ir myliu. Kiekvieną kartą žiūrėdamas jos spektaklius, aš noriu sugrįžti į juos dar kartą.

Spektaklis „Tarp Lenos kojų, arba “Švenčiausios Mergelės Marijos mirtis„ pagal Mikelandželą Karavadžą“ mane žavi tuo, kad yra labai intelektualus, bet kartu nesudėtingas. Kiekvienas žiūrovas jį gali suprasti. Tai pasakojimas apie baroką, apie inkvizicijos laikus ir apie Mikelandželą Karavadžą, kuris yra ne tik genialus, didis dailininkas, bet ir milžiniškas egoistas, primityvius savo norus iškeliantis aukščiau visko ir reikalaujantis Dievo juos išpildyti. Mes juk dažnai taip darome... Tuo šis spektaklis, nors ir pasakoja istorijas iš praeities, yra nepaprastai aktualus, jautriai paliečiantis amžinus žmonijos skaudulius.

Tai nepaprastai daugiaplanis scenos kūrinys, kuriame persipina vaizduotė ir tikras gyvenimas. Labai rekomenduoju žiūrovams atidžiai perskaityti spektaklio programėlę, kurioje detaliai aprašyti M. Karavadžo paveikslai ir spektaklio personažai. Spektaklyje jų daug, kelios dešimtys, ir kiekvienas turi savo istoriją, savo gyvenimą, kurį puikiai žino juos kuriantys aktoriai.

Klaipėdos dramos teatro aktoriai po šio spektaklio liko kitokie. Dėl to aš asmeniškai labai laimingas. Agata kažką su jais padarė. Galbūt to pokyčio priežastis buvo ta, kad kiekvienas aktorius šiame spektaklyje gavo savo svajonių vaidmenį. Kiekvienas aktorius A. Duda-Gracz prisistatė, parašė apie save ir savo svajones. Tik tada ji sukūrė pjesę, kurioje kiekvienas aktorius gavo tai, apie ką svajojo.

Taip, jie labai pavargo. Nes šis spektaklis yra fizinio teatro pavyzdys, tačiau net ir pavargę aktoriai kiekvieną kartą su dideliu malonumu ėjo į sceną. Šiandien visiems mums liūdniausia žinia, kad repeticijos baigėsi, Agata po premjeros išvažiuoja. Tačiau Klaipėdos dramos teatro repertuare lieka spektaklis, kokius mes vadiname esminiais. Tai spektaklis, kurį galime drąsiai vadinti teatro meno kūriniu, kuris augina aktorių ir žiūrovą, augina žmogų", - kalbėjo T. Juočys po premjeros.

Spektaklio „Tarp Lenos kojų, arba “Švenčiausios Mergelės Marijos mirtis„ pagal Mikelandželą Karavadžą“ herojai žiūrovus pasitiko jau teatro fojė. Vitos JUREVIČIENĖS nuotr.

Spektaklio „Tarp Lenos kojų, arba “Švenčiausios Mergelės Marijos mirtis„ pagal Mikelandželą Karavadžą“ herojai žiūrovus pasitiko jau teatro fojė. Vitos JUREVIČIENĖS nuotr.

Atvėrė kūrėjo laboratoriją

Klaipėdos universiteto profesorė dr. Roma Bončkutė A. Duda-Gracz kūrybos metodą palygino su šviesaus atminimo režisieriaus Eimunto Nekrošiaus stiliumi. „Pirma asociacija, kurią sukėlė spektaklis “Tarp Lenos kojų, arba „Švenčiausios Mergelės Marijos mirtis“ pagal Mikelandželą Karavadžą„, tai E. Nekrošiaus režisuotas spektaklis pagal Kristijono Donelaičio “Metus".

Lenkų režisierė laikosi tokios pačios pozicijos - atveria kūrėjo laboratoriją, parodo, ką apie menininko gyvenimą galima sužinoti iš jo kūrinio. Sužavėjo spektaklio vizualumas. Taip norisi vos išėjus iš teatro vėl atsiversti Karavadžo kūrybos albumą, pažvelgti į jį dabar, jau iš kitos perspektyvos„, - komentavo senosios lietuvių literatūros tyrinėtoja ir pridūrė, kad festivalis “TheATRIUM„ dovanoja didžiulę šventę, kūrybinį impulsą teatro žiūrovams. “Iki graudulio gera vėl gyvai susitikti, matyti mylimus ir naujus veidus scenoje. Juk taip labai pasiilgome teatro, taip ilgai nesimatėme."

„Tarp visų pandeminių draudimų ir suvaržymų šis festivalis - tarsi gaivus tyro vandens lašas ištroškusiems ir pasiilgusiems gyvo, tikro bendravimo. Jis buvo lauktas labiau nei visi kiti, - antrino Reanata Loenhardt. - Gaila, kad toks geras festivalis turi taip sunkiai skintis kelią į pripažinimą. Premjerinis jo spektaklis labai patiko. Jeigu trimis žodžiais įvardytume tai, ką pamatėme, - tai yra nauja, netikėta, ryšku.“

Jūratė Grigaitienė: „Intelektas, moteriškas žavesys, viskas telpa joje. “TheATRIUM„ yra vienas iš tų aukšto profesinio lygio festivalių, kuriais galime tik džiaugtis. Į Klaipėdą, provinciją, šis festivalis atveža naujausius, įdomiausius teatro kūrėjų darbus. Man įsiminė teatro “No 99„ spektaklis “Kamyko vestuvės„, kurį režisavo ta pati Agata Duda-Gracz.“

Bomba

Tik pagyras ir ditirambus spektakliui žarstė ir Klaipėdos teatrologės. „Teatras pagamino bombą, - teigė Gitana Gugevičiūtė. - Agata Duda-Gracz - viena žymiausių ir mįslingiausių Lenkijos režisierių, universalaus talento menininkė (dramaturgė, režisierė, scenografė, kostiumų dailininkė), moteris-gaivalas, visos keturios stichijos viename asmenyje. Atvira, komunikabili, energinga, labai moteriška ir labai tvirta. Jei aš ją pamilau iš pirmo žvilgsnio, tai kaip gali jos nemylėti aktoriai, dalinęsi mintimis apie vykusias kūrybines dirbtuves, repeticijas, jose taikomą netradicinį kūrybos metodą. Sukrėtė neįtikėtinai transformavęsi Klaipėdos dramos teatro aktoriai. Daugelio jų nė nepažinau, nes jie visiškai “nauji„. Labai įdomus lenkų aktorių “desantas„... Muzikinė partitūra spektaklyje irgi “veikėja„. Klausantis popiežiaus vaidmenį atliekančių aktorių (Cezary Studniak ir Darius Meškauskas) balsų kūnas ėjo pagaugais. Labai svarbus natūraliai pratęsiantis, papildantis spektaklio veiksmą judesys, ypač organiškas, gaivališkas bažnyčios “tarnų„ ir kekšių šokis. Įdomi, neįprasta režisierės pozicija spektaklyje nesuteikti pagrindinių vaidmenų, kad visi aktoriai dirbtų taip, tarsi visi būtų pagrindiniai.“

Po įspūdingos premjeros festivalio „TheATRIUM“ programoje dar laukia ne mažiau įdomūs ir intriguojantys renginiai.

Birželio 11 d. svečiai iš Čekijos „Pod Palmovkou Theatre“ pristatys vieno išskirtiniausių ir vieno labiausiai provokuojančių Europos režisierių Jan Klata spektaklį „Faustas“ pagal J. V. Gėtę.

Birželio 15 d. savitą Šekspyro „Makbeto“ interpretaciją parodys režisieriaus Alessandro Serra suburta teatro trupė iš Sardinijos.

Birželio 19 d. uostamiesčio publikai Valstybinis jaunimo teatras parodys naujausią savo spektaklį „Austerlicas“, kurį režisavo Krystian Lupa.

V festivalis „TheATRIUM“ šiais metais vyksta ir už Klaipėdos dramos teatro ribų. Vasaros erdvėje „Hofas“ rodoma alternatyviojo meno ir teatro programa „Triumas“, kurioje žiūrovai turės progos nemokamai stebėti Aglajos Ray instaliaciją ir performansą „Technologija“, garso pasirodymą „Iš garso efektų bibliotekos“, viso festivalio metu Tadas Vincaitis-Plūgas ant „Hofo“ sienos tapys freską su „TheATRIUM“ simboliu Apolonu.

Finalinis penktojo festivalio „ThaATRIUM“ akordas bus dueto „Muzika Nuda“ viešas koncertas Teatro aikštėje birželio 20 d.

Sidebar placeholder