Agnė Kišonaitė

Instaliacijai „Kranai“ panaudojo atliekas iš uosto

Meno kūriniai viešuose interjeruose šiais laikais - nedažnas atvejis. Klaipėdos viešbutis „Mercure“ pademonstravo puikų pavyzdį - savo fojė ir restorane įkurdino įspūdingą Agnės Kišonaitės instaliaciją „Kranai“, kuriai sukurti autorė panaudojo uoste surinktas medžiagas.

Klaipėda - jūsų gimtasis miestas. Smagu, kai sugrįžtate su savo parodomis, o šįsyk instaliacija „Kranai“ įkurdinta visam laikui. Papasakokite, kaip gimė jos idėja?

Kai kalbame apie Klaipėdą, nė nesusimąstydami vartojame žodį „uostamiestis“. Jūra yra nuostabiausias dalykas Klaipėdoje, neatsiejama jos dalis. Tačiau Klaipėdos jūra asocijuojasi ne tik su romantiškais saulėlydžiais ir gintarėliais, o ir su uostu, nusidriekusiu palei visą miestą.

Vienas iš uosto, o kartu ir Klaipėdos miesto vizualinių ženklų, kurių negali nepastebėti, yra kranai. Man, kaip klaipėdietei, jie atrodo labai romantiškai, ypač kai juos apšviečia besileidžianti saulė.

Todėl nusprendžiau uosto kranams dedikuoti savo instaliaciją.

Viena didžiausių jūsų instaliacijų intrigų yra medžiaga, iš kurios jos sukurtos. Grožį, netikėtą efektą ir harmoniją sukuriate iš panaudotų industrinio dizaino ir buities elementų. Šįsyk instaliacijai naudojote daiktus iš uosto. Papasakokite, kokius?

Instaliaciją „Kranai“ iš tiesų sudaro 4 instaliacijos. Kiekviena jų yra unikali, tačiau susijusi su kitomis. Dalis instaliacijai sukurti naudotų medžiagų buvo atliekos, kurias surinkau vaikščiodama krantinių statybos įmonėje. Tai įvairios metalinės grandinės, skardos lakštai ir pan. Šias medžiagas panaudojau kranams pavaizduoti.

Be seno metalo, instaliacijoje naudojau daug stiklo. Jį renkuosi, kai noriu pavaizduoti vandenį.

Šįkart „waste art“ instaliacijai išmėginau naują techniką - naudotų butelių lydymą krosnyje, kurioje kaitinimo temperatūra siekia 1000 laipsnių.

Visoms keturioms instaliacijoms man prireikė apie 600 krosnyje iškeptų butelių.

Iš panaudotų lydytų butelių sukurtas pajūrio peizažas. Asmeninio albumo nuotr.

Iš panaudotų lydytų butelių sukurtas pajūrio peizažas. Asmeninio albumo nuotr.

Stiklo butelių lydymo technologiją atradau ne iškart: eksperimentavau su keletu vitražus kuriančių meistrų. Galiausiai paaiškėjo, jog, norint kokybiškai išlydyti butelį, tai trunka 2 paras. Kadangi krosnyje telpa ne daugiau nei 40 butelių, procesas buvo labai imlus laikui.

Simboliška, tačiau norint, kad išlydyto butelio apatinė dalis būtų faktūriška, visi buteliai, kurie buvo kepami krosnyje, turėjo gulėti ant smėlio. Taip išlydyto stiklo faktūra geriau skaido šviesą.

Kurdama urbanistinį Klaipėdos uosto peizažą, nutviekstą besileidžiančios saulės spindulių, naudojau šešių atspalvių rudos, trijų atspalvių žalios, ryškiai mėlynos bei skaidrios spalvos stiklo butelius.

Jų yra daugiau nei trys dešimtys skirtingų formų, kurios suformuoja tris instaliacijos plotus: vakarėjantį dangų, krantinės liniją bei jūros juostą.

Dalis instaliacijos butelių turi taškinį LED apšvietimą po buteliais ir dar sustiprina saulėlydžio efektą.

Butelių fonas yra reljefiškas, buteliai nuo sienos iškilę į kelis aukščius, lyg atkartotų jūros bangas.

Viešbutyje „Mercury“ A. Kišonaitė sukūrė didžiulę keturių dalių instaliaciją „Kranai“, skirtą uostui. Asmeninio albumo nuotr.

Viešbutyje „Mercury“ A. Kišonaitė sukūrė didžiulę keturių dalių instaliaciją „Kranai“, skirtą uostui. Asmeninio albumo nuotr.

Ką kuriate šiuo metu?

Šiuo metu kuriu instaliaciją Kauno klinikų Endokrinologijos skyriui. 20 kv. m dydžio kūrinys bus dedikuotas Oskarui Minkovskiui (1858-1931). Jis buvo vokiečių patofiziologas, terapeutas, tačiau gimė Kaune, studijavo Karaliaučiuje.

O. Minkovskis tyrinėjo tuo metu nepagydomą ligą - cukrinį diabetą, ir išaiškino, kad jis išsivysto dėl kasos pažeidimo. Jo atradimas atvėrė kelią išskirti kasos hormonui - insulinui ir leido jį sukurti.

Man pačiai 2012 m. buvo diagnozuotas cukrinis diabetas, tad ši tema man yra artima ir jau esu skyrusi jai ne vieną kūrinį.

Šįsyk kuriu mozaiką iš panaudotų švirkštų su tapybos intarpais. Jau nutapiau O. Minkovskio atvaizdą, dabar tapau Kauno panoramą, tačiau ne dabartinio miesto, o senojo Kauno, kai jame gimė mokslininkas, tad ją atkūrinėju iš senų atvirukų.

Kur jūs kaupiate, laikote visus panaudotus daiktus, kurie vėliau virsta meno kūriniais?

Iš tiesų nesu kaupikė. Tik tada, kai sugalvoju idėją, imu rinkti daiktus, reikalingus jai realizuoti. Švirkštus, taip pat panaudotas diagnostines diabeto juosteles surinkti man nebuvo sudėtinga, tad šiuos daiktus jau esu naudojusi ir kitiems kūriniams.

Kitų daiktų, pavyzdžiui, lako buteliukų, gintarėlių, kūriniams prašiau atnešti žmonių. Šiuo metu prašau žmonių naujam meno kūriniui padovanoti senus kvepalų buteliukus. Juos galima atnešti į parduotuves „Decoflux“ Vilniuje, Kaune, Klaipėdoje.

Ką kursite iš kvepalų buteliukų?

Žinau, kad juos taip pat lydysiu, tačiau dar nežinau, kas tai bus.

Instaliacijai menininkė panaudojo uosto krantinių statybos įmonėje surinktas metalo grandines ir lakštus. Asmeninio albumo nuotr.

Instaliacijai menininkė panaudojo uosto krantinių statybos įmonėje surinktas metalo grandines ir lakštus. Asmeninio albumo nuotr.

Raktažodžiai
Sidebar placeholder